Радослав Неделчев: Рекламата онлайн вероятно ще стигне 100 млн. лв. за 2019 г.

  • 0
authorАвтор: Паола Хюсеин
Радослав Неделчев: Рекламата онлайн вероятно ще стигне 100 млн. лв. за 2019 г.

Всеки от нас е облъчван със средно 4000 рекламни съобщения на ден, само една трета от тях получават пълното ни внимание, казва председателят на асоциацията на интернет издателите IAB България

- Г-н Неделчев, IAB България отбелязва 10 години от създаването си у нас. Какво постигна за това време асоциацията на интернет издателите?

- Най-важното в една дума - име! През 10-те години, в които IAB (Interactive Advertising Bureau) съществува в България, макар и бавно, на моменти - плахо, успяхме да се утвърдим като най-голямото сдружение на медии, агенции, клиенти и технологични компании, отговорни за дигиталния бизнес у нас.

Създадохме общност, която се ангажира да спазва световни стандарти по отношение на дигиталната реклама у нас, създадохме основата и за налагането на дигиталния маркетинг като водещ рекламен канал. Но най-същественото е, че в тази общност успяхме да обединим представители на всеки един елемент, от който зависи развитието на дигиталния пазар у нас - бизнес, медии, агенции, технологични компании. Създадохме мрежа от събития, обучения и пазарни проучвания, които да развиват пазара, да налагат нововъведения и да подпомагат цялата бизнес екосистема.

Посоката, в която вървим, е една - данни.

Бизнесът ни се

нуждае от ясни

метрики и данни

за рекламните

инвестиции,

а потребителят, който по подразбиране не търси рекламата, иска да получава от брандовете послания и преживявания, които са по мярка на неговите нужди. А за това са необходими данни.

Първото проучване за рекламните инвестиции - IAB AdEx Report, направихме през 2012 г. През същата година представихме и първото проучване за медия потреблението в Европа MediaScope Europe и първата TOП 100 класация на българските рекламодатели в интернет. Оттогава всяка година надграждаме и работим в посока по-точни и по-пълни данни, които да предоставяме на бизнеса, за да работи той ефективно в дигитална среда.

- Наскоро бяхте избран за председател на IAB България. Какво ново ще се случва в асоциацията под ваше ръководство?

- Работата ми като председател на IAB започна още от средата на 2019 г., когато бях избран от колегите си да приключа мандата като част от тогавашния управителен съвет. Много съм горд, че за пет месеца успяхме да отворим още по-широко вратите на сдружението, да подадем ръка на други браншови организации, както и да начертаем стратегическата рамка за развитие на пазара за години напред. Приоритетите ни през 2020 г. се основават именно на тази стратегическа визия.

Развитието на платформите ни за споделяне на знания и обучения, които да създадат бъдещите дигитални лидери в индустрията, създаването на адекватни метрики за дигиталните медии и достъпът до повече и по-ефективни данни за пазара са основните приоритети, които ще движат нашите членове и през 2020 г.

- Какви са световните IAB стандарти в областта на онлайн рекламата?

- Спазването на етичните стандарти в дигиталната среда у нас са от изключително значение.

Щастлив съм, че с колегите успяхме да приемем нов етичен кодекс, който отвори поле и за още по-широки и дълбоки дискусии докъде трябва да стигнем, за да изградим сигурна екосистема за работа. Извън чисто физическото функциониране на етичния кодекс и задължението на IAB да следи за изпълнението му следим за налагането и спазването на всеки нов стандарт за дигитална реклама.

Само няколко примера - новите стандарти предвиждат

рекламните формати

да са “по-леки”,

като така всяка интернет страница ще се зарежда по-бързо, а всеки един рекламен формат трябва да е създаден така, че да изглежда еднакво добре на различните видове устройства, на които се показва.

Всеки от нас е облъчван със средно 4000 рекламни съобщения на ден. Само една трета от тях получават пълното ни внимание. За да преодолее това предизвикателство, а инвестицията му да е смислена и ефективна, бизнесът трябва да спазва стандарт на поведение, който да му позволи да оцелее в т.нар. икономика на вниманието.

