Нови влакове на юг, за да се движат със 160 км/час, на север - най-добрите стари

  • 2
authorАвтор: Марияна Бойкова
Нови влакове на юг, за да се движат със 160 км/час, на север - най-добрите стари

От 50 мотриси на “Сименс” в движение са 35, 11 чакат за ремонт, а 4 са за бракуване. Първите от тях бяха доставени през 2005 г.

До края на 2019 г. търг за 15 нови мотриси и 30 вагона

Към 500 млн. лв. ще вложат БДЖ в ремонт на вагони и локомотиви и в купуване на нови влакове за 7 г., които се броят от сега. Това заяви шефът на борда на директорите на холдинга Григори Григоров пред “24 часа”. Поне на този етап толкова ще струва преходът на железницата от ниски скорости към 160 км в час.

До края на годината се очаква да бъде обявена процедура за нови 10-15 мотриси с 200 места с луксозни седалки за средни разстояния и за скорост 160 км в час, както и за 30 вагона с по 75 места за дълги разстояния пак за същата скорост.

Общо става дума за мотриси и вагони с 4000 седалки, по 25 000 евро едната. Това са 100 млн. евро. Очакването е първите доставки да са през 2022 година. Мотрисите са по-висок клас от тези на “Сименс” по маршрути до 3 часа, примерно от София до Стара Загора, Пловдив-Бургас. Вагоните са за дългите разстояния и целта е да бъдат комфортни за пътуване - освен седалките, в които да се престои 4-5 часа, да има интернет, мултимедия.

Вероятно

новите влакове ще са

за новите жп линии,

които са на юг

По северното трасе от София до Варна ще се ползват най-добрите досегашни вагони, тъй като по него едва 20-30 км са за скорост от 160 км в час. Така че в Северна България, освен че няма магистрала, няма и бързи влакове, тъй като липсват и бързите релси. Така че пътниците отвъд Балкана ще се возят на най-доброто от старото.

Във влаковете, които са композирани с новите вагони, може би ще има бистро. В мотрисите няма как да стане, но там може да има ъгъл с кафе машина.

Преди обаче да започнат да пристигат нови вагони и мотриси, предстоят сериозни ремонти на тъй наречения подвижен състав на БДЖ. В краткосрочните планове, които са до 2021 г., инвестициите са към 197 млн. лв.

Те включват обновяване на 227 вагона със средна цена от 180 000 лв. единият. Договорът е сключен през август 2018 г., 65 вагона вече са обновени, окончателният срок за приключване на ремонта е през 2021 г., а цялата сума е 52 млн. лв. Повечето от тези вагони могат да се движат със 140 км в час.

За да се върже графикът на влаковете, на БДЖ им трябват още 30-40 вагона.

За купуването им се

водят разговори с

немската железница

“Дойче бан”,

прогнозните сметки показват, че те ще струват между 3 и 5 млн. евро за 15-годишни вагони. Ако това се случи, осигуряването на железницата с пътнически вагони за 10 г. е решено, казва шефът на борда на холдинга.

Проблемът бил, че трябва да се обяви обществена поръчка, а не може да се купят директно от немската железница. Търси се вариант българската железница да се сдобие с тях през UIC, международна асоциация на железопътния транспорт, като вагонна помощ. Възможно било да се вземат под наем. Те ще бъдат за 160 км в час.

Ако това не стане, БДЖ вадят от резерва 40 стари вагона, но обновяването им щяло да струва 500 000 лв. за един, това ще излезе два пъти по-скъпо от купуването на втора ръка от Германия.

Разработва се и вариант БДЖ да си вземат 15 консервирани вагона, които били в добро състояние, от дружеството “Булвагон”, в което те са съдружник, но то не работи от 2012 г. Търси се юридическо решение как те отново да бъдат върнати в БДЖ. Целта е бързо и ефективно да се увеличат вагоните в експлоатация, за да може през следващите 10 години да се поръчва нов състав, казва Григоров.

На хартия “БДЖ

Пътнически превози”

има 730 вагона, от

които в движение

са едва 300

400 са стари и неизползваеми. За да изпълняват влаковете графиците си, тоест да не карат пътниците да чакат по гарите, трябват поне 350.

В парка на компанията в момента има 40 вагона за скорост 160 км в час и 9, които могат да развиват 200 км.

Втората стъпка в краткосрочната програма е ремонтът на 50-те мотриси “Дезиро” на “Сименс”. В момента 35 от тях осигуряват 60% от графика на влаковете.

Само че 11 мотриси, с по 200 места всяка, са спрени, докато не минат ремонт, а 4 са тотална щета, погинали са”, казва шефът на борда. Така че първата работа е ремонтът на тези 11, а след това поддържаето на другите 35 за пет години, което ще струва 137 млн. лева.

Фирмите “Алстом” и “Щадлер” оглеждат 46-те мотриси, които са за ремонт и поддръжка, тъй като процедурата е с пряко договаряне, и оферти се очакват до края на юли.

