От май с метро от “Красно село” до Попа - за 5 минути, през лятото пускат още 3 станции (Видео)

  • 1
authorАвтор: Даринка Илиева
От май с метро от “Красно село” до Попа - за 5 минути, през лятото пускат още 3 станции (Видео)

Първите пет станции на третата метролиния в София ще бъдат пуснати през май

Метрото от “Красно село” до бул. “Патриарх Евтимий” тръгва през май. Това сочи последният график за изпитанията по трасето, които трябва да бъдат направени преди пускането на участъка в експлоатация.

Заедно с шефа на “Метрополитен” ЕАД проф. Стоян Братоев екип на “24 часа” проследи тестовете в 3 от общо 5-те станции, които ще бъдат пуснати първи - “Патриарх Евтимий”, НДК и “Медицински университет”. Освен тях през май отварят врати още 2 - “България” и “Красно село”.

“Най-напред ще

пуснем 5 станции

от общо 8,

които са част от първия етап на изграждането на третата метролиния. Строителството започна през 2016 г. и завърши през декември 2019 г. В момента текат изпитания, които ще приключат през май. Има правила и процедури, които трябва да спазваме. Надявам се, че всичко ще бъде наред и ще ги отворим в началото на май. Засега всичко върви в срок. Минаха единичните изпитания на основните системи. Очакваме лицензите за стартиране на комплексните изпитания с повече влакове, сега те се правят с един. От април по трасето ще започне движението по график. Това е последната стъпка преди пускането в експлоатация. Третата линия за разлика от първата и втората е с по-високо ниво на автоматизация. Затова е необходимо по-дълго време за настройка, за да се гарантира безопасността на пътниците”, обясни проф. Братоев.

Заради високото ниво на автоматизация по третата линия

има опция

влаковете да

се движат дори

без машинист

Засега обаче машинистите в софийското метро остават. Причината е, че с тях безопасността на пътниците е по-голяма, защото те следят качването и слизането на пероните и при нужда могат да реагират.

Друга новост е, че цялата трета линия е оборудвана с перонни преградни врати. Те се отварят, когато влакът пристигне, за да се качат пътниците. При потеглянето на мотрисата те отново се затварят.

“За разлика от другите 2 линии влаковете по третата са от един вид и с еднакво разположение на вратите, а по другите са 3 вида. Затова можем да оборудваме цялата линия с такива прегради за по-голяма безопасност. Търсим решение за обезопасяване на пероните по другите две линии. С вертикални прегради през май ще оборудваме станциите при националния стадион и “Опълченска”. След това ще поставим такива прегради на още 10 от старите станции”, разказа проф. Братоев.

Така през май от “Красно село” до бул. “Патриарх Евтимий” пътуването под земята ще отнема около 5-6 минути. След това през лятото към петте станции ще се добавят още 3 - “Орлов мост”, “Театрална” и на бул. “Вл. Вазов”. С новите 8 станции

метрото ще

превозва по още

40 000 - 50 000

пътници дневно

“Овча купел” ще се сдобие с метро през есента. През октомври - ноември там ще отворят 4 станции - “Мизия”, “Овча купел” 1 и 2 и “Горна баня”. С тях ще бъдат пуснати всички 12, които се строят в последните 3 години.

“Строителството им трябва да завърши в края на април и от май да започнат единичните изпитания”, уточни шефът на “Метрополитен” ЕАД.

Любопитното е, че освен нова метролиния се строи и малка жп гара. Тя ще осигури удобна

връзка на

пътуващите с

влак от Перник

с най-бързия и екологичен градски транспорт. Строителството на новата жп гара вече е в напреднала фаза, а тя ще се намира на последната станция - при околовръстния път до “Горна баня”. Връзката с метрото ще е директна, през тунел. Така на пътуващите с влак няма да им се налага да слизат чак на Централна жп гара. Там ще е и един от общо 3 буферни паркинга по линията. И трите гаража са до станциите в “Овча купел”. Те ще имат общо около 600 - 700 паркоместа.

Очаква се по третата линия с метро всеки ден да пътуват още 90 000 души. Първоначално в час пик влаковете по третата линия ще се движат на интервал от 5 минути.

