Прогнози 2021: Доверието във фармацевтичния и здравния сектор ще е най-сериозното предизвикателство през следващите години

  • 0
authorАвтор: Паола Хюсеин
Прогнози 2021: Доверието във фармацевтичния и здравния сектор ще е най-сериозното предизвикателство през следващите години

Боян Иванович

70% от бизнеса ни са нови, затова сменихме името и визията на компанията, позната доскоро като Intelday Solutions, казва Боян Иванович, изпълнителен директор на агенция d:istinkt

Компаниите, а не неправителствените организации все повече защитават интереса на потребителите

d:istinkt, както е новото име на агенция Intelday Solutions, е специализирана в предлагането на услуги в сферата на корпоративните комуникации, дигитални медии, криейтив, бранд консултации, медийни стратегии и стратегически комуникации. Тя е част от PROI Worldwide - най-голямата глобална мрежа на независимите комуникационни агенции, обслужващи клиенти по целия свят. Агенцията е и ексклузивен партньор на Cathay Communication - мрежа от независими комуникационни агенции, формиращи глобален алианс с цел подпомагане отношенията между Китай и останалия свят.

Сред клиентите на d:istinkt са Lidl, Telenor Bulgaria, CETIN Bulgaria, Speedy, издателство "Клет", SOBI, Reckitt Beckinser, Coca-Cola, Европейският парламент в България, Европейската комисия, Samsung Climate Solutions.

- "Интелдей Солушънс" - агенцията, която 20 години носи името си, отскоро вече е "Дистинкт" (d:istinkt). Защо сменихте името й, г-н Иванович?

- Рано или късно всяка компания има нужда от рестарт, от обновяване на бранда. "Интелдей Солушънс" изпълни прекрасно своята роля да предлага на клиентите интелигентни решения всеки ден (Intelligent Daily Solutions), оттам идва и наименованието. А "Дистинкт" ще надгради това, така че да отговаря напълно на новата динамична реалност. Това е бранд, който 20 години е устоял на хиляди предизвикателства и вече е време да го заредим с нова енергия.

- Как избрахте името?

- С екипа осъзнахме, че всичко, което правим - новия модел на работа, променените услуги, различния дух на компанията, имат нужда от ново име и нова визуална идентичност, които да ги отразяват. Вече бяхме тръгнали по нов път с нови услуги, с нови български и международни клиенти от разнообразни сектори. През последните 2 години 70% от бизнеса ни е нов и е резутат от тези нововъведения. Искахме да създадем бранд, който

днес, но и след 5-10 години

да бъде актуален

- Какво по-различно прави агенцията?

- От една страна, поставяме по-голям фокус върху изследванията, анализите, управлението на репутацията по малко по-различен начин - на базата на данни. Смятаме, че всички комуникационни решения, които се предлагат, трябва да са резултат от анализ на данни и информация от реалната среда, което е по-характерно за маркетинг и рекламните агенции и не толкова за пиара. Измерването на комуникационните усилия в нашия сектор винаги е било тема на обсъждане, но ние се опитваме да разрешим това, като предлагаме собствени инструменти за измерване и анализ.

От друга страна, все повече се отдалечаваме от традиционния пиар, от пъблик афеърс и минаваме в сферата на творчеството, на дигиталните услуги и анализите. Имаме клиенти, за които години наред не сме обслужваща агенция, но работят с нас по линия на измерванията и анализа и особено в сферата на кризисните комуникации. Това е нещо, с което много се гордеем. 50-60% от новия ни бизнес е стартирал като консултантски проекти, управление на кризи и кризисни комуникации.

- Има ли ноу-хау в кризисния пиар?

- При този тип услуги най-важният елемент от цялата стратегия как да отговориш и какво да направиш е здравият разум, но и способността да предвидиш възможните изходи от дадена ситуация и

отражението й върху

репутацията след кризата

Повечето от решенията са очевидни и много често трябва да се подходи човешки към тях. За нас най-добре управляваната криза е тази, за която никой не разбира, че е съществувала.

Но има писани правила за управление не само на комуникационни кризи, а за всякакъв тип. Добре е да има предварителна стратегия, която определя кой е кризисният екип, да има разработени сценарии, алгоритми за реакция и т.н. Много често по време на кризи работят инстинктът, опитът, уменията, но кризите специално се управляват със здрав разум и без емоции.

- Как се измерва резултатът при управление на една криза?

- Маркетолозите мерят доверието по един начин, пиарите - по друг. Ние мерим отношението към бранда на базата на публичната комуникация, социални медиите, коментарите, отразяванията в медии. Малко по-традиционен подход, но примесен с маркетингови инструменти.

