Третата линия на метрото в София - най-красивата и с най-сложните метростанции

  • 0
authorАвтор: 24 часа
Третата линия на метрото в София - най-красивата и с най-сложните метростанции

Стилизирана българска шевица е част от интериора на метростанция “Св. Патриарх Евтимий”.

Две от най-новите метростанции на София - “НДК 2” и “Св. Патриарх Евтимий”, са изпълнени от “Джи Пи Груп” АД.

И двете станции впечатляват с визията си и са едни от най-красивите по третата метролиния. “НДК 2” e с модернистична визия, а стилизирана българска шевица е акцентът в интериора на “Св. Патриарх Евтимий”.
“Строителството на двете метростанции започна през януари 2016 г. и продължи до декември 2019 г., или почти 4 г. При изграждането на метростанция “НДК 2” се използва т. нар. милански метод на строителство - при него изпълнението на конструкцията е от горе надолу. Първо се изгражда укрепващата конструкция, като в случая това са шлицови стени, след това - покривните плочи, следват изкопни работи под тях и изпълнение на вътрешната конструкция.

За да намалим
неудобството за
софиянци по време
на строителството,
изпълнихме сложна
временна
организация на
движението
в центъра
- двупосочно движение по бул. “Васил Левски”, включително и в тунела под НДК, както и смяна на маршрутите и изпълнение на нови трасета на тролейбусния транспорт. След като изградихме покривните плочи на метростанцията, движението по бул. “Патриарх Евтимий” беше възстановено”, подчерта Стефан Чонков, проектов ръководител “Метростроителство” в “Джи Пи Груп” АД.

Най-големите предизвикателства по време на строителството са били сложните хидрогеоложки условия и преминаването на тунелопробивната машина през метростанциите.

Иначе метростанция “НДК 2” е една от най-дълбоките по третата линия. Тя се намира на 24 м под земята. Причината е, че там е връзката с втората линия на метрото и станцията се намира под другата - “НДК”. Дължината е 120 м, има два вестибюла, като източният прави връзката с подлезната част и входовете на станция “НДК” от втората метролиния.

Западният вестибюл пък се обслужва от два входа до градината при църквата “Св. Георги”. В станцията има 8 ескалатора и 5 асансьора, осигуряващи достъп до вестибюлите и до двата перона. Подовете и таваните са решени в неутрални светли цветове, докато стените - контрастно. Южните са в бяло, а от северната страна са в цвят горчица.

Ефектно решение на осветлението прави визията на станцията много модернистична и различна от всички останали.
Доста сложна
за изпълнение е
била и другата
метростанция
- “Св. Патриарх Евтимий”, построена от “Джи Пи Груп”.

Причината е местоположението на станцията, която е в самия център - разположена на едноименния булевард между бул. “Васил Левски” и ул. “Хан Крум”. Затова водещ за “Джи Пи Груп” при избора на технологията за изграждането е бил мотивът за възможно най-бързо възстановяване на движението в района, което беше затруднено по време на строителството.

Тя също е изградена по “милански” метод.

“В зоната на станцията се наложи да изместим подземната инфраструктура, включително ВиК, електро-, слаботокови, топлопреносни и други мрежи. Геоложките и хидрогеоложките условия в района са много тежки.
Наложи се да
изпълним струйно
инжектиране под
нивото на
фундаментните
плочи на
станцията. Така
прекъснахме
притока на вода
и изградихме конструкциите”, разказва Чонков.
Иначе метростанция “Св. Патриарх Евтимий” е с един вестибюл, като подходите към него са пред Нотариата, пред сградата на “Булгартабак” и пред кино “Одеон”. Тя е с дължина 131,7 м и ширина 18,5 м. Намира се на 21 м дълбочина и има два странични перона.

Визията на станцията е дело на арх. Ирена Дерлипанска. Нейна е идеята водещ мотив в интериора да е българска шевица. Такива елементи са оформени от колоритна мозайка от стъклокерамика. Тя може да се види в различни зони на станцията – подлези, вестибюл и по самите перони. Настилките и облицовките пък са изпълнени от гранит, гранитогрес, стъклокерамика и клинкер. Таваните са решени с ивици от еталбонд в два цвята и касетирани алуминиеви пана. Осветлението е диодно, дискретно в основната си част, с подчертани едри плафони, тип рингове.

