Концесията на летище София е блокирана от 44 дни

  • 1
authorАвтор: Марияна Бойкова
Концесията на летище София  е блокирана от 44 дни

Така изглежда терминал 3 според проекта на “Соф Кънект”.

Преустройство на терминалите и нови услуги още в първите

години предвижда консорциумът победител “Соф Кънект”

Една от най-големите сделки у нас - тази за концесията на Летище София, е блокирана от 44 дни. Причината е, че Комисията за защита на конкуренцията все още не се е произнесла по жалбите на отпадналите кандидати. Първото производство от регулатора по тях бе образувано преди месец и половина - на 27 август.

От КЗК заявиха в сряда пред “24 часа”, че поради големия обем информация и множеството документи, свързани с жалбите, не могат да определят точен срок за решение. Но увериха, че по казуса се работи.

Концесията на летището бе обявена през 2017 г., но бе спряна от служебното правителство на Огнян Герджиков. При третия кабинет на Бойко Борисов - през юни 2018 г., тя бе обявена отново. Срокът за оферти бе удължаван два пъти по искане на кандидат концесионери.

Така на 5 април пет консорциума подадоха предложения и започна процедурата по отварянето, разглеждането и оценяването им.

На 17 юли за победител бе обявен консорциум “Соф Кънект”, в който са френската “Меридиам Ийстърн Юръп Инвестмънтс”, операторът на летище Мюнхен “Флугхафен Мюнхен” и “Щрабаг”. Консорциумът оферира годишно концесионно възнаграждение за държавата от 32% от приходите. За 35 г. това са близо 858,9 млн. евро. Той бе оценен с 86,12 точки.

На второ място бе класиран консорциумът, в който са “Еърпортс Де Пари” и турската “ТАВ хавалиманларъ холдинг”. Точките, които имат, са 80,31. “Фрапорт България” зае трето място с 80,19 точки. Четвърти със 78,45 точки е консорциум “Витоша”, в който са “Манчестър еърпорт” и британското дружество на китайската “Пекин кънстракшън ейнджиниринг груп”. Пети е “ССБ София еърпорт Джей Ви” с летищен оператор “Копенхаген еърпортс” (66,15 точки). Водещ в него е швейцарската инфраструктурна компания “ССБ Зауервайн & Шефер Бау” и партньори - летищният оператор “Копенхаген еърпортс” и турската “ЕРГ Интернешънъл”.

Жалби в КЗК подадоха “Еърпортс де Пари”, “МАГ Оувърсийз Инвестмънтс” от консорциум “Витоша”, “ССБ Зауервайн енд Шефер бау” от консорциума “ССБ София еърпорт Джей Ви” и “Фрапорт България”.

Каква е визията

за летището

на победителя?

В “Соф кънект” с дял от 99% е френският инвестиционен фонд “Меридиам”, а единият процент е на базираната във Виена строителна компания “Щрабаг”, която изгради терминал 2 на летище София.

Без дял, но партньор в консорциума, е летище Мюнхен. То е единственото в Европа с 5 звезди и едно от 7-те с такава категория в света.

Избран е този вариант за съставяне на консорциума, за да може министерството на транспорта да сключи договор за летищен оператор с летище Мюнхен и по този начин държавата да има директен контрол, поясни за “24 часа” Стефан Верман, говорител на “Меридиам”, за концесията на софийското летище. Верман и Гив Сардари - инвестиционен директор в “Меридиам”, представиха преди дни плановете на консорциума за развитието на летище София.

Според визията на “Соф Кънект”

с шест стъпки,

летище София

ще стане

модерно и на

световно ниво

Още в първите 2 години на концесията е планирано обновяване и преустройване на двата съществуващи терминала. Ще бъде създадено повече използваемо пространство. Залага се на подобряване на обслужването на пътниците, за да се подсили репутацията на летището по отношение на експедитивност и удобство.

Преустройството ще осигури привлекателни сгради, нови съоръжения, интуитивно ориентиране и модерни технологии, както и средства за информация и забавления.

