Свалянето на дронове се превръща в голям бизнес

  • 1
authorАвтор: Майк Цзюан, агенция Блумбърг
Свалянето на дронове се превръща в голям бизнес

СНИМКА: Pixabay

Можем ли просто да ги отстрелваме?

Това бе инстинктивният въпрос, който светът си зададе, след като миналата година досадни дронове проникнаха на територията на лондонското летище "Гетуик", нарушавайки графика на пътническите полети и в крайна сметка причинявайки пропуснати ползи за милиони британски лири.

За някои компании отстрелването на дронове е решение, което може да има опасни и непредвидими последици. Те започват да мислят за по-добри варианти - изстрелване на мрежа, радиоелектронно заглушаване, прихващане с по-голям дрон.

Тези компании са част от процъфтяваща индустрия, която предлага безброй решения с надеждата да бъдат разрешени проблемите, причинявани от дронове, които летят там, където нямат работа.

Федералното управление за авиация на САЩ в началото на 2018 година отчете над един милион регистрирани дрона, а банкова група Goldman Sachs прогнозира, че към 2020 година ще се продават над 7,8 милиона потребителски дронове - сектор, носещ приходи от 3,3 милиарда долара.

С разпространението на дроновете обаче вероятно ще се увеличат и големите инциденти, което повдига въпроса как да се държат под контрол тези непредсказуеми устройства.

"Законите няма да спрат дроновете, само технологията може да го направи", казва Йорг Лампрехт, главен изпълнителен директор и съосновател на компанията Dedrone Holdings Inc., която се е специализирала в откриването на дронове.

"Надпреварата е в ход, бъдещето е безпилотно, но ние трябва да останем отговорни и да държим нещата под контрол", допълва той.

Google, Amazon

Дроновете стават по-евтини, по-достъпни и все по-често се използват в бизнеса. Wing Aviation LLC - подразделение на Alphabet, холдинга майка на Google - миналата седмица стана първият оператор на дронове, който получи от федералното правителство разрешително за дейност като авиопревозвач, което позволява на компанията да започне да прави доставки в небето над САЩ.

Amazon експериментира с доставки с дронове, а строителни компании като McCarty Buildings Cos. ги използват за наблюдение на обектите си. Фотографията с дронове се разпространява все повече и доведе до организиране на фестивали за филми, заснети с дронове, а създаването на устройства за състезания набира популярност. Да не забравяме и финансовите играчи, които могат да инвестират във фондове, работещи с акции на компании за дронове.

Когато обаче дроновете се превърнат в проблем и е необходимо да бъдат открити и деактивирани, е твърде опасно просто да бъдат отстреляни, дори ако това изглежда най-лесното решение, посочва Артър Холанд Майкъл, съдиректор на Центъра за изследване на дроновете в колежа Бард, Ню Йорк. Куршумите, предназначени за дроновете, все трябва да паднат някъде и евентуално могат да нанесат щети или да наранят хора.

Пъргави летци

Във всеки случай дроновете не се свалят лесно. Да вземем за пример DJI Phantom 4, най-популярния дрон в САЩ, според данните на Федералното управление за авиация, анализирани от Бард. Този дрон, който вече е има и по-нови модификации, се движи с максимална скорост от 45 мили (72 км) в час, може да лети на височина до 6 километра в продължение на близо 30 минути, сочат указанията на производителя SZ DJI Technology Co.

Дроновете, разработени за състезания, са дори още по-пъргави. Максималната им скорост може да достигне трицифрени стойности, те могат да сменят посоката моментално и имат опасната склонност да падат от небето, когато бъде прекъснат сигналът им от оператора.

"Просто не можете да се справите със съществуващите технологии, които се използват за сваляне на обичайните авиационни машини", отбелязва Холанд Майкъл.

Причинители на хаос

Дронове са причинявали хаос доста пъти. В случая с летище "Гетуик" навлизане на дронове на територията на аерогарата блокира пътуванията на над 120 000 души за над 36 часа. През август миналата година два дрона, натоварени с експлозиви, нападнаха венецуелския лидер Николас Мадуро по време на военен парад.

