Радослав Неделчев: Рекламата онлайн вероятно ще стигне 100 млн. лв. за 2019 г.

  • 0
authorАвтор: Паола Хюсеин
Радослав Неделчев: Рекламата онлайн вероятно ще стигне 100 млн. лв. за 2019 г.

Всеки от нас е облъчван със средно 4000 рекламни съобщения на ден, само една трета от тях получават пълното ни внимание, казва председателят на асоциацията на интернет издателите IAB България

- Г-н Неделчев, IAB България отбелязва 10 години от създаването си у нас. Какво постигна за това време асоциацията на интернет издателите?

- Най-важното в една дума - име! През 10-те години, в които IAB (Interactive Advertising Bureau) съществува в България, макар и бавно, на моменти - плахо, успяхме да се утвърдим като най-голямото сдружение на медии, агенции, клиенти и технологични компании, отговорни за дигиталния бизнес у нас.

Създадохме общност, която се ангажира да спазва световни стандарти по отношение на дигиталната реклама у нас, създадохме основата и за налагането на дигиталния маркетинг като водещ рекламен канал. Но най-същественото е, че в тази общност успяхме да обединим представители на всеки един елемент, от който зависи развитието на дигиталния пазар у нас - бизнес, медии, агенции, технологични компании. Създадохме мрежа от събития, обучения и пазарни проучвания, които да развиват пазара, да налагат нововъведения и да подпомагат цялата бизнес екосистема.

Посоката, в която вървим, е една - данни.

Бизнесът ни се

нуждае от ясни

метрики и данни

за рекламните

инвестиции,

а потребителят, който по подразбиране не търси рекламата, иска да получава от брандовете послания и преживявания, които са по мярка на неговите нужди. А за това са необходими данни.

Първото проучване за рекламните инвестиции - IAB AdEx Report, направихме през 2012 г. През същата година представихме и първото проучване за медия потреблението в Европа MediaScope Europe и първата TOП 100 класация на българските рекламодатели в интернет. Оттогава всяка година надграждаме и работим в посока по-точни и по-пълни данни, които да предоставяме на бизнеса, за да работи той ефективно в дигитална среда.

- Наскоро бяхте избран за председател на IAB България. Какво ново ще се случва в асоциацията под ваше ръководство?

- Работата ми като председател на IAB започна още от средата на 2019 г., когато бях избран от колегите си да приключа мандата като част от тогавашния управителен съвет. Много съм горд, че за пет месеца успяхме да отворим още по-широко вратите на сдружението, да подадем ръка на други браншови организации, както и да начертаем стратегическата рамка за развитие на пазара за години напред. Приоритетите ни през 2020 г. се основават именно на тази стратегическа визия.

Развитието на платформите ни за споделяне на знания и обучения, които да създадат бъдещите дигитални лидери в индустрията, създаването на адекватни метрики за дигиталните медии и достъпът до повече и по-ефективни данни за пазара са основните приоритети, които ще движат нашите членове и през 2020 г.

- Какви са световните IAB стандарти в областта на онлайн рекламата?

- Спазването на етичните стандарти в дигиталната среда у нас са от изключително значение.

Щастлив съм, че с колегите успяхме да приемем нов етичен кодекс, който отвори поле и за още по-широки и дълбоки дискусии докъде трябва да стигнем, за да изградим сигурна екосистема за работа. Извън чисто физическото функциониране на етичния кодекс и задължението на IAB да следи за изпълнението му следим за налагането и спазването на всеки нов стандарт за дигитална реклама.

Само няколко примера - новите стандарти предвиждат

рекламните формати

да са “по-леки”,

като така всяка интернет страница ще се зарежда по-бързо, а всеки един рекламен формат трябва да е създаден така, че да изглежда еднакво добре на различните видове устройства, на които се показва.

Всеки от нас е облъчван със средно 4000 рекламни съобщения на ден. Само една трета от тях получават пълното ни внимание. За да преодолее това предизвикателство, а инвестицията му да е смислена и ефективна, бизнесът трябва да спазва стандарт на поведение, който да му позволи да оцелее в т.нар. икономика на вниманието.

