Само 25 км остават от“Струма”, но те са най-сложни и спорни

  • 0
authorАвтор: Христо Николов
Само 25 км остават от“Струма”, но те са най-сложни и спорни

Идеята на еколозите за 15-километров тунел не е възможна, но те все така държат на нея

Довършването на магистрала “Струма” и изграждането на последните около 25 километра, които да преодолеят Кресненското дефиле, е един от най-сложните проекти за пътното строителство у нас.

Преди по-малко от месец пътната агенция избра строител - “Грома холд”, за участък от 13,2 километра от магистралата през дефилето. Това е платното в посока от Кулата към София, което ще минава източно от дефилето по изцяло ново трасе.

В този участък ще бъдат построени 3 тунела - “Симитли” (с дължина 211 м), “Ракитна” (1135 м) и “Стара Кресна” (1052 м). Ще има и 10 виадукта с обща дължина 3,5 км, три надлеза и подлеза. Достъпът до този участък ще става чрез три пътни възела - “Полето”, “Мечкул” и “Стара Кресна”. Срокът за изпълнение e 1556 дни и включва времето за проектиране и строителство.

Другият лот, който е около 10 километра, има прогнозна стойност 516 млн. лв., но по него предстои процедура по избор на изпълнител.

Все още не е потвърдено цялото европейско финансиране за “Струма” през Кресненското дефиле. Пътната агенция изпрати апликационната форма в началото на август и с нея кандидатства за малко над 454 млн. лв. Общата стойност на отсечката е 1,1 млрд. лв. и затова правителството пое ангажимент за 741 млн. лв., ако ЕК откаже финансиране за следващия период. Подобен ход беше наложителен, за да се покаже пред Брюксел, че

при всички

случаи

държавата

ще построи

магистралата

Остават и едни 80 млн. лв. за реконструкция на съществуващия път през дефилето, който трябва да се превърне в платното на магистралата в другата посока.

Още преди 3 години държавата застана зад идеята за изграждането на тази отсечка чрез разделяне на двете платна, вместо да се опитва да прави гигантски тунел от малко над 15 километра, който щеше да е третото по дължина подобно съоръжение в Европа. Но пък на него държат екоорганизации и поради това се противопоставят на проекта с две платна.

Именно този спор бе причината за забавянето на “Струма”. Различни екоорганизации са атакували пред съда десетки пъти процедури за магистралата, държейки на големия тунел.

Но проектът за него бе изоставен от почти всички пътни специалисти у нас. Становище има от различни браншови организации и учени - от камарата на на строителите, камара “Пътища”, Университета по архитектура, строителство и геодезия, БАН.

Прокопаването

на такъв тунел

би нанесло

непоправими

вреди

на защитените зони “Кресна - Илинденци” и “Кресна”. Защото според различните пресмятания това ще означава да се извлекат между 8 и 15 милиона кубически метра земна маса.

Това огромно количество пръст и скали трябва да се превози от тежки машини и да се депонира, а за тези камиони трябва да се направят временни пътища в дефилето. Не че това е невъзможно, но със сигурност само прокопаването ще продължи около 4-5 години и милионите курсове на техниката ще нанесат необратими поражения на околната среда, независимо дали точно около тези пътища има защитени видове, или не.

Обикновено при извличане на земна маса в такива райони тя се полага под другите пътни участъци. В случая обаче и това е невъзможно, тъй като в скалите има много радиоактивни елементи. “Изследвания са показали, че в района на бъдещия тунел

има ураново

находище и

повишена

концентрация на

радионуклеиди

Това поставя в риск живота и здравето на самите строители, а и радиоактивната земна маса не може просто така да се извади на повърхността”, каза инж. Иван Бойков, бивш изпълнителен директор на Камарата на строителите в България.

За тази цел е нужно да се направи хранилище, а такова не е предвиждано и би увеличило допълнително разходите. Освен че самото му изграждане ще трае около 4 години, които трябва да предхождат прокопаването на тунела, съоръжението ще струва десетки милиони. А при изваждането на радиоактивната пръст винаги има опасност с радиация да се замърсят подземните води в дефилето.

