Прогнози 2021: Доверието във фармацевтичния и здравния сектор ще е най-сериозното предизвикателство през следващите години

  • 0
authorАвтор: Паола Хюсеин
Прогнози 2021: Доверието във фармацевтичния и здравния сектор ще е най-сериозното предизвикателство през следващите години

Боян Иванович

70% от бизнеса ни са нови, затова сменихме името и визията на компанията, позната доскоро като Intelday Solutions, казва Боян Иванович, изпълнителен директор на агенция d:istinkt

Компаниите, а не неправителствените организации все повече защитават интереса на потребителите

d:istinkt, както е новото име на агенция Intelday Solutions, е специализирана в предлагането на услуги в сферата на корпоративните комуникации, дигитални медии, криейтив, бранд консултации, медийни стратегии и стратегически комуникации. Тя е част от PROI Worldwide - най-голямата глобална мрежа на независимите комуникационни агенции, обслужващи клиенти по целия свят. Агенцията е и ексклузивен партньор на Cathay Communication - мрежа от независими комуникационни агенции, формиращи глобален алианс с цел подпомагане отношенията между Китай и останалия свят.

Сред клиентите на d:istinkt са Lidl, Telenor Bulgaria, CETIN Bulgaria, Speedy, издателство "Клет", SOBI, Reckitt Beckinser, Coca-Cola, Европейският парламент в България, Европейската комисия, Samsung Climate Solutions.

- "Интелдей Солушънс" - агенцията, която 20 години носи името си, отскоро вече е "Дистинкт" (d:istinkt). Защо сменихте името й, г-н Иванович?

- Рано или късно всяка компания има нужда от рестарт, от обновяване на бранда. "Интелдей Солушънс" изпълни прекрасно своята роля да предлага на клиентите интелигентни решения всеки ден (Intelligent Daily Solutions), оттам идва и наименованието. А "Дистинкт" ще надгради това, така че да отговаря напълно на новата динамична реалност. Това е бранд, който 20 години е устоял на хиляди предизвикателства и вече е време да го заредим с нова енергия.

- Как избрахте името?

- С екипа осъзнахме, че всичко, което правим - новия модел на работа, променените услуги, различния дух на компанията, имат нужда от ново име и нова визуална идентичност, които да ги отразяват. Вече бяхме тръгнали по нов път с нови услуги, с нови български и международни клиенти от разнообразни сектори. През последните 2 години 70% от бизнеса ни е нов и е резутат от тези нововъведения. Искахме да създадем бранд, който

днес, но и след 5-10 години

да бъде актуален

- Какво по-различно прави агенцията?

- От една страна, поставяме по-голям фокус върху изследванията, анализите, управлението на репутацията по малко по-различен начин - на базата на данни. Смятаме, че всички комуникационни решения, които се предлагат, трябва да са резултат от анализ на данни и информация от реалната среда, което е по-характерно за маркетинг и рекламните агенции и не толкова за пиара. Измерването на комуникационните усилия в нашия сектор винаги е било тема на обсъждане, но ние се опитваме да разрешим това, като предлагаме собствени инструменти за измерване и анализ.

От друга страна, все повече се отдалечаваме от традиционния пиар, от пъблик афеърс и минаваме в сферата на творчеството, на дигиталните услуги и анализите. Имаме клиенти, за които години наред не сме обслужваща агенция, но работят с нас по линия на измерванията и анализа и особено в сферата на кризисните комуникации. Това е нещо, с което много се гордеем. 50-60% от новия ни бизнес е стартирал като консултантски проекти, управление на кризи и кризисни комуникации.

- Има ли ноу-хау в кризисния пиар?

- При този тип услуги най-важният елемент от цялата стратегия как да отговориш и какво да направиш е здравият разум, но и способността да предвидиш възможните изходи от дадена ситуация и

отражението й върху

репутацията след кризата

Повечето от решенията са очевидни и много често трябва да се подходи човешки към тях. За нас най-добре управляваната криза е тази, за която никой не разбира, че е съществувала.

Но има писани правила за управление не само на комуникационни кризи, а за всякакъв тип. Добре е да има предварителна стратегия, която определя кой е кризисният екип, да има разработени сценарии, алгоритми за реакция и т.н. Много често по време на кризи работят инстинктът, опитът, уменията, но кризите специално се управляват със здрав разум и без емоции.

- Как се измерва резултатът при управление на една криза?

- Маркетолозите мерят доверието по един начин, пиарите - по друг. Ние мерим отношението към бранда на базата на публичната комуникация, социални медиите, коментарите, отразяванията в медии. Малко по-традиционен подход, но примесен с маркетингови инструменти.

