"Ханделсблат": България не се отказва от битката за завода на "Фолксваген"

  • 0
authorАвтор: 24 часа онлайн

Въпреки основаването на дъщерно дружество на Volkswagen в Турция, което се счита за допълнителна стъпка към изграждането на завод на VW, България продължава да се бори за фабриката на производителя на автомобили със седалище във Волфсбург. „Ако не успеем с привличането на завода на VW, ще предлагаме парцел за производството на батерии или софтуер", пояснява в интервю за германския икономически всекидневник "Ханделсблат" Росен Плевнелиев, бивш президент и почетен председател на „Автомобилен клъстер България“, пише investor.bg.

„Надяваме се да влезем в бизнеса с Volkswagen с допълнителен завод за доставчици. Това е балансът според нас“, пояснява той. Плевнелиев посочва, че германските компании SAP, Bosch и Mercedes-Benz вече разработват свои продукти в най-бедната страна от ЕС. „Стигнахме много далеч с Volkswagen. Не трябва да бъде така, че победителката Турция да получава всичко, а губещата България - нищо", казва бившият държавен глава.

Дори ако все още няма резолюция на надзорния съвет на най-големия производител на автомобили в света, то от месеци се очертава решение в полза на Турция. „В момента сме в последните етапи на преговорите с Турция и вземането на решение", заявява говорител на VW пред германската медия.

В новия завод в Маниса близо до западния турски пристанищен град Измир, освен всичко друго, предстои да бъдат произвеждани новите модели Passat и Skoda Superb. VW възнамерява да инвестира около 1 млрд. евро в завода. С планираните 4000 служители от 2022 г. годишно трябва да бъдат произвеждани 300 000 автомобила. Volkswagen вече е създала филиал в Маниса за тази цел с капитал от около 150 млн. евро.

Междувременно очертаващото се решение за местоположението на завода в полза на Турция разочарова не само България, но и Балканите с общо 80 милиона жители. Страните от Югоизточна Европа спешно се нуждаят от работни места в промишлеността и технологиите, за да сложат край на по-нататъшната емиграция на младите и квалифицирани жители.

„На Балканите разочарованието от VW е голямо", казва Плевнелиев пред "Ханделсблат". „Страните обръщат голямо внимание на това къде отиват инвестициите. От време на време западноевропейските политици критикуват липсата на върховенство на закона на Балканите. Но при инвестиционните решения като това на VW за Турция в крайна сметка роля имат само парите, а не и спазването на закона“, казва още Плевнелиев, който до 2017 г. беше държавен глава на България.

„Това отслабва позициите на германските политици с исканията им за повече върховенство на закона в балканските страни", убеден е той. „Ердоган не спазва европейските правила. Хиляди са в затворите. А сега той е на практика подкрепен с милиардна инвестиция от Германия“.

Производителният директор на VW Андреас Тостман защищава обаче решението срещу критиците: „Очакваме да успеем да отговорим на нашите стандарти в Турция, както по отношение на качеството на продуктите, участието на служителите в решенията и зачитането на правата на човека в областите, на които можем пряко да повлияем“, заяви Тостман през миналата седмица. Кога ще бъде решаващото заседание на надзорния съвет на Volkswagen, засега не е ясно. Очаква се сделка с Турция да бъде постигната през октомври.

Автомобилната индустрия е един от малкото процъфтяващи сектори в България. Според „Автомобилен клъстер България“ 65 000 служители в 220 производствени предприятия генерират оборот от пет милиарда евро на година. Сред най-известните инвеститори са автомобилни доставчици като Magna, Grammer, Festo или Kostal. В страната например се произвежда софтуер за Mercedes-Benz или спирачки за Porsche. Според източници от индустрията в момента България генерира около десет процента от брутния си вътрешен продукт с автомобилната индустрия.

Плевнелиев, 55-годишният основател на автомобилната асоциация, продължава да се бори за завода. През последните седмици асоциацията и правителството в София предприеха действия, за да увеличат натиска върху Volkswagen. Българите стигнаха дори до Берлин, пише "Ханделсблат". Но освен красиви думи не са получили нищо друго от канцлерството. „Берлин винаги е подчертавал, че това е изцяло икономическо решение“, разочаровано съобщава Плевнелиев.

Сега българите очакват подкрепа от Европейската комисия и от еврокомисаря комисар по конкуренцията Маргретe Вестагер. „Турция например обещава да купи 40 000 автомобила за държавни служители. Страната не спазва правилата за субсидиране. Това не е възможно в ЕС. Това е неравен двубой. Volkswagen всъщност би трябвало да отстоява лоялната конкуренция", критикува Плевнелиев. „Решението на VW само по себе си отслабва Европейския съюз“, добавя още той.

