Система “Орел” спира измамите с коли на старо, сваля цените до 50%

  • 0
authorАвтор: Георги Луканов
Система “Орел” спира измамите с коли на старо, сваля цените до 50%

Бензин и дизел ще се продават още дълго време, ако бъде отхвърлено предложението на Европейската комисия. СНИМКА: ВЕЛИСЛАВ НИКОЛОВ

Всички страни от съюза да се присъединят към програмата, това ще повиши и сигурността по пътищата, призова евродепутатът Андрей Новаков, по чиято идея е създадена

Средната възраст на леките автомобили в Европа е 11 г., а почти 1/2 от продаваните втора употреба са с манипулирани данни за километража,  сочат две независими изследвания

Европейската комисия въвежда единна система за обмен на данни за пробега от годишните технически прегледи на леките автомобили.

Тя е създадена по предложение на българския евродепутат от ГЕРБ (ЕНП) Андрей Новаков като мярка за подобряване на пътната безопасност в Европа.

Единната безплатна система за обмен на данни от километражите на леките автомобили е разработена като негов пилотен проект пред Европейската комисия през 2018 г. и е финансирана от ЕС с 300 000 евро.

“Платформата вече функционира, казва се “Орел”.

Тя е доброволна,

безплатна и е

отворена за

подаване на

информация

от всички

държави членки, за да бъде проследено техническото състояние на леките автомобили, които се препродават в ЕС”, каза за “24 часа” българският евродепутат.

По време на пленарната сесия на Европейския парламент в Страсбург Новаков призова страните от ЕС, включително България, да се присъединят към системата за обмен на данни. Той цитира независими изследвания и анализи, според които средната възраст на леките коли в Европа е 11 г., а почти половината от продаваните коли втора употреба са с манипулирани данни за пробег.

По думите му техническата изправност на превозните средства е основен фактор за предотвратяване на пътно-транспортни произшествия и активното ползване на системата от всички държави членки ще спомогне за подобряване на пътната безопасност в целия Европейски съюз.

Данните в единната платформа са достъпни за властите и контролните органи в страните от ЕС, но амбицията е платформата да бъде надградена и с публичен потребителски модул, който да позволява на

всеки човек

да проверява в

реално време

дали данните от километража на автомобил, предложен за продажба, съответстват на информацията от проведените годишни технически прегледи в съответната държава.

“В момента се правят последни тестове на платформата.

Засега в нея се

включиха

Франция, Унгария

и Нидерландия,

а от няколко дни

и Хърватия

Надявам се до края на годината всички държави членки да го направят. В началото програмата ще работи само с достъп до Пътна полиция във всяка държава. Това означава, че всеки, който иска да провери дали дадена кола е с реален километраж, трябва да се обърне към местния КАТ, където да му съобщят на какъв пробег е бил автомобилът през последния технически преглед. В момента подобно запитване много клиенти правят в съответните представителства на марките в различните държави. Проверката ще става анонимно, без лични данни на потенциалния купувач, само с регистрационния номер на рамата на превозното средство”, уточни процедурата Новаков.

Амбицията на създателите е на по-късен етап, когато се докаже нейната ефективност, системата да работи така, че всеки желаещ да може да си провери чрез сайт на Европейската комисия с въвеждането на номера на рамата какъв е пробегът на предпочитаната от него кола.

Програмата “Орел” за предотвратяване на манипулациите на изминатите километри на автомобилите ще добавя данните от техническите прегледи всяка изминала година.

“В началото ще е само за последната, но с времето ще се добавя на всеки 12 месеца. Така ще се предотвратят и опитите да се сменят данните на километража от недобросъвестни продавачи преди последния технически преглед - ще може да се виждат данните за изминатия пробег години назад”, допълни Новаков.

BG системата “Орел”

ще доведе и до

драстичен спад

на цените

на употребяваните автомобили, твърдят създателите ѝ.