- Едва ли има по-голяма криза от пандемията от коронавирус. Как тя се отрази върху имиджа на фармацевтичния и здравния сектор?

- 2020 г. беше голямо предизвикателство и все още е за фармацевтичния и здравния бизнес. От една страна, те рядко могат да говорят за продуктите си и за лекарствата свободно, тъй като са силно регулирани, от друга страна, публичността по отношение на лекарствата е от ключово значение, за да могат хората да направят информиран избор. В този смисъл голяма част от правителствата по света се провалиха в това да информират навреме и коректно, защото е важно на хората да бъде обяснено кои са предимствата на всяка ваксина например, или защо е важно да се ваксинираш и да се опитат да противостоят на фалшивите новини. Същото се отнася и за други теми като 5G технологията.

Така че ролята на фарма бизнеса е критична, заедно с тази на болничните заведения, медицинската гилдия, здравните министерства по света. Всички те са много важни в момента в изграждането на доверие към сектора, но също и към правителствата и способността на институциите да се справят с кризата, към модела на управление. Положителният имидж, доверието във фармацевтичния и здравния сектор ще са най-сериозното предизвикателство и през тази, и през следващите години, върху които секторът ще трябва да работи.

- Защо бизнесът трябва да продължи да рекламира и да поддържа имиджа си във време на пандемия и глобална криза?

- Изграждането на имидж, управлението на репутацията, на бранда не са дейности, които са обект само на рекламата или са кампанийни. Те са продължителен процес, който се основава не само на добра комуникация с потребителя, но и на изграждане на доверие.

Резултатите от Барометъра за доверие на "Еделман" (световноизвестна комуникационна фирма - б.р.) за 2020 г. показват, че недоверието като цяло в институции и брандове отчита притеснителен ръст в чувството за несправедливост и липса на недоверие в системата. Тези две неща обаче карат хората да вярват все повече в брандове, а не в правителства и администрация. Това е невероятна възможност за компаниите, които трябва да намерят начин да капитализират това доверие по устойчив начин, който да е в полза на общностите и обществото и най-вече честен спрямо потребителите.

Все повече мениджъри осъзнават, че управлението на доверието е работа на пиара, а не толкова на рекламата. Тя изгражда определени нагласи към бранда, но те биват управлявани от пиара. Доверието е най-голямата комуникационна придобивка на една компания. За да те купи някой, трябва да ти има доверие.

- Доверието в марките, а и в правителствата не е ли нещо задължително, за да бъдат те успешни? Защо пиар агенциите сега го изтъкват като тренд, за който работят?

- Изграждането на доверие винаги е било цел номер едно на комуникацията. Нещата обаче изкристализираха през последните години, откакто се появиха социалните медии.
Хората имат много по-лесен достъп до информация днес, отколкото преди 10 години, когато книгата, телевизията, радиото бяха на пиедестал. В момента има хиляди медии и медийни формати и хората четат повече отвсякога. Какво е качеството на информацията е съвсем отделен въпрос.

През последните години най-ясно се прояви т.нар. корпоративен активизъм, т.е. корпорациите все повече се опитват да са в полза на потребителите.

"Епъл" например постоянно

застава публично срещу правителства,

срещу ФБР, т.е. компаниите, а не толкова неправителствените организации влизат все повече в ролята на защитници на хората. Преди 10 години говорехме за застъпнически пиар, днес става дума за корпорации, които се застъпват за клиентите си и защитават интересите им.

Хората имат и такова очакване - компаниите да застанат зад тях във важните моменти - дали когато са на протест, дали когато техните права или лични данни са компрометирани по някакъв начин от правителства. Поради тази причина доверието в компаниите расте. Хората все повече вярват, че "Епъл" ще защити техните изконни човешки права и правата за неприкосновеност, а не ФБР.

- Каква е прогнозата ви за развитието на комуникационния пазар?

- Спадът в рекламния пазар, който се прогнозираше от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) за 2020 г., се дължи на първоначалния шок, който всички изпитаха, когато на 13 март 2020 г. светът спря. Редица брандове не само намалиха, а изобщо спряха рекламата. Много агенции бяха жестоко ударени с ограничаване на събитията, които са сериозен генератор на приходи, но не и на добра печалба. Това ще се види и във финансовите резултати, които очакваме тази година. Всички обаче регистрирахме ръст в приходите от консултации и стратегическо планиране, с което донякъде намалихме загубата в приходите от BTL (below the line - букв. от англ. "под чертата", в комуникациите - пряк маркетинг).