Тези мотриси са за пътуване на кратки разстояния, дизеловите са за 120 кв в час, а електрическите - за 140 км.

Успешното приключване на ремонта им ще позволи експлоатацията им поне още 10 г.

На месец те минават

по релсите 10 000 км,

което означава за това време всяка мотриса да навърти по 1,2 млн. км.

Другият огромен проблем на БДЖ, който свали доста пътници от влака, е недостигът на локомотиви и оттам закъсненията.

Предвижда се модернизация на 30 локомотива на “Шкода”, което включва и подмяна на електрическите системи, което ще ги направи да развиват скорост до 160 км в час.

Това ще им осигури 10 г. експлоатационна годност и ще струва по предварителни изчисления 25 млн. евро. Технически експерти на “Шкода” в петък бяха в БДЖ, за да се запознаят със състоянието на локомотивите, и се очаква до края на юни те да дадат варианти на технически решения. В края на юли ще бъде обявена обществената поръчка. Очаква се машините да бъдат модернизирани до 2 години.

Като се прибавят и средни ремонти на още 20 локомотива за 5 млн. евро, общата сума излиза на 130 млн. евро. Срещу тези пари БДЖ си осигуряват вагони и локомотиви до 2030 г.

380 млн. от тези 500 млн. са осигурени. Разчита се на 40 млн. капиталов трансфер от държавата всяка година за общо 7-те години, както и на 100 млн., отпуснати от Министерския съвет през 2018 г. за нов подвижен състав. Железницата, тъй като вече няма дългове, ще кандидатства за еврофинансиране, което е между 50 млн. и 100 млн. евро.

Споделете

CAPTCHA изображение
“Фолксваген” - България още е в играта

“Фолксваген” - България още е в играта

Имаме по-добри шансове от Румъния Драмата с новия завод на “Фолксваген” не спира. Уж всичко беше ясно още в началото на лятото, уж всичко беше уточнено и договорът с Турция подготвен за подписване – но нищо не се случи. Надзорният съвет всеки път отлага решението и всеки път има нови и нови аргументи за отлагане – от човешките права

Спас Русев и ВТБ продават "Виваком" на инвестиционна група почти 4 пъти по-скъпо

Спас Русев и ВТБ продават "Виваком" на инвестиционна група почти 4 пъти по-скъпо

Спас Русев и руската държавна банка ВТБ продават бившия държавен телеком "Виваком" на цена, близо 4 пъти по-висока от тази, на която го купиха преди 4 години, и е възможно да има сделка в следващите 2 седмици, съобщи "Файненшъл таймс". Телекомът, чиято покупка за 330 млн. през 2015 г. беше финансирана основно от руснаците, сега се предлага за 1

В Черна гора магазините вече не работят в неделя

В Черна гора магазините вече не работят в неделя

В Черна гора днес са затворени всички магазини и търговски центрове, тъй като влезе в сила измененият закон за вътрешната търговия, в който се казва, че в неделя и в дните на държавни и други празници търговия може да се извършва само в специализирани магазини, пазари или будки за продажба на вестници, предава БТА

Започна изграждането на първия китайски круизен кораб

Започна изграждането на първия китайски круизен кораб

Първият круизен кораб, които ще бъде построен в континентален Китай, навлезе в етап на производство този петък, съобщава радио "Китай". Със своите 135 500 тона, Vista-class, корабът се очаква да покаже силата на Китай в корабостроителните технологии, посочват експерти. Церемония по старта на строежа се проведе в компания „Shanghai Waigaoqiao

Нова банкнота от 50 лева от ноември

Нова банкнота от 50 лева от ноември

Нова банкнота с номинал 50 лева пуска в обращение БНБ от 1 ноември. Отпечатани са 31 млн. броя. “Основните елементи и дизайн са запазени. Въвеждаме нови защити”, съобщи подуправителят на БНБ Калин Христов. Догодина са планирани нови емисии от 20, 10 и 5 лева, каза той. Засега не се обсъжда пускане на банкнота с номинал 200 лв

Kомпания търси служители, за да отсядат в най-луксозните имоти в света

Kомпания търси служители, за да отсядат в най-луксозните имоти в света

Туристическа компания търси да наеме между 5 и 10 души, които да отсядат в някои от най-луксозните имоти в света, за да са сигурни, че те са подходящи за най-богатите купувачи. Нещо повече, на успелите кандидати ще бъде изплатена заплата в размер на 2 000 британски лири (2550 долара) за всеки дом, в който остават, с шанс да посещават 10-15 годишно

АКТУАЛНО

Осигурени са първите 200 млн. евро за “Балкански поток”

"Фолксваген": Не търсим ново място за завода си, проектите са замразени

Германският концерн "Фолксваген" не търси ново място за завода си, заяви член на управителния съвет на компанията, цитиран от „Ханделсблат“. Пред журналисти Андреас Тостман, който отговаря за производството, поясни, че Фолксваген следи внимателно турската офанзива в Сирия. „Не сме притиснати от времето и затова решението ни

Борисов: На голите поляни, където пасяха магарета, расте завод след завод (Обзор)