“Да вземем хипотетично един пример с даден автомобил с манипулиран пробег. Ако реалният километраж на автомобила е 400 000 км, а не както търговецът твърди - на 100 000 км, автоматично цената на тази кола трябва да падне в пъти, дори наполовина. Реално е в някои случаи колите втора ръка да поевтинеят с 50 процента”, твърди Новаков.

Според него много от колите, които пристигат в България, вече са манипулирани още преди да се изнесат от тамошните търговци. Процедурата е евтина, става за броени минути, необходими са съответният софтуер и лаптоп.

“Знам какво е да събираш с години пари за употребяван автомобил и накрая да се окажеш измамен. Знам за случаи, на които на колата пише, че е на 80 000 километра, а реално е на 480 хиляди. Ремонтите на основните възли на автомобилите, произведени след 2010-а, са петцифрени суми в евро. Да не говорим каква е безопасността на такива автомобили”, заяви евродепутатът от ГЕРБ.

За Европарламента безопасността и животът на хората заема първостепенно значение. Затова ЕП прие резолюция с амбицията за постигане на нулева смъртност по пътищата до 2050 година.

За да бъде постигната тази цел, евродепутатите искат по-строги мерки за пътна безопасност, като например ограничение на скоростта до 30 км/ч и нулева толерантност към шофирането в нетрезво състояние. В резолюцията се отбелязва, че годишно по пътищата на ЕС загиват около 22 700 души, а около 120 000 биват тежко ранени.

Отпор! Повечето страни в Евросъюза са против пенсионирането на двигателите на дизел и бензин до 2035 г.

Предложението на Европейската комисия от 2035 г. производството на дизелови и бензинови автомобили да бъде спряно среща сериозен отпор в Европарламента, смята евродепутатът от ГЕРБ Андрей Новаков.

Новаков е член на Европейския парламент за втори пореден мандат. Сектор “Транспорт” заема важно място в работата му, като в годините досега той се ангажира трайно със защита на националния интерес и позицията на българските шофьори в дебата за европейското законодателство “Пакет Мобилност”.

“Процедурата по гласуването на предложението по Зелената сделка на ЕК се води от комисиите по транспорта и околната среда и ще се разисква поне година. Не само Чехия е против, регионалните Бавария и Баден-Вюртемберг, част от районите във Франция също са доста скептични към предложението”, каза евродепутатът от ГЕРБ Андрей Новаков.

“Бензиностанциите се изграждат на пазарен принцип, същото трябва да е и със зарядните станции. Когато електромобилите станат достатъчно атрактивни, хората ще започнат да ги купуват, без да забраняваме другите автомобили”, смята Новаков.

70 процента от зарядните станции за електрически автомобили се намират в Германия, Франция и Нидерландия.

“С европейски пари зарядни станции не е рентабилно да се строят. Сегашните бензиностанции ЕС не ги прави. От друга страна, ако всички превозни средствастанат на ток, как ще произвеждаме толкова електричество?

ЕС не забрани мобилните телефони с копчета, но те изчезнаха по естествен път, защото тези с дисплеите са по-хубави. Същото трябва да стане и с колите. Да бъдат въведени по естествен начин, когато станат достатъчно конкурентни и предпочитани от хората. Една технология не трябва да се налага силово, а на пазарен принцип”, допълни евродепутатът.

Три варианта за избор пред BG клиента: да си купи нова Dacia за 24 000, по-малък автомобил за 25-30 хил. лв. или от средния клас за 35-40 хил. лева

През 2021 г. цените на употребяваните автомобили като цяло нарастват с 30%, показва сравнението, което направи “24 часа” по автоборсите в страната. Основната причина за поскъпването е, че в Западна Европа продължава да расте търсенето на возила втора ръка за сметка на новите, а оттам цените вървят нагоре.

На Стария континент тази година всеки трети купувач отлага покупка на нов автомобил. В Белгия например са регистрирани два пъти повече употребявани коли, отколкото нови и с 10 процента повече, отколкото през предпандемичната 2019 г.

В страната, където има десетки заводи на водещи европейски марки, автомобилният сектор рязко се преориентира към употребяваните возила.