През 2015 година дрон се приземи на покрива на офиса на японския премиер Шиндзо Абе. Също през 2015 година дрон случайно се разби на моравата на Белия дом, което наложи временно блокиране на президентската резиденция.

"Това е голям проблем, при това не само за летищата, но и за всички, които споделят общо въздушно пространство", посочва Джим Хол, бивш председател на Националния съвет за безопасност на транспорта.

Редица компании, сред които Dedrone, OpenWorks Engineering Ltd., Fortem Technologies Inc., DroneShield Ltd. и благотворителната организация с нестопанска цел Бател твърдят, че имат решения. Технологията, по която работят, е много нова, понякога толкова нова, че терминологията дори все още не е стандартизирана.

Оръдия и мрежи

Американската OpenWorks продава оръдие, което се носи на рамо и изстрелва мрежа, улавяща дрона.

DroneShield, чиято централа е в Сидни, предлага голяма, оформена като пистолет, станция за активни смущения, която принуждава дрона да се приземи или да падне от небето.

Dedrone, от Сан Франциско, създава клетъчна мрежа, разработена да открива и идентифицира дронове на основата на връзката им с оператора. Мрежата прихваща сигналите и подава информацията на допълнителна система за активни смущения, разработена от Бател.

Fortem Technologies използва специализиран радар, за да открива дрона и го "прикрепя" към по-голям и по-бърз дрон. Устройството DroneHunter на компанията може да преследва целта "като куче на каишка" и да доведе до залавянето й, обяснява главният изпълнителен директор на компанията от щата Юта Тимъти Бийн.

OpenWorks посочва, че вече е монтирала стотици свои устройства. DroneShield, която направи борсовия си дебют през 2016 година и се котира на Австралийската фондова борса, през март подписа споразумение със STC Specialized, подразделение на Saudi Telecom Company, за сътрудничество при възможностите за продажби.

Внимателно използване

Тези технологии обаче трябва да се използват внимателно и целенасочено. Дроновете се приемат за летателни апарати, регулирани от федералното законодателство, и също като обичайните авиомашини е незаконно те да бъдат саботирани и разрушавани от гражданите. Наказанието може да стигне до 20 години затвор, посочва Майкъл Бейлкин, адвокат в денвърския офис на Fox Rothschild - юридическа кантора, специализирана в законодателството, което регулира статута на дроновете, използвани от медии и в развлекателния сектор.

"Няма изключения, освен ако летателният апарат не наруши личното ви пространство", допълва Бейлкин. Дори тогава дронът трябва многократно да е тормозил определена личност, а ответните действия трябва да са пропорционални, уточнява той.

"Въздушното пространство не се определя по същия начин като границите на земите ви. Въздушното пространство над къщата ви не е ваша собственост", допълва юристът.

Устройствата, които имат за цел да заглушават сигналите на дроновете, съответно не могат да се използват извън определени строги параметри. Това са ограничен кръг устройства, които законът разрешава да бъдат използвани само от федерални агенции. А с новите технологии идват и нови ограничения. Заглушаващите устройства не правят разлики между целите и в крайна сметка биха могли да нарушат функционирането на всичко - от безжичен интернет до други самолети. Дроновете преследвачи пък трябва да бъдат по-бързи и по-пъргави от целите им, което изисква значителни технологични иновации.

За Хол, бившия шеф на Националния съвет за безопасност на транспорта, отговорът включва по-добро законодателство, технология на военно равнище и по-близко сътрудничество по този въпрос между властите и операторите.

"Въпросът за дроновете е изключително важен. Това е първостепенна причина за тревога, на която, според мен, повечето американци не обръщат внимание", допълва той.

