С 1,5 млрд. евро се свива бизнесът на българските превозвачите от пакета "Мобилност 1"

  • 0
authorАвтор: Марияна Бойкова
С 1,5 млрд. евро се свива бизнесът на българските превозвачите от пакета  "Мобилност 1"

14 000 служители на транспортните фирми ще пострадат от промените

С 1,5 млрд. евро ще се свие бизнесът на българските компании за международни товарни превози до 2023 г., ако пакетът за мобилност на ЕС бъде прие в пълния му обем. Това показва оценка на KPMG на ефекта от готвените промени. Промените са вече на етап "триалог", тоест преговори между ЕК, европарламента и Съвета на ЕС, припомни министърътна транспорта Росен Желязков. 

В момента  секторът е оценен  на над 2,8 млрд. евро, или 6% от БВП, ако промените бъдат приети, той се свива на 1,3 млрд. Очаква се преустановените или релокираните бизнеси да са малко над 1 млрд. евро, или  компании, които държат 36% от камионите ще преустановят или ще преместят бизнеса си в по в центъра на Европа.

Ако промените са балансирани, то ръста на този бизнес през 2023 г. ще достигне 3,96 млрд. евро, показва анализът на консултантската компания.

Транспортните фирми ще се увеличат с 40 млн. евро  административните си разходи, а целта на промените, декларирани от ЕК, е да се намали административната тежест. Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, даде пример с Австрия, която е разделена над 20 области и българският шофьор трябва да отговаря на 23 различни ставки на минималната работна заплата. Изисква се допълнителен административен персонал за управляване на подобни процеси. 

Министър Желязков пък допълни, че има много големи неясноти в правоприлагането, как ще се прилагат нормите за командироването - дали ще обхваща 24 часа в денонощието, ще обхваща ли почивката или само времето за шофиране, по какъв начин ще бъде контролирано до въвеждането на второ поколение интелигентен тахограф, ще има ли дерогация на правилата, това са теми, които тепълва ще бъдат анализирани.

Със 155 млн. евро ще се увеличат плащанията за гориво, заради изискването за връщането на камионите на 4 седмици празни в страната, в която са регистрирани. 53% от българските камиони, които извършват превози в страните в ЕС, ще се връщат празни, а това ще увеличи емисиите въглероден двуокис с 88,5 т, което е 3% ръст на емисиите от превозни средства ва компаниите за международни превози.

Разходите за хотел са изчислени на 119 млн. евро,  а за паркинг за камионите - на 24 млн. евро. Пропуснатите ползи са изчислени на 509 млн. 

14 000 служители на транспортни компании ще бъдат засегнати от промените. Не са представени изчисления как те ще се отразят на съпътстващите бизнеси - застраховане, логистика, куриерски услуги.

Около 12 700 компании от България предоставят сухопътен международен транспорт. 75 на сто от тях са с до 5 камиона, т.е. малки фирми. Заетите в сектора са 42 500 с около 1750 евро средна заплата, сочи анализът.

Общо 25 800 са българските камиони, които са оперирали в Европа през 2018 г. и тяхната средна възраст е 3 години, за разлика от тези в Европа, които са средно на 11 години, посочиха анализаторите. Средната възраст на тежкотоварния автопарк общо за страната е 6 години, а около 1,5 млрд. евро са направените инвестиции, показва проучването. 

Имаме аргументи с оценка на въздействието  от призната и уважавана в ЕС компания, казаха министърът на транспорта Росен Желязков и превозвачите. Желязков заяви още, че страната ни търси балансиран подход. Посочи, че има разминавания между това, което е приела еврокомисията и парламента. Даде пример с решение на Съвета на ЕС,  че  не е предвиждала камионите да се връщат, а европарламентът - да не се връща шофьорът. "Така че ние търсим това, което е изгодно за нас и подкрепяме решението на съвета. Ще проявяваме гъвкавост между решенията и парламента, заставайки на ясна позиция в противоречията, които съществуват. А с отделните държави да търсим онази група, която би ни подкрепила и не принадлежи към нито един от двата лагера. Но няма да кажем с коя държава за какво преговаряме и това е напълно обяснимо, заяви още той.

