Съдът на ЕС подкрепи "БМФ Порт Бургас" в спора му с ЕВН

  • 0
authorАвтор: 24 часа
Съдът на ЕС подкрепи "БМФ Порт Бургас" в спора му с ЕВН

Съдът в Люксембург не само е категоричен, но той е и много изчерпателен по отношение на възможността „БМФ Порт Бургас“ да използва свободно мрежите на един или друг мрежови оператор. Това е мнението на главния юрисконсулт на пристанищния оператор Весела Джунджурова. Тя коментира решението на Съда на ЕС от 17 октомври, който постанови в полза на концесионера на порта, който през 2016 г. прекратява едностранно (с месечно предизвестие) договора си с електроразпределителното дружество на ЕВН (сега "ЕР Юг") и сключва такъв директно с държавния Енергийния системен оператор (ЕСО). С това свое действие концесионерът пести около 20% от сметките си за електроенергия.

Адв. Миглена Пенева, съдружник в кантора „Георгиев, Тодоров и ко“, също смята, че магистратите в Люксембург дават много ясен отговор, че държавите членки имат свободата на преценка да насочват ползвателите към един или друг вид мрежа, както и да определят вида мрежа, към която ще се осъществява свързването.

„Изискването е свързването да се извършва при недискриминационни и обективни условия. Разбирането на съда е, че осигуряването на свободен достъп на трети страни до мрежите представлява една от съществените мерки, които държавите членки са длъжни да вземат, за да насърчат конкуренцията и отварянето на вътрешния електроенергиен пазар. Достъп до електроразпределителната или електропреносната мрежа, който е недискриминационен, прозрачен и при справедливи цени, е необходим, за да има реална конкуренция“, коментира тя пред Lex.bg.

След като Съдът на ЕС вече се произнесе, делото може да продължи в Административен съд-София, който ще вземе окончателното решение. „Вероятно процесът ще продължи дълго и ние ще продължим да получаваме от „ЕР Юг“ неоснователно издавани фактури, защото това електроразпределително дружество отказва да изпълни решението на КЕВР“, казва главният юрисконсулт на „БМФ Порт Бургас“ Весела Джунджурова.

Борис Балев, изпълнителен директор на „БМФ Порт Бургас“, е категоричен, че концесионерът си плаща месечните такси за пренос и достъп, които са в размер на 5 и 6 хил. лв. месечно, в зависимост от консумацията на ел. енергия. „Сега ние заплащаме тези такси на ЕСО, а не на „ЕР Юг“, защото собственик на мрежата, към която сме присъединени, е на държавния оператор ЕСО“, обяснява той.

Данните на пристанищния оператор показват, че „ЕР Юг“ има претенции към него за около 200 000 лв., натрупани за около три години от такси.

Съдът на ЕС тълкува, че свързването на „БМФ Порт Бургас“ като потребител към електропреносна мрежа се основава именно на обективни и недискриминационни съображения, тъй като този потребител е свързан с уредба за средно напрежение, която съгласно Директива 2009/72 и националното право попада в обхвата на дейност на преносната мрежа. Въпросната електрическа подстанция е част от електропреносната мрежа и следователно не представлява външен за нея елемент, който да е част от електроразпределителната мрежа.

Държавите членки могат да предвидят, че трансформирането на напрежението на електроенергията от високо към средно напрежение, попада в обхвата на дейност на електропреносна мрежа. Това е част от признатата им свобода по прилагане на Директивата. В този смисъл българската правна уредба е съобразена с правото на ЕС. Това, от друга страна, опровергава застъпеното от „ЕР Юг“ пред националния и европейския съд, че само трансформирането на електрическата енергия – от свръхвисоко и високо напрежение, попада в обхвата на дейността на преносната мрежа.

Припомняме, че спорът между ЕВН и „БМФ Порт Бургас“ ЕАД започва през 2016 г., когато пристанищният оператор отправя искане до ЕР Юг (тогава ЕВН Електроразпределение) да бъде променена съществуваща схема на присъединяване, така че да се разграничи присъединяването към мрежата на „БМФ Порт Бургас“ от това на Държавния пристанищен оператор. Целта е да се гарантира справедливо замерване на консумираната енергия от всяко от двете дружества. Същото искане прави и Държавният пристанищен оператор, за да се гарантира правото му на отделно замерване на потребената енергия. Двата отделни потребителя искат да имат самостоятелно присъединяване и самостоятелно мерене на енергията, консумирана от тях.