Средният белгиец вече

не смее да си купи

нова кола

Всеки трети човек, който планира да купи нов автомобил, отлага покупката. И има няколко причини за това. Не е само поради дългите срокове за доставка, предизвикани от кризата с недостига на електронни чипове, която според последните информации ще се проточи още година и половина.

Намаляването на жизнения стандарт, продължаващата COVID пандемия, несигурността и страхът от обедняване са другите причини белгийците да залагат на употребяван автомобил. Не е случаен фактът, че за август в Европа най-продаваният модел е един от най-евтините - Dacia Sandero. Румънският автомобил изпревари по продажби легендарния Volkswagen Golf най-вече заради все още достъпната си цена. В България добре оборудвана версия Dacia Sandero струва 24 000 лева като нова.

За мнозина от европейците обаче личният автомобил е признак за благосъстоятелност и символ на жизнен стандарт. Затова и много от тях предпочитат да дадат повече пари за по-престижен и по-висок клас автомобил, отколкото да си купят нова Dacia Sandero. Тази философия на потенциалния среден купувач на коли отдавна е характерна и за българския пазар. Това също е една от причините, макар и по-маловажна, за засиления интерес към употребяваните коли.

В момента масовият български клиент има няколко избора - да си купи нова Dacia за около 24 хиляди лева,

автомобил от малкия

сегмент от друга

марка от порядъка на

25-30 хиляди лева

или от средния клас за 35-40 хил. лева. Заради по-високите цени и чакането за доставка от няколко месеца поради забавеното производство тези, които искат по-нов автомобил, поглеждат към вторичния пазар.

Там за 5-годишните автомобили ситуацията е следната - Dacia Sandero, но от предишното поколение, може да се купи за около 10-12 хил. лева (през 2016-а колата като нова беше средно само с 5000 лева отгоре), читав Volkswagen Golf на същите години не може да се намери под 20 000 лева и стига до 30 хиляди, а цените от масовите малки коли като Renault Clio или Ford Fiesta се въртят около 15-те хиляди лева.

Заради недостиг на чипове Skoda спира производството на нови коли до края на 2021 г.

Skoda ще “намали значително или дори ще спре” производството от 18 октомври до края на годината поради глобалния недостиг на чипове, затрудняващи автомобилния сектор, пише Automotive News Europe.

“Дори Skoda Auto не е в състояние да избегне тази глобална криза”, каза говорителят на Skoda Томас Котера.

Ограниченията на производството са най-големите досега в Централна Европа и икономистите заявиха, че това ще доведе до намаляване на прогнозите за растеж в Чехия. Skoda, собственост на Volkswagen Group, е най-големият износител на Чехия.

Марката вече се е запасила с десетки хиляди автомобили, завършени, но чакащи чипове. Дилърските центрове в цяла Европа отчитат с месеци чакания за нови автомобили. Официалният вносител на Skoda в България доставя поръчаните от клиентите коли средно за около 6 месеца. На официалната страница на дилъра в интернет няма и предложения за коли на склад.

Котера каза, че Skoda иска да се съсредоточи върху това да осигури възможно най-скоро изоставането на почти готови автомобили на клиентите.

Заради прекъсването общото производство на автомобили на чешката компания ще бъде подобно на миналата COVID година с около 1,15 милиона коли, съобщи местната асоциация на автомобилната индустрия. Очакваше се автомобилите да са 1,3 милиона.

Освен Skoda Toyota също намали производството си в завода си в Колин, включително миналия месец.

Унгария, където Mercedes-Benz и Suzuki трябваше да ограничат сглобяването заради кризата с чиповете, също отбеляза спад на производството повече от очакваното.

Автомобилните производители по света се борят с липсата на полупроводникови чипове на фона на нарастващото търсене след пандемия. Skoda прогнозира постепенно успокояване на ситуацията с чиповете през втората половина на 2022 г.

