Забраняват вноса на дизели втора ръка

  • 0
authorАвтор: Христо Николов
Забраняват вноса на дизели втора ръка

България ще направи опит да забрани вноса на стари дизелови коли от 2021 г.

България също се включва в европейската борба срещу дизеловите превозни средства.

За първи път в официален документ – проекта на Национална програма за контрол над замърсяванията на въздуха, се предвиждат мерки за ограничаване на дизеловите автомобили втора употреба.

През 2020 г. у нас трябва да се забрани вносът им, като е планирано мярката да влезе в сила от 1 януари 2021 г. Това е записано в проекта на 166-страничния документ, който екоминистерството е пуснало за обществено обсъждане.

Става въпрос за дизелови коли със стандарт Евро 3 или по-стари от тях, макар че в програмата е отбелязан и друг вариант - да се допуска вносът само на коли от Евро 4 нагоре (виж графиката).

Има обаче важна забележка – първо трябва да се вземе разрешение за такава забрана от Европейската комисия, тъй като тя евентуално би нарушила директивите за свободно движение на стоки, хора и капитали.

Ако не се получи такова разрешение, се предлага да се направи промяна на Закона за чистотата на атмосферния въздух, която да даде възможност на общините да създадат зони в центровете на градовете, в които да не се допускат силно замърсяващи автомобили 

Най-вероятно общините ще получат правото да определят такива зони, независимо дали ще има пълна забрана на вноса, или не, защото в програмата се предвижда в София и Пловдив те да бъдат създадени още тази година.

Друга мярка, която да намали замърсяването на въздуха от транспортните средства, предвижда постепенно намаляване на дизеловите автобуси от автопарка на предприятията за градски транспорт в цялата страна. Това ще става постепенно, като са посочени две дати: през 2030 г. дизеловите автобуси да са под 50% от всички превозни средства в градския транспорт, а през 2050 г. да няма нито един.

В програмата пише също, че са разглеждани възможностите за промяна на политиката по отношение на катализаторите. Но е преценено, че с тях се правят твърде много измами и много собственици на коли намират начин да ги свалят, а и контролът в сервизите не е на ниво.

Част от предвидените мерки за намаляване на фините прахови частици във въздуха са познати от вече действащата национална програма за подобряване на качеството на атмосферния въздух, която бе приета миналата година от кабинета и ще действа до 2024 г. Там се предвижда в общините, в които нормите за фини прахови частици са превишени, да бъдат подменени печките за изгаряне на въглища и дърва с т.нар. печки с евроетикет.

Отделно от това до края на тази година трябва да се приемат промени в закони и наредби, които да забранят най-силно замърсяващите въздуха въглища и брикети, както и да се въведат стандарти за дървата за огрев.

Новост обаче са предложенията, които засягат селското стопанство. Те се съсредоточават върху две основни неща: забраната за употреба на някои торове, съдържащи азот, и въвеждане на ограничения за оборския тор.

Проучванията у нас са показали, че въпреки намаляването на азотното замърсяване, след 2016 г. азотните емисии във въздуха отново са започнали да се увеличават. Тъй като главният замърсител е производството на азотна киселина, а там са въведени адекватни мерки, експертите, работещи върху програмата, са установили, че този път причината е в изкуствените азотни торове.

Сега задачата е замърсяването от употребата на такива торове да бъде намалено поне с 25%, като допълнително ще се мисли какви мерки точно да бъдат взети. Най-вероятно няма да има тотална забрана, тъй като в документа се говори за промени в закони и наредби, така че да се предотврати използването на азотни торове в близост до водни басейни.

Оборският тор причинява замърсявания от амоняк и въпреки че с намаляването на селскостопанските животни през последните години замърсяванията са намалели, все още нивото им е високо. Предложените мерки за намаляването им предвиждат писането на правила за добри практики при управлението на оборския тор.

 Мерките за торовете трябва да бъдат предприети през 2020 г.

Програмата предвижда още една мярка за селското стопанство, засягаща паленето на стърнища. В момента в закона има само глоба за собствениците на терени, върху които се изгарят стърнища, която е между 1500 и 6000 лева. Според програмата тези случаи трябва и да се докладват на Държавен фонд “Земеделие” и субсидиите за площ трябва да бъдат връщани обратно.

 

Къде в Европа спряха или ще спират дизеловите коли

Големите градове в Европа, които възнамеряват да забранят навлизането в центъра на дизелови автомобили или вече са го направили, стават все повече.

В Германия например ще се въведе син стикер за автомобилите със слабо замърсяване – най-често от стандарта ЕВРО 6 и по-новите от него, и само те ще бъдат допускани в определени дни и определени зони в градовете.

Това става възможно, след като миналата година Федералният съд разпореди, че в градовете с наднормено замърсяване на въздуха градските управи имат право да въвеждат такива ограничения. Най-вероятно първите ще са Дюселдорф и Щутгарт, но другите градове с наднормени нива на азотни окиси във въздуха са Мюнхен, Кьолн, Берлин, Дортмунд, Есен, Франкфурт, Хамбург, Майнц, Майнхайм и Нюрнберг.