Само преди няколко седмици другите две професионални организации - Българската асоциация на рекламодателите (БАР) и Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА), излязоха с обща съвместна декларация с IAB Bulgaria, с която се ангажираме да работим съвместно в посока подобряване и развитие на дигитална среда в България. Трите организации се съгласиха да бъдат признати стандартите на IAB за интернет реклама и да препоръчат на своите членове да приемат и да се съобразяват с European Viewability Measurement Principles - принципи, създадени, за да помогнат за намаляване на несъответствията в данните, предоставяни от различни инструменти за измерване на видимостта на рекламното съобщение. Това е огромен успех за всички нас.

- Как може да бъде предпазен пазарът от лошите практики като бот трафик, фалшиви кликове, фалшиви новини и др.?

- Именно със създаването на стандарти, които да спазваме на локално ниво, а не да останат част от световните предписания, с повсеместни обучения, каквито IAB прави през цялата година, със създаването на широка публичност за лошите практики и не на последно място - с регулярен мониторинг на пазара, индустрията ни не просто ще бъде предпазена - тя ще почне да се саморегулира по отношение на лошите практики и няма да позволи тяхното прилагане още в зародиш.

- Фалшивите кликове, както и манипулирането на метриките от някои сайтове - чрез наливане и купуване на трафик, невинаги са достатъчно явни за рекламодателите, но същевременно са голям проблем за качествените сайтове, тъй като с манипулации играта просто не е честна. Как рекламодателите разбират истинската посещаемост на сайтовете?

- Съществуват специализирани технологии за верификация на трафика, т.нар. Verification Partners (DoubleVerify, IAS, MOAT и др.), които предоставят детайлна информация по всички параметри, свързани с трафика. Те измерват и могат да разграничат реалните от фалшивите кликове и да дадат данни на рекламодателите за качеството на инвентара и нивото на чистота на съответния сайт. В България нивата на тези параметри са ниски и прилагането на етичните стандарти и практики на пазара у нас ще намали още повече риска от подобни лоши практики. Това реално означава, че българският дигитален пазар има всички данни да се превърне в качествена среда за сервиране на дигитална реклама.

IAB Bulgaria, БАР и БАКА се обявиха и за активни действия за подобряване качеството на данните и мониторинг на трафика на българските интернет сайтове (посещаемост, демография на посетителите, рекламна динамика - рекламен мониторинг) и поехме ангажимент

да инициираме

публична дискусия

през 2020 г.

за налагането на добри международни практики и на нашия пазар.

- Ще нараства ли рекламният онлайн пазар у нас? В страни като САЩ и Великобритания той вече задмина рекламния бюджет в телевизиите.

- Все още сме далеч от момента, в който дигиталните медии ще станат водещата инвестиционна платформа на рекламодателите у нас, но това е напълно разбираемо засега. Увеличаване на локалното портфолио с нови и качествени платформи с достатъчно високи нива на дигитален инвентар би бил факторът, който да повлияе на промяна в рекламния микс и да обърне трендовете в полза на онлайн рекламата.

Въпреки това към този момент именно дигиталните медии са основният двигател на растеж за медийните инвестиции както в световен мащаб, така и у нас. Според данните на IAB AdEx Report за 2018 година нетните инвестиции в интернет реклама в България са били 98,5 млн. лева. Смея да твърдя, че за 2019 година ще отчетем двуцифрен ръст, с който ще минем психологическата граница от 100 милиона.

- Ако всички реклами се виждат едновременно на страницата на един сайт, той ще стане абсолютно неразбираем. Затова са измислени адблокове - системата, която блокира част от рекламите. Това обаче едва ли радва рекламодателите. Как се решава това противоречие?

- Реално погледнато, процентът на хората, които използват адблокове, не е голям, а всеки сайт би следвало да спазва хигиена на рекламния шум, тъй като основното съдържание, което предлага, трябва да е водещо. За всяка медия това трябва да е въпрос не на оцеляване, а на развитие на продукта. Исторически подобни сайтове с лоши практики губят посетители. Вече споменах за икономиката на вниманието. Вниманието наистина е ограничен ресурс. Когато хората имат възможността да пропускат реклами, те най-често го правят. А когато не могат да пропуснат рекламата - повечето пъти отклоняват поглед.

Бумът на онлайн съдържание, новите рекламни формати и технологиите, които са само на клик, тач или войс разстояние от потребителя, дават както мотивацията, така и възможността хората да държат рекламата далеч от живота си. Но същевременно хората търсят целенасочено реклама, когато се интересуват от нещо конкретно. Какво по-хубаво от това подобна реклама да бъде сервирана на потребителя именно в момента, в който му е необходима. Затова имаме нужда от данните, които да работят в услуга на всички - и на брандовете, и на медиите, и на потребителите.