Друг минус на 15-километровия тунел е, че той трябва да премине през място, на което се е случило едно от най-силните земетресения в историята на Европа. На 4 април 1904 г. са регистрирани две силни земетресения с разлика от 23 минути, като едното е било с магнитуд 7,1 а другото – 7,8 по скалата на Рихтер.

Най-значителните повърхностни деформации са установени в Симитлийския гребен и в Кресненското дефиле, където по време на труса е имало разкъсвания на земната повърхност с амплитуда повече от 3 метра. А тунелът според предвижданията трябва да пресича основните активни структури, които са генерирали тези размествания, което е най-малкото опасно.

При строителството на тунела ще се наложи да се дренират скални масиви, което означава големи площи около тях да се окажат без вода. Това би имало много неблагоприятни екологични последици и за растителните, и за животинските видове в района.

Дренажните води със сигурност ще се окажат радиоактивни, а това означава под тях да се правят пречистващи съоръжения. Точно това е елементът, който прави несигурни каквито и да било пресмятания за стойността за тунела.

Той може да струва 1,7 млрд. лв. по най-консервативните пресмятания, но може да стигне и до 6-7 милиарда лева. С които спокойно могат да се направят две други магистрали.

Самата експлоатация на такъв дълъг тунел е допълнително предизвикателство и за да се отговори на изискванията, трябват много пари не само по време на строителството, а и след това.

Изискванията при такива съоръжения са, освен да има вентилационни шахти, на всеки 5 километра да има евакуационни съоръжения, които да позволяват при инцидент хората да бъдат извеждани от тунела. За всички тези обслужващи съоръжения е необходимо

да се прокопаят

допълнителни

пътища в

самото дефиле,

което също нанася вреди на природата.

Сметката за експлоатационните разходи показва, че само денонощното осветление и вентилация на 15-километровия тунел биха стрували при сегашните цени на тока около 50 млн. лв. годишно. За сравнение зимното поддържане на пътищата в цяла България струва около 250-300 млн. лв. годишно.

Самият процес на строителство на един толкова дълъг тунел, освен че продължава дълго – поне 5-6 години, ще затрудни в максимална степен движението през дефилето, което отдавна е прехвърлило 20 хиляди автомобила на денонощие. Да се координира движението на цялата тежка техника, която ще копае, и на хилядите камиони, които ще пренасят скални маси, с обичайното движение през този участък е нещо, с което малцина у нас биха се осмелили да се захванат.

Рисковете при експлоатацията на такъв дълъг тунел също не са за пренебрегване. Според доц. Румен Миланов, бивш шеф на НСО и преподавател в УАСГ, у нас няма достатъчно добра експертиза за опазване на живота и здравето на хората при евентуален инцидент в такова сложно съоръжение. “Спасителните дейности при тежки аварии в такъв тунел са несравнимо по-сложни, отколкото при каквито и да било други пътни съоръжения в България. Да не говорим, че тунелът може да привлече интерес за извършване на терористични действия”, каза доц. Миланов.

Според пътни строители самият ОВОС на големия тунел през 2007-2008 г. е бил непълен и докладът по него е бил

приет

изключително

само под

обществения

натиск на

еколозите

Твърде възможно е техните действия да са провокирани от съвсем други интереси, чиито действия защитават.

Примерно големи фирми, които смятат, че най-малкото биха могли да бъдат наети за подизпълнители на тунела. Неяснотите колко точно ще струва 15-километровият тунел със сигурност разпалват въображението на не един и двама бизнесмени.

Преди няколко месеца бяха пуснати за движение 6,5 км от “Струма” след Благоевград. Чрез нея ще се избягва влизането в града и създаването на тапи в него.