От тях единствено в Берлин има определена зона от 88 квадратни километра в центъра, в която и сега е забранено да се движат превозни средства на дизел.

Рим вече взе решение и от началото на 2024 г. центърът му ще е зона, забранена за движение на всякакви дизелови коли. Париж определи същата година за тотална забрана за движение на всякакви дизелови леки автомобили в града.

В Атина от години има система за движение на всички леки автомобили, при която те се движат само ако са нечетни или четни номера в зависимост от дните. Такава система бе обсъждана и за София, но идеята бе изоставена, след като бяха изнесени данни, че много гръцки семейства имат в гаражите си по две коли - едната с четен, а другата с нечетен номер.

От догодина дизеловите коли няма да могат да се движат също в определени части на Лондон и Мадрид. През октомври 2017 г. в Лондон бе въведена дневна такса за шофиране на автомобил в определена зона от центъра и от догодина пълната забрана за движение на дизелови коли важи за същата зона. Автобусите ще продължат да се движат в нея, но ще заплащат такса за това.

В Милано градската управа раздава ваучери за ползване на градски транспорт на всички, които оставят колите си вкъщи.

В Брюксел засега свободните от дизелови автомобили дни в седмицата са всяка неделя. През този ден хората се насърчават да излизат на пикник в града, като специално за целта по централния булевард “Анслах” са обособени места за такъв отдих. 

Споделете

CAPTCHA изображение
“Фолксваген” - България още е в играта

“Фолксваген” - България още е в играта

Имаме по-добри шансове от Румъния Драмата с новия завод на “Фолксваген” не спира. Уж всичко беше ясно още в началото на лятото, уж всичко беше уточнено и договорът с Турция подготвен за подписване – но нищо не се случи. Надзорният съвет всеки път отлага решението и всеки път има нови и нови аргументи за отлагане – от човешките права

Спас Русев и ВТБ продават "Виваком" на инвестиционна група почти 4 пъти по-скъпо

Спас Русев и ВТБ продават "Виваком" на инвестиционна група почти 4 пъти по-скъпо

Спас Русев и руската държавна банка ВТБ продават бившия държавен телеком "Виваком" на цена, близо 4 пъти по-висока от тази, на която го купиха преди 4 години, и е възможно да има сделка в следващите 2 седмици, съобщи "Файненшъл таймс". Телекомът, чиято покупка за 330 млн. през 2015 г. беше финансирана основно от руснаците, сега се предлага за 1

В Черна гора магазините вече не работят в неделя

В Черна гора магазините вече не работят в неделя

В Черна гора днес са затворени всички магазини и търговски центрове, тъй като влезе в сила измененият закон за вътрешната търговия, в който се казва, че в неделя и в дните на държавни и други празници търговия може да се извършва само в специализирани магазини, пазари или будки за продажба на вестници, предава БТА

Започна изграждането на първия китайски круизен кораб

Започна изграждането на първия китайски круизен кораб

Първият круизен кораб, които ще бъде построен в континентален Китай, навлезе в етап на производство този петък, съобщава радио "Китай". Със своите 135 500 тона, Vista-class, корабът се очаква да покаже силата на Китай в корабостроителните технологии, посочват експерти. Церемония по старта на строежа се проведе в компания „Shanghai Waigaoqiao

Нова банкнота от 50 лева от ноември

Нова банкнота от 50 лева от ноември

Нова банкнота с номинал 50 лева пуска в обращение БНБ от 1 ноември. Отпечатани са 31 млн. броя. “Основните елементи и дизайн са запазени. Въвеждаме нови защити”, съобщи подуправителят на БНБ Калин Христов. Догодина са планирани нови емисии от 20, 10 и 5 лева, каза той. Засега не се обсъжда пускане на банкнота с номинал 200 лв

Kомпания търси служители, за да отсядат в най-луксозните имоти в света

Kомпания търси служители, за да отсядат в най-луксозните имоти в света

Туристическа компания търси да наеме между 5 и 10 души, които да отсядат в някои от най-луксозните имоти в света, за да са сигурни, че те са подходящи за най-богатите купувачи. Нещо повече, на успелите кандидати ще бъде изплатена заплата в размер на 2 000 британски лири (2550 долара) за всеки дом, в който остават, с шанс да посещават 10-15 годишно

АКТУАЛНО

Осигурени са първите 200 млн. евро за “Балкански поток”

"Фолксваген": Не търсим ново място за завода си, проектите са замразени

Германският концерн "Фолксваген" не търси ново място за завода си, заяви член на управителния съвет на компанията, цитиран от „Ханделсблат“. Пред журналисти Андреас Тостман, който отговаря за производството, поясни, че Фолксваген следи внимателно турската офанзива в Сирия. „Не сме притиснати от времето и затова решението ни

Борисов: На голите поляни, където пасяха магарета, расте завод след завод (Обзор)

