Съюзът Volkswagen-Ford поставя конкурентите под натиск

  • 0
authorАвтор: 24 часа онлайн
Съюзът Volkswagen-Ford поставя конкурентите под натиск

Факсимиле: Handelsblatt

„Фолксваген“ (VW) прави радикален преход към електромобилност и може да определи посоката чрез партньорство с „Форд“ (Ford) – създавайки неприятности за „Бе Ем Ве“ (BMW) и „Даймлер“ (Daimler).

Това пише Щефан Менцел за вестник „Ханделсблат”, цитиран от БГНЕС.

Мястото на обявлението не е избрано съвсем случайно. Нюйоркската фондова борса е само на няколко крачки и въпростнияj район е дом на “Корпоративна Америка”.

Главният изпълнителен директор на VW Херберт Дийс и този на Ford Джим Хакет избраха прекрасен хотел на „Уолстрийт“, където смятат да представят своя нов автомобилен съюз днес. Двамата изпълнителни директори искат да покажат на американския фондов пазар и финансовия свят, че възнамеряват да създадат мощен съюз.

Алиансът в Ню Йорк е повратна точка. От ожесточени конкуренти в бизнеса с двигатели с вътрешно горене стават партньори с въвеждането на електромобили.

Чрез сливане и двата гиганта могат значително да увеличат броя на електронните си автомобили и да определят индустриални стандарти. Никога преди не е имало такава цялостна подмяна на визията и частите на автомобила. Това е съюз, който пренарежда баланса на силите в автомобилната индустрия. Индустрията казва: През следващите една до две години повечето от другите производители ще се нуждаят от партньорства, за да балансират мощността и обема в ерата на електромобилността. Фолксваген и Форд установяват стандарти.

Никоя автомобилна компания, с изключение на “Тесла“, не разчита толкова радикално на електрическата мобилност, колкото Volkswagen. Очаква се електрическият двигател да се превърне в най-важния двигател през следващите години. Първите фабрики за автомобили вече се преобразуват. Заводите, в които все още работи върху дизелови и бензинови двигатели, вероятно ще спрат в обозримо бъдеще.

Пътната карта е следната: само до 2023 г. производителят на автомобили във Волфсбург инвестира повече от 30 милиарда евро в електромобилност. В началото на 2030 г. се очаква последният нов двигател с вътрешно горене на Volkswagen да се появи на пазара, който ще се продава през около 2040 г. Ако се приеме, че животът му е около десет години, последният такъв се очаква да изчезне от пътищата около 2050 г.

Нов стандарт за индустрията

През следващите десет години Volkswagen ще произведе около 22 милиона електрически автомобили. Планират се около 70 различни модела. До 2030 г. главният изпълнителен директор Дийс възнамерява да постигне електрически дял от около 40% от собствения си автомобилен парк в Европа и Китай. Още тази и следващата година нещата ще напреднат бързо.

През 2019 г. холдинга иска да продаде около 100 000 автомобили изцяло на батерии в световен мащаб, а до 2020 г. вече трябва да бъдат повече от 500 000.

За сравнение: миналата година имаше само 25 000, както потвърди преди няколко дни главния финансов директор Франк Витер на конференция на инвеститорите.

Ключова роля играе електрическата платформа MEB (“Модулна електрическа конструкция”), разработена от самия Volkswagen. Платформата е нещо като невидима субструктура на автомобила. Тя включва двигателят, шасито, охлаждането и – електрическото задвижване – батериите. Веднага след избухването на дизеловия скандал, Volkswagen реши през есента на 2015 г. да разработи напълно нова електрическа платформа за цялата компания. Почти всички дъщерни дружества ще трябва да разработят нови електрически автомобили въз основа на тази платформа. Тъй като същите компоненти могат да бъдат използвани милиони пъти, компанията ще реализира милиарди спестявания.

“С MEB бранда Volkswagen разработва бъдеща платформа за цялата група”, заяви изпълнителният директор Херберт Дийс преди няколко седмици пред вътрешен кръг от служители. Със собствената си електрическа платформа VW въвежда различен подход от своите двама южногермански конкуренти – Daimler и BMW. Вместо нея първокласните производители използват смесени форми за производствените комплекти, които се използват еднакво за електрическите автомобили и за моделите с бензин или дизел. Френската корпорация PSA също подкрепя тази смесена система.

Volkswagen е с четири до пет пъти по-голям капацитет от конкурентите си в южната част на Германия. Затова си струва компанията, базирана във Волфсбург, да разработи своя собствена електрическа платформа. За точната цена Volkswagen мълчи. В индустриалните среди обаче се считат за реалистични около 2 милиарда евро. С оглед на значително по-малките им количества, Daimler и BMW трябва да действат по-предпазливо. Поради несигурността, свързана с въвеждането на електромобилите, те първоначално са избрали смесени форми в платформите.

