Съдът на ЕС подкрепи "БМФ Порт Бургас" в спора му с ЕВН

  • 0
authorАвтор: 24 часа
Съдът на ЕС подкрепи "БМФ Порт Бургас" в спора му с ЕВН

Съдът в Люксембург не само е категоричен, но той е и много изчерпателен по отношение на възможността „БМФ Порт Бургас“ да използва свободно мрежите на един или друг мрежови оператор. Това е мнението на главния юрисконсулт на пристанищния оператор Весела Джунджурова. Тя коментира решението на Съда на ЕС от 17 октомври, който постанови в полза на концесионера на порта, който през 2016 г. прекратява едностранно (с месечно предизвестие) договора си с електроразпределителното дружество на ЕВН (сега "ЕР Юг") и сключва такъв директно с държавния Енергийния системен оператор (ЕСО). С това свое действие концесионерът пести около 20% от сметките си за електроенергия.

Адв. Миглена Пенева, съдружник в кантора „Георгиев, Тодоров и ко“, също смята, че магистратите в Люксембург дават много ясен отговор, че държавите членки имат свободата на преценка да насочват ползвателите към един или друг вид мрежа, както и да определят вида мрежа, към която ще се осъществява свързването.

„Изискването е свързването да се извършва при недискриминационни и обективни условия. Разбирането на съда е, че осигуряването на свободен достъп на трети страни до мрежите представлява една от съществените мерки, които държавите членки са длъжни да вземат, за да насърчат конкуренцията и отварянето на вътрешния електроенергиен пазар. Достъп до електроразпределителната или електропреносната мрежа, който е недискриминационен, прозрачен и при справедливи цени, е необходим, за да има реална конкуренция“, коментира тя пред Lex.bg.

След като Съдът на ЕС вече се произнесе, делото може да продължи в Административен съд-София, който ще вземе окончателното решение. „Вероятно процесът ще продължи дълго и ние ще продължим да получаваме от „ЕР Юг“ неоснователно издавани фактури, защото това електроразпределително дружество отказва да изпълни решението на КЕВР“, казва главният юрисконсулт на „БМФ Порт Бургас“ Весела Джунджурова.

Борис Балев, изпълнителен директор на „БМФ Порт Бургас“, е категоричен, че концесионерът си плаща месечните такси за пренос и достъп, които са в размер на 5 и 6 хил. лв. месечно, в зависимост от консумацията на ел. енергия. „Сега ние заплащаме тези такси на ЕСО, а не на „ЕР Юг“, защото собственик на мрежата, към която сме присъединени, е на държавния оператор ЕСО“, обяснява той.

Данните на пристанищния оператор показват, че „ЕР Юг“ има претенции към него за около 200 000 лв., натрупани за около три години от такси.

Съдът на ЕС тълкува, че свързването на „БМФ Порт Бургас“ като потребител към електропреносна мрежа се основава именно на обективни и недискриминационни съображения, тъй като този потребител е свързан с уредба за средно напрежение, която съгласно Директива 2009/72 и националното право попада в обхвата на дейност на преносната мрежа. Въпросната електрическа подстанция е част от електропреносната мрежа и следователно не представлява външен за нея елемент, който да е част от електроразпределителната мрежа.

Държавите членки могат да предвидят, че трансформирането на напрежението на електроенергията от високо към средно напрежение, попада в обхвата на дейност на електропреносна мрежа. Това е част от признатата им свобода по прилагане на Директивата. В този смисъл българската правна уредба е съобразена с правото на ЕС. Това, от друга страна, опровергава застъпеното от „ЕР Юг“ пред националния и европейския съд, че само трансформирането на електрическата енергия – от свръхвисоко и високо напрежение, попада в обхвата на дейността на преносната мрежа.

Припомняме, че спорът между ЕВН и „БМФ Порт Бургас“ ЕАД започва през 2016 г., когато пристанищният оператор отправя искане до ЕР Юг (тогава ЕВН Електроразпределение) да бъде променена съществуваща схема на присъединяване, така че да се разграничи присъединяването към мрежата на „БМФ Порт Бургас“ от това на Държавния пристанищен оператор. Целта е да се гарантира справедливо замерване на консумираната енергия от всяко от двете дружества. Същото искане прави и Държавният пристанищен оператор, за да се гарантира правото му на отделно замерване на потребената енергия. Двата отделни потребителя искат да имат самостоятелно присъединяване и самостоятелно мерене на енергията, консумирана от тях.