Парцелите в индустриалните зони са разпродадени “Драго ми е, като виждам как на голите поляни, където пасяха магарета, расте завод след завод. Правят се все по-сложни, по-скъпи и по-добри неща.” Това заяви премиерът Бойко Борисов при посещението си в индустриалната зона на Куклен, където откри ново турско предприятие за стопове и фарове за

Кирил Домусчиев обсъжда в Рим българо-италиански бизнес проекти

Така председателят на КРИБ и президентът на италианската Конфиндустрия Венченцо Боча дадоха нов тласък на деловите ни отношения Председателят на КРИБ Кирил Домусчиев и президентът на Конфиндустрия Венченцо Боча дадоха в Рим нов тласък на българо-италианските бизнес проекти Председателят на КРИБ Кирил Домусчиев се срещна днес в Рим с президента

Започна изграждането на новото кръгово кръстовище на пътя Пловдив - Асеновград

Стартира изграждането на новото кръгово кръстовище при 14-ти км на път Пловдив - Асеновград, съобщиха от пресцентъра на АПИ, цитирани от БТА. То ще замени съществуващото кръстовище на входа на Пловдив при пресичането на пътя с улица "Асеновградско шосе". С осигуряването на кръгово движение с три ленти ще се повиши пътната безопасност и ще намалеят

БИЗНЕС НОВИНИ

НЕ ПРОПУСКАЙ

Русия: Инфраструктурата за "Турски поток" в България ще бъде построена в началото на 2020 г.

Китайските стартъпи надвишиха тези в САЩ за първи път

Китай в момента има повече частни стартъпи на стойност 1 милиарда долара отколкото САЩ, се посочва в скорошен доклад, съобщава Радио "Китай". До юни 2019 г., 206 са китайските компании от общо 494 по цял свят, достигнали и надхвърлили стойност от 1 милиард долара, които са известни като „компании еднорози".

Борисов: В България се връщат високо квалифицирани кадри от чужбина (На живо)

Премиерът Бойко Борисов присъства на откриването на производствен завод за автомобилни светлини в Индустриалната зона край Пловдив. От Пловдив до Инстабул и от Пловдив до Белград имаме пътища. За това идват инвестиции. Научихме се от старите грешки. Всички парцели имат ток вода, даваш им парцел, а те идват да си строят Сега

Борисов: Строим 2 газови магистрали, ще имаме най-ниски цени в региона

- Огромен проект е “Балкански поток” - за 1,1 млрд. евро, с 1 млрд. по-евтин от “Южен поток”, посочи премиерът - За първи път в България се построи съоръжение като газоизмервателната станция “Странджа”, направи я “Главболгарстрой” Две газови магистрали строи България и така страната ни ще се върне на мястото си като газоразпределителен център.

Вдигат пенсиите с 6,7%, таванът обаче закован на 1200 лв. (обзор)

Бизнесът ще плаща първите 3 дни болнични и догодина 6,7% ще е увеличението на пенсиите от 1 юли 2020 г., предвижда проектобюджетът на държавното обществено осигуряване, предложен от управителя на НОИ Ивайло Иванов. Минималната пенсия ще се вдигне с 14,7 лв. и ще стане 234,13 лв., а средната ще стигне 412,28 лв. спрямо 381,74 лв

ОЩЕ ОТ БИЗНЕС НОВИНИ

"Фейсбук" отпадна от Топ 10 на най-скъпите марки в света

Протестите няма да лишат Хонконг от ролята му на водещ финансов център в Азия

На фона на американско-китайската търговска война и местните антиправителствени протести, които продължават вече пети месец, мнозина изразяват съмнение дали Хонконг може да запази позицията си на водещ финансов център в Азия. Някои медии съобщават за богати хонконгски жители, които прехвърлят пари в Сингапур, Лондон и други финансови центрове.

Радев: Разширяваме икономическия обмен с Виетнам

Увеличаването на икономическия, търговски и инвестиционен обмен между България и Виетнам е общ приоритет и институциите в двете държави са готови да подкрепят инициативите на бизнеса. Това беше общата позиция на президента Румен Радев и министър-председателя на Виетнам Нгуен Суан Фук, които проведоха среща днес в Токио

Китайските стартъпи надвишиха тези в САЩ за първи път

Китай в момента има повече частни стартъпи на стойност 1 милиарда долара отколкото САЩ, се посочва в скорошен доклад, съобщава Радио "Китай". До юни 2019 г., 206 са китайските компании от общо 494 по цял свят, достигнали и надхвърлили стойност от 1 милиард долара, които са известни като „компании еднорози".

В Китай вече има повече богати хора отколкото в САЩ

Въпреки продължаващата търговска война между Вашингтон и Пекин и забавящата се китайска икономика, сега Китай има повече по-богати граждани отколкото САЩ, според ново проучване на швейцарската банка Credit Suisse. Публикуваният в понеделник доклад установи, че 100 милиона китайци вече са в топ 10% от световното богатство

АКТУАЛНО ОТ БИЗНЕС НОВИНИ