Само преди няколко седмици другите две професионални организации - Българската асоциация на рекламодателите (БАР) и Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА), излязоха с обща съвместна декларация с IAB Bulgaria, с която се ангажираме да работим съвместно в посока подобряване и развитие на дигитална среда в България. Трите организации се съгласиха да бъдат признати стандартите на IAB за интернет реклама и да препоръчат на своите членове да приемат и да се съобразяват с European Viewability Measurement Principles - принципи, създадени, за да помогнат за намаляване на несъответствията в данните, предоставяни от различни инструменти за измерване на видимостта на рекламното съобщение. Това е огромен успех за всички нас.

- Как може да бъде предпазен пазарът от лошите практики като бот трафик, фалшиви кликове, фалшиви новини и др.?

- Именно със създаването на стандарти, които да спазваме на локално ниво, а не да останат част от световните предписания, с повсеместни обучения, каквито IAB прави през цялата година, със създаването на широка публичност за лошите практики и не на последно място - с регулярен мониторинг на пазара, индустрията ни не просто ще бъде предпазена - тя ще почне да се саморегулира по отношение на лошите практики и няма да позволи тяхното прилагане още в зародиш.

- Фалшивите кликове, както и манипулирането на метриките от някои сайтове - чрез наливане и купуване на трафик, невинаги са достатъчно явни за рекламодателите, но същевременно са голям проблем за качествените сайтове, тъй като с манипулации играта просто не е честна. Как рекламодателите разбират истинската посещаемост на сайтовете?

- Съществуват специализирани технологии за верификация на трафика, т.нар. Verification Partners (DoubleVerify, IAS, MOAT и др.), които предоставят детайлна информация по всички параметри, свързани с трафика. Те измерват и могат да разграничат реалните от фалшивите кликове и да дадат данни на рекламодателите за качеството на инвентара и нивото на чистота на съответния сайт. В България нивата на тези параметри са ниски и прилагането на етичните стандарти и практики на пазара у нас ще намали още повече риска от подобни лоши практики. Това реално означава, че българският дигитален пазар има всички данни да се превърне в качествена среда за сервиране на дигитална реклама.

IAB Bulgaria, БАР и БАКА се обявиха и за активни действия за подобряване качеството на данните и мониторинг на трафика на българските интернет сайтове (посещаемост, демография на посетителите, рекламна динамика - рекламен мониторинг) и поехме ангажимент

да инициираме

публична дискусия

през 2020 г.

за налагането на добри международни практики и на нашия пазар.

- Ще нараства ли рекламният онлайн пазар у нас? В страни като САЩ и Великобритания той вече задмина рекламния бюджет в телевизиите.

- Все още сме далеч от момента, в който дигиталните медии ще станат водещата инвестиционна платформа на рекламодателите у нас, но това е напълно разбираемо засега. Увеличаване на локалното портфолио с нови и качествени платформи с достатъчно високи нива на дигитален инвентар би бил факторът, който да повлияе на промяна в рекламния микс и да обърне трендовете в полза на онлайн рекламата.

Въпреки това към този момент именно дигиталните медии са основният двигател на растеж за медийните инвестиции както в световен мащаб, така и у нас. Според данните на IAB AdEx Report за 2018 година нетните инвестиции в интернет реклама в България са били 98,5 млн. лева. Смея да твърдя, че за 2019 година ще отчетем двуцифрен ръст, с който ще минем психологическата граница от 100 милиона.

- Ако всички реклами се виждат едновременно на страницата на един сайт, той ще стане абсолютно неразбираем. Затова са измислени адблокове - системата, която блокира част от рекламите. Това обаче едва ли радва рекламодателите. Как се решава това противоречие?

- Реално погледнато, процентът на хората, които използват адблокове, не е голям, а всеки сайт би следвало да спазва хигиена на рекламния шум, тъй като основното съдържание, което предлага, трябва да е водещо. За всяка медия това трябва да е въпрос не на оцеляване, а на развитие на продукта. Исторически подобни сайтове с лоши практики губят посетители. Вече споменах за икономиката на вниманието. Вниманието наистина е ограничен ресурс. Когато хората имат възможността да пропускат реклами, те най-често го правят. А когато не могат да пропуснат рекламата - повечето пъти отклоняват поглед.

Бумът на онлайн съдържание, новите рекламни формати и технологиите, които са само на клик, тач или войс разстояние от потребителя, дават както мотивацията, така и възможността хората да държат рекламата далеч от живота си. Но същевременно хората търсят целенасочено реклама, когато се интересуват от нещо конкретно. Какво по-хубаво от това подобна реклама да бъде сервирана на потребителя именно в момента, в който му е необходима. Затова имаме нужда от данните, които да работят в услуга на всички - и на брандовете, и на медиите, и на потребителите.