Вестагер трябва да се намеси, за да гарантира лоялната конкуренция с Турция, смята той. Българите получават подкрепа и от консервативния европейски политик Манфред Вебер (Европейска народна партия). През миналата седмица той написа писмо до Вестагер, като я призова да разгледа подробно споразуменията между VW и Турция, за да предотврати „нелоялната конкуренция“, унищожавайки работните места в Европа.

Първоначално страната от ЕС се надяваше да получи зелена светлина от провинция Долна Саксония и работническия съвет на VW за местоположението до София на новия завод на VW. Но и провинцията, и представителите на служителите изглежда предпочитат Турция. Затова разочарованието в София е дълбоко.

„За нас е много съмнително, че министър-председателят на Долна Саксония Щефан Вайл и работническият съвет на VW са толкова ангажирани със завод в Турция“, казва Плевнелиев. Той се е надявал социалдемократът Вайл да упражни влияние в полза на България в борда на директорите. Долна Саксония държи 11,8% от акциите на Volkswagen AG.

България предлага на VW голяма индустриална зона извън столицата София, близо до летището. Бившата фабрика на стоманодобивна компания принадлежи на българската Първа инвестиционна банка и австрийската компания за недвижими имоти Soravia. Българският премиер Бойко Борисов обеща на Volkswagen да покаже, че ще бъде „най-лоялният партньор на най-големия автомобилен гигант в света". Премиерът се позова на добрите условия за германските инвеститори и много ниските данъци.

Споделете

CAPTCHA изображение
Австрийска компания готова да вложи 20 млн. лв. в Кюстендил

Австрийска компания готова да вложи 20 млн. лв. в Кюстендил

Инвеститорът доведен от независимия Здравко Милев Австрийска инвестиционна компания от клас А, която работи и в България, е готова да вложи 20 млн. лв. в изграждането на плодово преработвателно предприятие в Кюстендил. Инвеститорите бяха доведени от независимия кандидат-кмет Здравко Милев, подкрепен от БСП

България готова да удвои субсидиите за "Фолксваген", може да предложи до 260 вместо 135 млн. евро

България готова да удвои субсидиите за "Фолксваген", може да предложи до 260 вместо 135 млн. евро

За да осигури България договора за новия завод на "Фолксваген", страната е готова да удвои субсидиите, които предлага, пише в ексклузивен материал във вторник вечер германският всекидневник Frankfurter Allgemeine Zeitung. „Намерихме начин да предложим на Volkswagen Group вместо 135 млн. евро 250 до 260 милиона евро"

Спас Русев и ВТБ продават "Виваком" на инвестиционна група почти 4 пъти по-скъпо

Спас Русев и ВТБ продават "Виваком" на инвестиционна група почти 4 пъти по-скъпо

Спас Русев и руската държавна банка ВТБ продават бившия държавен телеком "Виваком" на цена, близо 4 пъти по-висока от тази, на която го купиха преди 4 години, и е възможно да има сделка в следващите 2 седмици, съобщи "Файненшъл таймс". Телекомът, чиято покупка за 330 млн. през 2015 г. беше финансирана основно от руснаците, сега се предлага за 1

“Фолксваген” - България още е в играта

“Фолксваген” - България още е в играта

Имаме по-добри шансове от Румъния Драмата с новия завод на “Фолксваген” не спира. Уж всичко беше ясно още в началото на лятото, уж всичко беше уточнено и договорът с Турция подготвен за подписване – но нищо не се случи. Надзорният съвет всеки път отлага решението и всеки път има нови и нови аргументи за отлагане – от човешките права

В Черна гора магазините вече не работят в неделя

В Черна гора магазините вече не работят в неделя

В Черна гора днес са затворени всички магазини и търговски центрове, тъй като влезе в сила измененият закон за вътрешната търговия, в който се казва, че в неделя и в дните на държавни и други празници търговия може да се извършва само в специализирани магазини, пазари или будки за продажба на вестници, предава БТА

Започна изграждането на първия китайски круизен кораб

Започна изграждането на първия китайски круизен кораб

Първият круизен кораб, които ще бъде построен в континентален Китай, навлезе в етап на производство този петък, съобщава радио "Китай". Със своите 135 500 тона, Vista-class, корабът се очаква да покаже силата на Китай в корабостроителните технологии, посочват експерти. Церемония по старта на строежа се проведе в компания „Shanghai Waigaoqiao

АКТУАЛНО

Борисов: Строим 2 газови магистрали, ще имаме най-ниски цени в региона

Първите доставки на газ от България за Сърбия ще за почнат през 2020 г.