“Когато се пуснат всички 12 станции, ще преценим според пътникопотока дали има нужда от намаление на интервала. Но при изграждане на цялата трета линия с разширенията към квартал “Левски” и в посока “Слатина” е предвидено в час пик интервалът да е 3 минути”, уточни проф. Братоев.

С предвидените разширения на третата линия тя ще превозва около 200 000 пътници дневно. Тогава

всички линии

на софийското

метро ще возят

на ден над

650 000 души

Метрото ще има 45% дял в системата на градския транспорт - тоест почти всяко второ пътуване с обществен превоз ще е под земята.

Още тази есен метромрежата на столицата ще стане 52 км. За сравнение метрото в Прага е 60 км, а във Варшава - 35 км. Така столичната метромрежа се изравнява с тази на държавите в Източна Европа.

Наесен под земята от “Хаджи Димитър” и

от “Овча купел”

до центъра ще

се стига само

за 10-12 минути

Пресичането с втората линия ще става при НДК. Там станциите не са една под друга, а под ъгъл. Въпреки това новата станция е една от най-дълбоките - дъното ѝ е на 28 м дълбочина, а перонът - на 27 м. Там на стената ще има композиция с изображение на Христо Ботев, тъй като един от изходите води към едноименния булевард. Станцията е с модерна и футуристична визия. Решена е в по-ярки цветове.

Най-дълбока от третата линия ще е станцията при Орлов мост - тя е на 29 м. Там ще е връзката на третата и първата метролиния.

Станцията на бул. “Патриарх Евтимий” пък впечатлява със

стилизирани

български

шевици

Елегантният детайл краси както стените по перона, така и пода. Има ефектни лампи и леко манастирски сводове на таваните.

Отново всяка станция и по третата линия е със собствен стил и нито една визия не се повтаря. При всяка е търсена връзка с името на станцията или важен обект в близост. Тази на бул. “България”, разбира се, е решена в бяло, зелено и червено. Тази при Медицинския университет е в бледи нюанси на синьо, охра и бяло. Детайл във визията са стилизирани антични цветя и орнаменти. Там има изходи откъм баня “Мадара” и УМБАЛ “Александровска”.

Общата стойност на 12-те станции, новото депо, 20 нови влака и инфраструктурата е 495 млн. евро, като 390 млн. от тях са европейско финансиране.

Новите 12 км метро ще намалят с до 25% трафика в зоните, където то минава. Ще се спестят 11 хил. т вредни емисии годишно и 35 хил. часа дневно време за пътуване. Очаква се 14 хил. коли по-малко да замърсяват въздуха в София.

Догодина може да почне разширението към “Слатина” и “Левски”

Още през 2021 г. може да стартира строителството на двете разширения на третата метролиния - едното в посока квартал “Левски”, а другото - през “Слатина”.

Столичният кмет Йорданка Фандъкова вече обяви, че София ще кандидатства да получи 390 млн. евро за изграждането на двата участъка по оперативна програма “Транспорт” през новия програмен период.

Така до 2025 г. столицата може да се сдобие с още 9 км метро.

Обществена поръчка за избор на изпълнители, които да строят разширението през “Слатина”, ще бъде обявена напролет. Трасето е с дължина 6 км и има 6 станции - от Военната академия през район “Слатина” стига до зала “Арена Армеец” и бул. “Цариградско шосе”. Вече тече търг за другия участък - от бул. “Вл. Вазов” до кв. “Левски”. Става дума за още 3 км с 3 станции. Прогнозната стойност е 220 млн. лв., а оферти се приемат до 26 март.

Идеята е строителството на двата участъка да върви паралелно. За 3-те станции до кв. “Левски” ще са нужни три години и половина, а за 6-те през “Слатина” - 4 г.

“Метрото е скъпо съоръжение и като строителство, и като експлоатация. Изгражда се на места, на които има потребност и такова натоварване, че не е възможно с наземен градски транспорт да се осигури нормалното превозване на пътниците. С реализацията на третата линия ще сме обхванали основните направления с най-големите пътнически потоци в София и ще останат отделни участъци в периферията на града. В далечна перспектива метрото в София трябва да достигне 75 км дължина”, обясни шефът на “Метрополитен” ЕАД проф. Стоян Братоев.