Освен тези станции компанията
е изпълнител и на
една от четирите в
кв. “Овча купел”,
част от третата
линия на метрото,
които ще бъдат
отворени в
началото на 2021 г.
Станция “Овча купел” се намира на бул. “Президент Линкълн” западно от кръстовището му с бул. “Овча купел”. Дължината е 108 м, а дълбочината - 13,5 м. Има два вестибюла, единият с 3 входа, а другият – с два. “Най-големите трудности при изграждането бяха свързани с високото ниво на подземните води в участъка, както и с проливните дъждове по време на строителството. Иначе
интериорът
е решен
в черно и бяло
като препратка
към намиращия
се наблизо стадион
“Славия”

Облицовките и настилките са от гранитогрес и гранит, а окачените тавани - от еталбонд. Метростанцията е завършена изцяло и вече там текат изпитанията на различните системи”, разказа Чонков.
Това е осмата метростанция в София, построена от “Джи Пи Груп”.
Дело на компанията са и станциите “Надежда”, “Бели Дунав”, “Летище София”, “Александър Малинов” и “Витоша”.

През май 2021 г. строителите на тунела “Железница” ще се срещнат от двете страни

Строителите, които прокопават тунела “Железница” на магистрала “Струма”, започнаха тази дейност през октомври 2019 г. и през април и май догодина се очаква работниците от двете страни да се срещнат, съобщи “Джи Пи Груп”, компанията, която е основен изпълнител на обекта в консорциум с “Глобал Кънстръкшън” и “Виа План”.

В момента още се работи по прокопаването на двете тръби. От северната страна са изпълнени 682 метра в дясната и 670 в лявата тръба на тунела, а от южната – 788 метра в лявата и 698 метра в дясната тръба.

Общата дължина на този тунел ще е около 2 километра, което го прави най-големия в България. Той е и първият от много време насам пътен тунел, който се строи у нас. По техническите си показатели тунел “Железница” превъзхожда съоръженията, които са изградени по нашите магистрали. На тунелите по “Тракия” и “Хемус” в момента се правят основни ремонти, за да отговарят на последните европейски изисквания за безопасност, докато при “Железница” тези изисквания са част от самия проект.

На първо място тунелът се прокопава по т.нар. “нов австрийски метод” на две части – калота и щрос. Този метод се базира на контролираните деформации. Основното при него е, че скалният масив от натоварващ елемент чрез подходяща облицовка се превръща в носещ елемент на конструкцията.

Изборът на този метод се оказва изключително подходящ заради условията, в които се изгражда съоръжението. Според строителите при прокопаването те са преминали и продължават да преминават през изключително неблагоприятни и сложни геоложки условия. Скалите през които се прокопава тунелът, са много напукани и с нееднороден геоложки строеж. Допълнително неблагоприятно влияние оказва и наличието на подпочвени води в някои участъци.

В крайна сметка обаче след пускането му в експлоатация това ще бъде най-модерното такова съоръжение в страната. Ще притежава съвременна вентилационна, електрическа, осветителна и водоснабдителна системи.
Системите за безопасност ще са изградени на няколко нива и ще включват в себе си пожароизвестяване, пожарогасене, видеонаблюдение, аудио оповестяване, СОТ, GSM и радиокомуникация, геотехнически мониторинг и интелигентна транспортна система.

Умната транспортна система представлява управляеми пътни знаци и табели, светофари, датчици за следене на трафика и размерите на превозните средства, както и бариери. Всичко това в синхрон с останалите системи в тунела ще позволи да се контролира и осигурява безопасното движение в него. Във всяка тръба например ще има по 11 аварийни SOS ниши, оборудвани с пожарогасители и аварийни телефони за връзка.

Електронната система за контрол на достъпа ще осигурява надзор и защита на техническите помещения на северния и южния портал на тунела, на аварийните станции, както и на евакуационните врати на напречните връзки. Всички тези елементи са свързани в една единна централна управляваща система.