Но тогава въпросът за преустановяване на отношенията между „БМФ Порт Бургас“ и ЕВН, не е бил поставян. Многократните опити на двата пристанищни оператора да постигнат желаното разделяне остават безрезултатни поради отказ от страна на ЕВН. Това довежда до прекратяване на договорите за достъп и пренос с предизвестия от страна на дружествата. Независимо от това, ЕВН продължава да начислява суми за услуги по прекратените договори.

Това налага двата пристанищни оператора да се обърнат към Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) с молба за преустановяване на това положение и постановяване на мерки спрямо лицензираното предприятие. Регулаторът се произнася с административен акт, с който забранява на ЕВН да фактурира цени за достъп и пренос по прекратените договори, щом такива услуги не са били осъществени. Това решение на КЕВР се оспорва от ЕВН като незаконосъобразно. Освен това, ЕВН не се съобразява с акта на КЕВР и след издаването му продължава да начислява суми по прекратения договор в тежест на „БМФ Порт Бургас“.

„БМФ Порт Бургас“ заплаща такси за достъп и пренос на оператора, който му предоставя тези мрежови услуги, а именно на Електроенергийния системен оператор (ЕСО). Тоест, ЕВН иска операторът да плаща два пъти тези такси.

Според адв. Миглена Пенева, която цитира решението на ВАС по делото на ЕВН срещу определението на КЕВР, електроразпределителното дружество не притежава мрежови съоръжения, чрез които да предоставя услугите на „БМФ Порт Бургас“. Съответно, ЕВН няма разходи за поддръжка на такива съоръжения и не търпи технологични разходи за поддържане на мрежата, към която е присъединен този потребител. Както се изтъква и в съображенията на ВАС в Решение № 12157 от 10.11.2016 г. по адм. дело № 1138/2016 г., когато съоръженията за свързване с електроразпределителната мрежа не са собственост на оператора на мрежа, той няма реализирани „технологични разходи“ за поддържане на мрежата, както и не поддържа съоръжения за отчитане, поради и което не се дължи заплащане на цена за услугата достъп до електроразпределителната мрежа.

Според главния юрисконсулт на „БМФ Порт Бургас“, чрез издаването на фактури за услуги (достъп и пренос), които не извършват, ЕВН „целят да ни натоварят с една такса, която придобива характер на данък“. „Тези такси – за достъп и пренос до електроразпределителната мрежа, се начисляват на концесионера напълно неоснователно, тъй като не произтичат нито от собственост на мрежа или съоръжение, нито от предоставена услуга, нито от какъвто и да е разход на ЕВН. Това изтъкнахме пред Съда в Люксембург и то бе възприето от съдиите, за да постановят своето решение. Позовавайки се на европейските директиви, Съдът на ЕС постанови, че не е достатъчно обстоятелството да си лицензиран за дадена територия, за да претендираш такси за мрежови услуги, които фактически не се предоставят“, казва Джунджурова пред „Флагман“.

"ЕР Юг" всеки месец праща фактури на "БМФ Порт Бургас" паралелно с ЕСО Източник: "Флагман"

Техническият директор на дружеството концесионер Стоян Петков коментира пред изданието, че държавният оператор „Пристанище Бургас“ има същия проблем с ЕВН. Голямата разлика е, че електроразпределителното дружеството никога не е издавало фактури на държавния оператор, както е направило спрямо частния. „Техният казус също не е решен, тъй като се изчаква решението по нашето дело“, казва Петков.

Той обяснява и как стоят нещата технологично: „Енергията получаваме от подстанция, наречена „Рибари“, която е с напрежение 110/20 kV. Тази станция е собственост изцяло на ЕСО. Тя, от своя страна, взима захранване от една друга подстанция, наречена „Бургас“, която пък е 400/100 kV. Енергията, която получава от подстанция „Бургас“, ЕСО трансформира от 110 на 20 kV и подава на консуматори на средно напрежение - 20 kV. Консуматорите, присъединени към мрежата на ЕСО, каквото е „БМФ Порт Бургас“, заплащат мрежовите услуги за пренос и достъп на ЕСО. Последното е собственик на мрежата и на съоръженията и, следователно, предоставя тези услуги на своите клиенти. Останалата енергия, която не разпределя, ЕСО продава на „ЕР Юг“. „ЕР Юг“ си има свои клиенти, които са присъединени към неговата мрежа, но „ЕР Юг“ няма никаква собственост по мрежата, към която е присъединено „БМФ Порт Бургас“.

