Роднини доказват, че са в едно семейство с пострадал при катастрофа, иначе няма обезщетение

  • 3
authorАвтор: Румяна Денчева
Роднини доказват, че са в едно семейство с пострадал при катастрофа, иначе няма обезщетение

Травматични точки ще определят размера на компенсации, изплащани от застрахователите

За да получат обезщетение, роднини и близки на пострадал или загинал при катастрофа, ще трябва да доказват пред съда в какви отношения са. А парите най-вероятно ще се изплащат на хора, които могат да докажат, че са в едно домакинство с пострадалия или жертвата.

Това означава, че

ще има близки,

които няма да

получат

компенсиции,

тъй като емоционалната им връзка не е била достатъчно дълбока. Във всеки конкретен случай при пътно произшествие ще се решава кой е кръгът роднини, които търпят щети от инцидента.

Това предвижда подготвена методика, според която ще се изчисляват обезщетенията за имуществени и неимуществени вреди. Тя е разработена от консултант на Гаранционния фонд и е внесена в Комисията за финансов надзор.

Председателят на финансовия регулатор изпрати писма до социалното и здравното министерство, за да бъде сформирана работна група, която да подготви наредба по методиката.

Методиката предвижда травматични точки да определят размера на компенсациите, които ще изплащат застрахователните компании. Една точка ще е равна на минималната работна заплата към датата на увреждането.

Освен ограничаване на кръга на близките, които ще получават обезщетение, се въвеждат и минимални и максимални суми. За по-далечните роднини например максималният размер е 5000 лв., колкото е определеният и в Кодекса за застраховането.

Таванът може да бъде надхвърлян при особени случаи - например ако баба и дядо трябва да отгледат внуци на загиналите им родители.

Деца ще получат също по-висок размер обезщетения, ако са пострадали или починали двамата им родители едновременно, както и ако децата са били свидетели на инцидента, което е довело до допълнителни душевни травми за тях. За такива и други подобни казуси методиката предвижда коефициент, който ще коригира нагоре обичайната сума.

Съотношението между имуществени и неимуществени вреди ще зависи от всеки конкретен случай. Принципът е да са разделени поравно.

Методиката предвижда компенсации за пострадалия и за близките, които

да покрият

първоначалното

лечение,

както и за преустройство на дома, ако се е достигнало до инвалидност в резултат на пътния инцидент.

Имуществените вреди ще зависят от обективни критерии, какъвто е например доходът на починало или увредено лице, както и от заместващия доход на близък, който поема грижата за непълнолетни деца или ако от заплата или други доходи се преминава само към инвалидна пенсия.

Предстои обществено обсъждане на методиката, което може да доведе до промени в нея. Работна група, формирана от представители на финансовия надзор, на социалното и здравното министерство, трябва да прецени дали и доколко тя

съответства

на цените на

здравните услуги

и на средните доходи у нас. Едва след това ще бъде подготвен окончателният вариант, който ще бъде утвърден с наредба на Комисията за финансов надзор.

До разработването на методика се стигне, след като решение на ВКС определи широк кръг от близки, които имат право на парични компенсации, а съдилищата започнаха да присъждат различни суми.

В момента размерът им варира от 90 000 до 200 000 лв. за един загинал, съобщи наскоро в интервю за “24 часа” председателят на асоциацията на застрахователите Константин Велев. След разширяването на кръга на близките застрахователите сметнаха, че изплащат средно на ден по 3 млн. лв. обезщетения, а сумите по тях надхвърлят един милиард за година.

Целта на методиката е да се въведат лимити при тях, както и да се унифицират максимално изплащаните суми, за да може, от една страна, близките на загиналите или пострадалите да знаят какво ще получат, и от друга компаниите да могат да планират средствата за това. Тъй като сумите се набират от всяка продадена полица по “Гражданска отговорност”, от окончателния размер, който ще бъде записан в методиката и от спазването, ще зависи и цената на полиците.