 

CV

Радослав Неделчев е новият председател на Управителния съвет на IAB България - организацията, която е част от Interactive Advertising Bureau - най-голямото глобално сдружение на медии и технологични компании, отговорни за дигиталния бизнес. Същевременно е и главен оперативен директор на Dentsu Aegis Network България и главен изпълнителен директор на Dentsu Aegis Network Хърватия. Преди да стане част от комуникационната агенция през 2014 г., той има дългогодишен опит в медиите, работил е за GWR Group (UK) и Emmis Communications (USA) в България.

Споделете

CAPTCHA изображение
Лордове задължиха Джонсън да даде автоматично статут на европейците

Лордове задължиха Джонсън да даде автоматично статут на европейците

139 000 българи вече са поискали да останат в Англия след Брекзит Камарата на лордовете в британския парламент направи промени в законодателството за Брекзит, с които задължи правителството да даде автоматично статут на уседналост на намиращите се вече във Великобритания европейски граждани, а не да ги кара да кандидатстват за него

Пускат ГКПП край Рудозем след 24 години протакане

Пускат ГКПП край Рудозем след 24 години протакане

Първа копка на ГКПП с Гърция край Рудозем с благословия от духовници от двете религии, каба гайди и разбита бутилка шампанско в багер бе направена на браздата. Пунктът ще се строи в изпълнение на подписаната спогодба между България и Гърция още през далечната 1995 г. за откриване на три ГКПП-та между двете страни

Видин и Плевен са предложени за центрове на растеж в Северозападaда

Видин и Плевен са предложени за центрове на растеж в Северозападaда

Топ приоритетите за района са АМ „Хемус“, скоростния път и ж.п. коридор Видин-София, нови мостове и речни пристанища по р. Дунав Видин и Плевен са предложени да бъдат общините, двигатели и основни центрове на растеж в Северозападния район в програмния период 2021-2027 г. Това съобщи заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството

5000 лева глоба за нелегален апартамент
за гости

5000 лева глоба за нелегален апартамент за гости

Кметовете ще бутат всички незаконни будки по морето Собствениците на апартаменти или стаи за гости, които се намират в жилищни сгради, ще трябва да предоставят на местната община преди регистрирането на обекта и писмено съгласие на поне 50% от съседите, че нямат нищо против обектът да се дава за краткосрочно наемане

Новият самолет на "Боинг" излетя на първи полет (Снимки)

Новият самолет на "Боинг" излетя на първи полет (Снимки)

Новият самолет на американската компания "Боинг" (Boeing) излетя днес от Сиатъл на първия си изпитателен полет, предадоха световните агенции. "Боинг" 777X е най-големият пътнически самолет с два двигателя в света. Той може да транспортира между 384 и 426 пътници. Полетът ще продължи между 3 и 5 часа, предава БТА

Сърбия иска да строи “Турски поток” в България

Сърбия иска да строи “Турски поток” в България

Сърбия обмисля да помогне на България да завърши необходимия участък от тръбопровода, който да свърже Сърбия с „Турски поток”, заяви директорът на „Сърбиягаз” Душан Баятович. Той обяви, че в Сърбия всичко ще бъде готово най-късно до 1 октомври. Според него България се намира под натиск, но има амбиции да получи газ и от Румъния, и Гърция

АКТУАЛНО

Протестът на хотелиери и ресторантьори се отлага

Над 9,3 млн. са били туристите в България през 2019 г.

Над 9,3 млн. са чуждестранните туристически посещения през 2019 година в България. Ръстът спрямо рекордната досега за туризма 2018 г. е 0,4 на сто. Това показват обобщените данни за 2019 според информацията, публикувана днес от НСИ за туристическите визити през декември. Пазар Румъния остава водещ за входящия ни туризъм през миналата годна

Двама работници пострадаха от термична дъга във ВЕЦ "Самораново"

Двама работници пострадаха от термична дъга от дефектирал прекъсвач във ВЕЦ "Самораново" тази сутрин, няма опасност за живота им. В резултат на атмосферни влияния през нощта е изключил прекъсвач на един от трите електропровода във ВЕЦ "Самораново". Тази сутрин, при повторен опит за включване на електропровода, прекъсвачът изключва отново