 

CV

Радослав Неделчев е новият председател на Управителния съвет на IAB България - организацията, която е част от Interactive Advertising Bureau - най-голямото глобално сдружение на медии и технологични компании, отговорни за дигиталния бизнес. Същевременно е и главен оперативен директор на Dentsu Aegis Network България и главен изпълнителен директор на Dentsu Aegis Network Хърватия. Преди да стане част от комуникационната агенция през 2014 г., той има дългогодишен опит в медиите, работил е за GWR Group (UK) и Emmis Communications (USA) в България.

Споделете

CAPTCHA изображение
20 хиляди българи изгоряха с пари за винетка

20 хиляди българи изгоряха с пари за винетка

Когато платиш, но си сбъркал номера на колата или други данни, АПИ не ти връща сумата Никой не възстановява и парите за наложената компенсаторна такса от 70 лв. Обжалване в съда може да се направи само в района, в който е засечено нарушението   Откакто на 1 януари 2019 г. - преди повече от 18 месеца

След бума на насажденията с орехи субсидията за тях спря

След бума на насажденията с орехи субсидията за тях спря

Засегнати са производителите на всички черупкови плодове, обещават им помощ за зимните пръскания Производителите на лешници, бадеми и орехи са сред малкото подсектори в земеделието ни, които са без почти никакво подпомагане. “Черупковите също сме овощен вид, но за разлика от другите плодове, нямаме нито обвързана подкрепа, нито “де минимис”

Вдигат 1,1 млн. пенсии, които сега са до 400 лв. (Обзор)

Вдигат 1,1 млн. пенсии, които сега са до 400 лв. (Обзор)

Засяга тези, отпуснати до края на 2014 г. За да се преизчислят на всички с доход от 2015 г., ще струва 133 млн. на месец Поне 1,1 млн. пенсионери да получат увеличение на доходите чрез преизчисление на пенсиите им. На този вариант се е спряла засега социалната министърка Деница Сачева, стана ясно от нейно изявление в четвъртък

Финансов експерт: Омръзна ми да говорят за България като за страна от Третия свят

Финансов експерт: Омръзна ми да говорят за България като за страна от Третия свят

"Омръзна ми в Америка да говорят за България като за страна от Третия свят. България далеч не е бедна държава", твърди Дино Дион. Финансовият експерт е роден в Пловдив, но емигрира още през 1990-те. Днес живее в Ню Йорк, пише "Дойче веле". “България далеч не е бедна държава” - така финансовият експерт Дино Дион отговаря в американската платформа

Държавата обмисля дали бонусът към пенсията да продължи или да има преиндексация

Държавата обмисля дали бонусът към пенсията да продължи или да има преиндексация

Държавата предлага за догодина линията на бедност у нас да е 369 лв., което е с 6 лв. повече от 2020 г. Държавата обмисля дали бонусът от 50 лв. към пенсията да продължи и през зимата или да има преиндексация на част пенсиите. Това съобщи социалната министърка Деница Сачева след заседание на тристранката

Вижте до кои държави пътуваме без ограничения

Вижте до кои държави пътуваме без ограничения

Едва до пет европейски държави българите могат да пътуват без ограничения в момента, показват данни на Ситуационния център на Министерството на външните работи (МВнР), предава Канал3. Карантина и PCR пък ще са ни необходими, за да пътешестваме из шест дестинации, разположени на трите континента – Европа, Азия и Северна Америка

АКТУАЛНО

Ограничават до 60% водата в сиренето

Десислава Танева: Няма нито един евроцент спрян за земеделие

Няма нито един евроцент спрян по програмите по земеделие. Това каза министърът на земеделието, храните и горите Десислава Танева по телефона на бТВ. "Не само това, ние сме в режим на плащания, от 16 октомври влизаме на директни плащания 20/20 по всички мерки. В настоящата 2020 г. е осигурен най-големият финансов пакет за подкрепа на земеделските

Борисов: Опоненти лъжат, че новите пътища във Велинград ще са за мина за волфрам (Видео, снимки)

"Опонентите ни нагло лъжат хората, че новите пътища в община Велинград се правят, за да обслужват мина за волфрам. Пътя го изграждаме само и единствено да могат българските семейства да се докоснат до красотата на Родопите и за удобство на жителите на общината. Планината ще изглежда така - пасища, животни и панорамни пътища"