Споделете

CAPTCHA изображение
Хиляди с новата безплатна карта от EasyPay - с нея зареждаш бързо пари, плащаш сметки, получаваш заплата или пенсия

Хиляди с новата безплатна карта от EasyPay - с нея зареждаш бързо пари, плащаш сметки, получаваш заплата или пенсия

Пластиката се издава за минути само срещу лична карта и е освободена от месечни такси за поддръжка Хиляди се възползваха от новата платежна карта на EasyPay, представена наскоро в националната мрежа на компанията в над 300 офиса в страната. Продуктът е подходящ за всеки, който полага грижи за своите средства и търси вариант за сигурното им

От 1 юли токът поевтинява при ЧЕЗ и "Енерго-Про", при ЕВН поскъпва

От 1 юли токът поевтинява при ЧЕЗ и "Енерго-Про", при ЕВН поскъпва

При намаляване на цената на газа с 9,4% от 1 юни, няма да променят парното, ще насложат поевтиняването върху цената на топлинната енергия от юли От 1 юли цената на тока за домакинствата в Западна и Североизточна България  ще бъде намален. Това стана ясно от онлайн брифинг на председателя на КЕВР Иван Иванов

Утре пускат движението по целия обходен път на Габрово

Утре пускат движението по целия обходен път на Габрово

В новата 12 км отсечка е тунелът под Бакойския баир и най-големият стоманобетонен мост Утре – 4 юни, се пуска движението по новите 12 км от обходния път на Габрово. В отсечката е най-голямото изграждано досега у нас стоманобетоново мостово съоръжение, с дължина 640 м и отвор 160 м. Построено е по метода „конзолно бетониране“ и премоства широката

Цуцуми и Божков - тъжният живот на милиардерите от “Форбс” и “Впрост”

Цуцуми и Божков - тъжният живот на милиардерите от “Форбс” и “Впрост”

В България никога не е правена официална класация на най-богатите българи. Григор Лилов, “Пари” и два провалили се и атакувани опита за подредба на най-влиятелните начело с Цветан Василев и Бойко Борисов Йошиака Цуцуми през 2005 година е обвинен и арестуван в Япония, защото е използвал вътрешноборсова информация за лични цели

Продават МиГ-29, за да вземат още 8 F-16?

Продават МиГ-29, за да вземат още 8 F-16?

Изпращат днес за САЩ първите 4-има пилоти за новите изтребители Натиск да стартира подготовка за покупката на още 8 американски изтребителя F-16, а част от 15-те съветски МиГ-29 да бъдат продадени започнаха военните. Това стана ясно от изказване на вицепремиера Красимир Каракачанов пред парламентарната комисия по отбрана

Империята “Божков” - застраховки, строителство, хазарт, антики и спорт

Империята “Божков” - застраховки, строителство, хазарт, антики и спорт

Причина за краха стана лотарийният бизнес – същият, с който започва и който го издига Хазартен бос, застраховател, строителен предприемач, играч на покер, колекционер, математик, футболен бос. Всички това през годините е Васил Божков, спряган за най-богатия българин, който обаче, по негови думи, вече останал без пари и се издържал от заможните си

АКТУАЛНО

Теменужка Петкова: Цената на парното ще намалее с 14%

Министерството на туризма проверява плаж в Слънчев бряг за завишени цени

Министерство на туризма ще извърши незабавна проверка на плаж в Слънчев бряг след сигнал в общественото пространство, придружен със снимка на касов бон, че на плажа са предлагани чадъри и шезлонги на завишени цени. Според гражданката, подала сигнала, цената е за два чадъра и четири шезлонга. В случай, че бъдат установени нарушения

Цуцуми и Божков - тъжният живот на милиардерите от “Форбс” и “Впрост”

В България никога не е правена официална класация на най-богатите българи. Григор Лилов, “Пари” и два провалили се и атакувани опита за подредба на най-влиятелните начело с Цветан Василев и Бойко Борисов Йошиака Цуцуми през 2005 година е обвинен и арестуван в Япония, защото е използвал вътрешноборсова информация за лични цели

Защо е важно да те вижда шефът

Или какви са опасностите при дистанционна работа Mилиони хора по света в момента са изправени пред примамливо предложение от работодателите си да продължат да работят от вкъщи, след като успешно са го правили по време на карантината заради коронавируса. Особено за майките, които трябва да балансират между гледане на деца и служебни задължения