Споделете

CAPTCHA изображение
“Фолксваген” - България още е в играта

“Фолксваген” - България още е в играта

Имаме по-добри шансове от Румъния Драмата с новия завод на “Фолксваген” не спира. Уж всичко беше ясно още в началото на лятото, уж всичко беше уточнено и договорът с Турция подготвен за подписване – но нищо не се случи. Надзорният съвет всеки път отлага решението и всеки път има нови и нови аргументи за отлагане – от човешките права

Спас Русев и ВТБ продават "Виваком" на инвестиционна група почти 4 пъти по-скъпо

Спас Русев и ВТБ продават "Виваком" на инвестиционна група почти 4 пъти по-скъпо

Спас Русев и руската държавна банка ВТБ продават бившия държавен телеком "Виваком" на цена, близо 4 пъти по-висока от тази, на която го купиха преди 4 години, и е възможно да има сделка в следващите 2 седмици, съобщи "Файненшъл таймс". Телекомът, чиято покупка за 330 млн. през 2015 г. беше финансирана основно от руснаците, сега се предлага за 1

В Черна гора магазините вече не работят в неделя

В Черна гора магазините вече не работят в неделя

В Черна гора днес са затворени всички магазини и търговски центрове, тъй като влезе в сила измененият закон за вътрешната търговия, в който се казва, че в неделя и в дните на държавни и други празници търговия може да се извършва само в специализирани магазини, пазари или будки за продажба на вестници, предава БТА

Започна изграждането на първия китайски круизен кораб

Започна изграждането на първия китайски круизен кораб

Първият круизен кораб, които ще бъде построен в континентален Китай, навлезе в етап на производство този петък, съобщава радио "Китай". Със своите 135 500 тона, Vista-class, корабът се очаква да покаже силата на Китай в корабостроителните технологии, посочват експерти. Церемония по старта на строежа се проведе в компания „Shanghai Waigaoqiao

Нова банкнота от 50 лева от ноември

Нова банкнота от 50 лева от ноември

Нова банкнота с номинал 50 лева пуска в обращение БНБ от 1 ноември. Отпечатани са 31 млн. броя. “Основните елементи и дизайн са запазени. Въвеждаме нови защити”, съобщи подуправителят на БНБ Калин Христов. Догодина са планирани нови емисии от 20, 10 и 5 лева, каза той. Засега не се обсъжда пускане на банкнота с номинал 200 лв

Kомпания търси служители, за да отсядат в най-луксозните имоти в света

Kомпания търси служители, за да отсядат в най-луксозните имоти в света

Туристическа компания търси да наеме между 5 и 10 души, които да отсядат в някои от най-луксозните имоти в света, за да са сигурни, че те са подходящи за най-богатите купувачи. Нещо повече, на успелите кандидати ще бъде изплатена заплата в размер на 2 000 британски лири (2550 долара) за всеки дом, в който остават, с шанс да посещават 10-15 годишно

АКТУАЛНО

Осигурени са първите 200 млн. евро за “Балкански поток”

"Фолксваген": Не търсим ново място за завода си, проектите са замразени

Германският концерн "Фолксваген" не търси ново място за завода си, заяви член на управителния съвет на компанията, цитиран от „Ханделсблат“. Пред журналисти Андреас Тостман, който отговаря за производството, поясни, че Фолксваген следи внимателно турската офанзива в Сирия. „Не сме притиснати от времето и затова решението ни

Борисов: На голите поляни, където пасяха магарета, расте завод след завод (Обзор)

Парцелите в индустриалните зони са разпродадени “Драго ми е, като виждам как на голите поляни, където пасяха магарета, расте завод след завод. Правят се все по-сложни, по-скъпи и по-добри неща.” Това заяви премиерът Бойко Борисов при посещението си в индустриалната зона на Куклен, където откри ново турско предприятие за стопове и фарове за

Кирил Домусчиев обсъжда в Рим българо-италиански бизнес проекти

Така председателят на КРИБ и президентът на италианската Конфиндустрия Венченцо Боча дадоха нов тласък на деловите ни отношения Председателят на КРИБ Кирил Домусчиев и президентът на Конфиндустрия Венченцо Боча дадоха в Рим нов тласък на българо-италианските бизнес проекти Председателят на КРИБ Кирил Домусчиев се срещна днес в Рим с президента

Започна изграждането на новото кръгово кръстовище на пътя Пловдив - Асеновград

Стартира изграждането на новото кръгово кръстовище при 14-ти км на път Пловдив - Асеновград, съобщиха от пресцентъра на АПИ, цитирани от БТА. То ще замени съществуващото кръстовище на входа на Пловдив при пресичането на пътя с улица "Асеновградско шосе". С осигуряването на кръгово движение с три ленти ще се повиши пътната безопасност и ще намалеят

БИЗНЕС НОВИНИ

НЕ ПРОПУСКАЙ

Русия: Инфраструктурата за "Турски поток" в България ще бъде построена в началото на 2020 г.

