Петя Аврамова: През 2021 година ново саниране с пари от ЕС за 3750 блока и 12 000 къщи

  • 0
authorАвтор: Христо Николов
Петя Аврамова: През 2021 година ново саниране с пари от ЕС за 3750 блока и 12 000 къщи

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова СНИМКА: Архив

От 2021 г. у нас може да стартира нова програма за саниране, много по-мащабна от досегашната. Тя ще засегне 3750 жилищни блока и 12 хиляди къщи с обща площ над 11 млн. кв. метра, съобщи пред “24 часа” министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова. Програмата ще е с финансиране от ЕС.

Вероятно от собствениците на жилища този път ще се иска да съфинансират съвсем малка част от санирането.

Интервюто с Петя Аврамова:

- Министър Аврамова, строителството пострада в известна степен от пандемията. Какви бяха най-важните действия на министерството, за да се преодолеят трудностите, които възникнаха в началото и в хода на пандемията?

- Първо, бих искала на днешния Димитровден чрез вашия вестник да поздравя всички именици и да честитя професионалния празник на всички строители, архитекти, проектанти, инженери, строителни работници. Желая им здраве, късмет и нови успехи в отговорната им и благородна професия.

Равносметката дотук е, че най-правилното решение в годината, минаваща под знака на пандемия, бе да не се спира строителството. При спазване на противоепидемичните мерки продължи изграждането на големите инфраструктурни проекти - “Хемус”, “Струма”, магистрала “Европа”, околовръстното на София, пътя Видин - Ботевград. Предприехме действия по своевременно разплащане с бизнеса за извършените строителни дейности. Така
запазихме сектора,
спасени бяха
хиляди работни
места, както и
доходите на хората,
защото заетите в строителството са около 200 хиляди. Армия от инженери, геодезисти, проектанти, технически ръководители и строителни работници е ангажирана с изграждането на новите участъци на “Хемус”, пътя Видин - Ботевград, автомагистрала “Струма” и други големи обекти.

Но всичко това нямаше да се случи, ако МРРБ и неговите структури бяха спрели работа по време на пандемията. Министерството продължи административното обслужване по Закона за устройство на територията и не спря издаването на строителни разрешения за пътища, жп линии, обекти на енергетиката и други. В периода на извънредното положение службите на Агенцията по геодезия, картография и кадастър в страната обслужваха на гише. Паралелно с това на гражданите и бизнеса се предоставяше пълният набор от електронни услуги на агенцията и добрата новина е, че днес все повече хора ги ползват, защото това намалява здравния риск и гарантира сигурност, бързина и по-малки разходи. Нормално протичаше работата в Агенция “Пътна инфраструктура” и ДНСК.

С други думи -
работихме в
синхрон с бизнеса,
общините и
гражданите
Не вървяхме след събитията, а успяхме да намалим лошите въздействия чрез подходящи и навременни мерки.

- Какви са най-важните постижения на строителния бранш през изминалата година?

- Браншът преживя трудна година, в която трябваше да се справи с нарушени доставки на суровини и материали заради пандемията, проблеми с транспорта, недостиг на персонал и необходимост да се работи при спазване на строги епидемични мерки. По данни на НСИ строителната продукция през август е с 1% по-малко спрямо юли, което се дължи основно на сградното строителство. Но намалението можеше да бъде много по-голямо, ако секторът не беше проявил завидна мобилизация и гъвкавост в най-тежкия период.
В момента по всички големи пътни проекти има значителен напредък и даже някои ще бъдат завършени предсрочно.

95% е
изпълнена
отсечката от
Драгоман до
Сливница от
бъдещата
магистрала
“Европа”
Очаква се трасето да е напълно готово през ноември, или с половин година предсрочно.

Върви изграждането на участъка от пътен възел “Белокопитово” до пътен възел “Буховци” от “Хемус”, който, ако няма непредвидени обстоятелства, също може да бъде завършен по-рано – още през пролетта на 2021 г.

В график е и строителството на най-дългия пътен тунел в България - “Железница”, на “Струма”. Конструкцията на лявото платно на моста, изграждаща се пред тунела, е почти готова. Той преминава над 6 препятствия – река Струма, път Е79, жп линията, общинския път и обслужващия тунелен път, и благодарение на иновативната за България технология, която се прилага, трафикът по това направление не беше спрян.