Според Стоян Петков, технически директор на „БМФ Порт Бургас“, на територията на Бургаска област има не малко други подобни случаи, при които промишлени предприятия получават ел. енергия директно от ЕСО, „прескачайки“ електроразпределителното дружество „ЕР Юг“. И досега електроразпределителното дружество не им е правило проблем. Той дава пример с „Лукойл“, „Промет Стиил“, „Алупласт“, „Яна“ АД, „Топлофикация-Бургас“

Споделете

CAPTCHA изображение
Ревизоро потресен от пътеката с чакъл в Рила, ще глобява солено (Обзор)

Ревизоро потресен от пътеката с чакъл в Рила, ще глобява солено (Обзор)

Преди да отиде на място, Емил Димитров влезе в остър спор с премиера Да пие мента, глог и валериан, посъветва министъра си Борисов С размяна на реплики и остър спор между премиер и екоминистър започна в сряда заседанието на кабинета. Ябълката на раздора бяха багерите в Рила и спреният проект в националния парк под Седемте рилски езера

България пред тотална забрана на износа на яйца и пилешко след птичи грип в Асеновград

България пред тотална забрана на износа на яйца и пилешко след птичи грип в Асеновград

Заразата се разпространява дори от кудкудякането на кокошките, вече е спрян експортът за трети страни България е пред угрозата от тотално спиране на износа на всякакви птици и птичи продукти. Ограниченията вече са въведени за експорта ни към трети страни като Русия, Албания, Турция, Ирак, съобщи за “24 часа” Иван Ангелов, зам

Морски имоти между 5 и 69 лв. на квадрат разпродават военните

Морски имоти между 5 и 69 лв. на квадрат разпродават военните

Искат да изкарат поне 13 млн. лв. от 13 бивши поделения, най-скъпата сделка ще е в Лом Апетитни имоти във Варна и Балчик на цена между 5 и 23 лв. на квадратен метър е обявило за продажба Министерството на отбраната. Търгът е насрочен за средата на юли в София. Това става ясно от обява на военните за продажба на 13 бивши поделения. Поне 13,339 млн

Чешки милиардер купи дял от Fibank

Чешки милиардер купи дял от Fibank

Банката увеличава своя основен капитал със 195, 424 млн. лева Fibank (Първа инвестиционна банка) успешно увеличи капитала си, съобщиха от финансовата институция, след като инвеститорите са платили книжата от новата емисия. Освен Българската банка за развитие, която е с 18,35% дял, като акционер влиза и Valea Foundation със 7,87%

Кметът на Перник си вдигна заплата от 2600 на 6000 лв.

Кметът на Перник си вдигна заплата от 2600 на 6000 лв.

На днешната сесия на общинския съвет в Перник кметът Станислав Владимиров вкарва докладна записка, с която предлага да му се увеличи заплата от 2800 лв. на 4800 лв. В икономическата комисия обаче съветниците от БСП предлагат промяна на решението и заплатата му да стане почти 6000 лв.  По време на заседанието на местния парламент "за "

Пътуващите за Гърция трябва да попълват специален формуляр

Пътуващите за Гърция трябва да попълват специален формуляр

Пътниците, идващи от чужбина, ще трябва да попълнят подробен формуляр, като посочат държавата, от която са дошли и адреса на престоя си в Гърция. Това са част от мерките за ограничаване разпространението на коронавируса, тъй като от 1 юли всички летища в страната ще бъдат отворени, съобщи днес „Катимерини”, предава Канал3

АКТУАЛНО

Без английски туристи това лято на морето

България пита Великобритания защо остава карантината за българите

Захариева също искала обяснения от зам.-министъра на външните работи Уенди Мортън По указания на вицепремиера и министър на външните работи Екатерина Захариева посолството ни в Лондон отправи нота с искане за обяснение до британското правителство защо страната ни е изключена от списъка с държави, за които отпада карантината при пристигане в

Идните 2 седмици критични за туризма в Гърция

Следващите 2 седмици ще са критични за начина, по който ще бъде регулиран приемът на чужди туристи в Гърция, обявиха здравните власти в Атина. Тъй като на 1 юли за полети отвориха всички гръцки летища и още първия ден приеха над 200 полета, след 14 дни ще се види дали чужденците ще са вдигнали ръста на случаите с К-19 в страната

8442-ма хванати в капана Чирпан - Стара Загора: с тежки глоби, при разрешени уж 140 км/ч.

