Бизнесът със стари коли рухна

  • 0
authorАвтор: Георги Луканов
Бизнесът със стари коли рухна

Автокъщите в страната са претъпкани с употребявани коли, които отлежават на паркингите с месеци. Снимка: Пиер Петров

С 9,2% са намалели регистрациите на употребяваните автомобили само от началото на годината

Много от търговците на употребявани автомобили са пред фалит, след като от началото на годината бизнесът с вноса на стари коли още повече зацикли. С 9,2 процента са намалели регистрациите в България на возилата с пробег, сочи официалната статистика на МВР.

Общо 4621 по-малко употребявани леки и лекотоварни автомобили са достигнали до клиентите като нов внос, сравнено с периода от първите три месеца на 2018-а. До 1 април в България са регистрирани общо 52 585 возила над 6-месечна възраст, докато през 2018-а те са били 57 206. Символично увеличение при регистрациите през първите три месеца на тази година има само при колите до 5 години (виж таблицата).

За огромна криза в търговията с употребявани коли признават и от Асоциацията на вносителите на автомобили в България (АВА). “Нашият бизнес е в крах. Миналата година в моята автокъща, ако съм продавал по 20 коли на месец, сега успявам да пласирам едва по осем.

Т.е. спадът е около 60 процента. Подобна е ситуацията и при другите големи автокъщи, които сме регистрирани и си плащаме всички данъци и такси”, призна пред “24 часа” Владимир Доросиев, зам.изпълнителен директор на АВА и собственик на крупна автокъща.

“От 1989 година

това е вторият

удар по бизнеса

с вноса на

употребявани

автомобили Първият бе, когато страната ни влезе в ЕС преди 12 години. Тогава бяхме накупили автомобили с мита и ДДС и бяхме принудени да продаваме на загуба с по 2 хиляди лева на кола. Сега ситуацията е подобна. В момента всеки месец дотирам с лични средства заплатите на служителите си. Година и нещо фирмата ми няма печалба”, оплака се Доросиев.

Според него причините за това са високите първоначални разходи при първата регистрация на употребяван автомобил, пренаситеният пазар, липсата на достатъчно пари у българина и нелоялната конкуренция на хората от сенчестия бизнес и “единичните” търговци.

Повишаването на екотаксата до 300 лева плюс задължителната “Гражданска отговорност” средно

са вдигнали

разходите при

първоначалното

купуване на

автомобил от ЕС

на поне 700 лева, изчисляват от асоциацията.

В момента предлагането на коли е огромно, като освен че автокъщите са буквално задръстени от коли, стари автомобили се предлагали и от хора, които въобще нямат регистрирани фирми. Много от тях са нелоялни търговци и предлагали коли със замаскирани повреди на по-ниски цени.

“Масово хората вече имат по 2-3 коли в семейството. Тези, които обаче все още купуват, първо гледат цената и след няколко месеца звънят в асоциацията да ни се оплакват, че са им пробутали автомобил със строшен двигател или скоростна кутия или друга повреда. Аз лично не мога да си позволя да продам на някого кола, без да я изпробва, а ако забележа някой дефект, да не го оправя, преди да дам колата на клиента”, коментира Доросиев.

Въпреки екоистерията около дизеловите автомобили

не се

наблюдавала

тенденция към

отказване на

нафтовите

возила

или пък особен наплив на евтини дизелови машини от Западна Европа.

Най-проблемните употрябавани возила идвали от Южна Италия, докато в северната част на страната хората се грижели по-добре за колите си. В страните от ЕС се забелязвала тенденцията хората да карат повечко години и километри автомобилите, които са си купили нови от магазина. Въпреки по-високата покупателна способност от тази на българите, европейците все повече търсели автомобили втора ръка, това влияело и на пазара у нас.

“Преди няколко години, когато ходех да пазарувам употребявани мерцедеси в Германия от местен официален дилър, имах избор от стотина коли. Сега шоурумът е празен - има няколко свободни коли за продан. Вътрешният европейски пазар също е много голям”, казва Доросиев.

Това, че в София и по-големите наши градове се карат по-новички и скъпи автомобили, не означавало, че у нас се предлагали читави употребявани автомобили. В градове като Благоевград и Дупница например

хората можели

да си позволят

максимум до

5000 лева

за кола

От асоциацията са на мнение, че вдигането на еднократната екологична такса на 300 лева при първоначалната регистрация на кола нов внос води до приходи в държавата годишно от около 60 милиона лева, без значение на каква възраст е автомобилът. Ако страната ни иска да намали възрастта на автомобилния парк, трябвало да се измислят различни екологични такси, които да зависят от състоянието на конкретния автомобил, смятат специалистите.