На уебсайта на летището ще се създадат и лансират инструменти и услуги за улеснение преди пътуване, които ще се предлагат от авиокомпании и от партньори доставчици. Тези услуги ще включват информация преди излитането, ориентиране и стимулиране на предварителното поръчване на храна, стоки, услуги и удобства.

Втората стъпка е привличане на нови авиокомпании и откриване на нови маршрути. Според Гив Сардари един от районите, които подлежат на допълнително развитие, е Близкият Изток.

Третата цел е превръщането на аеропорта в хъб, за да обслужва връзки между Европа и Азия.

Четвъртата е да се насърчават успехите на нискотарифните компании, да се подпомага растежът им. Нещо, в което екипът в Мюнхен има опит.

Петата задача е служителите на аеропорта да завършат мюнхенската акадения за обучение.

А шестата е поетапна стратегия за строителство.

Въпросната стратегия се ръководи основно от развитието на пътническите терминали, които ще се разширяват според нарастването на броя на пътниците. Това осигурява подходящ график на инвестициите и ограничено увеличаване на летищните такси, за да се стимулира ръст на трафика.

Балансът между инвестиции и ниво на летищни такси е едно от предимствата на победителя. Не предлагаме струпване на огромни инвестиции, което би довело до високи такси, а оттам - до по-малко авиокомпании и пътници, твърди Стефан Верман. До построяването на третия терминал, което ще стане до 2030 г., не се предвижда увеличаване на летищни такси, а след това вдигането им ще става поетапно.

През първата фаза освен преустройването на двата терминала и построяването на нов паркинг

ще се подобрят

проверката за

сигурност и

паспортният

контрол

за международните полети.

Терминал 2 не само ще увеличи капацитета си, но планът за развитието му ще включва разширяване на търговската му зона с нови магазини за заминаващите пътници, както и обособени места за хранене.

Инвестициите до 2022 г., които ще бъдат забелязани веднага от потребителите, са новото конфигуриране на терминалите, в това число ръкавите за качване в самолета, и новият паркинг за автомобили.

До 2030 г. ще бъде изграден и новият терминал 3.

“Меридиам”

обновява терминал

в Ню Йорк

В консорциума “Соф Кънект” са френският инвестиционен фонд “Меридиам”, австрийската фирма “Щрабаг” и мюнхенското летище.

Със седалище в Париж, “Меридиам” е френска независима световна инвестиционна компания, специализирана в дългосрочни публични инфраструктурни проекти, със 71 проекта в 23 страни, с активи на стойност 7 млрд. евро под нейно управление и 55 млрд. евро капитал, инвестиран в строителство.

“Меридиам” има доказан опит в летищния сектор с портфолио, включващо централния терминал на LaGuardia (Ню Йорк, САЩ), Queen Alia International (Йордания) и Ivato and Nosy Be (Мадагаскар). Компанията е специализиран в разработване, финансиране и управление на дългосрочни публични инфраструктурни проекти.

Австрийската фирма “Щрабаг” е водещ изпълнител с богат опит в строителния сектор.

От 2015 г. летище Мюнхен е първото европейско летище с 5 звезди, присъдени от Skytrax - авторитетния лондонски авиационен изследователски институт. Само седем летища в света са получили такова признание. Летище Мюнхен е едно от най-успешните в световен мащаб с приходи от над 1,5 милиарда евро през 2018 г.

То е публична собственост: (Германия (26%), провинция Бавария (51%) и град Мюнхен (23%), отговаря за около 47 милиона пътници годишно, обслужва 264 дестинации в 74 държави и има трафик мрежа от 106 авиокомпании.

