Бизнесът със стари коли рухна

  • 0
authorАвтор: Георги Луканов
Бизнесът със стари коли рухна

Автокъщите в страната са претъпкани с употребявани коли, които отлежават на паркингите с месеци. Снимка: Пиер Петров

С 9,2% са намалели регистрациите на употребяваните автомобили само от началото на годината

Много от търговците на употребявани автомобили са пред фалит, след като от началото на годината бизнесът с вноса на стари коли още повече зацикли. С 9,2 процента са намалели регистрациите в България на возилата с пробег, сочи официалната статистика на МВР.

Общо 4621 по-малко употребявани леки и лекотоварни автомобили са достигнали до клиентите като нов внос, сравнено с периода от първите три месеца на 2018-а. До 1 април в България са регистрирани общо 52 585 возила над 6-месечна възраст, докато през 2018-а те са били 57 206. Символично увеличение при регистрациите през първите три месеца на тази година има само при колите до 5 години (виж таблицата).

За огромна криза в търговията с употребявани коли признават и от Асоциацията на вносителите на автомобили в България (АВА). “Нашият бизнес е в крах. Миналата година в моята автокъща, ако съм продавал по 20 коли на месец, сега успявам да пласирам едва по осем.

Т.е. спадът е около 60 процента. Подобна е ситуацията и при другите големи автокъщи, които сме регистрирани и си плащаме всички данъци и такси”, призна пред “24 часа” Владимир Доросиев, зам.изпълнителен директор на АВА и собственик на крупна автокъща.

“От 1989 година

това е вторият

удар по бизнеса

с вноса на

употребявани

автомобили Първият бе, когато страната ни влезе в ЕС преди 12 години. Тогава бяхме накупили автомобили с мита и ДДС и бяхме принудени да продаваме на загуба с по 2 хиляди лева на кола. Сега ситуацията е подобна. В момента всеки месец дотирам с лични средства заплатите на служителите си. Година и нещо фирмата ми няма печалба”, оплака се Доросиев.

Според него причините за това са високите първоначални разходи при първата регистрация на употребяван автомобил, пренаситеният пазар, липсата на достатъчно пари у българина и нелоялната конкуренция на хората от сенчестия бизнес и “единичните” търговци.

Повишаването на екотаксата до 300 лева плюс задължителната “Гражданска отговорност” средно

са вдигнали

разходите при

първоначалното

купуване на

автомобил от ЕС

на поне 700 лева, изчисляват от асоциацията.

В момента предлагането на коли е огромно, като освен че автокъщите са буквално задръстени от коли, стари автомобили се предлагали и от хора, които въобще нямат регистрирани фирми. Много от тях са нелоялни търговци и предлагали коли със замаскирани повреди на по-ниски цени.

“Масово хората вече имат по 2-3 коли в семейството. Тези, които обаче все още купуват, първо гледат цената и след няколко месеца звънят в асоциацията да ни се оплакват, че са им пробутали автомобил със строшен двигател или скоростна кутия или друга повреда. Аз лично не мога да си позволя да продам на някого кола, без да я изпробва, а ако забележа някой дефект, да не го оправя, преди да дам колата на клиента”, коментира Доросиев.

Въпреки екоистерията около дизеловите автомобили

не се

наблюдавала

тенденция към

отказване на

нафтовите

возила

или пък особен наплив на евтини дизелови машини от Западна Европа.

Най-проблемните употрябавани возила идвали от Южна Италия, докато в северната част на страната хората се грижели по-добре за колите си. В страните от ЕС се забелязвала тенденцията хората да карат повечко години и километри автомобилите, които са си купили нови от магазина. Въпреки по-високата покупателна способност от тази на българите, европейците все повече търсели автомобили втора ръка, това влияело и на пазара у нас.

“Преди няколко години, когато ходех да пазарувам употребявани мерцедеси в Германия от местен официален дилър, имах избор от стотина коли. Сега шоурумът е празен - има няколко свободни коли за продан. Вътрешният европейски пазар също е много голям”, казва Доросиев.