По-справедливо е тези екоданъци да се плащат годишно, да са съобразени с възрастта и еконормите на самата кола, а също така да има възможност да се плащат и разсрочено.

От 2021 г. може да купуваме коли на ток с европейски субсидии

От 2021 г. България и други нови членки на ЕС може да имат фонд, от който да черпят финансови средства за поощряване на купуването на електромобили. Идея за създаването на Фонд за чиста мобилност бе представена от България, Румъния и страните от Вишеградската четворка - Чехия, Полша, Унгария и Словакия.

Въпросът бе повдигнат по време на мартенския съвет по околната среда. Идеята е във фонда да се акумулират средства от бюджета на ЕС, от държавите членки, от съседни на ЕС страни, от производители на автомобили, енергийни компании и други.

При представянето на идеята бе подчертано, че е необходимо да се гарантира свързаността на фонда с Многогодишната финансова рамка на ЕС, т.е. парите от фонда да се разпределят под формата на оперативни програми след края на настоящия програмен период през 2020 г. Фондът следва да подкрепя проекти, които могат да катализират инвестициите в чиста мобилност в Европа. Предстои допълнителна работа по тази идея, както и обсъждането ѝ със страните от Вишеградската четворка и Румъния. Намеренията на българската страна са да представи за обсъждане документ, развиващ идеята за създаване на Фонд за чиста мобилност в рамките на юнския Съвет по околна среда, казаха за “24 часа” от МОСВ.

По отношение на предотвратяване на замърсяването на въздуха от автомобилния транспорт министърът на околната среда и водите Нено Димов предприе поредица от инициативи на ниво ЕС. На заседание на Съвета по околна среда, проведено на 9 октомври 2018 г. в Люксембург, беше обсъдена информационната нота, внесена от България, относно приемането на мерки на равнище ЕС за борба със замърсяването на въздуха, свързани с вноса на употребявани автомобили. Този документ също бе подкрепен от Полша и Словакия, които се присъединиха като съвносители, тъй като и те както България се опасяват, че последните забрани на редица западноевропейски градове за дизеловите коли ще пренасочат голяма част от тези автомобили за износ в страни като нашите, в които има по-нисък стандарт на живот.

В информационната нота се изтъкваше, че все по-голям брой градове в Западна Европа въвеждат забрани за движение на дизелови автомобили поради завишените им вредни емисии. В резултат от началото на 2018 г. се отчита нарастващ внос на употребявани автомобили от държави членки с високи средни доходи към такива с по-ниски.

Бе посочено, че проблемът не би могъл да бъде решен чрез директна забрана на вноса им в съответната държава членка, защото такава мярка би нарушила един от основните принципи на функционирането на ЕС – свободното движение на стоки. Прагматичният подход изисква държавите, които въвеждат подобни забрани, да не могат да изнасят коли, които не са “ретрофитнати”, т.е. ремонтирани, така че да отговарят на определени стандарти.

Споделете

CAPTCHA изображение
Косово забрани вноса на картофи и мед от Северна Македония

Косово забрани вноса на картофи и мед от Северна Македония

Косовското министерство на търговията и промишлеността наложи днес забрана за внос на картофи и мед от Северна Македония в отговор на забраната за внос на жива риба за зарибяване от Косово в Северна Македония, предаде агенция МИА. Министерството съобщи, че това е реципрочна мярка, която започва да се прилага от днес и ще остане в сила,

Загубихме ли шансовете за завод на автомобилния гигант VW у нас?

Загубихме ли шансовете за завод на автомобилния гигант VW у нас?

Загубихме ли шансовете за завод на автомобилния гигант у нас? Тази тема коментира пред Нова ТВ президентът на България (2012-2016) Росен Плевнелиев. „Длъжни сме да наблюдаваме внимателно този процес. Всички на Балканите наблюдават много внимателно какво ще се случи. Ако „Фолксваген” изберат Турция, това ще изпрати един изключително лош сигнал към

"Ромските палати" - архитектурен феномен 
в Румъния, който смущава (Видео)

"Ромските палати" - архитектурен феномен в Румъния, който смущава (Видео)

В румънските полета и околностите на градовете невероятни азиатски пагоди блестят с хиляди орнаменти, отличавайки се рязко от скромните къщи наоколо: това са "ромските палати" - нов архитектурен феномен, издаващ стремежа към социален престиж в средите на едно маргинализирано малцинство. Тези палати, изникнали с хиляди от края на комунизма със

Отвориха офертите за надзор при строежа на 54 км от пътя Видин - Ружинци

Отвориха офертите за надзор при строежа на 54 км от пътя Видин - Ружинци

Отворени са офертите в обществената поръчка за строителен надзор при модернизацията на 54,3 км от път I-1 (E-79) Видин - Ботевград, в участъка от Видин до Ружинци. Индикативната стойност на поръчката е близо 6,9 млн. лв. без ДДС. Проектът ще се реализира със средства от републиканския бюджет. Тръжната процудура е в три обособени позиции.