Аз съм доста оптимистичен за 2021-а и за годините след това. Виждам вече

първи реклами на брандове,

които не са рекламирали от април миналата година или са го правили епизодично и кампанийно. Бизнесът бавно се възстановява. Ясно е, че няма как изведнъж да стане, както е било преди, но съм оптимист.

Пандемията всъщност накара комуникационния бизнес да преосмисли модела си на работа и да предложи нови услуги и концепции. На пазара ще виждаме все повече комуникационни групи, които предлагат интегрирани решения, а не толкова бутикови агенции. През последната година колегите от другите агенции стартираха редица нови брандове и консолидираха други, с които допълниха палитрата услуги.

- Деница Сачева - министърът на труда и социалната политика, е създател на агенцията. Помага ли ви в работата?

- Деница е основател на агенцията отпреди 20 години, но от 7 години тя е посветена само на политиката и е напуснала компанията с вярването, че политиката и бизнесът трябва да бъдат в различни писти.

Нашият фокус е и продължава да бъде корпоративният пиар и измерването и анализа на репутацията.

Споделете

CAPTCHA изображение
Руснаците бягат от морето, българи заемат мястото им

Руснаците бягат от морето, българи заемат мястото им

В “Малката Москва” в Поморие вече почти не се чува руска реч Масова разпродажба на имотите си по Южното  Черноморие са обявили руснаците. От началото на годината досега по всички морски градчета и ваканционни селища се разпродават апартаменти и къщи, но купувачите са малко. В Поморие, където има цял квартал с руснаци

Бум при къщите и около Търново, но всеки търси добър интернет

Бум при къщите и около Търново, но всеки търси добър интернет

Вместо 80 квадрата в града, по-добре имот с двор С над 20% поскъпнаха селските имоти и крайградските къщи в района на Велико Търново за малко повече от година. Скокът е заради бума на сделките от началото на пандемията и недостатъчното предлагане. Трендът е поскъпването да продължи с по-плавни темпове - 5-8% на година, прогнозират брокери

Намериха първата златна монета в Хераклея Синтика

Намериха първата златна монета в Хераклея Синтика

Всеки ден от началото на разкопките за сезона в античното селище Хераклея Синтика край петричкото с. Рупите, екипът на доц. д-р Людмил Вагалински открива интересни находки. Тази сутрин е намерена златна монета на Юстиниян I Велики (527-565). Археолозите са я открили на акропола над форума. Златният тремис излязъл сред останките от жилище и това

Откриха закон, който позволява забрана да се работи с фирми от нашия черен списък по “Магнитски”

Откриха закон, който позволява забрана да се работи с фирми от нашия черен списък по “Магнитски”

Бивш конституционен съдия: последиците ще са като при ядрен взрив, трябва спешно да се пише закон за справяне с последиците от US санкциите Държавните фирми и ведомствата могат да използват текстове от закона за обществените поръчки, за да отказват да работят с фирми и лица, свързани със санкционираните от САЩ по закона “Магнитски” Васил Божков

Румъния забранява едновременното получаване на пенсия и заплата в бюджетния сектор

Румъния забранява едновременното получаване на пенсия и заплата в бюджетния сектор

Румънският премиер Флорин Къцу съобщи днес, че правителството е одобрило законопроект, чрез който се забранява съчетаването на пенсия със заплата в бюджетния сектор, съобщава сайтът Хотнюз. "Същевременно проектът предвижда увеличаване по желание на възрастта за пенсиониране до 70 години", добави премиерът

Голямото завръщане на село

Голямото завръщане на село

Броят на българите, които отиват да живеят по-близо до природата, скочи над 3 пъти в пандемията, а цените на къщите се увеличиха с 20% 60-70 години след като българинът започна масово да напуска селото и да отива да живее в града, започва една обратна тенденция. До началото на 50-те години на миналия век шестмилионното тогава население на

АКТУАЛНО

Бизнесменът Влади Горанов излезе на пазара за офиси – купи площи за 750 000 лв. (Обзор)

Фондация „Америка за България“ купи бившата посланическа резиденция на САЩ в България

Фондация „Америка за България“ е новият собственик на сградата на ул. „Велико Търново“ 18 в София, която доскоро беше резиденция на посланиците на САЩ в България, се казва в изявление на Фондацията. Фондацията ще продължи близо 80-годишната традиция тази сграда да е дом на българо-американските отношения и приятелството между народите на България