Към момента се изграждат 172 километра нови пътища и се ремонтират 986 км. Други 201,7 км се проектират по договори за инженеринг - проектиране и строителство. От началото на мандата през май 2017 г. до октомври 2020 г. са построени 78,2 км нови пътища и са ремонтирани 2070 км от републиканската мрежа и съоръжения по тях.

- В началото на пандемията Камарата на строителите в България призова за вливане на допълнителен публичен ресурс в строителни дейности, които биха могли да задвижат и редица свързани със строителството сектори. Какво е направено до момента и какво предстои догодина?

- Обикновено в условията на криза всички започват да ограничават разходите си. Пестят гражданите, домакинствата, пестят и фирмите, а това води директно до увеличаване на депозитите, но и до свиване на реалната икономика. Правилното поведение според икономистите е да се изразходват средства в потребление, да се инвестира. В този смисъл
инвестициите
в пътна
инфраструктура
са по-важни
от всякога

Затова въпреки трудностите и повишените здравни разходи заради COVID-19 правителството успя да осигури нужното финансиране за изпълнението на големите проекти. С постановление на Министерския съвет например бяха предоставени над 81 млн. лв. за разплащания на извършващите се строително-монтажни работи в участъка от “Белокопитово” до “Буховци” от “Хемус”. Осигурени бяха и 379 млн. лв. допълнително по бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, респективно АПИ, за 2020 г., с които да започне строителството на участъка от Макреш до Монтана от пътя Видин-Ботевград, който също е приоритетен за страната. С пари от бюджета се изгражда Софийският околовръстен път от “Цариградско шосе” до жк “Младост”, обходът на Поморие и много други обекти.

- Започна ремонтът на едното платно на участъка от “Тракия” между Чирпан и Стара Загора, където състоянието на настилката е лошо. Как ще протече този ремонт, предвид идването на зимния сезон и кога ще започне ремонт и на другото платно и с какви средства?

-В началото на октомври стартира ремонтът на първите 12 км от “Тракия” в платното за Бургас и ще приключи тази седмица. Участъкът, който се ремонтира, е от 156-и км, след пътен възел “Белозем”, до 168-и км преди пътен възел “Оризово”. Плановете на АПИ са след това да бъдат ремонтирани 12 км в платното за София. А относно финансирането - ремонтът се изпълнява с пари от бюджета.

- На какъв етап е изграждането на магистралата Русе - Велико Търново?

- Не сме спирали подготовка на проекта, въпреки че изграждането на тази толкова важна вертикална връзка се забави заради съдебни процедури. Предстои стартиране на обществени поръчки за изпълнител на проектирането и строителството, както и за строителен надзор. Те ще бъдат за участъците 1 и 2 - от Русе до Бяла с дължина 40 км и обхода на Бяла, който е 36,2 км. За тези участъци на територията на област Русе подробният устройствен план – парцеларен план, е готов и се процедира за одобряване.

- Какъв е напредъкът по “Хемус”?

- Много добри са темповете, с които държавната фирма “Автомагистрали” ЕАД работи по целия първи участък с дължина 32 км от пътен възел “Боаза” до пресичането с третокласния път Луковит - Угърчин, както и в участък 3 - от пътен възел “Каленик” до разклона с пътя Плевен - Ловеч. Новината е, че до края на октомври ще започне да се строи и по трасето от пътен възел “Дерманци” до “Каленик”, за което беше издадено строително разрешение на 27 август тази година. Обектът не е от лесните, строи се в пресечена местност. На него ще има 23 моста и виадукта с дължина 8 км, 24 подлеза и надлеза, 5 пътни възела и един на тунел. Всичко това влияе както върху срока за изпълнение, така и при формиране на средната цена на километър магистрален път.

За участъци 4, 5 и 6 между п.в. “Плевен” и пресичането на пътя Русе - Велико Търново са приключили проучвателно-проектантските работи за изготвяне на техническите проекти и документите са одобрени от Експертния технико-икономически съвет в АПИ. Провеждат се процедури по одобрение на ПУП – парцеларни планове, след което ще започне отчуждаване на терени. Проучвателно-проектантски работи се извършват и за участъци 7, 8 и 9 - от пресичането с пътя Русе - Велико Търново до изграждащата се в момента отсечка “Белокопитово” - “Буховци”.