Споделете

CAPTCHA изображение
МВФ: Вдигнете данък сгради и осигурителен доход

МВФ: Вдигнете данък сгради и осигурителен доход

Неравенството в България расте, вместо да намалява България може да увеличи леко държавните разходи и да си позволи лек бюджетен дефицит. Условието обаче е парите да се вложат в смислени инвестиции - образование, здравеопазване, социални грижи. Средствата за по-високите разходи могат да дойдат от по-добра събираемост на ДДС

За британска работна виза трябва да печелим поне 23 000 паунда

За британска работна виза трябва да печелим поне 23 000 паунда

Повече точки ще се дават на завършили на Острова и говорещи добре английски Европейските граждани, които искат да влизат във Великобритания от следващата година, за да работят, ще трябва да кандидатстват за виза. А за да я получат, ще е необходимо да предоставят доказателства, че могат да изкарат поне 23 000 паунда на година

След Брекзит: Великобритания не иска нискоквалифицирана работна ръка от чужбина

След Брекзит: Великобритания не иска нискоквалифицирана работна ръка от чужбина

Великобритания няма да допуска нискоквалифицираната работна ръка от чужбина и ще изисква от всички квалифицирани работници, желаещи да работят в кралството, да имат предложение за работа, да отговарят на стандартите за заплащане и да владеят английски, предаде Ройтерс. "Нашата нова имиграционна система ще затвори кранчето за нискоквалифицираната

Напредък! Разширяват софийското околовръстно от “Цар Борис III" до “Люлин” (Обзор)

Напредък! Разширяват софийското околовръстно от “Цар Борис III" до “Люлин” (Обзор)

Проектът ще струва около 300 млн. лева, обявяват търга до месеци Проектирането и разширението на околовръстното шосе в София от булевард “Цар Борис III” до “Люлин” ще струва около 250-300 млн. лв. Поръчката се очаква да бъде пусната в следващите месеци. Новината стана ясна в неделя, когато премиерът Бойко Борисов инспектира разширението на

От май с метро от “Красно село” до Попа - за 5 минути, през лятото пускат още 3 станции (Видео)

От май с метро от “Красно село” до Попа - за 5 минути, през лятото пускат още 3 станции (Видео)

Метрото от “Красно село” до бул. “Патриарх Евтимий” тръгва през май. Това сочи последният график за изпитанията по трасето, които трябва да бъдат направени преди пускането на участъка в експлоатация. Заедно с шефа на “Метрополитен” ЕАД проф. Стоян Братоев екип на “24 часа” проследи тестовете в 3 от общо 5-те станции

Румъния под натиск да реши къде да е третият мост на Дунав

Румъния под натиск да реши къде да е третият мост на Дунав

България е готова да инвестира в изграждането на трети мост на река Дунав и основният акцент в десетки срещи на премиера Бойко Борисов по време на Мюнхенския форум в края на миналата седмица е бил да се окаже натиск над румънската страна да се задейства процедурата. Това разказа Борисов във видео във фейсбук профила си

АКТУАЛНО

Купуват се повече евро, но парите си остават в банките (Обзор)

Борисов: Ще се радвам да знам за кои енергийни проекти са говорили Радев и Путин

С удоволствие бих научил за кои енергийни проекти между България и Русия са говорили, защото това ми е важно и сигурно трябва нашите министри да ги изпълняват. Това каза пред журналисти в Брюксел премиерът Бойко Борисов преди началото на обсъжданията за многогодишната финансова рамка на ЕС, предаде „Фокус“

Домбровскис: България ще влезе в ERM II с няколко месеца закъснение

България най-вероятно ще се присъедини към валутния механизъм ERM II с няколко месеца по-късно от обявения срок - края на април. Това заяви пред БНР зам.-председателят на Европейската комисия Валдис Домбровскис, след като по-рано през седмицата той е разговарял с финансовия министър Владислав Горанов

Панагюрище преговаря с руснаци за изграждането на завод за електрически автобуси

Панагюрище преговаря с руски инвеститори за изграждането на завод за производството на електрически автобуси. Ако преговорите завършат успешно и проекта се осъществи в града ще бъдат разкрити нови 140 работни места, съобщи кметът на Панагюрище Никола Белишки. Автобусите са съвмества разработка на руски и финландски инженери

