Българката Петя, проектирала скъпи коли, сега прави цял китайски град

  • 0
authorАвтор: Ваня Сухарова
Българката Петя, проектирала скъпи коли, сега прави цял китайски град

Петя Бертони учи в Италия “Маркетинг, комуникации и глобални пазари”.

Навремето баща ѝ не смятал дизайна за сериозен бизнес, подходящ за дъщеря му

Уникални автомобили, иновативни влакове, екологични пространства, цели китайски градове и името на България, замесено във всичко това. Благодарение на Петя Георгиева-Бертони - млада и амбициозна жена, която от няколко години има една цел – да осъществява най-смелите мечти на аристократи, инвеститори и цели държави, като проектира транспортни средства, градски пространства и внушителни сгради от ново поколение. Диапазонът на работата ѝ е огромен - от това да разработи революционна нова кожа за тапицерия в автомобилите до проектирането на цял град.

Амбицията на Петя я води от родния ѝ Благоевград в Италия, където учи “Маркетинг, комуникации и глобални пазари”. Девет години по-късно вече работи по “едни от най-вълнуващите проекти в света”, както тя самата казва. До голяма степен това е резултат от дисциплина и много лишения, но и от много положително мислене.

От малка все нещо скицира. Като дете дори често криела нарисуваните си модели в шкафа на баба си, за да ги пази за бъдещи идеи.

“Сега ме подсещате да ги потърся веднага щом мога да отида при нея”, казва през смях Петя и допълва, че би ѝ било любопитно какво ще намери там – “може и много стара скица да ме вдъхнови по нов проект”. Скицирането е вид планиране, което е основен елемент от всекидневието на дизайнера и маркетолога и до ден днешен. Така съумява да проектира и проследява действията си, за да бъде подготвена за всякакви ситуации. Навремето баща ѝ не бил съгласен, че дизайнът е сериозен бизнес, подходящ за Петя. Днес вече е на коренно различно мнение, още повече че тя прави дизайн и за неговия бизнес. Но пък и той не спира да я предизвиква.

“Последно ми каза, че когато види

наш дизайн на влак

по българските

жп линии,

ще съм успяла да го убедя напълно. На път съм, при това ускорявам”, разказва с усмивка Петя.

Докато учи в Италия, среща съпруга си - Паоло Бертони, който е собственик на фирма за дизайн на транспортни средства и градски решения. И се превръща в най-ценния му кадър както в бизнеса, така и в живота му. Вроденият му усет за откриването на таланти проработва и с българското момиче. След 5 години съвместен живот през януари вдигат сватбата си в Монако след специално издадено разрешение от принц Алберт - там не може да се сключи брак, ако не си гражданин на държавата и нямаш такова разрешение. Макар и далеч от родината си от години, Петя е държала да се спазят голяма част от българските традиции.

Но ако си мислите, че като в българската поговорка “обущарят бос ходи”, това не е така с автомобилите на Петя Бертони и съпруга ѝ. Тя се е погрижила да ги направи възможно най-удобни и функционални за техните нужди.

“В един от автомобилите ни в момента най- характерното е лазерно гравирана кожа със специфична текстура и инициалите ни, както и метална табела с фамилията. Друг състезателен автомобил е изцяло с карбоново купе, създадохме и наш дизайн с ливрея (външната облицовка на автомобила), посветена на Мартини Рейсинг, тъй като съпругът ми се е състезавал преди години именно с техен автомобил. Това бе знак на лична сантиментална почит, елемент от почерка ни е именно да преплитаме историята с иновативни решения. А от чисто женска гледна точка и от опит мога да ви кажа, че доста жени биха искали да имат и гардероб в автомобила си, но все още търсим решението. Знам обаче, че ако го намерим, ще бъде стартъп идея за милиони”, казва през смях тя.

Работата в дизайнерска фирма е динамична и многообразна. На дневен ред в момента е конструирането на нова суперкола, ново поколение влак и междувременно цял китайски град – “изключително многопластов проект с безброй иновативни решения – с огромни мащаби и типично в новия амбициозен китайски стил”. Селището се намира в близост до Шанхай в местност, която много прилича географски на Тоскана. Предвидени са зони за забавление, професионална писта за състезания с автомобили, министадион, шоуруми и дизайнерски студиа, които правят всичко по поръчка, обекти на модни и автомобилни брандове, както и голяма жилищна част.