Двете тръби на тунела ще разполагат с две напречни автомобилни връзки помежду си с дължина по 18 метра и с четири напречни пешеходни галерии. Тези аварийни галерии ще се използват в случай на пътен инцидент или затваряне на една от двете тунелни тръби по друга причина.

Споделете

CAPTCHA изображение
Пътуващите със самолети ще трябва да се ваксинират срещу вируса

Пътуващите със самолети ще трябва да се ваксинират срещу вируса

От догодина международните самолетни пътувания може да се завърнат, изживявайки нов бум, само че с едно ново правило: пътуващите до определени страни трябва да бъдат ваксинирани срещу коронавируса, преди да излетят. Обнадеждаващите вести за разработване на ваксина даде надежда на авиокомпаниите и отделните страни

Хиляди българи предлагат селските си къщи без пари

Хиляди българи предлагат селските си къщи без пари

Замрелият от дълго време пазар на селски имоти се оживи през тази година и много малки населени места, в които живееха по 10-15 човека, се понапълниха с хора. “Селските имоти бяха първите, които привлякоха вниманието на търсещите второ жилище и сделките с тях се увеличават, каза за “24 часа” управителката на “Бългериън пропъртис” Полина Стойкова

Сайтовете с видео вече под контрола на СЕМ - депутатите го приеха единодушно

Сайтовете с видео вече под контрола на СЕМ - депутатите го приеха единодушно

Измененията в медийния закон, според които сайтовете с видео минават под контрола на Съвета за електронни медии, бяха приети с пълно единодушие от депутатите днес. Законът за радиото и телевизията бе подкрепен на първо четене в пленарната зала с 88 гласа "за" и без нито един глас "против" или "въздържал се"

Шпигел: Който държи ваксината, ще управлява света (Инфографика)

Шпигел: Който държи ваксината, ще управлява света (Инфографика)

Първите ваксини ще бъдат регистрирани скоро. Някои държави отдавна са резервирали милиарди дози за себе си. Други са изправени пред зависимост от Китай или Русия, пише германското сп. “Шпигел”. Според изданието светът трябва да се справи с гигантски проект - най-бързото производство и разпространение на ваксини срещу COVID-19 сред милиарди хора по

Последен шанс за пенсия върху висока заплата до 1997 г.

Последен шанс за пенсия върху висока заплата до 1997 г.

С 9% намаляват основната пенсия при втора, това вдига и парите на вече пенсионирали се военни и полицаи Правото на пенсия с трите “златни години” отпреди 1997 г. ще важи само още една година. Тази поправка в Кодекса за социално осигуряване приеха окончателно депутатите във вторник късно вечерта със закона за държавното обществено осигуряване за

Затварят ясли, училища, университети, ресторанти, нехранителни магазини (Видео)

Затварят ясли, училища, университети, ресторанти, нехранителни магазини (Видео)

Удължават противоепидемичната обстановка да края на март. От петък за неопределено време се затварят университети, училища и ясли, както и ресторанти и нехранителни магазини, няма да има колективни спортни мероприятия и екскурзии. Тези мерки предлага здравният министър Костадин Ангелов. В сряда те ще бъдат обсъдени на заседание на Министерския

АКТУАЛНО

Уж стресирани от Ковид, българите смело теглят заеми за жилище

Към 31 октомври печалбата на банковата система е 796 млн. лв.

Към 31 октомври печалбата на банковата система е 796 млн. лв., с 598 млн. лв. (42.9 на сто) по-малко от отчетената за същия период през 2019 година, съобщава Българската народна банка. Собственият капитал в баланса на банковата система възлиза на 15.2 млрд. лв. в края на октомври, като се увеличава със 101 млн. лв. (0

През 2021 г. се очаква по-евтина вода

Очаква се ВиК услугите през 2021 г. да поевтинеят заради неизпълнение на показателите за качество на услугите на водоснабдителните дружества. Комисията за енергийно и водно регулиране оповести преди дни докладите си от проверка на 34 водни дружества. На третата година от регулаторния период нито едно ВиК дружество не е изпълнило показателите за

След март 2021 г. дългове, неплатени 10 години, се отписват

Не е ясно какво се случва с дългосрочните кредити Никой няма право да търси парите след този срок.  Експерти прогнозират съдебни дела между кредитори и длъжници След 10 години дебати и обсъждания абсолютната давност на някои задължения вече е законодателен факт. Какво е новото в тази поправка, определена като “край на вечния длъжник”