Споделете

CAPTCHA изображение
Идва ли краят на изнасянето от България?

Идва ли краят на изнасянето от България?

Никой не знае колко точно са българите по света Напускат мозъци, а внасяме смъртност - от страната излизат основно за учене и работа, а се връща възрастно поколение с пари Емигрантската вълна на българи като цяло е спряла и това е тренд отпреди епидемията. Това сочи анализ на учени под ръководството на проф

Нови трудности пред българите в Англия за статут

Нови трудности пред българите в Англия за статут

Българите, на които предстои да кандидатстват за статут на уседналост във Великобритания заради Брекзит, може да се сблъскат с някои трудности и забавяне на процедурата. Заради епидемията от коронавирус британското вътрешно министерство спира да приема документи по пощата, затваря центровете и телефонните линии за помощ

Италианският майстор на луксозни обувки Серджо Роси почина от COVID-19

Италианският майстор на луксозни обувки Серджо Роси почина от COVID-19

Италианският дизайнер на обувки Серджо Роси е починал, след като бе заразен с коронавируса, съобщиха Ройтерс и Франс прес. Роси, който бе на 85 години, е бил приет в болница в гр.Чезена, Централна Италия. Починал е в четвъртък, предава БТА. "Той бе сред създателите на района на висшата мода в обувките във Форли и Чезена в средата на двадесети век"

Стопани от Граф Игнатиево хвърлят готов разсад, страшното ще дойде лятото

Стопани от Граф Игнатиево хвърлят готов разсад, страшното ще дойде лятото

Разсад домати, краставици, пипер, патладжан и тиквички скубят от оранжериите си стопаните в Граф Игнатиево и го носят на боклука. Причината е, че е прораснал до коленете, тъй като не е имало къде да го пласират. Пазарът в селото, който се намира на Карловско шосе, е затворен заради пандемията. Някои земеделци са изхвърлили в казаните по 30-40

Плевнелиев: След 2 седмици автомобилният сектор може да произвежда респиратори

Плевнелиев: След 2 седмици автомобилният сектор може да произвежда респиратори

София, Враца и Смолян ще са центровете, ако одобри правителството “Аутомотив Клъстер България” има готовност да започне производството на респиратори от висок клас, след като е влязъл в контакт с “Тесла” - компанията, която произвежда такива за американското правителство. “Свързахме се с тях и установихме, че има освободен патент

Саудитска Арабия разкритикува остро Русия за срива на цените на петрола

Саудитска Арабия разкритикува остро Русия за срива на цените на петрола

Саудитска Арабия днес разкритикува остро Русия, защото според нея хвърля върху кралството вината за срива на световните цени на енергоносителите, предаде Асошиейтед прес. Цените на петрола се сринаха след като държавите от ОПЕК+, включително Русия, в началото на март не успяха да се споразумеят за съкращаване на производството

АКТУАЛНО

Отварят пазари на паркингите на веригите за български стоки

Борисов обезглави цяла банка, загубила обоняние с кредит за 75 млн. лева в извънредно положение

6-има финансисти си отидоха след иначе перфектна сделка, с която са изкупени лоши заеми от 2 банки Иво Прокопиев, от чийто “Капитал” гръмна казусът, познава добре “С. Г. груп” - имал е общ бизнес с тази най-голяма колекторска фирма у нас Защо не ме питате за банката за развитие? Учуден, Бойко Борисов започна да задава въпроси на репортерите

ЕК одобрява схема за гаранция от 255 млн евро за малките и средните дружества в България

Европейската комисия съобщи, че одобрява схема за гаранция от 255 милиона евро за подкрепа на малките и средните дружества в България заради епидемията от Ковид-19, предаде БТА.  Схемата е одобрена съгласно временните облекчени правила за държавната помощ. България е уведомила ЕК за схема за гаранции за 500 милиона лева за съществуващи или нови

ЕК одобрява схема за гаранция от 255 млн евро за малките и средните дружества в България

