Свещеният Граал на размера в автомобилостроенето

  • 0
authorАвтор: Ан Фейс, в. "Ле-з-еко"
Свещеният Граал на размера в автомобилостроенето

Жан-Доминик Сенар

Ако Renault искаше да се обедини с Fiat Chrysler, това бе преди всичко, за да достигне прословутия критичен размер, който повече от всякога е Свещеният Граал на автомобилостроенето. Предстоящите инвестиции, и по-специално колата на бъдещето, превърнаха мащабните икономии в необходимост. Автомобилът обаче е сложен продукт и в надпреварата към постигане на по-голям размер трябва да се проявява предпазливост.

Това състезание кара някои да продават на безценица коли при съмнителни условия, други - да мечтаят за изгодни бракове, които да бъдат отпразнувани много помпозно: критичният размер, повече от всякога, е Свещеният Граал на автомобилния сектор. За Жан-Доминик Сенар, президента на Renault, това е ключовият аргумент в полза на голямото сливане с Fiat Chrysler, което той поддържаше пламенно, и днес все още поддържа пламенно, въпреки че италианската компания официално оттегли своята оферта.

С 8,7 милиона произведени коли новият "европейски автомобилен шампион" би следвал плътно световните гиганти Toyota и Volkswagen, които правят по над 10 милиона. Ако в сметката бъдат включени Nissan и Mitsubishi, партньорите на Renault в алианса, то броят би надхвърлил 15 милиона, чупейки всички броячи. Докато оглавяваше съюза Renault-Nissan-Mitsubishi, Карлос Гон не криеше това: "Надпреварата за размера е стратегическа", каза той още в началото на миналата година. Под неговото ръководство първоначалното обединение на трите конструктора стана номер едно в света през 2017 година.

Скъпоструващи скандали

Естествено, всички ръководители в сектора се пазят да не превърнат размера в самоцел. Преди всичко, "това, което е от значение, са качеството и печалбата", спомни си Жан-Доминик Сенар пред "Ле-з-еко" преди няколко дни.

В търсене на обеми продажби на всяка цена, някои, наистина, си изгориха крилата. Toyota в крайна сметка занемари качеството, за да се озове преди няколко години в скъпоструващи скандали. Инженерите на Volkswagen манипулираха двигатели, предизвиквайки прословутия "Дизелгейт" - скандал, придобил глобални измерения. Неотдавна Nissan влоши условията, при които продаваше в Съединените щати, имиджът на компанията пострада и нейните продажби отвъд Атлантика намаляха чувствително.

При това да останеш малък регионален играч не е вариант. Освен ако нямаш достатъчно комфортен марж на печалба, за да поеме шокове и бъдещи инвестиции - това може би е възможно за водещи автомобилопроизводители като Daimler и BMW.

Мащабни икономии

Ситуацията е по-сложна за по-масовите конструктори с по-малък марж на печалба. Още повече че сега, повече от всякога е настъпил часът на мащабните икономии. Поради липса на критичен размер, който да им позволи да поемат по-големи обеми увеличаващи се инвестиции, на автомобилопроизводителите ще им е трудно да изпълняват все по-високите изисквания в областта на сигурността или замърсяването. Или пък да финансират технологиите, необходими за прехода към електрическия, свързан и автономен автомобил. Трябва да се наричаш Volkswagen (и да имаш годишен оборот от 236 милиарда евро), за да можеш да обявиш инвестиции в колата на бъдещето за. . . 44 милиарда евро за петгодишен период! Дори онези, които предпочитат пътя на партньорствата, ще трябва да имат тежест пред технологичните гиганти като Waymo или Uber.

Провалени бракове

Карлос Таварес не се излъга за това. Човекът, който не пестеше критиките си, напразни, срещу курса към придобиване на обем, поет от Карлос Гон, неговия бивш шеф, превърнал се във враг, в крайна сметка се подаде на изкушението, купувайки германската компания Opel. Преминавайки по този начин прага от 4 милиона продадени коли годишно, главният изпълнителен директор на групата PSA дори сега показва, че е готов на евентуални други сделки - впрочем той също мечтаеше да се обедини с Fiat Chrysler.

Размерът обаче не би оправдал каквато и да било операция. "Разбира се, размерът е от съществено значение в този сектор, но трябва да се види как е постигнат той!", подчертава Бернар Жулиен, лектор на конференции в Университета на Бордо. Японският гигант Toyota, например, никога не е придобивал други компании, припомня изследователят. Що се отнася до Volkswagen, той изкупи само по-малки от него, лесни за интегриране фирми. По същия начин, PSA погълна зрелищно Opel, но това стана, защото германският конструктор, който бе на загуба от 15 години, нямаше никакъв избор. Точно обратното, германското автомобилостроене изобилства от провалени бракове - понякога дори още преди да бъдат консумирани: Renault-Volvo, Daimler-Chrysler, BMW-Rover, Fiat-General Motors, Ford-Volvo, Volkswagen-Suzuki и т. н. Въпрос на сложност, его, културни различия, мениджърски умения.