Ето новите ограничения за влизане в България от 1 декември до 31 януари (Заповед)

Министърът на здравеопазването проф. Костадин Ангелов издаде заповед за въвеждане на временна забрана за влизане на територията на България от 1 декември до 31 януари. Ето цялата заповед ТУК. 1. Временно се забранява влизането у нас на всички лица, независимо от тяхното гражданство, през всички гранични пунктове, с въздушен, морски

БИЗНЕС НОВИНИ

НЕ ПРОПУСКАЙ

Зам.-вътрешният министър: Категорично няма да са нужни КПП-та

Проверяват 220 души със скъпи имоти

220 души, които са си купили луксозни имоти, са подложени на проверки и ревизии от НАП през тази година.  Проверява се дали официалните доходи на собствениците на луксозните имоти им позволяват да ги притежават, съобщава "Труд". Освен това данъчните следят дейността на около 7000 рискови за държавната хазна фирми

България изнася трюфели за 150 млн. евро годишно

Сериозен износ за над 150 млн. евро годишно прави България на трюфели. Около 20 000 са търсещите ценната гъба, която е в най-големи количества в североизточната част на страната - около Балчик. До този момент обаче този бизнес е изцяло на черно, липсват каквито и да е правила за добива и продажбата на трюфели

Изплащат пенсиите и добавките от 50 лева към тях между 7 и 21 декември

Изплащането на пенсиите и добавката от 50 лева към тях ще бъде в периода между 7 декември (понеделник) и 21 декември (понеделник). 2 114 910 пенсионери ще получат добавка от 50 лв. към пенсиите си за месец декември т.г., съобщиха от пресцентъра на НОИ. Допълнителната сума ще се изплаща на всички пенсионери, независимо от размера на техните пенсии

Проф. Генчо Начев: Ефектът от мерките ще се усети в края на третата седмица

Трудно е да се каже дали по-строгите мерки закъсняха, аз съм им привърженик, защото е доказано, че с тях пандемията може да се ограничи, но трябва да се мисли и за икономиката. Това заяви по бТВ изпълнителният директор на УМБАЛ „Св. Екатерина“ проф. Генчо Начев. Според него е постигнат баланс и трябва да се увеличи контролът върху мерките

ОЩЕ ОТ БИЗНЕС НОВИНИ

Шефът на ЕЦБ подкрепя въвеждането на цифрово евро

Икономически растеж от 6,7 % в Турция за 3-ото тримесечие

Турция е регистрирала икономически растеж от 6,7 процента на годишна база през третото тримесечие на 2020 г., съобщи Анадолската агенция, като цитира данни на Турския статистически институт. Брутният вътрешен продукт на страната по текущи цени е възлизал на 1,4 трилиона турски лири /197,4 млрд. долара/ в периода юли-септември

Общият показател на бизнес климата намалява с 4.1 пункта спрямо октомври

През ноември 2020 г. Общият показател на бизнес климата намалява с 4.1 пункта спрямо нивото си от октомври като понижение на показателя е регистрирано в строителството и търговията на дребно, съобщава Националният статистически институт. Съставният показател "бизнес климат в промишлеността" запазва приблизително нивото си от октомври

Производството на твърди горива намалява през септември с 11.2%

През септември 2020 г. спрямо август 2020 г. намалява производството на твърди горива - с 11.2 на сто, пропан-бутанови смеси - с 16.7 на сто, дизелово гориво - със 7.0 на сто, и електроенергия - с 6.9 на сто. Производството на безоловен бензин и природен газ остава без изменение, съобщава Националният статистически институт. През септември 2020 г

Фандъкова: Продължават проверките на търговските обекти, които останаха отворени

"Продължават засилените проверки на РЗИ и Столичния инспекторат на всички търговски обекти, които останаха да работят. Следим внимателно пазарите, предупредили сме, че ако има консумация на място, затваряме - имам предвид коледния базар на градската градина". Това каза столичният кмет Йорданка Фандъкова пред журналисти

АКТУАЛНО ОТ БИЗНЕС НОВИНИ