Веселин Марешки: От 3 г. говоря за държавни бензиностанции, добре е, че ме чуха

  • 1
authorАвтор: Самуил Огнянов
Веселин Марешки: От 3 г. говоря за държавни бензиностанции, добре е, че ме чуха

Не се притеснявам, нека има конкуренция от нов играч на пазара, но ако се изкриви моята идея, ще е пълен провал, но аз пак оставам на пазара, казва лидерът на партия "Воля"

50-100 обекта са напълно достатъчни. Инвестицията вероятно ще излезе около сто милиона евро, ако се действа разумно и прагматично

Ние не знаем защо някои слагат големи маржове – златни тоалетни ли имат в обектите, брутално високи заплати ли дават на работниците – ако е последното, добре, но надали

Тези, които държаха изкуствено високи цени, вече ще са принудени да работят по друг начин

Няма нужда да са луксозни, да има излишни разходи по тях. По-скромно направени, но осигуряващи ниски цени

- Г-н Марешки, каква е оценката ви за решението да се създаде “Държавна петролна компания”?

- Решението на правителството дойде изненадващо. Все пак аз от 2017 г. говоря за това и призовавам да се направи. Но до момента нямаше реакция от нито една институция. Даже преди месец приканих и президента Румен Радев да си каже мнението, но и той мълчи. Каквато и да е причината сега да се действа толкова бързо, важното е, че идеята ми е възприета и по нея се работи. Така че към момента подкрепям решението.

Все пак обаче ще си оставя една вратичка, защото още не съм видял законопроекта. Надявам се идеята да не е изопачена и това да не стане поредната държавна компания, която някой един ден ще източи. Четох, че са против хора, които са заграбвали и разпродавали България на безценица през прехода и които до днес добре печелят на гърба на българите. Дано такива да не намерят подкупни чиновници, които да съсипят проекта.

- Защо твърдите, че това е ваша идея, нали вие сте в този бизнес, искате още един конкурент ли?

- Аз не твърдя, просто това е истината. Идеята за държавна верига бензиностанции, която да доведе до по-ниски цени на горивата, а оттам и на много други цени, беше заложена в управленските приоритети на ВОЛЯ в предизборната ни програма през март 2017 г. Т.е. за първи път съм споделил публично тази си идея преди повече от три години!

През последните седмици, по време на извънредното положение, когато цените в цял свят се сриваха, а тук почти не падаха, с изключение на нашите обекти, многократно в интервютата ми говорих, че именно държавна фирма е вариант за решаване на проблема в този сектор. Милиони българи гледаха специалните ми видеообръщения по темата в социалните мрежи и коментираха с одобрение.

Що се отнася до конкуренцията, нека има такава. Не се притеснявам, че държавата ще влезе като играч на пазара. Знаете ли, всеки ден, и то не от вчера, получавам десетки молби от цяла България да направя бензиностанция. Хората изнемогват вече да бъдат ограбвани толкова. Организират се в групи във фейсбук – искаме бензиностанция на Марешки в Монтана, в Плевен, в Шумен, в Кърджали… Вече имат по над 10 000 членове всяка.

Но решаването на проблема не е по силите на един човек, на една фирма. Държавата има тази мощ. Ако се притеснявах, изобщо нямаше да лансирам такава идея през 2017 г. Но ако държавата изкриви моята идея, ще е пълен провал. А аз пак си оставам на пазара и ще си реализирам моите идеи.

- Има ли проблем в търговията на едро, наистина ли няма достатъчно данъчни складове и откъде да зареждат държавните обекти?

- Да, складовете са недостатъчни. Затова и държавата трябва да се намеси, за да гарантира свободната конкуренция. Що се отнася до зареждането, веригата не е задължително да купува от “Лукойл”, а може да внася от Румъния, от Гърция, от Близкия изток, да си договаря изгодни цени. Има достатъчно голям пазар. Смятам, че такъв проект ще дисциплинира и производителя в България.

- Колко държавни бензиностанции трябва да има, за да може да се повлияе ефективно на пазарните цени? Колко ще струва според вас този проект?

- Мисля, че 50-100 обекта са напълно достатъчни. Инвестицията вероятно ще излезе около сто милиона евро, ако се действа разумно и прагматично. Няма нужда тези бензиностанции да са луксозни, да има излишни разходи по тях. По-скромно направени, но осигуряващи ниски цени на хората. Което всъщност би трябвало да е целта на такъв проект. Много се надявам да не бъде опорочен.