Но тогава въпросът за преустановяване на отношенията между „БМФ Порт Бургас“ и ЕВН, не е бил поставян. Многократните опити на двата пристанищни оператора да постигнат желаното разделяне остават безрезултатни поради отказ от страна на ЕВН. Това довежда до прекратяване на договорите за достъп и пренос с предизвестия от страна на дружествата. Независимо от това, ЕВН продължава да начислява суми за услуги по прекратените договори.

Това налага двата пристанищни оператора да се обърнат към Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) с молба за преустановяване на това положение и постановяване на мерки спрямо лицензираното предприятие. Регулаторът се произнася с административен акт, с който забранява на ЕВН да фактурира цени за достъп и пренос по прекратените договори, щом такива услуги не са били осъществени. Това решение на КЕВР се оспорва от ЕВН като незаконосъобразно. Освен това, ЕВН не се съобразява с акта на КЕВР и след издаването му продължава да начислява суми по прекратения договор в тежест на „БМФ Порт Бургас“.

„БМФ Порт Бургас“ заплаща такси за достъп и пренос на оператора, който му предоставя тези мрежови услуги, а именно на Електроенергийния системен оператор (ЕСО). Тоест, ЕВН иска операторът да плаща два пъти тези такси.

Според адв. Миглена Пенева, която цитира решението на ВАС по делото на ЕВН срещу определението на КЕВР, електроразпределителното дружество не притежава мрежови съоръжения, чрез които да предоставя услугите на „БМФ Порт Бургас“. Съответно, ЕВН няма разходи за поддръжка на такива съоръжения и не търпи технологични разходи за поддържане на мрежата, към която е присъединен този потребител. Както се изтъква и в съображенията на ВАС в Решение № 12157 от 10.11.2016 г. по адм. дело № 1138/2016 г., когато съоръженията за свързване с електроразпределителната мрежа не са собственост на оператора на мрежа, той няма реализирани „технологични разходи“ за поддържане на мрежата, както и не поддържа съоръжения за отчитане, поради и което не се дължи заплащане на цена за услугата достъп до електроразпределителната мрежа.

Според главния юрисконсулт на „БМФ Порт Бургас“, чрез издаването на фактури за услуги (достъп и пренос), които не извършват, ЕВН „целят да ни натоварят с една такса, която придобива характер на данък“. „Тези такси – за достъп и пренос до електроразпределителната мрежа, се начисляват на концесионера напълно неоснователно, тъй като не произтичат нито от собственост на мрежа или съоръжение, нито от предоставена услуга, нито от какъвто и да е разход на ЕВН. Това изтъкнахме пред Съда в Люксембург и то бе възприето от съдиите, за да постановят своето решение. Позовавайки се на европейските директиви, Съдът на ЕС постанови, че не е достатъчно обстоятелството да си лицензиран за дадена територия, за да претендираш такси за мрежови услуги, които фактически не се предоставят“, казва Джунджурова пред „Флагман“.

"ЕР Юг" всеки месец праща фактури на "БМФ Порт Бургас" паралелно с ЕСО Източник: "Флагман"

Техническият директор на дружеството концесионер Стоян Петков коментира пред изданието, че държавният оператор „Пристанище Бургас“ има същия проблем с ЕВН. Голямата разлика е, че електроразпределителното дружеството никога не е издавало фактури на държавния оператор, както е направило спрямо частния. „Техният казус също не е решен, тъй като се изчаква решението по нашето дело“, казва Петков.

Той обяснява и как стоят нещата технологично: „Енергията получаваме от подстанция, наречена „Рибари“, която е с напрежение 110/20 kV. Тази станция е собственост изцяло на ЕСО. Тя, от своя страна, взима захранване от една друга подстанция, наречена „Бургас“, която пък е 400/100 kV. Енергията, която получава от подстанция „Бургас“, ЕСО трансформира от 110 на 20 kV и подава на консуматори на средно напрежение - 20 kV. Консуматорите, присъединени към мрежата на ЕСО, каквото е „БМФ Порт Бургас“, заплащат мрежовите услуги за пренос и достъп на ЕСО. Последното е собственик на мрежата и на съоръженията и, следователно, предоставя тези услуги на своите клиенти. Останалата енергия, която не разпределя, ЕСО продава на „ЕР Юг“. „ЕР Юг“ си има свои клиенти, които са присъединени към неговата мрежа, но „ЕР Юг“ няма никаква собственост по мрежата, към която е присъединено „БМФ Порт Бургас“.