Споделете

CAPTCHA изображение
Косово забрани вноса на картофи и мед от Северна Македония

Косово забрани вноса на картофи и мед от Северна Македония

Косовското министерство на търговията и промишлеността наложи днес забрана за внос на картофи и мед от Северна Македония в отговор на забраната за внос на жива риба за зарибяване от Косово в Северна Македония, предаде агенция МИА. Министерството съобщи, че това е реципрочна мярка, която започва да се прилага от днес и ще остане в сила,

Отвориха офертите за надзор при строежа на 54 км от пътя Видин - Ружинци

Отвориха офертите за надзор при строежа на 54 км от пътя Видин - Ружинци

Отворени са офертите в обществената поръчка за строителен надзор при модернизацията на 54,3 км от път I-1 (E-79) Видин - Ботевград, в участъка от Видин до Ружинци. Индикативната стойност на поръчката е близо 6,9 млн. лв. без ДДС. Проектът ще се реализира със средства от републиканския бюджет. Тръжната процудура е в три обособени позиции.

Иск срещу България за 80 млн. евро 
заради КТБ отхвърлен окончателно (Обзор)

Иск срещу България за 80 млн. евро заради КТБ отхвърлен окончателно (Обзор)

Владислав Горанов и водещи кантори спечелиха арбитражи за 1,7 млрд. лева Съд във Вашигтон отряза претенциите на Омански фонд заради отнетия лиценз на финансовата пирамида на Цветан Василев Международният център за разрешаване на инвестиционни спорове във Вашингтон е отхвърлил окончателно на 13 август иска на Държавния резервен фонд на Оман срещу

Петкова: Уведомили сме ЕК, че искаме да  увеличим капитала на ТЕЦ „Марица Изток“ 2

Петкова: Уведомили сме ЕК, че искаме да увеличим капитала на ТЕЦ „Марица Изток“ 2

През месец октомври трябва да бъде нотифициран пред ЕК механизмът за капацитет на ТЕЦ „Марица Изток 2“. Това каза министърът на енергетиката Теменужка Петкова пред журналисти, предаде  „Фокус“. Във връзка с ТЕЦ „Марица Изток 2“, тя посочи, че процесът се развива. „Ние сме изпратили информация до ЕК,

На плюс! Фискалният резерв  е 11,8 млрд. лв., не е бил толкова  от март 2016 г.

На плюс! Фискалният резерв е 11,8 млрд. лв., не е бил толкова от март 2016 г.

В Сребърния фонд има 3 млрд. Заради ниските лихви парите не носят доходност, но и рисковете за тях са малки Парите във фискалния резерв отново са над 11 млрд. лв. Към 30 юни т.г. 10,82 млрд. лв. от тях са на депозит в БНБ и в търговски банки, а 450 млн. лв. са вземанията от фондовете на Европейския съюз.

Автоматите за билети в столичния транспорт "спестили" 70 000 лева от ресто

Автоматите за билети в столичния транспорт "спестили" 70 000 лева от ресто

За четири години автоматите за билети в столичните трамваи и тролеи са ощетили пътниците със 70 000 лева. Това е сумата от невъзстановено ресто. Стотици пътници в София всеки ден се сблъскват с този проблем. Трябва да разполат с точно приготвена сума -1 лев и 60 стотинки. В противен случай - получават билет, но не и ресто.

АКТУАЛНО

Отчуждават земи за 17 нови километра от магистрала "Хемус"

Пазарът за автономни автомобили в Китай може да струва трилиони

Консултантската компания McKinsey & Company анализира, че автономните автомобили биха могли да извършат голям пробив в автомобилната индустрия в Китай. Според тях потенциалният обем на пазара може да струва трилиони долари, съобщава "Радио Китай". В доклад на компанията се посочва, че Китай има потенциал да се превърне в най-големия пазар за

АПИ: Толсистемата може да стартира на 1 февруари 2020 г.