Затова предложих веднага наши експерти да го оглавят, защото имаме ноу-хау, минали сме по този път. Ако правителството иска да успее, трябва да копира едно към едно моя бизнес модел или да ни оставят ние да го осъществим. Моята бизнес идеология вече повече от 25 години е такава - ниски маржове, ниски цени, големи обороти, още по-ниски цени. Българите са доволни – спестяват си по няколко хиляди годишно, а и бизнесът е успешен.

Нали си давате сметка, че само с тази идея животът на милиони българи ще се промени, милиони левчета ще остават в хората, ще има много допълнителни ефекти за потреблението, за фирмите, за икономиката като цяло. Ще се изсветли бизнесът, ще има по-голяма събираемост на данъците. България може да стане балкански икономически тигър!

- На какви цени може да се продават горивата в тях?

- Както знаете, това не е твърда цена, всичко зависи от световния пазар. Но важното е да се работи с минимална надценка.

- Възможна ли е цена от 1,40 лв. за литър с платени всички данъци?

- Възможна е, разбира се. При мен сега е точно такава. Плащам си всички данъци, проверяват ни постоянно. Някои вероятно не инвестират правилно и бизнесът им се оскъпява.

Аз може в личен план да съм ларж - дарявам на болници, на манастири, но в бизнеса цепя стотинката на две. Когато преговарям за имот, после за строежа на бензиностанцията, за всичко търся най-ниската цена. И обектите стават конкурентоспособни. Ние не знаем защо някои слагат големи маржове – златни тоалетни ли имат в обектите, брутално високи заплати ли дават на работниците – ако е последното, добре, но надали. Помните, че преди две години финансовото министерство поиска на касовите бележки да се изписват доставната цена и маржът. Тогава браншът скочи и до ден днешен това не се случва. Бизнесът винаги намира пробойни. Затова една държавна верига ще е полезна инвестиция, която ще контролира този важен за джоба на българина пазар.

- За колко време може да бъде изградена верига от 100 бензиностанции?

- Две години е реалистичен срок за пълното завършване на проекта. Ако институциите не са тромави в действията си, нещата могат да се случат бързо. Когато за първи път лансирах тази идея преди три години, казах, че ако ВОЛЯ има възможността, ще го направим до една година. Както знаете, ние идваме от частния бизнес и сме научени да действаме в кратки срокове, ефективно, да ценим всяка стотинка и да я инвестираме по най-добрия начин. Това трябва да е водещо и в случая.

- Как ще отговорите на тези, които се опасяват, че по лоша българска традиция и тази държавна фирма ще работи на загуба и всъщност ние ще я издържаме с данъците си?

- Ще ви дам такъв пример. Когато аз започвах в този бизнес, направих голяма инвестиция за кратко време. За да я изплатя бързо, в първата година съм бил на загуба от около два милиона. Сега примерно съм на пет милиона печалба. Т.е. дори да има два милиона, даже десет милиона загуба в началото, което не го виждам как може да бъде допуснато, ти ще оставиш в хората стотици милиони годишно. Ако държавата види, че с една цена излиза леко на загуба, ще вдигне с две стотинки и ще реши проблема. Но не с двайсет!

- Ще попречи ли държавна компания на пазарната конкуренция в сектора? Все пак в Министерството на икономиката и НАП всички оператори сега са длъжни да обявяват доставната и продажната си цена. Това няма ли да даде предимство на държавните обекти при формиране на цените?

- Не мисля, че конкуренцията ще пострада. Напротив. Тези, които държаха изкуствено високи цени, вече ще са принудени да работят по друг начин. Досега едва ли не аз вършех работата на държавата - където отворя обект, останалите веднага сваляха, но много символично, което не беше достатъчно. Една държавна верига би могла да бъде реален стожер на интереса на българите. В период на криза държавата трябва да се намесва активно, където е нужно, за да помогне на сектора и да защити интереса на всички българи.