“В годините назад Китай се превърна в еталон на копирането. Осъзнавайки това, в последно време се наблюдава

тенденция за наемане

на италиански

дизайнерски студиа,

за да се придаде автентичен стил в решенията, които искат да осъществят. Имат още много да работят като нация, но важното е, че разбраха, че италианското ноу-хау има причина да е най-доброто. Инвестицията е частна и изцяло посветена на членовете на “Клуб Ферари” в Китай. В нормални условия реализацията на проекта трябваше да отнеме не повече от година, но, за съжаление, настоящата ситуация доведе до доста повече предизвикателства”, разказва българката.

Петя Бертони обаче не унива, а вижда нови хоризонти в кризата и настоящата пандемия, която засегна особено много местата, в които тя работи - Италия и Китай. 

“Благодарение на нея успяхме да пренаредим приоритетите си и един от резултатите е

отварянето на офиса

в България,

от което съм изключително доволна. Това е моя отколешна мечта и виждам сериозен потенциал именно тук. Тази пандемия ни позволява да погледнем живота си от друг ъгъл и да си отговорим какво е ценно за нас. Какво искаме от живота наистина, каква следа ще оставим. И да се върнем към корените си, откъдето може да почерпим огромно вдъхновение и нови хоризонти. Китайският пазар се възстановява много по-бързо от европейския, но въпреки всичко ще отнеме време, преди отново всичко да работи плавно. Именно обаче в такива условия се откриват много нови и неподозирани възможности”, казва тя и наистина се завръща към корените си, отваряйки студио хибрид, удовлетворяващо нуждите на България и международните им проекти. При това – с български екип, когото да обучи на най-големите тънкости от света на дизайна.

“Много лесно би било след седмица да имам италиански екип дизайнери в България, но не това е идеята – искам да работя с български дизайнери, да внасям италианско ноу-хау на местна почва, а не да си “внасям” служители. Вярвам, че така ще бъдем полезни на местните професионалисти и ще допринасяме за развитието на бранша. За целта ще направим и серия от обучения между България и Италия. И определено не само за автомобилен дизайн - повече от 20 години правим влакове, метростанции и мотриси, автомобили. В България залагаме на специалността ни в ърбън дизайна и публичния транспорт – това са най-наболелите въпроси към момента.

А тук има много работа за вършене, с която се занимавам лично.

Наблюдаваме много детайлно процесите и виждаме, че липсват основни елементи в дизайна и подхода към него: например защо метрото няма еквивалентни цветове за всяка една линия? Необходими са сериозни промени – структурирани и базирани на опит. Защо новите влакове не се персонализират изцяло за българския пазар, с дизайн, който да отразява нашата култура, навици и забележителности – в интериора и екстериора? А градският транспорт? А маркировката по булевардите и велоалеите? Къде е единният градски код? Тези решения навсякъде водят до вълна на повишаване на потреблението и неизменно до по-чисти, подредени, а оттам и привлекателни градове. По тях ще работя и тук, има смисъл за страната ни”, казва Петя Бертони. 

Освен че ще обучава български дизайнери и инженери, Петя си е поставила и още амбициозни задачи. Като това да отвори своя академия по дизайн, да напише книга и да вземе няколко изпита по поредните нови специализации, които постоянно посещава. Планира да се яви и на маратон в Ню Йорк, както и да премине през няколко изпитания за оцеляване сред природата – за каляване на духа и тялото. Но това съвсем не изчерпва всичките ѝ хобита и интереси.

“По натура съм много любознателна. Но намирам време само за неща, които наистина харесвам и са функционални за мен. Чета постоянно книги, от които мога да науча повече, ходя на различни специализирани курсове. Обичам да карам ски, спортна стрелба, да играя голф и да медитирам. Особено притегателно за мен и съпруга ми е да посещаваме нови места и да разглеждаме архитектурата на градовете, най-вече в средновековен и ренесансов стил”, казва тя. 