Учени откриха опасни химикали в масовата козметика

Повече от половината масово използвани козметични продукти като червила, спирали, пудри, съдържат високи нива на опасни химикали, сочат данните от проучване на учени от университета на Нотр Дам в американския щат Индиана, цитирани от Асошиейтед прес. Изследователите са тествали 230 продукта за съдържание на флуор - показател за наличието на пер- и

Ивайло Калфин: Има нужда от преизчисляване на пенсиите

Ако търсим справедливост в пенсионния модел, трябва да се върнем поне няколко години назад и да се отменят всички неща, които направиха така, че половината пенсионери да взимат една и съща пенсия, сподели мнението си изпълнителният директор на Европейската фондация за подобряване условията на живот и труд към Европейската комисия и бивш министър

Плащанията на “Автомагистрали” няма да се спират (Обзор)

В края на работния ден министър Комитова се разбра с директора на дружеството Часове по-рано тя написа на банките да не превеждат пари Служебната регионална министърка Виолета Комитова се срещна в края на работния ден във вторник с изпълнителния директор на “Автомагистрали” Стоян Беличев и се разбраха плащанията от страна на дружеството да не се

БИЗНЕС НОВИНИ

НЕ ПРОПУСКАЙ

През май поскъпването е с 0,1%, но годишната инфлация стигна 2,5% (графика)

От 16 юни без маски в офиси и търговски обекти с до 7 души, ако са с антитела

Министърът на здравеопазването Стойчо Кацаров издаде заповед, съгласно която за работните колективи до 7 души може да се допусне изключение от изискването за носене на защитна маска. Това ще става по преценка на работодателите, органите по назначаване и физическите и юридически лица - собственици или управители на обекти с обществено

Кръстиха астероид на млада българска изследователка

Работната група на Международния астрономически институт даде името на българската изследователка Росита Кокотанекова на астероид от астероидния пояс между орбитите на Марс и Юпитер, съобщи Международният астрономически институт в новото издание на бюлетина си, съобщава БТА.  Международният астрономически институт отговаря за даването на названия

Регионалната министърка и шефът на "Автомагистрали" се срещнаха и се разбраха - плащанията продължават

В края на работния ден във вторник Виолета Комитова се срещна с изпълнителния директор на „Автомагистрали“ЕАД по негова молба, съобщиха от МРРБ.  На срещата бяха обсъдени въпроси относно дейността на дружеството и смяната на ръководството му. Министър Комитова увери, че всички разплащания от страна на държавата ще продължат без проблем и в срок

Радев: Натрупаните проблеми в енергетиката създават сериозни рискове

Натрупаните проблеми в енергетиката създават сериозни рискове пред този сектор, икономиката и хората. Това заяви президентът Румен Радев по време на среща, проведена днес на „Дондуков“ 2, с председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране Иван Иванов. Срещата бе по молба на Иванов, който сподели с държавния глава най-належащите проблеми в

ОЩЕ ОТ БИЗНЕС НОВИНИ

През май поскъпването е с 0,1%, но годишната инфлация стигна 2,5% (графика)

ЕЦБ: Пандемията ускори дигитализацията на икономиката

Пандемията от COVID-19 е ускорила дигитализацията на икономиката с близо седем години и е довела до ново поведение на потребителите. Това каза Фабио Панета, член на Изпълнителния съвет на Европейската централна банка, на Международна парична конференция, съобщава БНР. Панета отбелязва, че цифровизацията не е знак за прекратяване на използването на

Стоян Беличев обсъди с Комитова смяната в ръководството на "Автомагистрали"

Министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Виолета Комитова се срещна днес с изпълнителния директор на „Автомагистрали“ ЕАД по негова молба. На срещата бяха обсъдени въпроси относно дейността на дружеството и смяната на ръководството му. Министър Комитова увери, че всички разплащания от страна на държавата ще продължат без

Лъчезар Борисов: Язовирите се източват, но не знам кой нарежда

Историята с ремонтираните, но празни язовири, продължава. Вчера служебният икономически министър Кирил Петков показа още два такива язовира. Днес с право на отговор в студиото на bTV бе бившият икономически министър Лъчезар Борисов. Той заяви, че язовирите се източват и то в нарушение на законодателството

Радев: Натрупаните проблеми в енергетиката създават сериозни рискове

Натрупаните проблеми в енергетиката създават сериозни рискове пред този сектор, икономиката и хората. Това заяви президентът Румен Радев по време на среща, проведена днес на „Дондуков“ 2, с председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране Иван Иванов. Срещата бе по молба на Иванов, който сподели с държавния глава най-належащите проблеми в

АКТУАЛНО ОТ БИЗНЕС НОВИНИ