Според Стоян Петков, технически директор на „БМФ Порт Бургас“, на територията на Бургаска област има не малко други подобни случаи, при които промишлени предприятия получават ел. енергия директно от ЕСО, „прескачайки“ електроразпределителното дружество „ЕР Юг“. И досега електроразпределителното дружество не им е правило проблем. Той дава пример с „Лукойл“, „Промет Стиил“, „Алупласт“, „Яна“ АД, „Топлофикация-Бургас“

Споделете

CAPTCHA изображение
Редица транспортни фирми в САЩ банкрутираха

Редица транспортни фирми в САЩ банкрутираха

Продължава "кървавата баня" от фалити в сектора на автомобилните товарни превози в САЩ, съобщи "Бизнес Инсайдър“. "Селадон“, гигантът в превозите, който само преди 4 г. отчете приход от 1 милиард долара, ще обяви фалит на 11 декември или по-рано, според изданието "FreightWaves”. Това ще бъде най-големият банкрут в сектора на пътните товарни

"Фолксваген": Ако се откажем от Турция, няма да строим нов завод

"Фолксваген": Ако се откажем от Турция, няма да строим нов завод

В случай, че "Фолксваген" се откаже от Турция, няма да строи нов завод, се казва в съобщение на концерна, цитирано от ДПА. България се смяташе за другия основен претендент за строеж на завода. "Фолксваген" отново отлага решението си дали да построи новия си завод край Измир в Турция. „С този въпрос ще се занимаем най-рано през февруари“

Милен Велчев: Не виждам причина за напрежение в държавния бюджет

Милен Велчев: Не виждам причина за напрежение в държавния бюджет

"Този бюджет е продължение на досегашните бюджети в последните години. Смятам, че е отражение на политиката, която от години води ГЕРБ, така че нищо учудващо не виждам в този бюджет като цяло и не виждам причина за напрежение". Това заяви в "Денят започва с Георги Любенов" по БНТ бившият финансов министър Милен Велчев

Фонд "Земеделие" изплаща субсидиите на
производители по СЕПП на 16 декември

Фонд "Земеделие" изплаща субсидиите на производители по СЕПП на 16 декември

Държавен фонд "Земеделие" /ДФЗ/ ще изплати 635 млн. лв., предвидени за плащания по Схемата за единно плащане на площ (СЕПП) и 115 млн. за схемите за обвързано подпомагане. Земеделските стопани ще получат субсидиите си, съгласно разчетите за декември, които се запазват без промяна от първоначално одобрените директни плащания по линия на Европейския

Румъния замразява заплатите на държавни служители

Румъния замразява заплатите на държавни служители

Румънският премиер Лудовик Орбан заяви, че възнагражденията на лицата, заемащи висши държавни длъжности, ще бъдат замразени, за да не нараснат с предстоящото увеличение на минималната работна заплата, предаде агенция Аджерпрес. Новото румънско правителство си е поставило за цел да намали бюджетните разходи и замразяването на заплатите на висшите

Фалира фирмата, монтирала електронните табла по спирките в Пловдив

Фалира фирмата, монтирала електронните табла по спирките в Пловдив

"Омега сървисиз", която бе основен подизпълнител на "Индра Системас", е собственост на офшорни компании от Люксембург и Маршалските острови. След натрупаните дългове към НАП последният управител Емануел Василакис напусна България. Следите по проваления Транспортен проект в Пловдив започват да изчезват една по една

АКТУАЛНО

2000 лв. средна заплата в София след 4 години

Изявление на Китай за търговско-икономическото споразумение със САЩ

Изявление на Китай относно първата фаза на търговско-икономическото споразумение със САЩ, цитирано от "Радио Китай":  Чрез общите усилия на представителите на Китай и САЩ бе постигнат консенсус по първата фаза на търговско-икономическото споразумение между двете държави. То обхваща области като защитата на интелектуалната собственост

НАП попълва декларациите, но за доходи от наем казваме сами

От март 2020 г. НАП ще попълва данъчните декларации за доходите. Поправката в закона бе приета миналата година, но влиза в сила през 2020 г., когато се обявяват доходите за 2019 г. Това обясни говорителят на НАП Росен Бъчваров на виртуален семинар в петък. Който обаче е получил доходи, за които данъчните нямат регулярна информация