Мощна амбиция

Индустриалните наблюдатели са сигурни, че Volkswagen е разработил по-добрата система. “Платформата MEB е една от най-модерните електрически платформи за следващите три до четири години”, убеден е Арнт Елингхорст от инвестиционната къща Evercore ISI. Мащабността на „Volkswagen Grou“ е изключително голяма, модулната система ще бъде използвана милиони пъти и ще даде на волфсбургския автомобилен производител много решаваща цена и конкурентно предимство.

Анализаторът е сигурен, че VW ще постави проблема с разходите за електрически автомобили под контрол. Защото всички производители се тревожат, че няма да направят много пари с новите електрически автомобили в първите дни на пускането на пазара. Елингхорст изчислява възвръщаемост за Volkswagen следващата година от 0,2%. До средата на следващото десетилетие тя ще нарасне до около 5,5%. След това компанията ще произвежда около 3 милиона електрически автомобили годишно въз основа на новия комплект.

Амбицията е мощна. До 2022 г. Volkswagen вече обяви 15 различни модели MEB. Те включват лимузини, все по-важните джипове и микробуси. Волфсбург ще може да достигне световен пазарен дял от 35% за електрическите автомобили до 2025 г., според Елингхорст. “Освен „Тесла“, няма друг автомобилен производител, който да следи навлизането на електрическата мобилност така последователно”, подчертава той.

Сега, използването на новата електрическа платформа не е ограничено само до „Volkswagen Group“ – сега става дума за съюз, както с Ford, ако надзорният съвет на VW, както се очакваше в четвъртък, значително разшири сътрудничеството с американския автомобилен производител. Както бе съобщено в края на срещата, точно това се случва: надзорният орган дава зелена светлина за разширено сътрудничество.

Главният изпълнителен директор на VW Херберт Дийс е прекарал последните няколко месеца многократно върху слогана, с който иска да предложи платформата MEB на други производители на автомобили. “С електрическия комплект за производство, ние сме твърдо пред конкуренцията. И ще създадем възможност на трети страни за бърз и ефективен напредък. С MEB имаме възможност да създадем индустриален стандарт,” каза той преди седмици на конференция за мениджмънта на VW.

Возията вече няма да бъде специфична за марката в бъдеще

Това значи, че в ерата на електричеството задвижването вече няма да играе толкова важна роля. В случая със запалителната система техническите разработки на компанията все още осигуряват важна отличителна характеристика в сравнение с нейните конкуренти. Тази разлика не важи за електрическия ресор. Задвижването едва ли ще се различава от производител до производител, защото, например, бързото ускорение е една от най-важните основни характеристики на всеки електрически двигател.

Това също обяснява защо Ford сега иска да закупи платформата MEB за европейския пазар от Volkswagen. Въпреки че американската компания също има свои собствени разработки за превозни средства, задвижвани от батерии. Но тези платформи са предимно подходящи за по-големи превозни средства като популярните американски пикапи.

С MEB Volkswagen въвежда по-гъвкава платформа в програмата, която е по-подходяща за по-малките превозни средства в европейски стил. Ford спестява много пари при сътрудничество с VW, тъй като не трябва да разработва собствена платформа за Европа. Вместо това американската компания ще трябва да плаща възнаграждения на Волфсбург в бъдеще. В допълнение, VW и Ford имат възможност да разширят платформеното си сътрудничество в Китай, където колите са много повече в сравнение с европейския установен модел.

В момента „Ford Group“ продава около един милион автомобила годишно в Европа. И Ford, и Volkswagen, не очакват, че за кратко време веднага ще се появят милиони електрически автомобили. Но до средата на следващото десетилетие може да има няколкостотин хиляди компактни и средноголеми превозни средства, произведени от американската компания в европейските й фабрики, базирани на електрическата платформа на VW. Ford също така спешно се нуждаят от задвижвани с батерии превозни средства, за да посрещнат значително затегнатите европейски ограничения на изразходвани емисии.

Нарастване на натиска върху конкуренцията

“С Ford VW получава шанса всъщност да направи комплекта MEB новия индустриален стандарт”, казва Стефан Братцел, професор по автомобилостроене в Центъра за автомобилно управление (CAM) в Бергиш Гладбах. Досега шефът на VW Дийс осъществяваше само сътрудничество с производителя на малки серии в Аахен „Ego Mobile“.

През март Volkswagen обяви по време на автомобилното изложение в Женева, че компанията на университетския професор Гюнтер Шух ще построи автомобил за забавление, базиран на модела на плажния малък автомобил на VW, базиран на платформата MEB. Но от тях ще се произвеждат максимум няколко хиляди автомобила годишно.