- Едва ли има по-голяма криза от пандемията от коронавирус. Как тя се отрази върху имиджа на фармацевтичния и здравния сектор?

- 2020 г. беше голямо предизвикателство и все още е за фармацевтичния и здравния бизнес. От една страна, те рядко могат да говорят за продуктите си и за лекарствата свободно, тъй като са силно регулирани, от друга страна, публичността по отношение на лекарствата е от ключово значение, за да могат хората да направят информиран избор. В този смисъл голяма част от правителствата по света се провалиха в това да информират навреме и коректно, защото е важно на хората да бъде обяснено кои са предимствата на всяка ваксина например, или защо е важно да се ваксинираш и да се опитат да противостоят на фалшивите новини. Същото се отнася и за други теми като 5G технологията.

Така че ролята на фарма бизнеса е критична, заедно с тази на болничните заведения, медицинската гилдия, здравните министерства по света. Всички те са много важни в момента в изграждането на доверие към сектора, но също и към правителствата и способността на институциите да се справят с кризата, към модела на управление. Положителният имидж, доверието във фармацевтичния и здравния сектор ще са най-сериозното предизвикателство и през тази, и през следващите години, върху които секторът ще трябва да работи.

- Защо бизнесът трябва да продължи да рекламира и да поддържа имиджа си във време на пандемия и глобална криза?

- Изграждането на имидж, управлението на репутацията, на бранда не са дейности, които са обект само на рекламата или са кампанийни. Те са продължителен процес, който се основава не само на добра комуникация с потребителя, но и на изграждане на доверие.

Резултатите от Барометъра за доверие на "Еделман" (световноизвестна комуникационна фирма - б.р.) за 2020 г. показват, че недоверието като цяло в институции и брандове отчита притеснителен ръст в чувството за несправедливост и липса на недоверие в системата. Тези две неща обаче карат хората да вярват все повече в брандове, а не в правителства и администрация. Това е невероятна възможност за компаниите, които трябва да намерят начин да капитализират това доверие по устойчив начин, който да е в полза на общностите и обществото и най-вече честен спрямо потребителите.

Все повече мениджъри осъзнават, че управлението на доверието е работа на пиара, а не толкова на рекламата. Тя изгражда определени нагласи към бранда, но те биват управлявани от пиара. Доверието е най-голямата комуникационна придобивка на една компания. За да те купи някой, трябва да ти има доверие.

- Доверието в марките, а и в правителствата не е ли нещо задължително, за да бъдат те успешни? Защо пиар агенциите сега го изтъкват като тренд, за който работят?

- Изграждането на доверие винаги е било цел номер едно на комуникацията. Нещата обаче изкристализираха през последните години, откакто се появиха социалните медии.
Хората имат много по-лесен достъп до информация днес, отколкото преди 10 години, когато книгата, телевизията, радиото бяха на пиедестал. В момента има хиляди медии и медийни формати и хората четат повече отвсякога. Какво е качеството на информацията е съвсем отделен въпрос.

През последните години най-ясно се прояви т.нар. корпоративен активизъм, т.е. корпорациите все повече се опитват да са в полза на потребителите.

"Епъл" например постоянно

застава публично срещу правителства,

срещу ФБР, т.е. компаниите, а не толкова неправителствените организации влизат все повече в ролята на защитници на хората. Преди 10 години говорехме за застъпнически пиар, днес става дума за корпорации, които се застъпват за клиентите си и защитават интересите им.

Хората имат и такова очакване - компаниите да застанат зад тях във важните моменти - дали когато са на протест, дали когато техните права или лични данни са компрометирани по някакъв начин от правителства. Поради тази причина доверието в компаниите расте. Хората все повече вярват, че "Епъл" ще защити техните изконни човешки права и правата за неприкосновеност, а не ФБР.

- Каква е прогнозата ви за развитието на комуникационния пазар?

- Спадът в рекламния пазар, който се прогнозираше от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) за 2020 г., се дължи на първоначалния шок, който всички изпитаха, когато на 13 март 2020 г. светът спря. Редица брандове не само намалиха, а изобщо спряха рекламата. Много агенции бяха жестоко ударени с ограничаване на събитията, които са сериозен генератор на приходи, но не и на добра печалба. Това ще се види и във финансовите резултати, които очакваме тази година. Всички обаче регистрирахме ръст в приходите от консултации и стратегическо планиране, с което донякъде намалихме загубата в приходите от BTL (below the line - букв. от англ. "под чертата", в комуникациите - пряк маркетинг).

Аз съм доста оптимистичен за 2021-а и за годините след това. Виждам вече

първи реклами на брандове,

които не са рекламирали от април миналата година или са го правили епизодично и кампанийно. Бизнесът бавно се възстановява. Ясно е, че няма как изведнъж да стане, както е било преди, но съм оптимист.