Фандъкова: Даваме 500 000 лв. годишно на АПИ за поддръжка, за да няма винетки

Половин милион лева годишно ще плаща Столичната община на Агенция “Пътна инфраструктура” за поддръжката на 11 пътни участъка от републиканската мрежа. София ще плаща част от нужните средства за отсечките, сред които северната скоростна тангента, за да не се налага част от жителите на районите “Нови Искър”, “Кремиковци”

БИЗНЕС НОВИНИ

НЕ ПРОПУСКАЙ

Проф. Олег Асенов: Северната тангента без винетки, но с толтакса

„Еърбъс” съкращава хиляди работни места в цяла Европа

Базираното в Германия дъщерно дружество на „Еърбъс” – „Defense and Space”, заяви, че е в процес на "преструктуриране" след големи финансови загуби. От компанията обявиха, че планират да съкратят 2362 работни места през следващите две години, съобщи "Дойче Веле". Европейската многонационална компания ще съкрати 829 работни места в Германия

Красимир Коев: 12 български контейнера с вино чакат за влизане в Китай

12 български контейнера вино има в момента, което чака да бъде административно освободено за влизане на пазара в Китай. Наблюдавайки тези пусти улици в страната, не работят голяма част от ресторантите и магазините, има затруднение, но се надявам, че скоро всичките тези неща ще отшумят. Това коментира пред БНТ директорът на Изпълнителната агенция

Петя Аврамова: Проблемът с винетките дойде от липса на комуникация

"Има и такива критични моменти. Проблемът на АПИ е липсата на комуникации с районите в София. Още от миналата година от Нови Искър поискаха да пътуват без винетки. Тогава премиерът каза, че общините, които искат това да стане да поддържат тези пътища и така ще стане. И Варна, Шумен, Белица, Челопеч и още няколко общини го направиха

Проф. Валери Димитров: Златното покритие на лева е в евро

Валутният борд се оказа изключително успешен и хората се страхуват при промени, че ще загубят спестяванията си, каза пред Би Ти Ви проф. Валери Димитров. . Според него няма риск, защото България ще влезе в чакалнята с фиксирания си курс според решението на сегашното Народно събрание. Той прогнозира, че едва ли следващият парламент ще вземе друго

ОЩЕ ОТ БИЗНЕС НОВИНИ

На 23 февруари последно може да се купи седмична е-винетка за камиони и автобуси

Само в страната са пътували повечето българи през четвъртото тримесечие на 2019 г.

През четвъртото тримесечие на 2019 г. 1302.5 хил. български граждани са направили туристически пътувания, показват предварителни данни на Националния статистически институт. Преобладаващата част от тях - 81.1 на сто, са пътували само в страната, 17.1 на сто - само в чужбина, а 1.8 на сто са пътували както в страната, така и в чужбина

Пълна проверка веднага на ВиК фирмите поиска от КЕВР прокуратурата (Обзор)

Регулаторът трябва да прегледа изпълнението на бизнесплановете и дали не се краде при ремонтите Върховна административна прокуратура (ВАП) възложи на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) да провери незабавно състоянието на мрежата за водоснабдяване и канализация в страната. Разпореди ѝ още да инспектира включително изграждането на

Гласят бивше вице на Герджиков за член на КРС

Бившият вицепремиер в служебното правителство на Огнян Герджиков - Деница Златева, е една от номинациите за членове на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС). Тя е предложена от парламентарната група “БСП за България”. Златева беше отговарящ за българското председателство на ЕС в кабинета на Герджиков

Dior и Fendi ще плащат рекордни наеми за бутиците си в Милано

Двете модни марки Dior и Fendi ще плащат рекордни наеми за бутиците си в най-популярното в света търговско пространство Галерия "Виктор Емануил" в Милано. Двете компании спечелиха безпрецедентен търг, пише "Гардиън". Френската модна къща Dior ще харчи малко над 5 млн. евро годишно през следващите 18 години

АКТУАЛНО ОТ БИЗНЕС НОВИНИ