“Фолксваген” - България още е в играта

  • 2
authorАвтор: Георги Ангелов, ст. икономист, “Отворено общество”
“Фолксваген” - България още е в играта

Имаме по-добри шансове от Румъния

Драмата с новия завод на “Фолксваген” не спира. Уж всичко беше ясно още в началото на лятото, уж всичко беше уточнено и договорът с Турция подготвен за подписване – но нищо не се случи. Надзорният съвет всеки път отлага решението и всеки път има нови и нови аргументи за отлагане – от човешките права, отмяната на резултатите от местните избори, през отнемането на независимостта на централната банка, операцията в Сирия и т.н. И това едва ли ще са последните подобни развития.

Когато се прави дългосрочна инвестиция, има необходимост от сигурност и устойчивост. Неслучайно договорът с Турция се отлага точно от надзорния съвет на “Фолксваген” – там са представителите на акционерите, които точно имат най-голям интерес да се грижат за дългосрочния интерес. Изпълнителните директори идват и си отиват, те повече мислят за краткосрочните финансови показатели. Надзорът е с по-стратегическа насоченост и засега явно няма необходимата увереност, за да подпише договора. Което дава определени шансове на България.

Разбира се, други страни от региона също искат да се възползват от ситуацията и да привлекат новия автомобилен завод. Румъния веднага поиска да възобнови преговорите, но проблемът е, че страната няма правителство. Коалиционното правителство на Виорика Дънчила беше свалено с вот на недоверие, а ново правителство все още няма. В момента дори няма кой да издигне кандидат за еврокомисар на Румъния – президентът на страната твърди, че отиващото си правителство няма право да номинира еврокомисар, но самото правителство не е съгласно с това тълкувание. Заради липсата на еврокомисари от Румъния, Франция и Унгария се отложи влизането в длъжност на цялата Европейска комисия. Във всеки случай политическата ситуация в Румъния е сложна, което означава, че на този етап няма кой да води преговори и да поема дългосрочни ангажименти при евентуални преговори с “Фолксваген”.

От друга страна, “Фолксваген” е все повече притискан от срокове и няма много време за нови процедури и нови преговори. Програмата предвижда през ноември 2019 г. окончателно да е избрана площадка за автомобилния завод и веднага да започне строителството, за да може производството да влезе в експлоатация през 2022 г. Ако се спазват сроковете, най-голям шанс имат сегашните водещи кандидати – Турция и България. Нови кандидати може да се допуснат само при отлагане на сроковете. Съответно на този етап България е с по-добри шансове от други страни като Румъния.

Междувременно миналата седмица се състоя първото съвместно заседание на правителствата на Франция и Германия след подписването на договора от Аахен. В общата декларация след заседанието се подкрепя въвеждане на “въглеродно мито” при внос от трети страни, ако те не спазват екологичните стандарти. Подобна политика може да е проблем за евентуален завод в Турция, макар засега това да са само декларации, далече от законодателна инициатива.

Наскоро редица влиятелни представители на Европейския парламент – включително Манфред Вебер от най-голямата парламентарна група на ЕНП, и Райнхард Бютикофер, председател на Европейската партия на зелените – повдигнаха въпроса за непозволена държавна помощ, предоставена от Турция за новия завод на “Фолксваген”. При това положение въпросът не може да се неглижира. Ако ЕК излезе с негативно решение, целият смисъл на инвестицията в Турция се загубва – “Фолксваген” избра Турция именно заради щедрите държавни субсидии. Но те са незаконни тъкмо защото са щедри.

Нека припомним, че новата ЕК все още не е гласувана в Европарламента, а там България има гласове, за разлика от Турция, която не е член. През юли новият председател на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен беше избрана с 383 гласа при 374 минимално необходими за избора. С други думи, говорим за мнозинство от около 10 гласа. А българските гласове в европарламента са 17. Без българските гласове нямаше да бъде избрана. Вероятно и в гласуването за комисията България ще има решаващ глас. Съответно страната може да поиска ангажименти от новата комисия да не допуска заводи да напускат Европа заради незаконни практики.

Това не е важно само заради завода на “Фолксваген” – при него така или иначе нещата са на финална фаза. Но е важно за множество бъдещи инвестиционни проекти, каквито ще има много. След успеха на електрическите автомобили “Тесла” сега всички световни компании започват да преминават към електрически автомобили. А електрическите автомобили имат нужда от батерии, много батерии. “Фолксваген” обяви, че се нуждае от 150GWh мощности за батерии в Европа до 5 години. Това означава, че производителите на батерии ще трябва да изградят много нови заводи, които са капиталоемки и всеки от тях е над милиард евро и повече.