Това, че в София и по-големите наши градове се карат по-новички и скъпи автомобили, не означавало, че у нас се предлагали читави употребявани автомобили. В градове като Благоевград и Дупница например

хората можели

да си позволят

максимум до

5000 лева

за кола

От асоциацията са на мнение, че вдигането на еднократната екологична такса на 300 лева при първоначалната регистрация на кола нов внос води до приходи в държавата годишно от около 60 милиона лева, без значение на каква възраст е автомобилът. Ако страната ни иска да намали възрастта на автомобилния парк, трябвало да се измислят различни екологични такси, които да зависят от състоянието на конкретния автомобил, смятат специалистите.

По-справедливо е тези екоданъци да се плащат годишно, да са съобразени с възрастта и еконормите на самата кола, а също така да има възможност да се плащат и разсрочено.

От 2021 г. може да купуваме коли на ток с европейски субсидии

От 2021 г. България и други нови членки на ЕС може да имат фонд, от който да черпят финансови средства за поощряване на купуването на електромобили. Идея за създаването на Фонд за чиста мобилност бе представена от България, Румъния и страните от Вишеградската четворка - Чехия, Полша, Унгария и Словакия.

Въпросът бе повдигнат по време на мартенския съвет по околната среда. Идеята е във фонда да се акумулират средства от бюджета на ЕС, от държавите членки, от съседни на ЕС страни, от производители на автомобили, енергийни компании и други.

При представянето на идеята бе подчертано, че е необходимо да се гарантира свързаността на фонда с Многогодишната финансова рамка на ЕС, т.е. парите от фонда да се разпределят под формата на оперативни програми след края на настоящия програмен период през 2020 г. Фондът следва да подкрепя проекти, които могат да катализират инвестициите в чиста мобилност в Европа. Предстои допълнителна работа по тази идея, както и обсъждането ѝ със страните от Вишеградската четворка и Румъния. Намеренията на българската страна са да представи за обсъждане документ, развиващ идеята за създаване на Фонд за чиста мобилност в рамките на юнския Съвет по околна среда, казаха за “24 часа” от МОСВ.

По отношение на предотвратяване на замърсяването на въздуха от автомобилния транспорт министърът на околната среда и водите Нено Димов предприе поредица от инициативи на ниво ЕС. На заседание на Съвета по околна среда, проведено на 9 октомври 2018 г. в Люксембург, беше обсъдена информационната нота, внесена от България, относно приемането на мерки на равнище ЕС за борба със замърсяването на въздуха, свързани с вноса на употребявани автомобили. Този документ също бе подкрепен от Полша и Словакия, които се присъединиха като съвносители, тъй като и те както България се опасяват, че последните забрани на редица западноевропейски градове за дизеловите коли ще пренасочат голяма част от тези автомобили за износ в страни като нашите, в които има по-нисък стандарт на живот.

В информационната нота се изтъкваше, че все по-голям брой градове в Западна Европа въвеждат забрани за движение на дизелови автомобили поради завишените им вредни емисии. В резултат от началото на 2018 г. се отчита нарастващ внос на употребявани автомобили от държави членки с високи средни доходи към такива с по-ниски.

Бе посочено, че проблемът не би могъл да бъде решен чрез директна забрана на вноса им в съответната държава членка, защото такава мярка би нарушила един от основните принципи на функционирането на ЕС – свободното движение на стоки. Прагматичният подход изисква държавите, които въвеждат подобни забрани, да не могат да изнасят коли, които не са “ретрофитнати”, т.е. ремонтирани, така че да отговарят на определени стандарти.