Споделете

CAPTCHA изображение
Австрийска компания готова да вложи 20 млн. лв. в Кюстендил

Австрийска компания готова да вложи 20 млн. лв. в Кюстендил

Инвеститорът доведен от независимия Здравко Милев Австрийска инвестиционна компания от клас А, която работи и в България, е готова да вложи 20 млн. лв. в изграждането на плодово преработвателно предприятие в Кюстендил. Инвеститорите бяха доведени от независимия кандидат-кмет Здравко Милев, подкрепен от БСП

България готова да удвои субсидиите за "Фолксваген", може да предложи до 260 вместо 135 млн. евро

България готова да удвои субсидиите за "Фолксваген", може да предложи до 260 вместо 135 млн. евро

За да осигури България договора за новия завод на "Фолксваген", страната е готова да удвои субсидиите, които предлага, пише в ексклузивен материал във вторник вечер германският всекидневник Frankfurter Allgemeine Zeitung. „Намерихме начин да предложим на Volkswagen Group вместо 135 млн. евро 250 до 260 милиона евро"

“Фолксваген” - България още е в играта

“Фолксваген” - България още е в играта

Имаме по-добри шансове от Румъния Драмата с новия завод на “Фолксваген” не спира. Уж всичко беше ясно още в началото на лятото, уж всичко беше уточнено и договорът с Турция подготвен за подписване – но нищо не се случи. Надзорният съвет всеки път отлага решението и всеки път има нови и нови аргументи за отлагане – от човешките права

Спас Русев и ВТБ продават "Виваком" на инвестиционна група почти 4 пъти по-скъпо

Спас Русев и ВТБ продават "Виваком" на инвестиционна група почти 4 пъти по-скъпо

Спас Русев и руската държавна банка ВТБ продават бившия държавен телеком "Виваком" на цена, близо 4 пъти по-висока от тази, на която го купиха преди 4 години, и е възможно да има сделка в следващите 2 седмици, съобщи "Файненшъл таймс". Телекомът, чиято покупка за 330 млн. през 2015 г. беше финансирана основно от руснаците, сега се предлага за 1

В Черна гора магазините вече не работят в неделя

В Черна гора магазините вече не работят в неделя

В Черна гора днес са затворени всички магазини и търговски центрове, тъй като влезе в сила измененият закон за вътрешната търговия, в който се казва, че в неделя и в дните на държавни и други празници търговия може да се извършва само в специализирани магазини, пазари или будки за продажба на вестници, предава БТА

Започна изграждането на първия китайски круизен кораб

Започна изграждането на първия китайски круизен кораб

Първият круизен кораб, които ще бъде построен в континентален Китай, навлезе в етап на производство този петък, съобщава радио "Китай". Със своите 135 500 тона, Vista-class, корабът се очаква да покаже силата на Китай в корабостроителните технологии, посочват експерти. Церемония по старта на строежа се проведе в компания „Shanghai Waigaoqiao

АКТУАЛНО

Борисов: Строим 2 газови магистрали, ще имаме най-ниски цени в региона

Първите доставки на газ от България за Сърбия ще за почнат през 2020 г.

С абсолютна сигурност може да се каже, че българската страна ще завърши проекта, необходим за снабдяване на Сърбия с газ, през 2020 г., заяви днес сръбският министър на енергетиката Александър Антич, предаде Танюг. Министерството съобщи, че Антич заедно с българския премиер Бойко Борисов и министъра на енергетиката Теменужка Петкова са посетили

“Фолксваген” - България още е в играта

Имаме по-добри шансове от Румъния Драмата с новия завод на “Фолксваген” не спира. Уж всичко беше ясно още в началото на лятото, уж всичко беше уточнено и договорът с Турция подготвен за подписване – но нищо не се случи. Надзорният съвет всеки път отлага решението и всеки път има нови и нови аргументи за отлагане – от човешките права

Започна строителството на участък от пътя Мездра - Ботевград

Стартира поетапното строителство на 13,4 км от път I-1 (E-79) Мездра – Ботевград, лот 2 от км 161 до км 174. Днес изпълнителят започна подготвителните дейности за обезопасяването на обекта, поставянето на знаци, премахване на горния хумусен слой и т. н. Всички дейности, които ще се извършват през следващите дни са в страни от настоящото пътно