Споделете

CAPTCHA изображение
Разграбват суперяхти като топъл хляб – богатите бягат в морето от вируса

Разграбват суперяхти като топъл хляб – богатите бягат в морето от вируса

Над $ 1 млpд. похарчени за луксозни частни кораби от началото на годината Богаташите са похарчили над 1 млрд. долара за суперяхти от началото на тази година в желанието си да се спасят от коронавируса и да заобиколят забраните за пътуване, разкри Би Би Си, позовавайки се на данни на специалисти в областта

Кои пенсионери остават без увеличение

Кои пенсионери остават без увеличение

С 5% ще се вдигнат пенсии от 1 юли по "швейцарското правило", но увеличението няма да е за всички пенсионери. То няма да се отнася за хората, които получават тавана на пенсиите от 1440 лева. Без увеличение ще са и част от хората, които са на минимален  размер от 300 лева. Тук причината е, че "швейцарското правило" се прилага върху действителния

Шефът на "Автомагистрали": Няма да напусна поста си, ще обжалваме опита за уволнение

Шефът на "Автомагистрали": Няма да напусна поста си, ще обжалваме опита за уволнение

Нямаме никакво намерение да напуснем постовете си в управителния съвет на "Автомагистрали" ЕАД, и тримата му членове ще обжалваме опита за уволнение, който направи служебната регионална министърка. Това заяви пред "24 часа" изпълнителният директор на държавното дружество инж. Стоян Беличев.  По-рано днес стана ясно

Държавата си прибира „златния гьол“

Държавата си прибира „златния гьол“

Дезинфекцията на превозните средства, влизащи в България от Турция, ще бъде взета от частната фирма, която я извършва, и ще бъде предадена на държавната Българска агенция по безопасност на храните. Това каза по БНТ в понеделник служебният министър на земеделието, горите и храните проф. Христо Бозуков

Канадска фирма със собсвеник от Люксембург ще строи газопровода към Сърия

Канадска фирма със собсвеник от Люксембург ще строи газопровода към Сърия

Консорциум „Кейнап БГ“, в който са „Кенпайп Индъстрис Интернешънъл“ – клон България КЧТ и „Кейнап Индъстрис Интернешънъл България“, ще строи газовата връзка със Сърбия. Той е класиран на първо място от комисията на „Булгартрансгаз“. Ценовата му оферта е 136 804 865,99 лева без ДДС. Консорциумът е получил 97,79 точки

Лукас, внук на Симеон, стана третият лекар в царската фамилия

Лукас, внук на Симеон, стана третият лекар в царската фамилия

Вторият син на княз Кубрат няма да е хирург като баща си и брат си Мирко, а ще специализира психиатрия Трима лекари ще има вече в голямата фамилия на цар Симеон II и царица Маргарита. При това и тримата са от едно семейство - това на княз Кубрат и съпругата му Карла Ройо-Виянова. В средата на май Хипократова клетва положи и техният втори син Лукас

АКТУАЛНО

Намериха първата златна монета в Хераклея Синтика

„Хуауей“ откри модерен тренировъчен център за нововъзникващи технологии в Източна Африка

Китайската телекомуникационна компания „Хуауей“ откри модернизиран и разширен тренировъчен център за нововъзникващи технологии, за да стимулира четвъртата индустриална революция в Източна Африка. Главният секретар на кенийското Министерство на информационните и комуникационни технологии Джером Очиенг приветства компанията за поетия ангажимент

Голямото завръщане на село

Броят на българите, които отиват да живеят по-близо до природата, скочи над 3 пъти в пандемията, а цените на къщите се увеличиха с 20% 60-70 години след като българинът започна масово да напуска селото и да отива да живее в града, започва една обратна тенденция. До началото на 50-те години на миналия век шестмилионното тогава население на

Министър Комитова: Строежът на Алепу е с две разрешения - няма такова чудо

Проектът за строеж на Алепу е един пример за хаотичност в строителството. Въпросът е концептуален - той е огледален на държавата. Това заяви за скандалния строеж на Алепу регионалният министър арх. Виолета Комитова в "Денят започва" с Георги Любенов по БНТ. Характерното за Алепу е, че там има две подпорни стени - едната подпира хълма на Свети Тома