Европейската комисия съобщи, че одобрява схема за гаранция от 255 милиона евро за подкрепа на малките и средните дружества в България заради епидемията от Ковид-19. Схемата е одобрена съгласно временните облекчени правила за държавната помощ. България е уведомила ЕК за схема за гаранции за 500 милиона лева за съществуващи или нови заеми в подкрепа

Стоян Мавродиев: Премиерът е подведен от фалшивите новини на медии, които действат като терористична групировка

Опасявам се, че премиерът е бил сериозно подведен по въпроса с тази сделка, поради това, че материята е сложна, и не е имал време в тази тежка ситуация за да стигне до детайлите. Не е извършено нищо нередно, и намирам за крайно несправедливо към целия екип, който работи честно, почтено и професионално

БИЗНЕС НОВИНИ

НЕ ПРОПУСКАЙ

България ще може да плаща разсрочено отбранителни продукти, придобити от САЩ

Еврокомисията представи антитръстови мерки по време на пандемията

Европейската комисия публикува Съобщение за Временна рамка, с което предоставя насоки в областта на антитръстовото законодателство за предприятията, които си сътрудничат в отговор на неотложните ситуации, свързани с избухналата зараза с коронавируса. Това съобщиха от пресцентъра на Представителството на ЕК у нас

Германия твърдо отстоява отказа си да бъдат осъвместявани дългове в Европа

Германия отново изрази днес отказ да се обмисля осъвместяване на дългове в Европа в отговор на икономическото отражение на коронавируса, предаде Франс прес. По-рано днес стана известно, че финансовите министри не са успели тази нощ да договорят съвместен отговор на страните от еврозоната. Възстановяванеето на европейската икономика след сегашната

Танева: Баба дарява 240 лв. пенсия, вериги не могат да отделят площ да подкрепят дребния производител

Унижение е за български държавник да коментира позицията им, казва министърът на земеделието Нямам коментар на позицията на търговските вериги, която е пълна с манипулации. Ние ще въведем задължения на всички оператори да предлагат местна регионална продукция и няма никакво вмешателство в сегашните им вериги на доставки

Volkswagen: все още има живот в двигателите с вътрешно горене

В двигателя с вътрешно горене все още има живот, макар неговата компания (и концерн) да са насочили поглед към електрическите автомобили. Мнението изказа техническият директор на Volkswagen Матиас Рабе в интервю за Autocar. Все по-строги са стандартите за нивата на отделяни вредни емисии СО2, както и предстоящата забрана за продажба на автомобили

ОЩЕ ОТ БИЗНЕС НОВИНИ

Колекторите предлагат индивидуално решение към пострадалите от кризата

Защо свиването на икономиката е безумие

Някои еколози от дълго време призовават за свиване на икономиката, за да бъде спасена планетата. Тази мечта, сбъдната от коронавируса, се превърна в планетарен кошмар. Съществуват други решения за намаляването на въглеродните емисии на нашата икономика, по-конкретно в транспорта. Здравната криза, предизвикана от COVID-19

"Кауфланд" дарява 10 000 лв. на хранителната банка

"Кауфланд България" дарява 10 000 лева на Българска хранителна банка (БХБ), съобщиха от търговската верига в сряда. Със средствата компанията ще подпомогне дейността на първата и единствена организация у нас, която в съответствие с всички стандарти за безопасност на храните събира и складира хранителни продукти с кратък срок на годност и ги

Световната търговия вероятно ще се свие с до 32% заради пандемията

Световната търговия вероятно ще се свие с до 32 на сто през 2020 година заради пандемията от новия коронавирус, прогнозира днес Световната търговска организация (СТО), цитирана от Франс прес и Ройтерс. СТО посочи широк диапазон за спада тази година - от 13 на сто до 32 на сто с аргумента, че продължава да има голяма въпросителна за отражението на

Иран поиска спешен заем от Международния валутен фонд

Президентът на Иран Хасан Рохани днес призова настоятелно Международния валутен фонд (МВФ) да отпусне на страната му, която е сред най-силно засегнатите от новия коронавирус, спешен заем от 5 милиарда долара. Парите, според Рохани, са за борбата с пандемията, предаде АФП. Настоятелно моля всички международни организации да поемат отговорностите си

АКТУАЛНО ОТ БИЗНЕС НОВИНИ