Пандемията всъщност накара комуникационния бизнес да преосмисли модела си на работа и да предложи нови услуги и концепции. На пазара ще виждаме все повече комуникационни групи, които предлагат интегрирани решения, а не толкова бутикови агенции. През последната година колегите от другите агенции стартираха редица нови брандове и консолидираха други, с които допълниха палитрата услуги.

- Деница Сачева - министърът на труда и социалната политика, е създател на агенцията. Помага ли ви в работата?

- Деница е основател на агенцията отпреди 20 години, но от 7 години тя е посветена само на политиката и е напуснала компанията с вярването, че политиката и бизнесът трябва да бъдат в различни писти.

Нашият фокус е и продължава да бъде корпоративният пиар и измерването и анализа на репутацията.

Споделете

CAPTCHA изображение
Леонардо да Винчи е бащата на двигателя с вътрешно горене

Леонардо да Винчи е бащата на двигателя с вътрешно горене

Германците Ото Даймлер, Майбах и Бенц правят първия работещ мотор, който задвижва реална кола Първият двигател с вътрешно горене е изобретен от Леонардо да Винчи, и то 500 години преди този мотор, задвижващ автомобилите повече от век, да бъде забранен от ЕС през 2035-а за сметка на електрическите возила

Дора Стрезова-Николова е новият изпълнителен директор на Кока-Кола България

Дора Стрезова-Николова е новият изпълнителен директор на Кока-Кола България

Тя има над18 години опит в хранително-вкусовата индустрия  Дора Стрезова-Николова заема позициятаизпълнителен директорв Кока-Кола България. Тя има над 18 години опит на различни управленски, маркетинг и търговски роли на различни пазари вDanone Group. През последните 4 години тя управлява собствена дигитална и консултантска компания в България и

Бензинът ще стигне 3,20, а дизелът – 3,40 лв. до 2 години

Бензинът ще стигне 3,20, а дизелът – 3,40 лв. до 2 години

Предстоящата Зелена сделка и предложението за нови минимални нива на акциза, които Европейската комисия се кани да приеме, ще доведат до това до година и половина – две цените на бензина у нас да стигнат 3,20, а на дизела – 3,40 лв. Това заяви в студиото на „Тази сутрин“ по Би Ти Ви Светослав Бенчев от Бъллгарската петролна и газова асоциация

Скок на имотните цени, невиждан от 20 години в света, хората не знаят какво да правят с парите си

Скок на имотните цени, невиждан от 20 години в света, хората не знаят какво да правят с парите си

Цените на жилищата растат силно в почти всички големи икономики след коронавирусната пандемия, като постигат най-големия скок от над две десетилетия и съживяват притесненията за икономиката заради потенциални заплахи за финансовата стабилност, пише Financial Times. От 40-те страни, включени в данните на Организацията за икономическо сътрудничество

КНСБ към ИТН: Размразете минималната заплата

КНСБ към ИТН: Размразете минималната заплата

Новото правителство на "Има такъв народ" да преразгледа заложеното замразяване на минималната заплата за догодина на сегашното ѝ ниво от 650 лева. За това настояват синдикатите от КНСБ  "Очакваме следващото правителство, което и да е то, да излезе и да каже, какво ще прави с минималната работна заплата

Шефът на БЕХ: Aко ме бяха отстранили, щеше да има катастрофа в дружеството

Шефът на БЕХ: Aко ме бяха отстранили, щеше да има катастрофа в дружеството

„Въобще не ми е важно (да остана шеф на БЕХ), не искам да съсредоточавам внимание към моята персона. Енергетика и без мен е имало, ще има, дай боже, и в бъдеще“, заяви уволненият директор на Българския енергиен холдинг Валентин Николов в „Лице в лице“ по Би Ти Ви. „Проблемът е в няколко въпроса. Първо

АКТУАЛНО

Внос на отпадъци само ако има недостиг на български за горене

Австрийска медия: Европейските компании не могат да се разделят с китайския пазар

В наскоро публикувана на уебсайта на австрийския вестник "Ди прессе" статия се посочва, че европейските компании не могат да се разделят с китайския пазар. В нея се цитират данни на китайските митници, които показват, че през първите шест месеца на годината износът от Синдзян за ЕС се е увеличил със 131% на годишна база, предава радио Китай

Китайският кораб „Юануан-3“ се завърна от поредната си успешна мисия

Китайският кораб за проследяване на космически съоръжения „Юануан-3“ се завърна в пристанището на провинция Дзянсу в неделя след завършването на новата си морска мисия за наблюдение. Този път той осигури навлизането на метеорологичния сателит „Фънюн-3“ в планирана орбита, предава радио Китай. Пуснат в експлоатация на 18 май 1995 г