Плановете ни са магистрала “Хемус” да бъде завършена до 2024 година и това да даде тласък на икономическото развитие на Северна България.

- Ще има ли предвидени пари в бюджета за 2021 г. за довършване на санирането на жилища, които са кандидатствали по условията на Националната програма за повишаване на енергийната ефективност?

- МРРБ работи по втория етап на Националната програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради, защото има голям интерес към нея и от страна на гражданите, и от страна на общините. Строителният бранш също иска продължаването , защото това ще осигури работа на много малки и средни фирми. Това би било изключително успешна и ефективна мярка за подпомагане на бизнеса и заетостта в условията на криза след пандемията от COVID-19. Обсъждат се различни варианти, като на този етап се търси преход към устойчиви политики на базата на засилване на ролята на общините и отговорността на собствениците и възможност за допълване между различни източници на финансиране. Дискусиите за бъдещето на програмата предстоят. Те ще бъдат в контекста на Дългосрочна национална стратегия за подпомагане обновяването на националния сграден фонд до 2050 г., която разработихме съвместно с Министерството на енергетиката.

Ползите от
санирането на
сградите са
безспорни и
видими за всички
- удължава се животът им, спадат разходите за поддръжка, не на последно място - стимулират хората да останат да живеят в тях, включително и в по-малките населени места. Да не забравяме и чисто естетическата страна – подобрява се обликът на градовете, старите панелки от сиви сгради се преобразяват в красиви жилищни блокове. Националната програма е един от най-успешните ни проекти. Към момента по нея вече са реновирани 1906 от общо 2022 блока със сключени договори за целево финансиране. В 16 области на страната работата по всички предвидени за изпълнение сгради е приключила. Сред тях са някои от областите, в които има най-много сключени договори за целево финансиране, като Бургас - 236 блока, Благоевград - 189 завършени сгради, и Стара Загора - 111 многофамилни сгради. В резултат от реализираните мерки по обновените досега сгради по програмата се очаква да бъдат спестявани около 295 килотона въглеродни емисии годишно.

В България към момента едва 7% от обитаваните жилищни сгради са в съответствие с актуалните нормативни изисквания за енергийна ефективност. На база извършения преглед и анализ на националния жилищен сграден фонд и след отчитане на обективните характеристики на типовете строителни конструкции по отношение на надеждност и пригодност за нормална експлоатация, като целева група за обновяване са определени еднофамилни и многофамилни жилищни сгради с обща площ 184 млн. кв. м. За тези сгради в Дългосрочната национална стратегия до 2050 г. са разработени мерки и политики за обновяване.

- Наскоро ЕК обяви, че планира от 2021 г. да започне мащабна програма в Европа за саниране на всякакви видове сгради. Идеята много наподобява Националната програма за енергийна ефективност.

- На 14 октомври Европейската комисия публикува своята стратегия за т.нар. “Вълна на обновяване”. Напълно логично обновяването на сгради е приоритет в политиката на ЕС. Подобряването на енергийните им характеристики е от съществено значение не само за постигане на целите на ЕС относно климата, а са решаващ фактор за осигуряване на енергийната сигурност, заетостта, икономическия растеж, справяне с енергийната бедност и подобряване здравето на хората и условията на живот.

Дирекция “Жилищна политика” в МРРБ вече изготви предложение за финансиране на проект “Подкрепа за енергийна ефективност в жилищните сгради”, с който
кандидатстваме
за саниране на
жилищни сгради по
Инструмента за
възстановяване и
устойчивост на ЕС

Ако проектът бъде одобрен, ще може да стартира през 2021 г. Предложението ни е в обхвата му да бъдат включени еднофамилни и многофамилни жилищни сгради. Подкрепата за еднофамилните сгради ще осигури мащабност на дейностите именно поради факта, че процесът на вземане на решения е по-лесен и обновяването може да се осъществява с по-бързи темпове. В същото време, чрез многофамилните жилищни сгради ще бъдат обхванати много повече собственици на жилища, включително и лица от социално уязвими групи. Обновяването се планира да се реализира с финансов и организационен ангажимент на собствениците за съфинансиране на малка част от дейностите по обновяване. Проектът включва обновяване на близо 12 000 еднофамилни сгради и 3 750 многофамилни с обща площ над 11 млн. кв. м. Тъй като той е част от цялостна инвестиционна програма на страната ни за съживяване на икономиката, конкретните му финансови параметри са в процес на уточняване и съгласуване с другите отговорни ведомства.