Споделете

CAPTCHA изображение
Редица транспортни фирми в САЩ банкрутираха

Редица транспортни фирми в САЩ банкрутираха

Продължава "кървавата баня" от фалити в сектора на автомобилните товарни превози в САЩ, съобщи "Бизнес Инсайдър“. "Селадон“, гигантът в превозите, който само преди 4 г. отчете приход от 1 милиард долара, ще обяви фалит на 11 декември или по-рано, според изданието "FreightWaves”. Това ще бъде най-големият банкрут в сектора на пътните товарни

"Фолксваген": Ако се откажем от Турция, няма да строим нов завод

"Фолксваген": Ако се откажем от Турция, няма да строим нов завод

В случай, че "Фолксваген" се откаже от Турция, няма да строи нов завод, се казва в съобщение на концерна, цитирано от ДПА. България се смяташе за другия основен претендент за строеж на завода. "Фолксваген" отново отлага решението си дали да построи новия си завод край Измир в Турция. „С този въпрос ще се занимаем най-рано през февруари“

Фонд "Земеделие" изплаща субсидиите на
производители по СЕПП на 16 декември

Фонд "Земеделие" изплаща субсидиите на производители по СЕПП на 16 декември

Държавен фонд "Земеделие" /ДФЗ/ ще изплати 635 млн. лв., предвидени за плащания по Схемата за единно плащане на площ (СЕПП) и 115 млн. за схемите за обвързано подпомагане. Земеделските стопани ще получат субсидиите си, съгласно разчетите за декември, които се запазват без промяна от първоначално одобрените директни плащания по линия на Европейския

Китай ще създаде система за големи данни за транспорта до 2025 г.

Китай ще създаде система за големи данни за транспорта до 2025 г.

Китай ще установи система за големи данни за транспортната мрежа до 2025 г, се посочва в документ, публикуван от Министерството на транспорта в четвъртък, съобщава "Радио Китай". Целта е да се повиши нивото на дигитализация на транспортната индустрия и разшири приложението на големите данни във всички области на сектора до 2025 г

НАП попълва  декларациите, но за доходи от наем  казваме сами

НАП попълва декларациите, но за доходи от наем казваме сами

От март 2020 г. НАП ще попълва данъчните декларации за доходите. Поправката в закона бе приета миналата година, но влиза в сила през 2020 г., когато се обявяват доходите за 2019 г. Това обясни говорителят на НАП Росен Бъчваров на виртуален семинар в петък. Който обаче е получил доходи, за които данъчните нямат регулярна информация

2000 лв. средна заплата в София след 4 години

2000 лв. средна заплата в София след 4 години

Броят на безработните в столицата - едва 13 000 След 4 г. средната заплата в София ще стигне почти 2000 лева. Това сочи анализ на Института за пазарна икономика, изготвен в рамките на сътрудничеството със Столичната общинска агенция за приватизация и инвестиции. В момента в София средната заплата е малко над 1700 лв.

АКТУАЛНО

Ето как ще изглеждат екостикерите за колите

Търговското споразумение между Пекин и САЩ е напълно готово

Първата фаза от търговското споразумение с Пекин, договорена в петък, е напълно готова въпреки необходимостта от превод и до две години ще увеличи два пъти американския износ за Китай. Това заяви пред телевизия Си Би Ес (CBS) постоянният търговски представител на САЩ Робърт Лайтхайзър, цитиран от Ройтерс

Захар, палма и по-малко какао в шоколада (Обзор)

Всички изследвани марки не спазвали рецептата Предлаганите у нас шоколади са с повече захар, по-малко какао, а в част от тях има и палмово масло. Това показва изследване на “Активни потребители” на 27 от продаваните марки. Организацията е взела проби от продукти на големи производители като “Монделийз”, “Нестле”, “Линдт” и на по-малки от Полша

Петя Аврамова: За обновяването на 39 български града са осигурени 1,6 млрд. лева

„С промени в законодателството, реализирането на инфраструктурни проекти и ефективно управление на европейските програми, се стремим да осигурим на хората навсякъде добро качество на живот." С тези думи министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова откри втория курс на Националната програма „Управленски умения"