Парцелите в индустриалните зони са разпродадени “Драго ми е, като виждам как на голите поляни, където пасяха магарета, расте завод след завод. Правят се все по-сложни, по-скъпи и по-добри неща.” Това заяви премиерът Бойко Борисов при посещението си в индустриалната зона на Куклен, където откри ново турско предприятие за стопове и фарове за

Кирил Домусчиев обсъжда в Рим българо-италиански бизнес проекти

Така председателят на КРИБ и президентът на италианската Конфиндустрия Венченцо Боча дадоха нов тласък на деловите ни отношения Председателят на КРИБ Кирил Домусчиев и президентът на Конфиндустрия Венченцо Боча дадоха в Рим нов тласък на българо-италианските бизнес проекти Председателят на КРИБ Кирил Домусчиев се срещна днес в Рим с президента

Започна изграждането на новото кръгово кръстовище на пътя Пловдив - Асеновград

Стартира изграждането на новото кръгово кръстовище при 14-ти км на път Пловдив - Асеновград, съобщиха от пресцентъра на АПИ, цитирани от БТА. То ще замени съществуващото кръстовище на входа на Пловдив при пресичането на пътя с улица "Асеновградско шосе". С осигуряването на кръгово движение с три ленти ще се повиши пътната безопасност и ще намалеят

БИЗНЕС НОВИНИ

НЕ ПРОПУСКАЙ

Русия: Инфраструктурата за "Турски поток" в България ще бъде построена в началото на 2020 г.

Китайските стартъпи надвишиха тези в САЩ за първи път

Китай в момента има повече частни стартъпи на стойност 1 милиарда долара отколкото САЩ, се посочва в скорошен доклад, съобщава Радио "Китай". До юни 2019 г., 206 са китайските компании от общо 494 по цял свят, достигнали и надхвърлили стойност от 1 милиард долара, които са известни като „компании еднорози".

Борисов: В България се връщат високо квалифицирани кадри от чужбина (На живо)

Премиерът Бойко Борисов присъства на откриването на производствен завод за автомобилни светлини в Индустриалната зона край Пловдив. От Пловдив до Инстабул и от Пловдив до Белград имаме пътища. За това идват инвестиции. Научихме се от старите грешки. Всички парцели имат ток вода, даваш им парцел, а те идват да си строят Сега

Борисов: Строим 2 газови магистрали, ще имаме най-ниски цени в региона

- Огромен проект е “Балкански поток” - за 1,1 млрд. евро, с 1 млрд. по-евтин от “Южен поток”, посочи премиерът - За първи път в България се построи съоръжение като газоизмервателната станция “Странджа”, направи я “Главболгарстрой” Две газови магистрали строи България и така страната ни ще се върне на мястото си като газоразпределителен център.

Вдигат пенсиите с 6,7%, таванът обаче закован на 1200 лв. (обзор)

Бизнесът ще плаща първите 3 дни болнични и догодина 6,7% ще е увеличението на пенсиите от 1 юли 2020 г., предвижда проектобюджетът на държавното обществено осигуряване, предложен от управителя на НОИ Ивайло Иванов. Минималната пенсия ще се вдигне с 14,7 лв. и ще стане 234,13 лв., а средната ще стигне 412,28 лв. спрямо 381,74 лв

ОЩЕ ОТ БИЗНЕС НОВИНИ

"Фейсбук" отпадна от Топ 10 на най-скъпите марки в света

Протестите няма да лишат Хонконг от ролята му на водещ финансов център в Азия

На фона на американско-китайската търговска война и местните антиправителствени протести, които продължават вече пети месец, мнозина изразяват съмнение дали Хонконг може да запази позицията си на водещ финансов център в Азия. Някои медии съобщават за богати хонконгски жители, които прехвърлят пари в Сингапур, Лондон и други финансови центрове.

Радев: Разширяваме икономическия обмен с Виетнам

Увеличаването на икономическия, търговски и инвестиционен обмен между България и Виетнам е общ приоритет и институциите в двете държави са готови да подкрепят инициативите на бизнеса. Това беше общата позиция на президента Румен Радев и министър-председателя на Виетнам Нгуен Суан Фук, които проведоха среща днес в Токио

Китайските стартъпи надвишиха тези в САЩ за първи път

Китай в момента има повече частни стартъпи на стойност 1 милиарда долара отколкото САЩ, се посочва в скорошен доклад, съобщава Радио "Китай". До юни 2019 г., 206 са китайските компании от общо 494 по цял свят, достигнали и надхвърлили стойност от 1 милиард долара, които са известни като „компании еднорози".

В Китай вече има повече богати хора отколкото в САЩ

Въпреки продължаващата търговска война между Вашингтон и Пекин и забавящата се китайска икономика, сега Китай има повече по-богати граждани отколкото САЩ, според ново проучване на швейцарската банка Credit Suisse. Публикуваният в понеделник доклад установи, че 100 милиона китайци вече са в топ 10% от световното богатство

АКТУАЛНО ОТ БИЗНЕС НОВИНИ