Споделете

CAPTCHA изображение
Италианско вино в битка с българи за “българското” си име

Италианско вино в битка с българи за “българското” си име

Една от най-престижните тоскански изби обвинява наш производител, че подвежда потребителите В същото време родната марка вече 2 пъти печели спора в Европейската патентна служба Заведение в Болгери Две известни винарни - италианска и българска, спорят кой има право да използва имената “Болгери” и “Болгаре” на етикетите на бутилките си

Българката Петя, проектирала скъпи коли, сега прави цял китайски град

Българката Петя, проектирала скъпи коли, сега прави цял китайски град

Навремето баща ѝ не смятал дизайна за сериозен бизнес, подходящ за дъщеря му Уникални автомобили, иновативни влакове, екологични пространства, цели китайски градове и името на България, замесено във всичко това. Благодарение на Петя Георгиева-Бертони - млада и амбициозна жена, която от няколко години има една цел – да осъществява най-смелите

Ричард Алибегов: Затваряне на заведенията за 3 седмици е невъзможно

Ричард Алибегов: Затваряне на заведенията за 3 седмици е невъзможно

Ако се затвори за 3 седмици, не виждаме кой ще обезщети целия бизнес, мисля че това е невъзможно, а и има според здравен ефект. В Европа има 20% намалени случаи. Това каза пред БНТ председателят на Българската асоциация на заведенията Ричард Алибегов "Нощните заведения бяха затворени за 2 седмици, най-вероятно 70% няма да отворят никога повече"

Пътуващите със самолети ще трябва да се ваксинират срещу вируса

Пътуващите със самолети ще трябва да се ваксинират срещу вируса

От догодина международните самолетни пътувания може да се завърнат, изживявайки нов бум, само че с едно ново правило: пътуващите до определени страни трябва да бъдат ваксинирани срещу коронавируса, преди да излетят. Обнадеждаващите вести за разработване на ваксина даде надежда на авиокомпаниите и отделните страни

Дистанционната работа започва да става опасна

Дистанционната работа започва да става опасна

Умората е по-голяма и води до увеличаване на предразсъдъците Макар правителството ни да отказва да въвежда втора национална блокада заради коронавируса, все повече хора и у нас са принудени да се върнат към работа от вкъщи, защото децата не учат или пък самите те са контактували със заразен. И вероятно откриват, че за разлика от пролетта

Сайтовете с видео вече под контрола на СЕМ - депутатите го приеха единодушно

Сайтовете с видео вече под контрола на СЕМ - депутатите го приеха единодушно

Измененията в медийния закон, според които сайтовете с видео минават под контрола на Съвета за електронни медии, бяха приети с пълно единодушие от депутатите днес. Законът за радиото и телевизията бе подкрепен на първо четене в пленарната зала с 88 гласа "за" и без нито един глас "против" или "въздържал се"

АКТУАЛНО

Идваща водна криза или спор за пари от такси за напояване скара трима министри (Обзор)

Вълчев: 22 и 23 декември също ще са неучебни, първият ден в училище - 4 януари

"Не е удачно да връщаме децата в училище за два дни - 22 и 23 декември, днес подписах заповед да станат неучебни.  Детските градини обаче ще се върнат към занимания най-късно на 21 декември. Най-вероятно ще оставим университетите сами да решават за след Нова година". Това съобщи образователният министър Красимир Вълчев в тв предаването "Лице в

24 лв. на ден ще се дават на работници от затворени барове и езикови центрове

Министърът на труда и социалната политика Деница Сачева издаде заповед, с която утвърди икономическите дейности, в които работещите могат да получат компенсации от 24 лв. на ден заради въведените с акт на държавен орган ограничения на дейността в периода от 27 ноември до 21 декември. По тази мярка подкрепа ще могат да получат заетите в барове