Споделете

CAPTCHA изображение
Недостигът на пелети ражда нова онлайн измама - вземат 50% капаро и се скриват

Недостигът на пелети ражда нова онлайн измама - вземат 50% капаро и се скриват

Дефицит на дърва няма, проблемът е, че заради дъждовете камионите не могат да влязат в гората Обявите в сайтове за електронна търговия и в социални мрежи за пелети за отопление с примамливата цена 300 - 400 лв. за тон са възможни измами, предупреждават производители на търсеното много в момента гориво

Експерти: Пускайте си парно след Нова година, сега на ток е по-изгодно

Експерти: Пускайте си парно след Нова година, сега на ток е по-изгодно

Отоплението през зимата излиза най-евтино с термопомпа, но цената за нейното купуване е от 8000 до 15 000 лева В социалните мрежи се върти клип, обявен за “правителствен” от Германия, на тема как да се стоплим при слабо парно. Възрастна жена облича яке и слага ръкавици, покрива с фолио прозорците. Взема керамична саксия и през отвора на дъното я

Радиация и вируси заливат Земята, ако се разтопи Антарктика

Радиация и вируси заливат Земята, ако се разтопи Антарктика

Ядрен отпадък, непознати за човечеството досега вируси и бактерии, които не се влияят от антибиотици може да залеят Земята, ако Антарктика се разтопи. Това сочи проучване на учени от Университета Абъръстуит във Великобритания, разказва Би Би Си. Арктика се простира на 27 млн. кв. км. Много от тях обаче все още са неизследвани

Иван Хиновски: Европа ще се моли за газ на "Газпром"

Иван Хиновски: Европа ще се моли за газ на "Газпром"

Европа тегли скъп газ , не сключиха договори с големите страни износителки и цената тръгна нагоре - за Китай, за Япония, Европа скоро ще се моли на Газпром да повиши количествата газ за Европа, за да се нормализират цените. Това заяви експертът на ИТН Иван Хиновски в предаването на Нова тв "Лице в Лице"

Изграждането на високоскоростната жп линия до България тече с пълна пара в Турция

Изграждането на високоскоростната жп линия до България тече с пълна пара в Турция

Близо половината от участъка между Черкезкьой и Капъкуле на изгражданата високоскоростна железопътна линия към границата с България е вече завършена, съобщи турската държавна телевизия ТРТ Хабер. Железопътната линия се изгражда от Халкалъ, Истанбул, към Капъкуле, Одрин, съобщи БТА. В момента тече усилена дейност по изпълнението на проекта за

Вдигат пенсиите средно с 84 лв. догодина

Вдигат пенсиите средно с 84 лв. догодина

Пенсиите ще се вдигнат средно с 84 лв. догодина, заради вдигането на тежестта на стажа от 25 декември. Според разчетите на Националния осигурителен институт увеличението ще е 87 лв. през 2023 г. и 91 лв. през 2024 г. "Това гарантира допълнителен ръст от 16-17 на сто на година. На годишна база нарастването е с около 7-8 на сто"

АКТУАЛНО

България предлага фонд срещу скъпата енергия

Роботи, дронове, изкуствен интелект излизат на полето

Новите технологии завладяват все повече селското стопанство - 8 от 10 земеделци използват интернет за дейността си Първата изцяло роботизирана култура - от засяването до обирането на реколтата, бе отгледана през 2017 г. Оттогава новите технологии намират все по-голямо място в съвременното селско стопанство

Къде можем да си направим безплатно бърз антигенен тест (Виж списъка)

Здравното министерството представи списък на 162 лечебни заведения с лаборатории и самостоятелни медикодиагностични лаборатории на територията на страната, с които е сключен договор за предоставяне и извършване на бързи антигенни тестове. Съгласно договорите, тези болници и лаборатории работят с безплатно предоставени от Министерството на

Градска магистрала, готова за бъдещето

Южната дъга на Софийския околовръстен път вече е от край до край Всяка новопостроена пътна инфраструктура неизбежно развива районите, през които преминава. Още когато се заговори за разширението на южната дъга на Софийския околовръстен път между изхода за “Младост” и началото на магистрала “Тракия”, на имотния пазар предричаха