Заводите за батерии са само един пример. Ще има и много други възможности, поради което е важно натрупаният опит при работата с “Фолксваген” да се запази и да се използва за следващите проекти. Трябва да запазим и добри отношения с “Фолксваген”, дори да загубим надпреварата, защото ще има и нови възможности. В крайна сметка принципът е прост – ако кандидатстваме за 10 големи завода, може да вземем 2-3 и това ще е успех. Ако не кандидатстваме, нищо няма да вземем.

Споделете

CAPTCHA изображение
Започна строителството на връзката между "Струма" и "Тракия"

Започна строителството на връзката между "Струма" и "Тракия"

Започнаха същинските строителни дейности на участъка от над 6 км от Софийския околовръстен път в отсечката от пътен възел „Цариградско шосе“ до пътен възел „Младост“. С новото трасе ще се осигури връзка между автомагистралите „Струма” и „Тракия”, ще се улесни транзитният трафик от АМ „Европа“ и връзката с граничните пунктове с Турция и Гърция

Заради “Лидл” в  Германия ядат  български  десерт, а в  Гърция - от  нашето олио

Заради “Лидл” в Германия ядат български десерт, а в Гърция - от нашето олио

Компанията помага на родни производители да стигнат до чужди пазари Български производители изнасят хляб в Румъния, олио в Гърция, а в Германия - български суров здравословен десерт. Достъпът до чужди пазари за българските фирми е подпомогнат от “Лидл”, а родни производители изнасят още млечни и месни продукти, алкохол и др.

Товарен влак от Китай за Европа за първи път ще премине през тунела под Босфора

Товарен влак от Китай за Европа за първи път ще премине през тунела под Босфора

В Турция пристигна товарен влак от Китай за Европа, който за пръв път ще премине по жп трасето на тунела Мармарай под Босфора. Влакът, натоварен с китайска електроника, влезе на турска територия през жп гарата Карс в Източен Анадол, а утре се очаква да пристигне в Анкара. По този повод ще се състои тържествено посрещане на влака

Купуваш климатик на кредит, фонд ти плаща лихвите

Купуваш климатик на кредит, фонд ти плаща лихвите

Купуваш енергоефективен уред на кредит - примерно климатик клас А, а Фондът за сигурност на електроенергийната система ти плаща лихвите. В него отиват парите от продажбата на квотите за въглеродни емисии и с част от постъпленията от тях могат да се финансират енергоефективни дейности. Идеята е на шефа на фонда Деян Червенкондев,

Бонуси! Горанов: Ще има коледни добавки за пенсионерите (Обзор)

Бонуси! Горанов: Ще има коледни добавки за пенсионерите (Обзор)

Трите бюджета - на държавата, на здравната каса и на НОИ, минаха през 3 комисии на първо четене 10% ръст на бюджетните заплати и 610 лв. минимална, 6,7% ръст на всички пенсии и 412,28 лв. средна пенсия, увеличение на социалните разходи със 729,1 млн. лв., а на парите за здраве с близо 500 млн. лв., с толкова по-високи разходи и за отбрана

Летище София с трети терминал до 2030 г.

Летище София с трети терминал до 2030 г.

Терминал 1 и Терминал 2 на Летище София ще бъдат преустроени, а до 2030 г. ще бъде изграден новият Терминал 3, обявиха от консорциума „СофКънект”, който беше избран за концесионер. На терминалите 1 и 2 ще бъде създадено повече използваемо пространство, а обслужването на пътниците ще бъде подобрено, предава Би Ти Ви

АКТУАЛНО

Желязков: Подобряваме пристанище Варна за големи кораби, не заради теца на Доган (Обзор)

С елтротинетка- до 25 км/ч, с каска и не на тротоара

Електрическите тротинетки не могат да развиват скорост над 25 км в час. Това предвиждат промени в Закона за движение по пътищата, които се правят през промени в Закона за автомобилните превози. Те бяха пуснати в понеделник за обществено обсъждане. За набиращите популярност у нас превозни средства е предвидена забрана за движение по пътищата

Два бюджета, една цел - ръст

Доходите по-високи, данъците същите, но догодина за първи път от 11 г. насам държавата ще похарчи толкова, колкото събере По какво си приличат и по какво са различни бюджетите за отиващата си година и за идващата 2020-а? Според критиците на финансовия министър няма важни различия, а приликите са повече

Борисов: Газът от "Турски поток" ще потече през България за Сърбия до май 2020 г.