Китайските стартъпи надвишиха тези в САЩ за първи път

Китай в момента има повече частни стартъпи на стойност 1 милиарда долара отколкото САЩ, се посочва в скорошен доклад, съобщава Радио "Китай". До юни 2019 г., 206 са китайските компании от общо 494 по цял свят, достигнали и надхвърлили стойност от 1 милиард долара, които са известни като „компании еднорози".

Борисов: В България се връщат високо квалифицирани кадри от чужбина (На живо)

Премиерът Бойко Борисов присъства на откриването на производствен завод за автомобилни светлини в Индустриалната зона край Пловдив. От Пловдив до Инстабул и от Пловдив до Белград имаме пътища. За това идват инвестиции. Научихме се от старите грешки. Всички парцели имат ток вода, даваш им парцел, а те идват да си строят Сега

Борисов: Строим 2 газови магистрали, ще имаме най-ниски цени в региона

- Огромен проект е “Балкански поток” - за 1,1 млрд. евро, с 1 млрд. по-евтин от “Южен поток”, посочи премиерът - За първи път в България се построи съоръжение като газоизмервателната станция “Странджа”, направи я “Главболгарстрой” Две газови магистрали строи България и така страната ни ще се върне на мястото си като газоразпределителен център.

Вдигат пенсиите с 6,7%, таванът обаче закован на 1200 лв. (обзор)

Бизнесът ще плаща първите 3 дни болнични и догодина 6,7% ще е увеличението на пенсиите от 1 юли 2020 г., предвижда проектобюджетът на държавното обществено осигуряване, предложен от управителя на НОИ Ивайло Иванов. Минималната пенсия ще се вдигне с 14,7 лв. и ще стане 234,13 лв., а средната ще стигне 412,28 лв. спрямо 381,74 лв

ОЩЕ ОТ БИЗНЕС НОВИНИ

"Фейсбук" отпадна от Топ 10 на най-скъпите марки в света

Протестите няма да лишат Хонконг от ролята му на водещ финансов център в Азия

На фона на американско-китайската търговска война и местните антиправителствени протести, които продължават вече пети месец, мнозина изразяват съмнение дали Хонконг може да запази позицията си на водещ финансов център в Азия. Някои медии съобщават за богати хонконгски жители, които прехвърлят пари в Сингапур, Лондон и други финансови центрове.

Радев: Разширяваме икономическия обмен с Виетнам

Увеличаването на икономическия, търговски и инвестиционен обмен между България и Виетнам е общ приоритет и институциите в двете държави са готови да подкрепят инициативите на бизнеса. Това беше общата позиция на президента Румен Радев и министър-председателя на Виетнам Нгуен Суан Фук, които проведоха среща днес в Токио

Китайските стартъпи надвишиха тези в САЩ за първи път

Китай в момента има повече частни стартъпи на стойност 1 милиарда долара отколкото САЩ, се посочва в скорошен доклад, съобщава Радио "Китай". До юни 2019 г., 206 са китайските компании от общо 494 по цял свят, достигнали и надхвърлили стойност от 1 милиард долара, които са известни като „компании еднорози".

В Китай вече има повече богати хора отколкото в САЩ

Въпреки продължаващата търговска война между Вашингтон и Пекин и забавящата се китайска икономика, сега Китай има повече по-богати граждани отколкото САЩ, според ново проучване на швейцарската банка Credit Suisse. Публикуваният в понеделник доклад установи, че 100 милиона китайци вече са в топ 10% от световното богатство

АКТУАЛНО ОТ БИЗНЕС НОВИНИ