За Братцел сътрудничеството между Volkswagen и Ford изпраща сигнал до цялата автомобилна индустрия. “Това поставя другите производители под натиск”, подчертава професорът. Volkswagen има значително предимство по отношение на цените, което би накарало конкурентите да се замислят. Следователно, натискът ще се увеличи, за да се формират подобни консорциуми в близко бъдеще.

Братцел вижда особена нужда от реакция в Daimler и BMW. “Производителите на премиумите трябва да помислят двойно повече за това, което искат да правят в бъдеще”, съветва той. Доста е възможно двата южногермански автомобилопроизводители да изберат обща електронна платформа, базирана на тази на предшественика Volkswagen – първоначалните преговори вече са в ход. General Motors, Toyota и Hyundai -Kia вероятно са достатъчно големи, за да разработят свои собствени комплекти.

За момента остава неясно каква стратегия ще преследват останалите европейски производители. Най-голяма нужда Братцел вижда в Италия. “За това „Фиат“ (Fiat) да няма нищо”, е негова лична грижа. Може би точно най-близкият потенциален клиент на Volkswagen в Торино ще бъде този, който ще премести модулната система MEB от Волфсбург.

Споделете

CAPTCHA изображение
“Теленор”: Опитват измама с профили

“Теленор”: Опитват измама с профили

Зачестили са опитите за измами чрез нерегламентиран достъп до профили на потребители в приложението MyTelenor, предупреждават от “Теленор”. Измамниците използвали различни претексти с искане клиенти да предоставят пин код или парола за достъп. “Теленор” никога не иска от своите клиенти такава информация за достъп до MyTelenor извън самото

Основателят на "Хуавей": Поставени сме в ситуация на живот и смърт

Основателят на "Хуавей": Поставени сме в ситуация на живот и смърт

Основателят на Huawei Technologies Рън Джънфей предупреди в писмо, изпратено до служителите, че компанията се намира в „момент на живот и смърт“ и посъветва недостатъчно активните служители да създадат „отряди“, за да опитат нови проекти. Работниците, които не успеят, ще получават намаление на заплатата на всеки няколко месеца и могат да загубят

На плюс! Фискалният резерв  е 11,8 млрд. лв., не е бил толкова  от март 2016 г.

На плюс! Фискалният резерв е 11,8 млрд. лв., не е бил толкова от март 2016 г.

В Сребърния фонд има 3 млрд. Заради ниските лихви парите не носят доходност, но и рисковете за тях са малки Парите във фискалния резерв отново са над 11 млрд. лв. Към 30 юни т.г. 10,82 млрд. лв. от тях са на депозит в БНБ и в търговски банки, а 450 млн. лв. са вземанията от фондовете на Европейския съюз

Huawei обмисля създаването на чип с отворен код ако забраната на САЩ продължи

Huawei обмисля създаването на чип с отворен код ако забраната на САЩ продължи

Технологичният гигант съобщи в сряда, че обмисля използването на RISC-V, вид отворена архитектура за чипове, ако американското правителство продължи с рестрикциите върху достъпа до последните технологии на британската фирма ARM. Сю Джъдзюн, ротационен председател на Huawei, каза в интервю, че компанията вече притежава безсрочен лиценз за

Албания забрани вноса на близо 400 тона месо

Албания забрани вноса на близо 400 тона месо

Албанската Агенция за контрол на храните днес забрани вноса на общо 387,1 тона месо от Бразилия, Канада и Кипър. Според агенцията 234,5 тона месо са върнати в страната на произход, а други 152,6 тона са в процес на връщане, информира БГНЕС. Пратките бяха спрени по време на инспекции на храните, извършени на пристанище Дуръс

Самолет летял 200 км без пътници, за да може принц Уилям да пътува с логото на компанията

Самолет летял 200 км без пътници, за да може принц Уилям да пътува с логото на компанията

Ръководството на авиокомпанията "Флайби" е наредило самолет да лети без пътници 200 км, за да може принц Уилям и семейството му да пътуват в машина с нейното лого, а не с това на шотландската компания, която извършва полетите от Норич до Абърдийн от тяхно име, съобщи в ."Дейли мейл", цитиран от БТА.

АКТУАЛНО

Хората сега готови да купуват най-много от последните 6 години

На море в България: Варна - нашата Ница, хармония от диви плажове и луксозни курорти

Прекрасните брегове по Северното Черноморие предлагат почивка за всеки вкус Девствени плажове с модерни курорти се редуват хармонично от Варна до Балчик. Край прекрасните брегове на север има възможности за почивка за всички вкусове. Фичоза, Ветеран, Галата. Това е “светата троица” край морето, предпочитана предимно от варненци.