Хаотичен свят

Трудността обаче е свързана и със самата същност на продукта: автомобилът е нещо изключително сложно, изискващо постоянното взимане на хиляди конкретни решения. Синергиите са трудно постижими без перфектен синхрон на една и съща честота. Маржът на оперативната печалба на Toyota (8,2% миналата година), една много добре интегрирана група, е доста по-висок, отколкото на Renault (6,3%), която, въпреки това, със своите партньори от алианса, на хартия има същата тежест като обем на продажбите. Дори лишена от Opel, "малката" PSA достигна 7,7% миналата година.

Като обобщение, необходима е предпазливост в надпреварата за обеми. "Човек дори може да се попита дали размерът не става сериозно препятствие за управлението на автомобилна група в един толкова хаотичен свят. Необходимо е постоянно приспособяване, тръгване, спиране, промяна на посоката. Подвижността също е ценна!", съветваше миналата година Карлос Таварес. За производителите цялата трудност днес е да поставят курсора на точното място.

(От БТА)

Споделете

CAPTCHA изображение
Големи банки въвеждат отрицателни лихви

Големи банки въвеждат отрицателни лихви

Банкери са категорични, че у нас такава мярка още не се предвижда Големи банки в еврозоната обмислят въвеждане на отрицателни лихви върху депозитите от догодина. Някои от тях работят и у нас или имат клонове в България. “От 2020 г. “УниКредит” ще сложи отрицателни лихви засега само върху големите депозити над 100 000 евро”

България готова да удвои субсидиите за "Фолксваген", може да предложи до 260 вместо 135 млн. евро

България готова да удвои субсидиите за "Фолксваген", може да предложи до 260 вместо 135 млн. евро

За да осигури България договора за новия завод на "Фолксваген", страната е готова да удвои субсидиите, които предлага, пише в ексклузивен материал във вторник вечер германският всекидневник Frankfurter Allgemeine Zeitung. „Намерихме начин да предложим на Volkswagen Group вместо 135 млн. евро 250 до 260 милиона евро"

Австрийска компания готова да вложи 20 млн. лв. в Кюстендил

Австрийска компания готова да вложи 20 млн. лв. в Кюстендил

Инвеститорът доведен от независимия Здравко Милев Австрийска инвестиционна компания от клас А, която работи и в България, е готова да вложи 20 млн. лв. в изграждането на плодово преработвателно предприятие в Кюстендил. Инвеститорите бяха доведени от независимия кандидат-кмет Здравко Милев, подкрепен от БСП

Плевнелиев: С „Фолксваген“ оставаме приятели, но ще сезираме Еврокомисията

Плевнелиев: С „Фолксваген“ оставаме приятели, но ще сезираме Еврокомисията

С „Фолксваген“ оставаме приятели, но ще сезираме Европейската комисия за неспазването на правилата на общия пазар от Турция. Това заяви президентът на България в периода 2012-2017 г. и председател на Автомобилния клъстер в България Росен Плевнелиев пред news.bg по повод решението на немския инвеститор "Фолксваген" да избере да развие бизнеса си в

Спас Русев и ВТБ продават "Виваком" на инвестиционна група почти 4 пъти по-скъпо

Спас Русев и ВТБ продават "Виваком" на инвестиционна група почти 4 пъти по-скъпо

Спас Русев и руската държавна банка ВТБ продават бившия държавен телеком "Виваком" на цена, близо 4 пъти по-висока от тази, на която го купиха преди 4 години, и е възможно да има сделка в следващите 2 седмици, съобщи "Файненшъл таймс". Телекомът, чиято покупка за 330 млн. през 2015 г. беше финансирана основно от руснаците, сега се предлага за 1

Слагат камери за скоростта на магистралата Белград - Ниш, глобите започват от 25 евро

Слагат камери за скоростта на магистралата Белград - Ниш, глобите започват от 25 евро

Потокът туристи, пътуващи през летните отпуски, ще трябва по-стриктно да спазват ограниченията на скоростта на основната автомагистрала в Сърбия, за да избегнат големи глоби, предаде ДПА. Започвайки от днес в полунощ, сръбските власти ще включат камери на 14-те пункта за плащане на пътни такси на автомагистрала Белград-Ниш и ще записват минаването

АКТУАЛНО

Започна изграждането на първия китайски круизен кораб

Селфи с инструктора ще доказва изпита за книжка (Обзор)

Министър Желязков и автошколи договарят нови правила за шофьорските курсовете Селфи на кандидат-шофьора с инструктора в колата ще е сред доказателствата, че часът за кормуване е действителен. Това предвижда електронен контрол на часовете на кандидат-шофьорите, разработван от Министерството на транспорта