При криза с транзита: България готова да пропусне до Молдова руска газ

България и Румъния са готови да пропуснат до Молдова необходимите количества руски газ при прекратяване на транзита през Украйна. Това съобщи днес молдовският президент Игор Додон, цитиран от ТАСС, предаде БТА. По думите му това споразумение е било постигнато в Брюксел на среща на газоразпределителните дружества на страните

За първи път в Пловдив: Нощни ремонти по искане на кмета Здравко Димитров

За първи път в Пловдив ще се извърши пътен ремонт през нощта. Това става по настояване на кмета на Пловдив Здравко Димитров. Идеята му е да се прилагат високи стандарти на работа, както е в развитите западноевропейски държави. Преасфалтирането на двете кръстовища на бул. „Никола Вапцаров“ – с бул. „Македония“ и ул.

БИЗНЕС НОВИНИ

НЕ ПРОПУСКАЙ

"Фолксваген": Ако се откажем от Турция, няма да строим нов завод

Аврамова увери: Ще има магистрала Русе - Велико Търново

Министърът на регионалното развитие и благоустройство Петя Аврамова заяви по време на парламентарния контрол, че автомагистрала Русе - Велико Търново ще бъде направена. Нова магистрала Русе - Велико Търново ще има. Процедурите бавят процеса на стартиране на реалното строителство, но както сме стартирали скоростния път Видин - Ботевград и работим

Китайска компания се готви да пусне нов тип интернет сателит

Китайската компания „GalaxySpace" се готви да пусне първия си сателит за 5G интернет до края на тази година, съобщиха нейни представители, цитирани от Радио "Китай". Тяхна цел е да изградят нов вид сателитна мрежова система с помощта на 5G технологии, която да предоставя по-евтина и по-бърза връзка на света

Фалира фирмата, монтирала електронните табла по спирките в Пловдив

"Омега сървисиз", която бе основен подизпълнител на "Индра Системас", е собственост на офшорни компании от Люксембург и Маршалските острови. След натрупаните дългове към НАП последният управител Емануел Василакис напусна България. Следите по проваления Транспортен проект в Пловдив започват да изчезват една по една

Заев: Интерконекторна връзка Петрич-Струмица е потенциал за развитието ни

Интерконекторът /междусистемната газова връзка Петрич - Струмица/ е една голяма визия за свързване между Северна Македония и България, но и на газификация на целия югоизточен район на нашата страна съгласно националните стратегии, както и един от стратегическите приоритети на нашата държава. Това е изтъкнал премиерът на Северна Македония Зоран

ОЩЕ ОТ БИЗНЕС НОВИНИ

Вицепремиерът Николова на подписването на меморандум за нов завод за електромобили

Горанов: С подобно говорене президентът Радев влияе на бизнес климата

Повод за радост е всяко подобряване на външните оценки на държавата и не съм съгласен с позицията на президента Радев, че ние трябва да се вглеждаме в собствените си пръсти на краката и да не разчитаме на външните оценки, които са максимално обективни. Подобен тип съпоставки, които той направи вчера за различни теми

В Банско зпочна международна конференция по дигитален туристически маркетинг

Банско е домакин на започналата днес 23-та Международна научна конференция "Знанието в практиката" /KNOWLEDGE IN PRACTICE/, организирана от ИМП - Скопие и 47 съорганизатори - университети, факултети и институти. Участие в нея са регистрирали 320 учени, специалисти и студенти от балканските страни с интереси в туризма и новите технологии

България дава под съд пакета "Мобилност"

България и още няколко страни членки ще подадат съдебен иск пред Съда на Европа, ако Европарламентът приеме пакета "Мобилност" в този вид, в който е гласуван рано тази сутрин в рамките на триалога между ЕК, ЕФ и Съвета на ЕС. Това заяви транспортният министър Росен Желязков. Възнамеряваме да оспорим 3 от общо 4-те съгласувани точки: връщането на

За 77% е справедливо камиони и автобуси да плащат по-високи пътни такси

77% от българите са на мнение, че е справедливо тежкотоварните камиони и автобусите да плащат по-високи такси от автомобилите. Изводите са от проучване, проведено от „Тренд“ в периода 30.11-06.12.2019 г., чрез пряко полустандартизирано интервю „лице в лице“ сред 1000 души на възраст над 18 години. Проучването е възложено от Агенция „Пътна

АКТУАЛНО ОТ БИЗНЕС НОВИНИ