Полови клетки преживели шест години в МКС без да имат изменения в ДНК-о им

Биолозите не са открили значителни промени в структурата и жизнеспособността на половите клетки на бозайници, изпратени на МКС преди шест години. Това предполага, че такива клетки издържат на лъчението много по-добре, отколкото учените досега смятаха. Това увеличава шансовете на човечеството за успешна колонизация на космоса

БИЗНЕС НОВИНИ

НЕ ПРОПУСКАЙ

Продължава съживяването, през април има 52% ръст на вноса

Министър Комитова: Започнахме проверка на толсистемата

От 2-3 дни започнахме проверка на толсистемата. Когато се запознаем с всички документи, ще можем да кажем за колко време ще се изплати инвестицията. Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Виолета Комитова в предаването „Алтернативата“ по ТВ 1. Министърът допълни, че по време на срещата с "Капш"

Вицепремиерът Пеканов: Търсим вариант санирането да струва малко на гражданите

Опитваме се да намерим среден вариант, комбинация между безвъзмездно финансиране и участие на домакинствата при саниране на сградите, без това да струва прекалено много на гражданите. Това каза вицепремиерът по управление на европейските средства Атанас Пеканов в интервю за “24 часа”. В първия вариант на плана за възстановяване за енергийна

Задава се още 6,95% поскъпване на газа през август. Пети месец тренд нагоре

Задава се още едно поскъпване на природния газ - с още 6,95% през август, до 48,42 лв. за мегаватчас (без цени за достъп, пренос, акциз и ДДС). Това показва оповестена от "Булгаргаз" прогноза, която дружеството е задължено да направи месец преди да внесе предложение за цена в Комисията за енергийно и водно регулиране

БНБ: Вече се блокират сметки и се налагат запори по Магнитски

БНБ вече прилага прилага ограничителни мерки при сделки и операции в съответствие с установените вътрешни правила и процедури и изискванията на Закона за мерките срещу изпиране на пари. Това съобщиха от централната банка във връзка с решенията  по закона Магнитски. Съгласно изискана от банките и получена в БНБ информация

ОЩЕ ОТ БИЗНЕС НОВИНИ

Гуо Шуцин: Китайските продукти са „котва“ на стабилността на фона на глобалната инфлация

Инспекцията по труда издава разрешенията за наемане на непълнолетни до 2 дни, вместо за 7

Работодатели отново активизираха търсенето на непълнолетни за работа, което традиционно е един от сигналите за раздвижване на пазара на труда. Това става известно от данните за издадените от ИА "Главна инспекция по труда" разрешения за първите пет месеца на годината, които са с над 50 на сто повече спрямо същия период на 2020 г

500-1000 търговци годишно със санкция за продажба на ментета

Между 500 и 1000 годишно са търговците, глобени заради продажба на ментета, съобщи председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов по Би Ти Ви. Най-честите сигнали за нарушения от потребители са на разминаване между поръчаната от тях стока и получената. "Първият знак, че нещо не е наред със стоката е цената й - ментетата

Строителството, търговията и промишлеността живнаха през април

С 25% за година са нараснали оборотите в продажбите на дребно Търговията, строителството и промишлеността живнаха през април, сочат данните на Националния статистически институт (НСИ). Оборотът в търговията на дребно е с 25,9% над равнището на същия месец на 2020 година. Спрямо предходния месец се наблюдава увеличение на оборота при търговията на

По Северното черноморие 5000 чужденци на работа в туризма, в страната около 20 000

„До края на седмицата в курорта „Албена” очакваме 4000 туристи, в момента са отворени 6 хотела и гостите са 1856” – каза търговският директор на „Албена”АД Маргита Тодорова. Основните туристи са българи, румънци, украинци, чехи, французи. Очакванията са за по-добър сезон в сравнение с миналогодишния, който се оценява на около 30 процента

АКТУАЛНО ОТ БИЗНЕС НОВИНИ