Утре пускат движението по обновения 1,3 км участък от Северната дъга

Утре - 28 ноември, преди обяд ще бъде пуснато движението по обновения 1,3 км участък от Северната дъга на Софийския околовръстен път, съобщиха от Агенция "Пътна инфраструктура". Това е отсечката след пътния възел със Северната скоростна тангента до кръстовището за с. Мировяне и кв. „Требич“. Продължават ремонтните дейности в още две отсечки от

Лъчезар Борисов: 22 641 кредита са гарантирани от ББР до сега

22 641 кредита са гарантирани от Българската банка за развитие (ББР) до вчера през 12-те търговски банки, с които ББР има подписано споразумение с лимит малко над 156 млн.лв. Общият размер на гарантираните до сега кредити е над 94 млн.лв. или средно по 4 182 лв. от кредит. Това стана ясно от отговор на икономическия министър Лъчезар Борисов по

БИЗНЕС НОВИНИ

НЕ ПРОПУСКАЙ

Борисов: Министър Димитров ме увери, че няма да има водна криза (Видео, обновена)

Ето какво затваря от петък вечер (Инфографика)

Молове, фитнес зали, заведения за хранене и развлечения затварят от 23,30 ч в петък, както гласи заповедта на здравния министър проф. Костадин Ангелов. На онлайн режим на работа пък минават училищата, вкъщи си остават и най-малките. Какво още затваря - вижте повече в

Ангел Кунчев: Първо ще облекчим детските градини и училищата

От 21 декември ще има смекчаване на мерките, ако постигнем успех. Това обяви главният държавен здравен инспектор доц. Ангел Кунчев по Нова телевизия. От днес започва частично затваряне в България. България навлезе в най-тежката фаза на епидемията и заради това мерките вече се различават значително от досегашните

Затворени бизнеси може да бъдат компенсирани спрямо загубите

Парите щели да дойдат от ЕК Има възможност фиксираните разходи на бизнесите, които затварят от петък заради коронавируса, да се компенсират. Идеята ще се прецени в следващите дни, като ще стъпи на база процент от загубения оборот за същия период на миналата година или средномесечно за цялата година. Тази нова мярка в момента се обсъжда с

20 пъти се вдига данъчното облекчение за родители

Бюджетът за догодина приет, 3 млрд. лв. повече са предвидени за мерки срещу пандемията Бюджетът за догодина вече е приет. В макрорамката е записано 2,5% ръст на БВП, дефицит от 5 млрд. лв. Данъчните ставки остават без промяна. Във фискалния резерв в края на 2021 г. трябва да има 4,5 млрд. лв., а максималният размер на нов външен дълг за догодина е

ОЩЕ ОТ БИЗНЕС НОВИНИ

Брутният външен дълг в края на септември е 7519.5 млн. евро (13.2 % от БВП)

Томислав Дончев: Готови сме да изпълним бюджет 2021

Ние сме готови да изпълним бюджет 2021, президентът използва скверна технология за политически дивиденти, коментира Томислав Дончев пред журналисти в парламента по повод оценката на държавния глава за приетия окончателно бюджет на страната за следващата година. Той анонсира и в аванс нова мярка на правителството в подкрепа на бизнеса като уточни

4,2% повече българи са пътували в чужбина през октомври

През октомври 2020 г. по време на продължаващата епидемична обстановка в страната пътуванията на българи в чужбина са 493.1 хил., или с 4.2 на сто над регистрираните през октомври 2019 година, съобщи Националният статистически институт. През октомври 2020 г. посещенията на чужденци в България са 419.1 хил. или с 45

КРИБ разкритикува Плана за възстановяване и устойчивост

Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България пише в становище, че оповестеният от вицепремиера Томислав Дончев План за възстановяване и устойчивост не отговаря на едно от основните изисквания, а именно - да бъде обвързан с реформи и да отразява специфичните за страната ни препоръки на Европейската комисия

Столичната топлофикация е изплатила 240,3 млн. лв. на „Булгаргаз“ през 2020 г.

Нямало опасност за отоплителния сезон Въпреки безпрецедентна епидемиологична обстановка и негативните последици, които "Топлофикация София" претърпя в резултат на законовите промени за ретроактивното прилагане на цените на природения газ, топлинната и електрическата енергия за периода 01.01.2020 г. – 25.11.2020 г

АКТУАЛНО ОТ БИЗНЕС НОВИНИ