С абсолютна сигурност може да се каже, че българската страна ще завърши проекта, необходим за снабдяване на Сърбия с газ, през 2020 г., заяви днес сръбският министър на енергетиката Александър Антич, предаде Танюг. Министерството съобщи, че Антич заедно с българския премиер Бойко Борисов и министъра на енергетиката Теменужка Петкова са посетили

“Фолксваген” - България още е в играта

Имаме по-добри шансове от Румъния Драмата с новия завод на “Фолксваген” не спира. Уж всичко беше ясно още в началото на лятото, уж всичко беше уточнено и договорът с Турция подготвен за подписване – но нищо не се случи. Надзорният съвет всеки път отлага решението и всеки път има нови и нови аргументи за отлагане – от човешките права

Започна строителството на участък от пътя Мездра - Ботевград

Стартира поетапното строителство на 13,4 км от път I-1 (E-79) Мездра – Ботевград, лот 2 от км 161 до км 174. Днес изпълнителят започна подготвителните дейности за обезопасяването на обекта, поставянето на знаци, премахване на горния хумусен слой и т. н. Всички дейности, които ще се извършват през следващите дни са в страни от настоящото пътно

Таванът на пенсиите 1200 лв. и догодина, останалите се вдигат с 6,7%

Таванът на пенсиите ще остане 1200 лв. и през следващата година Останалите пенсии обаче ще се вдигнат с 6,7% от 1 юли. Това предвижда  проекта на закона за бюджета на държавното обществено осигуряване. Така от 1 юли минималната пенсия ще стане 234,13 лв., а средната ще е 412,28 лв. Процентът на всяка година осигурителен стаж в пенсионната формула

БИЗНЕС НОВИНИ

НЕ ПРОПУСКАЙ

България е на четвърто място в ЕС по бюджетен излишък

Министерството на финансите: Българската икономика ще отбележи растеж от 3,4%

Българската икономика ще отбележи растеж от 3,4 на сто тази година, сочи есенната прогноза на Министерството на финансите. Догодина ще има леко забавяне до 3,3%. Инфлацията ще се ускори до 2,8% тази година, но през следващите три ще се забави с части от процента. Безработицата ще продължи да спада, но с по-бавни темпове

Борисов: С "Балкански поток" потребителите ще могат да ползват най-евтин газ (Обновена + видео)

Премиерът Бойко Борисов пристигна в Кнежа,където е започнало строителството на северната част на "Балкански поток"  - от Провадия до сръбската граница. Той ще извърши проверка на напредъка на строителните дейности по разширяване на газопреносната инфраструктура на "Булгартрансгаз" ЕАД По-рано днес премиерът пусна в експлоатация първия етап от

Йоханис подкрепил България за завода на "Фолксваген". Дънчила: Ще се борим до край

И.д. премиерът на Румъния Виорика Дънчила обвини днес президента Клаус Йоханис, че изобщо не се интересува от проекта за изграждане на завод на Фолксваген в Румъния, съобщава информационният сайт Зиаре. В интервю за ДиСи Нюз (DC News) Дънчила каза, че Европейската народна партия (ЕНП) е изпратила писмо

НСИ: Излишъкът в бюджета през 2018 г. е бил 1 921 млн. лева, или 1,8% от БВП

Според окончателни данни на Националния статистически институт, през 2018-а година институционалният сектор "Държавно управление" отчита бюджетен излишък от 1,921 млрд. лева, или 1,8% от БВП на нашата страна, който е в размер на 109,695 млрд. лева. Това представлява повишение спрямо бюджетен излишък за 1,121 млрд

ОЩЕ ОТ БИЗНЕС НОВИНИ

НСИ: Излишъкът в бюджета през 2018 г. е бил 1 921 млн. лева, или 1,8% от БВП

Електроразпределителните дружества са готови за зимата

Електроенергийният системен оператор и трите електроразпределителни дружества са подготвени за предстоящия зимен сезон. Това е основният извод от проверката на експерти от Министерството на енергетиката, назначена със заповед на министър Теменужка Петкова, съобщават от ведомството. В периода 24 септември - 11 октомври 2019г

От днес тестват новата електронна система за шофьорските курсове

Новата електронна система за шофьорските курсове влиза от днес за тестване в няколко областни града. С нея ще се локализира автомобилът на курсиста, като началото и краят на часа ще се дава през телефонно приложение. Това е част от предвидения електронен контрол на часовете за шофиране, разработван от министерството на транспорта, поясни БНТ

Медийната агенция “Аргент” придоби дигиталната ALL DIGITAL

Българската медийна агенция “Аргент” придоби дигиталната ALL DIGITAL и вече предлага цялостно дигитално обслужване на клиентите си, включително разработка на сайтове и апликации. Нейната работа допълва дългогодишния опит на “Аргент” в медийните стратегии и планиране. Сред клиентите на ALL DIGITAL са компании като Инвестбанк, “Фантастико”, Miele,

Над 9 млн. лева са раздадени за дезинфекция на личните стопанства срещу африканска чума

"Над 9,5 млн. лева, в единична ставка от по 300 лева, са раздадени на стопани, за да могат да извършват почистване и дезинфекция на задния двор. Над 32 хил. лични стопанства получиха такова подпомагане". Това заяви пред БНР Силвия Василева, директор на Дирекция „Животновъдство“ в Министерството на земеделието и храните

АКТУАЛНО ОТ БИЗНЕС НОВИНИ