Лош проект отпреди 30 години, изпълнен преди 10 години проблемно от дъщерна фирма на “Трейс груп” прави асфалта на вълни В сезона на отпуските “24 часа” подготви полезно четиво: Виж "Капаните на магистралата" в съботния очерк l Кой участък от магистралите “Тракия" и “Хемус”, кога и от коя фирма е построен l Кой е ръководил АПИ по това време l

6 лева по-скъпа е потребителската кошница тази година отколкото миналата по това време

6 лева по-скъпа е потребителската кошница тази година отколкото миналата по това време. Това сочат данните на Държавна комисия по стокови борси и тържища, коментира Владимир Иванов от Държавна комисия по стокови борси и тържища Според него причината е основно в лошото време, което е оказало много по-голямо влияние върху цените отколкото

БИЗНЕС НОВИНИ

НЕ ПРОПУСКАЙ

България пред тотална забрана на износа на яйца и пилешко след птичи грип в Асеновград

Емил Радев: Искаме край за дълговете на физическите лица

Искаме да има край за дълговете на физическите лица от частно правен характер, когато те вече няма как да ги плащат, посочи Емил Радев по повод идеята на ГЕРБ и Обединените патриоти за Закон за личния фалит, цитира думите му Би Ти Ви. „В момента в България наблюдаваме фигурата на вечния длъжник. Човек

Словенска компания произведе първия електрически самолет със сертификат на EASA

Словенска компания произведе първия в света напълно електрически самолет, който е получил сертификат от Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз (EASA), което означава, че изпълнява стандартите и може да се използва за търговски цели, предаде Ройтерс. Самолетът на батерии Пипистрел Велис Електро е двуместен и е предназначен за

Служител на АЕЦ "Козлодуй" е с COVID-19, под карантина в София е

Пробите на контактните с него са отрицателни Служител на АЕЦ „Козлодуй” е с положителна проба за Covid-19. Той се чувства добре и няма симптоми на заболяването. Поставен е под карантина в  София, където е изследван като контактен на лице с коронавирусна инфекция, съобщиха от централата. Установени са неговите контактни лица сред работещите в

Финансист е предложен за председател на КЕВР, ясни 7 кандидатури

Финансист да оглави  Комисията за енергийно и водно регулиране, предлага парламентарната група на ГЕРБ. Това е Пламен Младеновски, който в момента е шеф на дирекция "Електроенергетика и топлоенергетика". Младеновски е роден през 1981 г. в Плевен, магистър е по финансов мениджънт от УНСС. Работил е в частния бизнес, а между 2002 - 2010 г

ОЩЕ ОТ БИЗНЕС НОВИНИ

От 1 август британците ще пътуват до Кипър без задължителна карантина

Петролната асоциация: Има опасност от недостиг на горива в страната

Има опасност през есента да се стигне до недостиг на горива в страната. За това предупреди юристът на Българската петролна и газова асоциация Светослав Бенчев, цитира думите му БНР. Причината е, че те няма да могат да изпълнят новите изисквания за видеонаблюдение в данъчните складове до 13 септември, когато изтича срокът

"Топлофикация Перник" с повече екогорива и най-ниски цени

КЕВР одобри бизнес плана на дружеството Увеличаване на дела на екогоривата като природен газ и биомаса като заместители на въглищата - това е основния акцент в бизнес плана на "Топлофикация Перник". Той е бил утвърден от КЕВР в края на миналия месец. Според разчетите през 2024 г. за производството на топлинна енергия ще се използват 79% въглища

"Болкан Холидейз" отмени всички чартъри за България през лятото

Най-големият туристически оператор у нас "Болкан Холидейз", който ежегодно води хиляди гости от Острова в черноморските и в зимните ни курорти, отмени всичките си чартърни полети за България през лято 2020, съобщиха от компанията на корпоративния си сайт. “Лично искам да благодаря на всички вас за изключителната подкрепа и разбиране

Ангелкова: Приемаме туристи от 35 страни без карантина

България е една от първите страни, които отвориха границите си за туристи още на 1 юни. Вече приемаме гости от 35 страни, за които е отворена държавата без влизане с карантина. Това заяви министърът на туризма Николина Ангелкова по време на петъчния парламентарен контрол. По думите ѝ една от най-важните стъпки

АКТУАЛНО ОТ БИЗНЕС НОВИНИ