Таванът на пенсиите 1200 лв. и догодина, останалите се вдигат с 6,7%

Таванът на пенсиите ще остане 1200 лв. и през следващата година Останалите пенсии обаче ще се вдигнат с 6,7% от 1 юли. Това предвижда  проекта на закона за бюджета на държавното обществено осигуряване. Така от 1 юли минималната пенсия ще стане 234,13 лв., а средната ще е 412,28 лв. Процентът на всяка година осигурителен стаж в пенсионната формула

БИЗНЕС НОВИНИ

НЕ ПРОПУСКАЙ

България е на четвърто място в ЕС по бюджетен излишък

Министерството на финансите: Българската икономика ще отбележи растеж от 3,4%

Българската икономика ще отбележи растеж от 3,4 на сто тази година, сочи есенната прогноза на Министерството на финансите. Догодина ще има леко забавяне до 3,3%. Инфлацията ще се ускори до 2,8% тази година, но през следващите три ще се забави с части от процента. Безработицата ще продължи да спада, но с по-бавни темпове

Борисов: С "Балкански поток" потребителите ще могат да ползват най-евтин газ (Обновена + видео)

Премиерът Бойко Борисов пристигна в Кнежа,където е започнало строителството на северната част на "Балкански поток"  - от Провадия до сръбската граница. Той ще извърши проверка на напредъка на строителните дейности по разширяване на газопреносната инфраструктура на "Булгартрансгаз" ЕАД По-рано днес премиерът пусна в експлоатация първия етап от

Йоханис подкрепил България за завода на "Фолксваген". Дънчила: Ще се борим до край

И.д. премиерът на Румъния Виорика Дънчила обвини днес президента Клаус Йоханис, че изобщо не се интересува от проекта за изграждане на завод на Фолксваген в Румъния, съобщава информационният сайт Зиаре. В интервю за ДиСи Нюз (DC News) Дънчила каза, че Европейската народна партия (ЕНП) е изпратила писмо

НСИ: Излишъкът в бюджета през 2018 г. е бил 1 921 млн. лева, или 1,8% от БВП

Според окончателни данни на Националния статистически институт, през 2018-а година институционалният сектор "Държавно управление" отчита бюджетен излишък от 1,921 млрд. лева, или 1,8% от БВП на нашата страна, който е в размер на 109,695 млрд. лева. Това представлява повишение спрямо бюджетен излишък за 1,121 млрд

ОЩЕ ОТ БИЗНЕС НОВИНИ

НСИ: Излишъкът в бюджета през 2018 г. е бил 1 921 млн. лева, или 1,8% от БВП

Електроразпределителните дружества са готови за зимата

Електроенергийният системен оператор и трите електроразпределителни дружества са подготвени за предстоящия зимен сезон. Това е основният извод от проверката на експерти от Министерството на енергетиката, назначена със заповед на министър Теменужка Петкова, съобщават от ведомството. В периода 24 септември - 11 октомври 2019г

От днес тестват новата електронна система за шофьорските курсове

Новата електронна система за шофьорските курсове влиза от днес за тестване в няколко областни града. С нея ще се локализира автомобилът на курсиста, като началото и краят на часа ще се дава през телефонно приложение. Това е част от предвидения електронен контрол на часовете за шофиране, разработван от министерството на транспорта, поясни БНТ

Медийната агенция “Аргент” придоби дигиталната ALL DIGITAL

Българската медийна агенция “Аргент” придоби дигиталната ALL DIGITAL и вече предлага цялостно дигитално обслужване на клиентите си, включително разработка на сайтове и апликации. Нейната работа допълва дългогодишния опит на “Аргент” в медийните стратегии и планиране. Сред клиентите на ALL DIGITAL са компании като Инвестбанк, “Фантастико”, Miele,

Над 9 млн. лева са раздадени за дезинфекция на личните стопанства срещу африканска чума

"Над 9,5 млн. лева, в единична ставка от по 300 лева, са раздадени на стопани, за да могат да извършват почистване и дезинфекция на задния двор. Над 32 хил. лични стопанства получиха такова подпомагане". Това заяви пред БНР Силвия Василева, директор на Дирекция „Животновъдство“ в Министерството на земеделието и храните

АКТУАЛНО ОТ БИЗНЕС НОВИНИ