Цветомир Найденов разкри депутата зад монопола на Божков

Бизнесменът Цветомир Найденов обяви публично името на депутата с главната заслуга хазартният бос Васил Божков да придобие монопол в хазартния сектор преди години. Найденов написа в социалната мрежа Фейсбук, че това е бившият народен представител от БСП и бивш зам. финансов министър Георги Кадиев. "Георги Кадиев е един от основните виновници за

БИЗНЕС НОВИНИ

НЕ ПРОПУСКАЙ

От най-бедните до най-богатите българи – 8,1 пъти разлика

Империята “Божков” - застраховки, строителство, хазарт, антики и спорт

Причина за краха стана лотарийният бизнес – същият, с който започва и който го издига Хазартен бос, застраховател, строителен предприемач, играч на покер, колекционер, математик, футболен бос. Всички това през годините е Васил Божков, спряган за най-богатия българин, който обаче, по негови думи, вече останал без пари и се издържал от заможните си

Васил Симов: Петролът през летните месеци едва ли ще поевтинява

Светът е много динамичен, възможно е възстановяването след пандемията да стане по-бързо, но за някои стоки може би ще са нужни месеци, прогнозира изпълнителният директор на Софийската стокова борса Васил Симов по БНТ. По думите му през последните 3-4 месеца е имало нещо като хаос на пазара заради незнанието какво ще стане на световните пазари

ДАНС проверява банката, от която Божков е теглил парите (Обновена)

ДАНС ще проверява банката, от която Васил Божков е теглил парите, за което показа документи във фейсбук, съобщават от службата. Специализираната прокуратура е възложила изясняване на случая, защото по закон ДАНС трябва да бъдат уведомявани за тегления над 30 хил. лв. Директорът на финансовото разузнаване е издал заповед за проверка на банката

Сметки за парно през зимата по-ниски от реалните, за да се облекчат потребителите

През три зимни месеца столичната топлофикация е начислявала на абонати с 15% по-малко топлоенергия от реално потребената, а през март - с 12% повече. Това твърди КЕВР в констатацията от приключена проверка в 12 произволно избрани сгради. Тя бе наредена от председателя на КЕВР Иван Иванов след жалби на клиенти. “За всеки месец от декември 2019 г

ОЩЕ ОТ БИЗНЕС НОВИНИ

Икономическият форум в Делфи ще се проведе онлайн

Турция е намалила вноса на природен газ от Русия

Турция е намалила значително през последните няколко години дела на вноса от Русия в покриването на нуждите си от природен газ, съобщава Анадолската агенция, позовавайки се на официални данни. Делът на Русия в общия внос на газ от Турция се е понижил от 52 процента през 2017 г. на 33 процента през 2019 г

КЗК проверява договор за реклама на Би Ти Ви по сигнал на Нова тв

КЗК образува производство за проучване на евентуално нарушение на „БТВ Медиа груп“  по договор, сключен между компанията и Държавно предприятие „Български спортен тотализатор“.  Сигналът е постъпил в комисия от „Нова Броудкастинг Груп“ (Нова тв). В  него се съдържат твърдения за извършени нарушения на закона

Теменужка Петкова: Някои искат да опорочат намалението на цената на газа

"Някои среди се опитват да опорочат безпрецедентното намаление на цената на природния газ с този смут, който се получи около цената на парното. Реалното състояние е падането на цената на газа, някои се опитват да задбуждават, че ще има повишаване на цената на топлинната енергия". Това каза министърът на енергетиката Теменужка Петрова в предаването

Росен Желязков: Финансовите програми в телекомуникациите ще укрепят цифровия суверенитет на Европа

Секторните финансови инструменти - Програмата за цифрова Европа и Механизмът за свързване на Европа, ще укрепят цифровия суверенитет на Европейския съюз. Това е заявил министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков по време на видеоконферентно заседание на министрите по телекомуникации

АКТУАЛНО ОТ БИЗНЕС НОВИНИ