Заради глобалното затопляне: Отглеждаме киви и лимон, вместо червена ябълка

Заради повишаването на температурите у нас е възможно след години да отглеждаме пшеница не само в Добруджа, прогнозират учени. И още - да се грижим за култури, които не са характерни за нашите географски ширини, като киви например. Преди 40 години родителите на Костадинка Георгиева засаждат плантация с киви

БИЗНЕС НОВИНИ

НЕ ПРОПУСКАЙ

Китай продължава да помага на развиващите се страни в справянето с климатичните промени

Банковите такси за преводи в чужбина поевтиняват

Преводите в евро до страни от Eвропейския съюз поевтиняват с до 10 пъти. Съгласно нова директива, българските банки трябва да изравнят таксите си за преводи в чужбина с тези в рамките на страната., предаде NOVA.  Ако не го направят в срок, рискуват да бъдат глобени с до 200 000 лева. Още през март тази година Европа направи тази препоръка към

Влиза в сила новата транспортна схема на БДЖ

У нас от днес влиза в сила новата схема за движение на влаковете, предаде БНТ. Според новата транспортна схема ще бъдат увеличени пътническите композиции по някои направления. Влаковете с голям брой пътници като между София и Перник ще са на по-чести интервали. Два часа по рано тръгват международните влакове до Букурещ и Истанбул

2000 лв. средна заплата в София след 4 години

Броят на безработните в столицата - едва 13 000 След 4 г. средната заплата в София ще стигне почти 2000 лева. Това сочи анализ на Института за пазарна икономика, изготвен в рамките на сътрудничеството със Столичната общинска агенция за приватизация и инвестиции. В момента в София средната заплата е малко над 1700 лв.

Китай ще създаде система за големи данни за транспорта до 2025 г.

Китай ще установи система за големи данни за транспортната мрежа до 2025 г, се посочва в документ, публикуван от Министерството на транспорта в четвъртък, съобщава "Радио Китай". Целта е да се повиши нивото на дигитализация на транспортната индустрия и разшири приложението на големите данни във всички области на сектора до 2025 г

ОЩЕ ОТ БИЗНЕС НОВИНИ

Китай отменя времено допълнителни мита върху някои американски стоки

За първи път в Пловдив: Нощни ремонти по искане на кмета Здравко Димитров

За първи път в Пловдив ще се извърши пътен ремонт през нощта. Това става по настояване на кмета на Пловдив Здравко Димитров. Идеята му е да се прилагат високи стандарти на работа, както е в развитите западноевропейски държави. Преасфалтирането на двете кръстовища на бул. „Никола Вапцаров“ – с бул. „Македония“ и ул.

"Фолксваген": Ако се откажем от Турция, няма да строим нов завод

В случай, че "Фолксваген" се откаже от Турция, няма да строи нов завод, се казва в съобщение на концерна, цитирано от ДПА. България се смяташе за другия основен претендент за строеж на завода. "Фолксваген" отново отлага решението си дали да построи новия си завод край Измир в Турция. „С този въпрос ще се занимаем най-рано през февруари“

Аврамова увери: Ще има магистрала Русе - Велико Търново

Министърът на регионалното развитие и благоустройство Петя Аврамова заяви по време на парламентарния контрол, че автомагистрала Русе - Велико Търново ще бъде направена. Нова магистрала Русе - Велико Търново ще има. Процедурите бавят процеса на стартиране на реалното строителство, но както сме стартирали скоростния път Видин - Ботевград и работим

Китайска компания се готви да пусне нов тип интернет сателит

Китайската компания „GalaxySpace" се готви да пусне първия си сателит за 5G интернет до края на тази година, съобщиха нейни представители, цитирани от Радио "Китай". Тяхна цел е да изградят нов вид сателитна мрежова система с помощта на 5G технологии, която да предоставя по-евтина и по-бърза връзка на света

АКТУАЛНО ОТ БИЗНЕС НОВИНИ