731 млн. пратени от емигранти за 7 месеца

Близо 731 млн. евро са изпратените у нас пари от емигранти до края на юли, отчита статистиката на БНБ. За същия период на 2018 г. сумата е била с 13 млн. евро по-малко. До седмия месец на 2019 г. най-много постъпления са получени през май, когато сумата възлиза на близо 120 млн. евро, а най- малко са преводите през януари - 88,3 млн. евро

Нова банкнота от 50 лева от ноември

Нова банкнота с номинал 50 лева пуска в обращение БНБ от 1 ноември. Отпечатани са 31 млн. броя. “Основните елементи и дизайн са запазени. Въвеждаме нови защити”, съобщи подуправителят на БНБ Калин Христов. Догодина са планирани нови емисии от 20, 10 и 5 лева, каза той. Засега не се обсъжда пускане на банкнота с номинал 200 лв

Съд обяви несъстоятелност на мини „Бобов дол”

Окръжен съд – Кюстендил обяви несъстоятелност на мини „Бобов дол” в несъстоятелност. Решението е взето на 14 октомври, съобщи БНР. Производството по несъстоятелност бе спряно, а след това възобновено по искане на НАП. Причината - неизпълнение на оздравителния план. Магистрати припомниха, че производството по несъстоятелност на мини "Бобов дол"

БИЗНЕС НОВИНИ

НЕ ПРОПУСКАЙ

Внук на княз и Симеон Сакскобургготски валидираха пощенска карта (Обзор)

Kомпания търси служители, за да отсядат в най-луксозните имоти в света

Туристическа компания търси да наеме между 5 и 10 души, които да отсядат в някои от най-луксозните имоти в света, за да са сигурни, че те са подходящи за най-богатите купувачи. Нещо повече, на успелите кандидати ще бъде изплатена заплата в размер на 2 000 британски лири (2550 долара) за всеки дом, в който остават, с шанс да посещават 10-15 годишно

Наливат 13 милиона лева в енергийната инфраструктура на заводите за стъкло до Търговище

В разширяване и увеличаване на капацитета на енергийната инфраструктура на заводите за стъкло край Търговище ще бъдат инвестирани общо 13 млн. лева. Това съобщи при посещението си днес в района министърът на енергетиката Теменужка Петкова. Инвестицията е предназначена да задоволи икономическите потребности на промишлените предприятия в община

Росен Желязков: Корупцията покрай шофьорските курсове е 3 млн. лева годишно

„Искаме да направим шофьорските изпити обективни, които да оценяват наистина достигнатите знания и умения от кандидат-шофьорите, защото след този изпит те излизат на пътя“. Това заяви министърът на транспорта Росен Желязков по време на среща с автомобилни инструктори от цялата страна. На нея бяха обсъдени бъдещи промени в правилата на обучение и

Все по-малко българи са готови да работят за малко пари

„Все повече намаляват българите, които са готови да работят за малко пари. Много им е лесно да се качат на самолета и да отидат там, където ще им плащат повече или те ще си мислят, че им плащат повече”. Това коментира в предаването лидерът на КТ „Подкрепа” Димитър Манолов. По думите му все пак заплатите лека полека се повишават, предава NOVA

ОЩЕ ОТ БИЗНЕС НОВИНИ

НАП-Добрич е събрало 1 млн. лв от глоби

БНБ: Капиталова сметка на страната за август е 1249 млн. евро

Текущата и капиталова сметка на страната за август е положителна и възлиза на 1249 млн. евро при излишък от 1157.7 млн. евро за август 2018 г. отчита Българската народна банка. За януари - август 2019 г. текущата и капиталовата сметка е положителна и възлиза на 4812.7 млн. евро (8.1 на сто от Брутния вътрешен продукт ) при излишък от 2800.7 млн

Борисов: 6 страни искаме преразглеждане на пакета "Мобилност" (На живо)

Малко емоционално беше, но накрая всички решихме, че това, което подписахме в София, ще продължи и в Загреб да се разисква. Има няколко изречения, които вече дават тази перспектива. Аз го предложих и, за радост, Доналд Туск го предложи за гласуване и мина, така че мисля, че добре стана. Това заяви премиерът Бойко Борисов в Брюксел след заседанието

Започна запълването с газ на първия участък от "Турски поток:

Проектната компания, занимаваща се със строителството на газопровода "Турски поток", започна запълването с газ на първия участък от съоръжението, предаде ТАСС. Търговската експлоатация на газопровода по график е планирана да започне до края на 2019 година, предава

Спас Русев и ВТБ продават "Виваком" на инвестиционна група почти 4 пъти по-скъпо

Спас Русев и руската държавна банка ВТБ продават бившия държавен телеком "Виваком" на цена, близо 4 пъти по-висока от тази, на която го купиха преди 4 години, и е възможно да има сделка в следващите 2 седмици, съобщи "Файненшъл таймс". Телекомът, чиято покупка за 330 млн. през 2015 г. беше финансирана основно от руснаците, сега се предлага за 1

АКТУАЛНО ОТ БИЗНЕС НОВИНИ