БайтДенс оценява ТикТок на 60 млрд. долара в сделката с Оракъл и Уолмарт

Китайската компания БайтДенс (ByteDance) оценява приложението си ТикТок (TikTok) от 60 милиарда долара в сделката с американските фирми Оракъл (Oracle) и Уолмарт (Walmart), чиято цел е да се отговори на опасенията на САЩ, свързани с националната сигурност. Това съобщи днес Блумбърг, като се позова на информират източник

Левон Хампарцумян за новия външен дълг на България: Блестяща операция

Кризата с коронавируса не удари директно банковата система. Тя е стабилна, засега не се очертава ръст на лихвите по кредитите. Такова мнение направи банкерът Левон Хампарцумян в предаването "Тази неделя" по bTV. ,,Предишната криза беше основно криза на ликвидността и на недоверието между банките и липсата на достатъчно капитал в самите банки

БИЗНЕС НОВИНИ

НЕ ПРОПУСКАЙ

Сушата - реките вече празни, за месец водата намаля с 40%

20 хиляди българи изгоряха с пари за винетка

Когато платиш, но си сбъркал номера на колата или други данни, АПИ не ти връща сумата Никой не възстановява и парите за наложената компенсаторна такса от 70 лв. Обжалване в съда може да се направи само в района, в който е засечено нарушението   Откакто на 1 януари 2019 г. - преди повече от 18 месеца

Активен туристически сезон в Анталия и през септември

Над 600 хиляди чуждестранни туристи са посетили Анталия, столицата на морския туризъм на Турция, от началото на септември досега. По данни, огласени от президента на Съвета за туризъм в Анталия днес, 19 септември, се очаква да пристигнат още 45 хиляди души с 204 самолета от 28 страни. На фона на кризата в туристическия бранш в целия свят заради

Унгария: Икономическото ни възстановяване зависи от намирането на ваксина срещу COVID-19

Унгарската икономика трудно би могла да нарасне догодина, ако не бъде открита ваксина за коронавирус, заяви министърът на финансите Михай Варга в публикувано днес интервю, цитирано от Ройтерс. Варга каза пред вестник "Модяр немзет", че ако няма ваксина до към средата на следващата година, "тогава според песимистичните ни изчисления може да се

Регистрациите на търговски марки в Китай надвишиха 28 милиона

Общият брой на валидните регистрации на търговски марки в Китай достигна 28,23 милиона до август, съобщи в петък Държавната администрация по интелектуална собственост. Китай непрекъснато улеснява процеса по регистриране на търговски марки, за да обслужва по-добре пазарните субекти, подчертаха от администрацията, предава радио Китай

ОЩЕ ОТ БИЗНЕС НОВИНИ

Представители на бизнеса подписаха първата българска Харта за многообразие

Въвеждат се по-строги изисквания към имитиращите млечни продукти

Въвеждат се по-строги изисквания към етикетирането и предлагането на храни, в производството на които са използвани имитиращи продукти, съдържащи в състава си мляко, съобщи земеделското министерство. Това предвижда проект на Наредба за специфичните изисквания към млечните продукти, публикуван за обществено обсъждане

Министерството на туризма публикува документи за кандидатстване за помощта за туроператори

Министерството на туризма публикува за запознаване пакета документи с условията за кандидатстване за безвъзмездната финансова помощ от общо 10 млн. лв. за туроператори (ТО) и туристически агенции (ТА). Това съобщиха от пресцентъра на министерството на туризма.  Документите са поместени на интернет сайта на ведомството на адрес https://www.tourism

Софиянци платили 10 млн. лв. повече данъци въпреки кризата

С 30 млн. лв. по-малко обаче са постъпленията от такси за детски градини и строителни разрешителни 10 млн. лв. повече местни данъци са платили софиянци въпреки коронакризата. Наблюдава се добра събираемост при приходите от данъци - те са 256,5 млн. лв. към края на август, съобщи зам.-кметът на София по финансите Дончо Барбалов

Износ на авокадо от Алания за България

Освен с морето и плажовете си турският средиземноморски курорт Алания, окръг Анталия, се слави и с добива на авокадо. Отглеждането и износът на този плод е важен дял от търговско-икономическата сфера. 45 хиляди хектара са заети с насаждения на авокадо, от които се добиват 70 млн. броя, съобщи председателят на задругата на производителите на

АКТУАЛНО ОТ БИЗНЕС НОВИНИ