КЗП предупреждава: При онлайн резервациите не прибързвайте с бутона "купи"

Хората да не взимат прибързани решения при онлайн резервация на почивка, дори когато са атакувани с изскачащи прозорци и анонси от рода на „Последна стая”, „Само две стаи”, „Още пет потребителя разглеждат тази оферта” и пр. Това препоръча председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов.

Huawei обмисля създаването на чип с отворен код ако забраната на САЩ продължи

Технологичният гигант съобщи в сряда, че обмисля използването на RISC-V, вид отворена архитектура за чипове, ако американското правителство продължи с рестрикциите върху достъпа до последните технологии на британската фирма ARM. Сю Джъдзюн, ротационен председател на Huawei, каза в интервю, че компанията вече притежава безсрочен лиценз за

“Теленор”: Опитват измама с профили

Зачестили са опитите за измами чрез нерегламентиран достъп до профили на потребители в приложението MyTelenor, предупреждават от “Теленор”. Измамниците използвали различни претексти с искане клиенти да предоставят пин код или парола за достъп. “Теленор” никога не иска от своите клиенти такава информация за достъп до MyTelenor извън самото

БИЗНЕС НОВИНИ

НЕ ПРОПУСКАЙ

На плюс! Фискалният резерв е 11,8 млрд. лв., не е бил толкова от март 2016 г.

Министър Ангелкова: "Албена" е един от символите на българския туризъм

За 50 години курортът "Албена" се превърна в един от символите на българския туризъм, заяви министърът на туризма Николина Ангелкова по време на тържеството за отбелязване на юбилея на комплекса. "Албена" не е само символ на природа, хармония, спокойствие и качество, това е и един от символите на българския туризъм", посочи министърът,

Несебър става столица на меда до 8 септември

За 18-та поредна година днес в Несебър започна традиционният Фестивал на меда. Тази година в него участват около 20 пчелари от цялата страна. Пространството около пл. „Месамбрия“ в Стария град отново е изпълнено с производители на качествени продукти от природния елексир - асортиментът включва както традиционни медни изкушения,

Самолет летял 200 км без пътници, за да може принц Уилям да пътува с логото на компанията

Ръководството на авиокомпанията "Флайби" е наредило самолет да лети без пътници 200 км, за да може принц Уилям и семейството му да пътуват в машина с нейното лого, а не с това на шотландската компания, която извършва полетите от Норич до Абърдийн от тяхно име, съобщи в ."Дейли мейл", цитиран от БТА.

Туск: Европа ще отговори на американските мита, ако това е необходимо

Председателят на Европейския съвет Доналд Туск заяви, че Брюксел ще отговори на митата, които Доналд Тръмп заплаши да наложи върху европейски стоки, предава AFP. Той заяви това по време на срещата от високо равнище между лидерите на страните от формата Г-7. Точно преди да отлети за срещата, Доналд Тръмп заплаши,

ОЩЕ ОТ БИЗНЕС НОВИНИ

"Фич" потвърди кредитния рейтинг на България, с положителна перспектива е

Тръмп се отказа от орязване на бюджета на дипломацията и помощта за развитие

След бурни реакции както от демократи, така и от републиканци, Доналд Тръмп се отказа да съкрати с 4 милиарда долара бюджета на американската дипломация и помощта за чуждестранно развитие, предаде Франс прес, позовавайки се на днешно изявление на Държавния департамент. "Президентът реши да не дава ход на предложение за анулиране на някои средства,

Тръмп се отказа от орязване на бюджета на дипломацията и помощта за развитие

След бурни реакции както от демократи, така и от републиканци, Доналд Тръмп се отказа да съкрати с 4 милиарда долара бюджета на американската дипломация и помощта за чуждестранно развитие, предаде Франс прес, позовавайки се на днешно изявление на Държавния департамент. "Президентът реши да не дава ход на предложение за анулиране на някои средства,

Тръмп обяви нови ответни търговски мерки срещу Китай

Американският президент Доналд Тръмп съобщи, че внасяни от Китай продукти, за които беше определено да бъдат обложени с 10-процентни мита от 1 септември, ще бъдат обложени с 15 процента, предаде Асошиейтед прес. Тръмп обяви още, че считано от 1 октомври, стоки и продукти, които в момента са с 25 процента мито, ще бъдат облагани с 30 процента,

Евростат: През последните 5 години у нас не е реализиран нито един морски круиз

През последните 5 години у нас не е реализиран нито един морски круиз от двете ни пристанища Варна и Бургас, показват данни на Евростат за тенденциите при развитието на този вид морски туризъм в страните на ЕС през миналата година. Единственият морски круиз, тръгнал от пристанище Варна е бил през далечната 2013 г., сочи европейската статистика.

АКТУАЛНО ОТ БИЗНЕС НОВИНИ