Скок на имотните цени, невиждан от 20 години в света, хората не знаят какво да правят с парите си

Цените на жилищата растат силно в почти всички големи икономики след коронавирусната пандемия, като постигат най-големия скок от над две десетилетия и съживяват притесненията за икономиката заради потенциални заплахи за финансовата стабилност, пише Financial Times. От 40-те страни, включени в данните на Организацията за икономическо сътрудничество

Близо 1 млн. българи не могат да си позволят почивка

972 328 българи не могат да си позволят лятна ваканция. Това е 71,6% от населението, показва проучване на Европейската конфедерация на профсъюзите. Работниците с ниски доходи са сред 35-те милиона от най-бедните европейци, които не могат да си позволят лятна ваканция, съобщи КНСБ. От ЕКП посочват, че като цяло почивките са станали по-достъпни през

БИЗНЕС НОВИНИ

НЕ ПРОПУСКАЙ

Слънцето издава звуци, наподобяващи пеене

Високото ниво на лимфоцити пази от коронавирус

Рискът от заразяване с коронавирус е по-нисък при хората с високо ниво на интерферон алфа молекула и високо съдържание на лимфоцити в кръвта. Това пише в днешната си статия във в. „Известия” ректорът на Санкт Петербургския изследователски институт по епидемиология и микробиология „Пастьор” Арег Тотолян, цитиран от БГНЕС

КНБ: Дигиталният юан е технически готов за трансгранично използване

Миналият месец Китайската народна банка (КНБ) публикува доклад за напредъка в дейностите, свързани с въвеждането на дигиталния юан (e-CNY), в която се посочва, че пилотките проекти ще продължат и ще се разширяват към нови области и сценарии, предава радио Китай. Дигиталният юан в момента е хибриден платежен инструмент

Христо Бозуков: Ще има пълна информация какво сирене ядем, дори и в заведенията

България очаква рекордна реколта от пшеница от над 7 млн. тона, казва министърът на земеделието  Успяхме да вкараме реални проекти в плана за възстановяване, които да получат финансиране Много важен приоритет за страната беше запазване на преходната национална помощ и съумяхме да го договорим Цените на зърното засега са добри

A1 има най-бързата 5G мрежа в България според Ookla

5G мрежата на А1 е най-бързата в България за 2021 г. снай-висок Speed ScoreTM**. Това показват дании на световния лидер при приложенията за тестване Ookla. Мрежата то пето поколение на телекома обхваща населението на открито в над 75 града и курорта и е регистрирала медианна скорост на сваляне от 402,89 Mbps

ОЩЕ ОТ БИЗНЕС НОВИНИ

Борисов: Финансовият министър взе парите от "Хемус", Слави трябваше да е премиер (Видео, обновена)

Датският съдружник на Асен Василев пред БиТи Ви: Той е измамник, но много, много умен

Инвеститори от Дания, бивши съдружници на Асен Василев, твърдят, че той ги е измамил, като продал без тяхно знание софтуерен код на китайска компания, съобщава Би Ти Ви. Общата им фирма е обявена във фалит от властите във Великобритания. През 2007 година Асен Василев основава първата си фирма - "ЛЕСНО БЪЛГАРИЯ" ЕООД

Робот в ресторант прави революция в кухнята

Поръчка за паста в бистро "Робоийтс" в Рига задейства автоматично ръцете на робота-готвач и след няколко движения и пет минути по-късно топлата порция е поднесена на клиента, предаде АФП. Бистрото, което се помещава под стар бетонен мост в латвийската столица, е построено така, че посетителите да наблюдават как роботът приготвя храната им и чертае

Предизвестената смърт на дизела и бензина (Графика)

Само една от всяка пета продадена нова кола в Европа е с нафтов двигател, у нас обаче дизеловите автомобили скачат почти двойно Екологичният и политическият натиск върху колите с двигател с вътрешно горене водят до тяхната бавна, но сигурна смърт. Европейският пазар на нови коли реагира моментално на електрическите тенденции

“Кауфланд” няма да брандира Централни хали в София (Обзор)

Компанията влага 50 млн. лева в реновирането на обекта “Кауфланд България” ще вложи 50 млн. лв. в реновирането на сградата на Централни хали в София, като това ще стане един от търговските обекти на веригата, съобщиха от компанията в петък. Сградата обаче няма да се брандира, за да се запазят оригиналния ѝ архитектурен облик

АКТУАЛНО ОТ БИЗНЕС НОВИНИ