Газът от "Турски поток" ще потече през България за Сърбия до май 2020 г., заяви премиерът Бойко Борисов за сръбската телевизия Първа. Газопроводът се строи по пет километра на ден, добави премиерът. Министър председателят подчерта, че ако се стигне до газова криза, за каквато се говори, България има договор с Русия до 2030 г.

Евростат: Хората в ЕС работят повече години преди да се пенсионират

Равнището на заетост на хората между 55 и 64 години в ЕС през 2018 година е било по-високо от средната заетост в Евросъюза, посочва в публикуван днес доклад Евростат. Миналата година равнището на заетост на мъжете на възраст между 55 и 64 години е било 65 процента , а на жените - 52 процента спрямо средно за мъжете 60 процента

БИЗНЕС НОВИНИ

НЕ ПРОПУСКАЙ

Новият голям медиен инвеститор ще е бизнес модел, финансиран от абонамент

Български компании няма да участват в строежа на АМ "Дунав - Егея"

Германски, испански, френски, италиански и гръцки компании са сред потенциалните концесионери за строителство на нова автомагистрала "Дунав - Егея", която е част от проекта ABC+De за връзка между Егейско море и Балтийско море, както и за река Дунав, съобщи инж. Румен Марков, управител на "Ларж Инфрастръкчър Проджектс", предава БТА

Повечето нови китайски милиардери за 2018 г. са от технологичния сектор

Технологичните предприемачи в Китай се възползват от бума на дигиталната икономика в страната, натрупвайки огромно състояние през 2018 г, сочи доклад. От 56-те нови китайски милиардери за 2018 г, 21% са дошли от технологичния сектор, докато едва 7% са от сферата за недвижими имоти, индустрия, която по традиция създава най-богатите китайски

„Хуауей" води на пазара за таблети в Китай през Q3

Гигантът „Хуауей" е водач на китайския пазар за таблети за първи път, благодарение на популярността на новия му флагман модел и широка гама от продукти, информира международната консултантска компания International Data Corporation (IDC). Доставките на Хуауей таблети възлизат на 2,12 милиона бройки, с 24

Борисов инспектира строежа на газовата връзка между Гърция и България (На живо)

Напредъкът на строителните дейности по изграждането на газовата връзка между България и Гърция инспектират премиерът Бойко Борисов и енергийният министър Теменужка Петкова. Предвижда се ускорен строеж на 185-километровото съоръжение между Стара Загора, Хасково и Комотини. То трябва да бъде готово за 12 месеца и газопроводът да бъде въведен в

ОЩЕ ОТ БИЗНЕС НОВИНИ

Спад в цените на петрола на фона съмнения за сделка между САЩ и Китай

Желязков: Отваря се пристанище Варна за най-тежките кораби, 140 млн. лв. за подвижен състав в БДЖ

Отварят пристанище Варна за най-тежките кораби,а проектът за удълбочаването на Варненския и Белославския залив е на обща стойност 350 милиона. Това е инфраструктура за държавата, за да могат да влизат стоки и товари, категоричен беше министърът на транспорта Росен Желязков.  „Това не се прави заради ТЕЦ-Варна. Това не е за никой

21 агенции и рекламодатели са на финала за наградите Effie

Общо 21 финалисти ще се борят за наградите Effie тази година. Агенциите и рекламодателите се състезават в 5 различни категории: “Стоки”, “Услуги”, “Промоции”, “Корпоративни комуникации” и “Социална, Медийна, Политическа”. Дванадесетото издание на конкурса, организиран от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА)

Нова мода при храните - сирене на конци, чипс от месо, масло без протеин

Млечни конци, курабии с лавандула, масло без протеин, шпек без консерванти и и чипс от месо - тази нова мода при храните бе показана на няколко изложения в София през миналата седмица. Масленки с лавандула или с рози бяха едни от най-атрактивните прясно изпечени десерти. “Те съдържат брашно, масло и въображение

За секунда в София се пречиства вода, колкото потребява семейство за месец

Станцията при Бистрица доставя 75% от водата на София, стана на 20 г. 6,75 куб. метра за секунда е скоростта, с която се пречиства водата за София. Това е потреблението на едно семейство за месец, казва Пламен Зеленков - мениджър в Пречиствателната станция на “Софийска вода” в Бистрица. Процесът е денонощен

АКТУАЛНО ОТ БИЗНЕС НОВИНИ