„Важно е добре да подготвим толсистемата, за да заработи плавно и ефективно” – това заяви пред bTV проф. Олег Асенов от Управителния съвет на Пътната агенция. Изказването идва след като започнаха работа четирите демонстрационни центъра на Националното тол управление, в които превозвачите могат да тестват издаването на маршрутни карти за

"Взгляд": Русия дава на българската икономика шанс за оцеляване

„Росатом“ е готов за втори път да се заеме със строителството на атомна електроцентрала в България. Под натиска на САЩ София вече на два пъти сложи кръст на руски проекти – това са, газопроводът „Южен поток“ и АЕЦ „Белене“. Няма ли българите да променят желанието си да построят електроцентралата и този път и струва ли си Русия отново да се свързва

Отчуждават имоти заради жп участъка Пловдив - Бургас

Процедура по отчуждаване на имоти започва регионалното министерство за изграждането на шест пътни надлеза. Те ще са част от ремонта на жп участъкъка Пловдив – Бургас. При него ще бъдат премахнати прелезите, за да се осигури безопасно преминаване на влаковете, тъй като трасето ще е за 160 км в час. Дейностите ще се изпълняват на територията на

БИЗНЕС НОВИНИ

НЕ ПРОПУСКАЙ

13 кандидата за АЕЦ “Белене”, BG компании искат да я строят и да търгуват с тока от нея (обзор)

Йордания предлага достъп на български фирми до Ирак (Обзор)

За първи път външен министър от кралството на посещение в София. Доволен е, че няма нито един българин, който да се бие за ислямските терористи Йордания да служи като врата за достъп на българските фирми до Ирак. Това предложение е направил външният министър на Хашемитското кралство Айман Сафади на вицепремиерката Екатерина Захариева.

Бисер Петков: Над 55 млн. лева са предвидени за нови социални услуги

Над 55 млн. лв. са предвидени за предоставянето на нови социални услуги за деца и семейства. Средствата са по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ (ОПРЧР) 2014-2020 г. чрез процедура „Продължаваща подкрепа за деинституционализация на децата и младежите - ЕТАП 2 - предоставянето на социални и интегрирани здравно–социални услуги за

Задълбочаваме партньорството си със Северна Македония

Министърът на регионалното развитие и благоустройство Петя Аврамова и министърът на местното самоуправление на Република Северна Македония Горан Милевски подписаха в Скопие Меморандум за разбирателство между двете министерства, съобщиха от пресцентъра на българското министерство. Документът е показателен за отличното дългосрочно и ползотворно

Подписаха договора за прединвестиционно проучване на тунел под Петрохан

Председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ Георги Терзийски подписа договора за изработването на прединвестиционно проучване за трасе по направлението Монтана – София, с тунел под Петрохан. Обществената поръчка е възложена на Обединение „Петрохан 2019“, с участници „Трансконсулт 22“ ООД и „Университет по архитектура,

ОЩЕ ОТ БИЗНЕС НОВИНИ

АПИ: Толсистемата може да стартира на 1 февруари 2020 г.

Сърбия подписва споразумение за свободна търговия с Евразийския съюз на 25 октомври

Споразумението за свободна търговия между Евразийския икономически съюз (ЕАИС) и Сърбия ще бъде подписано на 25 октомври. Това съобщи във вторник посланикът на Русия в Белград Александър Боцан-Харченко в „Туитър“, предава ТАСС, цитирана от "Фокус". „На 25 октомври се очаква подписването на споразумение за зона на свободна търговия между Сърбия и

Тръмп: САЩ са далече от рецесия

Някои представители на средствата за масова информация искат да видят рецесия, но икономиката на САЩ е много далече от това, заяви американският президент Доналд Тръмп във вторник на среща с румънския си колега Клаус Йоханис, предаде агенция ТАСС. "Рецесията е свързана с някои хора в средствата за масова информация, които искат да я видят",

БНБ прогнозира ръст на БВП от 3,7% през 2019-а

През 2019 година растежът на външното търсене на български стоки и услуги ще се забави, пише във втория брой на Икономически преглед на БНБ, публикуван днес от Централната банка. Данните за икономиката на страната в него са към 24 юни тази година. Забавянето на външното търсене на наши стоки е поради продължаващото отслабване на растежа на

Изтънчената храна на кралицата

10 иновативни български компании ще вземат участие в първата по рода си програма за растеж Dare to Scale. Това е инициатива на българския офис на глобалната мрежа Endeavor и е насочена към подпомагане на бизнеси, които вече са преминали през стартъп фазата и са в началото на по-мащабното разрастване на дейността си.

АКТУАЛНО ОТ БИЗНЕС НОВИНИ