1,66 млн. българи живеят под прага на бедност

1,66 млн. българи живеят под прага на бедност, като 1,2 млн. от тях са пенсионери.  Половин милион българи пък са назначени на минимална заплата към юни. На този фон прогнозата на КНСБ е, че инфлацията в края на годината ще надхвърли 6%. Това е причината от синдиката да искат още от 1 ноември размерът на минималната заплата да бъде увеличен на 700

БИЗНЕС НОВИНИ

НЕ ПРОПУСКАЙ

България в топ 5 в ЕС с най-голямо поскъпване на горивата през септември

Изпращат допълнителни покани за помощ на малки и средни предприятия

Управляващият орган на оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" предстои да изпрати допълнителни покани за сключване на административни договори за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедурата "Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лв. за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19"

171 лв. ръст на пенсиите за 2 г., средната минава 300 евро (Обзор)

Пенсиите се вдигат с 84 лв. от Коледа Минималната ще е 370 лв., а таванът - 1500 лв. Разходите за пенсии ще скочат с 1,841 млрд. лв. От 1 януари се спират бонусите Средната пенсия ще се вдигне със 171 лв. през 2023 г. и тогава средната пенсия ще мине 300 евро. Това показва анализ на Националния осигурителен институт

Мамят с дълъг болничен, за да ходят на гурбет

Възползват се служители, които не желаят да ползват или вече са използвали напълно полагащите им се годишни отпуски Мними болни са се опитали да ползват дълъг болничен лист, за да заминат на работа в чужбина. Такива опити за измами са хванали служителите на Националния осигурителен институт в Кюстендил

Децата се връщат в клас с близалки, учителите приеха сертификатите (Обзор)

l Купуват 13 млн. щадящи теста, които дават резултат за минути, учениците ще се проверяват два пъти седмично l Ваксинираните учители са малко над 37% Най-малките ученици - от 1-и до 4-и клас, се връщат в училище още от следващата седмица, обявиха здравното и просветното министерство. Всеки понеделник и четвъртък преди първия си час ще бъдат

ОЩЕ ОТ БИЗНЕС НОВИНИ

Глобяват клиенти на заведения на открито, браншът готви голям протест в Пловдив

Цветелина Пенкова: Еврозоната ни дава възможност за по-ниска инфлация и бърз икономически растеж

В последните месеци често говорим за инфлацията, но не отделяме достатъчно внимание на паричната единица, която всъщност се обезценява или поскъпва. Еврото по-податливо ли е на инфлация от лева? Дали ако бяхме членове на еврозоната, инфлацията щеше да е по-висока? Краткият отговор и на двата въпроса е - не

Министър Везиева: Заведенията искаха тези мерки, основното беше да не ги затваряме

В актуализацията на бюджета до края на годината има заложени 70 млн. за ресторантьорството и туристическия бранш, през оперативната програма ние дадохме още 166 лв. за оборотни средства и част от тях са за този бранш. Те влизат в употреба поетапно, със сигурност не са достатъчни, но ресторантьорският бизнес работи - това беше тяхното основно

190 000 българи и румънци са поискали помощи от Лондон

Двойно повече европейци са кандидатствали за обезщетения по време на пандемията 190 000 българи и румънци са кандидатствали за обезщетения по време на пандемията във Великобритания, което е три пъти повече спрямо предишни години, когато са били около 66 000, разкри британският в. “Телеграф”. Общо претендиращите за помощи европейски граждани са се

Няма глобени в първия ден с проверки за зелени сертификати

МВР и РЗИ започнаха с масови проверки за зелени сертификати. Днес изтече гратисният срок, който беше даден на бизнеса, за да се подготви, и властите започнаха да глобяват, предава БНТ. По време на проверките в София и Пловдив нямаше глобени, но моловете са полупразни. Голям проблем се явява това, че охраната на търговските центрове няма право да

АКТУАЛНО ОТ БИЗНЕС НОВИНИ