На 2 февруари спира продажбата на месечни винетки за МПС над 3,5 тона заради старта на тол системата

От 2 февруари 2020 г. се преустановява продажбата на месечни електронни винетки за тежкотоварните автомобили с обща технически допустима максимална маса над 3,5 тона. Последната възможност за покупка на месечна винетка е с начална дата 1 февруари 2020 г. и краен срок на валидност 29 февруари 2020 г. Това съобщиха от Агенция "Пътна инфрструктура"

ЕС няма да забрани "Хуавей", но ще наложи строги 5G правила

Европейският съюз няма намерение да забрани нито на китайския телекомуникационен гигант "Хуавей" (Huawei), нито на който и да е друг производител на оборудване за 5G мрежи да осигурява безжична технология от пето поколение в рамките на континента, посочи еврокомисарят по вътрешния пазар и услуги Тиери Бретон, предава БНР

БИЗНЕС НОВИНИ

НЕ ПРОПУСКАЙ

"Еърбъс" постигна споразумение за разследването за корупция

БНБ: Депозитите в евро на бизнеса през декември са били с отрицателни лихви

Средният лихвен процент по депозитите с договорен матуритет на бизнеса в левове пада на годишна база през декември 2019 г. с 0.02 процентни пункта /пр.п./ до 0.05 на сто, а по тези в евро - с 0.06 пр.п. до минус 0.04 процента, съобщава БНБ. През декември 2019 г. спрямо декември 2018 г. средният лихвен процент по депозитите с договорен матуритет в

Изследване: 50% от българите против въвеждането на еврото, само 19% са "за"

Основните притеснения на българите при приемането на еврото касаят поскъпването на живота. Цените на стоките, размерът на заплатите и масовото обедняване са причините единната валута да е нежелана в най-бедната икономика в ЕС. Мнозинството от българите не подкрепят влизането на България в Еврозоната и са склонни да повдигнат въпроса на референдум

НСИ: Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през декември

Пътуванията на български граждани в чужбина през декември 2019 г. са 529.3 хил., или с 10.6 на сто над регистрираните през декември 2018 година. Това съобщиха от Националния статистически институт, цитиран от БТА. Увеличение на пътуванията на български граждани в сравнение със същия месец на предходната година е отчетено към: Сърбия - с 28

140 000 българи вече са получили статут на уседналост във Великобритания

140 000 българи вече са получили статут на уседналост на Острова дни преди развода между Брюксел и Лондон. Посланик Ема Хопкинс заяви, че като съюзници в НАТО България и Великобритания продължават да споделят общи ценности. „До края на 2020 г. всичко ще бъде както досега. След това, през януари 2021 г

ОЩЕ ОТ БИЗНЕС НОВИНИ

Постъпленията по сметката на КТБ надхвърлиха 1 млрд. лева

Ангелкова: Българският туризъм е ключов за икономиката ни

Работим по инициатива за морски плажове, свободни от пластмасови отпадъци, отбеляза министърът и покани г-н Кайеха да бъде гост на втория инвестиционен форум в Слънчев бряг през месец май Министърът на туризма Николина Ангелкова проведе работна среща с Даниел Кайеха, генерален директор на ГД „Околна среда“ към Европейската комисия

Допълнителни 26 милиона лева отпускат за саниране в малките общини

Срокът за кандидатстване за финансиране е 27 март Допълнителни над 26,3 млн. лв. се отпускат от Министерството на регионалното развитие и благоустройството по Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020 г. за енергийна ефективност на многофамилни жилищни и обществени сгради в 28-те малки общински центрове в страната

Мултинационални компании помагат в борбата с коронавируса

Докато коронавирусът продължава да се разпространява, много мултинационални компании обещаха да помогнат на засегнатите от силно заразния вирус и борбата с епидемията с дарения, предаде bulgarian.cri.cn. Китайският гигант в електронната търговия „Алибаба" обяви, че създава специален фонд от 1 милиард юана за закупуването на медицински консумативи

Гърция планира да издаде 15-годишни облигации

Гърция заяви, че планира да издаде 15-годишни облигации, след като една от трите водещи рейтингови агенции повиши кредитния рейтинг на страната, съобщават Асошиейтед прес и в. "Катимерини", предаде БТА. Агенцията за управление на държавния дълг посочи в съобщение днес пет банки, които ще участват в търга, който се очаква да се състои утре

АКТУАЛНО ОТ БИЗНЕС НОВИНИ