CV

l Роден на 26 март

1967 г.

l Завършва математическа гимназия,

инженер по професия

от Техническия университет във Варна

l В бизнеса с лекарствата е от 1991 г.

l От 2015 г. участва и в бизнеса с горива

l Лидер на ВОЛЯ

l Зам.-председател на 44-ото НС

l Председател на

групата за приятелство България-Сирия

l Член на комисията по вътрешна сигурност и обществен ред и на тази за контрол над службите за сигурност

Споделете

CAPTCHA изображение
Орбан: Възстановителният план на ЕС е абсурд и перверзия

Орбан: Възстановителният план на ЕС е абсурд и перверзия

Предложението на Европейската комисия да насочи голяма част от възстановителния фонд на стойност 750 милиарда евро към относително по-богати страни е „абсурд и перверзия“, заяви унгарският премиер Виктор Орбан, цитиран от европейската редакция на Politico. „Да се финансират богатите с парите на бедните не е добра идея“

Хиляди с новата безплатна карта от EasyPay - с нея зареждаш бързо пари, плащаш сметки, получаваш заплата или пенсия

Хиляди с новата безплатна карта от EasyPay - с нея зареждаш бързо пари, плащаш сметки, получаваш заплата или пенсия

Пластиката се издава за минути само срещу лична карта и е освободена от месечни такси за поддръжка Хиляди се възползваха от новата платежна карта на EasyPay, представена наскоро в националната мрежа на компанията в над 300 офиса в страната. Продуктът е подходящ за всеки, който полага грижи за своите средства и търси вариант за сигурното им

От 1 юли токът поевтинява при ЧЕЗ и "Енерго-Про", при ЕВН поскъпва

От 1 юли токът поевтинява при ЧЕЗ и "Енерго-Про", при ЕВН поскъпва

При намаляване на цената на газа с 9,4% от 1 юни, няма да променят парното, ще насложат поевтиняването върху цената на топлинната енергия от юли От 1 юли цената на тока за домакинствата в Западна и Североизточна България  ще бъде намален. Това стана ясно от онлайн брифинг на председателя на КЕВР Иван Иванов

Утре пускат движението по целия обходен път на Габрово

Утре пускат движението по целия обходен път на Габрово

В новата 12 км отсечка е тунелът под Бакойския баир и най-големият стоманобетонен мост Утре – 4 юни, се пуска движението по новите 12 км от обходния път на Габрово. В отсечката е най-голямото изграждано досега у нас стоманобетоново мостово съоръжение, с дължина 640 м и отвор 160 м. Построено е по метода „конзолно бетониране“ и премоства широката

Националният борд по туризъм: Началото на туристическия сезон - около 15 юни

Националният борд по туризъм: Началото на туристическия сезон - около 15 юни

"Има всички предпоставки да бъде осъществен оптимистичният сценарий за старт на летния туристически сезон – около 15 юни." Това заяви Полина Карастоянова, директор на Националния борд по туризъм, предаде Нова тв. По думите ѝ има висока степен на готовност за добре организиран, но необичаен сезон

Българите сред най-пострадалите финансово от пандемията в ЕС

Българите сред най-пострадалите финансово от пандемията в ЕС

Жителите на Унгария, България, Италия, Гърция и Испания са отчели най-много финансови проблеми по време на пандемията от коронавирус, показва ново проучване сред гражданите на Европейския съюз, цитирано от БГНЕС. Датчаните, нидерландците, шведите, финландците и австрийците са изпитали най-малко проблеми по време на пандемията

АКТУАЛНО

Сметки за парно през зимата по-ниски от реалните, за да се облекчат потребителите

Втора проверка за 3 дни: На Алепу няма нарушения, само е укрепено свлачище (Обзор)

ДНСК обяви, че няма да разреши изграденото съоръжение да се ползва за стаи или складове Втора проверка за три дни на строителния контрол показа, че на плажа Алепу няма нарушения. В петък на място отиде шефът на ДНСК Иван Несторов по разпореждане на премиера Бойко Борисов. То дойде след поисканата от Върховната прокуратура незабавна проверка на

Емил Караниколов: Грантове за 220 млн. за малките фирми и 156 млн. лв. за средните тръгват към тях до дни

Още когато обявихме извънредното положение, поставихме акцент върху запазване здравето и живота на хората. Целта за икономиката ни бе и продължава да бъде да я запазим в кондиция. Това каза министърът на икономиката Емил Караниколов пред БНТ. Да, прогнозите са за спад на БВП тази година около 7%, но догодина ще се вдигне с 6%

Турция е намалила вноса на природен газ от Русия

Турция е намалила значително през последните няколко години дела на вноса от Русия в покриването на нуждите си от природен газ, съобщава Анадолската агенция, позовавайки се на официални данни. Делът на Русия в общия внос на газ от Турция се е понижил от 52 процента през 2017 г. на 33 процента през 2019 г

ГЕРБ предлага държавни онлайн казина, комисията по хазарта става агенция към МС

Мнозинството може да подкрепи предложение на Валери Симеонов, който пък направи списък на курорти, в които да има игрални зали Държавата да има право да получава лиценз за организирането на онлайн игри в казино. Право да организират игри в казината да имат само дружества с ограничена отговорност и акционерни компании с поименни акции

БИЗНЕС НОВИНИ

НЕ ПРОПУСКАЙ

Окончателно: "Соф кънект" взема летище София на концесия за 35 години

Чуждестранните компании обмислят да увеличат производствените си вериги в Китай

Говорителят на китайското Министерство на търговията Гао Фън заяви, че развитието на външната търговия на Китай е устойчиво и има голям потенциал, предаде Радио Китай. Добрите перспективи няма да бъдат променяни. В момента много от чуждестранните компании планират да увеличат производствените си вериги в Китай, подчерта той

Почина строителният предприемач Методи Бачев

Строителният предприемач Методи Бачев от Симитли почина в столична болница. Той е постъпил там за планова операция, но малко след това е получил инфаркт. Бачев е един от създателите на мощната строителна фирма "Агромах", сега "Громахолд". Повече от 20 г. бе "двигател" на дружеството и пряк ръководител на строителните дейности по десетки обекти в

Китай ще подкрепи с 20 млн. долара световния ваксинален съюз в битката с COVID-19

Китайският премиер Ли Къцян обяви вчера, че китайското правителство ще подкрепи с 20 милиона щатски долара световния ваксинален съюз GAVI, за да се отговори на предизвикателствата от COVID-19, съобщава Радио Китай. Той заяви това по време на световната среща на върха за ваксините, чийто домакин бе Великобритания

Сачева: Над 170 000 работници вече са със заплати по схемата 60/40

Над 73 млн. лв. вече е платил Националния осигурителен институт по схемата 60/40 на 11 000 работодатели, за да оставят на работа над 170 хил. работници и служители. Това отчете социалният министър Деница Сачева на парламентарния контрол. Тя обясни че това са работници с уникални единни граждански номера и че няма дублиране на помощта

ОЩЕ ОТ БИЗНЕС НОВИНИ

КЕВР даде указания на "Топлофикация София" за сметките на абонатите

Oтвориха офертите на кандидатите за ремонта на 73 км второкласни пътища

Отворени са ценовите оферти на допуснатите участници в обществената поръчка за избор на изпълнител на рехабилитацията на 26,9 км от път II-53 Поликраище - Елена - Сливен и на 46,7 км от път II-23 Русе - Кубрат. Проектите ще се финансират със спестения финансов ресурс и осигурените допълнително 40 млн. лв. от ОП „Региони в растеж“ 2014-2020 г

Чуждестранните компании обмислят да увеличат производствените си вериги в Китай

Говорителят на китайското Министерство на търговията Гао Фън заяви, че развитието на външната търговия на Китай е устойчиво и има голям потенциал, предаде Радио Китай. Добрите перспективи няма да бъдат променяни. В момента много от чуждестранните компании планират да увеличат производствените си вериги в Китай, подчерта той

Китай ще подкрепи с 20 млн. долара световния ваксинален съюз в битката с COVID-19

Китайският премиер Ли Къцян обяви вчера, че китайското правителство ще подкрепи с 20 милиона щатски долара световния ваксинален съюз GAVI, за да се отговори на предизвикателствата от COVID-19, съобщава Радио Китай. Той заяви това по време на световната среща на върха за ваксините, чийто домакин бе Великобритания

"Булгартрансгаз" стартира процедура за осигуряване на финансов ресурс

"Булгартрансгаз" ЕАД публикува покана за подаване на оферти за предоставяне на банково финансиране под формата на кредит за оперативни и инвестиционни разходи на дружеството.  В ход е реализацията на ключови проекти, като „Балкански поток“, междусистемната връзка България-Сърбия, разширението на капацитета на подземното газохранилище „Чирен“

АКТУАЛНО ОТ БИЗНЕС НОВИНИ