Иск срещу България за 80 млн. евро 
заради КТБ отхвърлен окончателно (Обзор)

Иск срещу България за 80 млн. евро заради КТБ отхвърлен окончателно (Обзор)

Владислав Горанов и водещи кантори спечелиха арбитражи за 1,7 млрд. лева Съд във Вашигтон отряза претенциите на Омански фонд заради отнетия лиценз на финансовата пирамида на Цветан Василев Международният център за разрешаване на инвестиционни спорове във Вашингтон е отхвърлил окончателно на 13 август иска на Държавния резервен фонд на Оман срещу

Петкова: Уведомили сме ЕК, че искаме да  увеличим капитала на ТЕЦ „Марица Изток“ 2

Петкова: Уведомили сме ЕК, че искаме да увеличим капитала на ТЕЦ „Марица Изток“ 2

През месец октомври трябва да бъде нотифициран пред ЕК механизмът за капацитет на ТЕЦ „Марица Изток 2“. Това каза министърът на енергетиката Теменужка Петкова пред журналисти, предаде  „Фокус“. Във връзка с ТЕЦ „Марица Изток 2“, тя посочи, че процесът се развива. „Ние сме изпратили информация до ЕК,

АКТУАЛНО

Минният бранш прави 5 на сто от българския брутен вътрешен продукт

На плюс! Фискалният резерв е 11,8 млрд. лв., не е бил толкова от март 2016 г.

В Сребърния фонд има 3 млрд. Заради ниските лихви парите не носят доходност, но и рисковете за тях са малки Парите във фискалния резерв отново са над 11 млрд. лв. Към 30 юни т.г. 10,82 млрд. лв. от тях са на депозит в БНБ и в търговски банки, а 450 млн. лв. са вземанията от фондовете на Европейския съюз.

Създадоха електронен регистър за операторите на биологични продукти

Създаден е електронен регистър за операторите и подизпълнителите, които произвеждат, преработват, търгуват, съхраняват или внасят биологични продукти, съобщиха от земеделското министерство на сайта си. Целта е осигуряване на цялостен мониторинг на биологичното производство в страната, съгласно изискванията на регламентите на Европейския съюз.

Автоматите за билети в столичния транспорт "спестили" 70 000 лева от ресто

За четири години автоматите за билети в столичните трамваи и тролеи са ощетили пътниците със 70 000 лева. Това е сумата от невъзстановено ресто. Стотици пътници в София всеки ден се сблъскват с този проблем. Трябва да разполат с точно приготвена сума -1 лев и 60 стотинки. В противен случай - получават билет, но не и ресто.

Петкова: Уведомили сме ЕК, че искаме да увеличим капитала на ТЕЦ „Марица Изток“ 2

През месец октомври трябва да бъде нотифициран пред ЕК механизмът за капацитет на ТЕЦ „Марица Изток 2“. Това каза министърът на енергетиката Теменужка Петкова пред журналисти, предаде  „Фокус“. Във връзка с ТЕЦ „Марица Изток 2“, тя посочи, че процесът се развива. „Ние сме изпратили информация до ЕК,

БИЗНЕС НОВИНИ

НЕ ПРОПУСКАЙ

Предложение: Зелени регистрационни табели за електрическите автомобили

Google свали 85 приложения, които са заразени с adware – имат 8 милиона изтегляния

Cлyчвaлo ли ви ce e дa изтeглитe пpилoжeниe нa cмapтфoнa cи, cлeд ?oeтo ?oличecтвoтo пo?aзвaни pe?лaми дa ce yвeличи? Cтaвaт вce пo-дocaдни и вce пo-тpyдни зa пpeмaxвaнe. A?o oтгoвopът e дa, тo cтe ce cдoбили c пpилoжeниe, ?oeтo paзпpocтpaнявa аdwаrе, съобщава kaldata.com E?ип изcлeдoвaтeли нa Тrеnd Місrо oт?pивa пpи?aчeн аdwаrе в 85 пpилoжeния в

КЗП: Тегленето на пари от външни банкомати в курортите крие повече рискове от кражби

Тегленето на пари от външни банкомати в курортите крие по-големи рискове от кражби. Не е изключено някъде да са поставени скимиращи устройства, които да копират данните от картата и да откраднат ПИН кода. Според специалисти това са и едни от най-честите измами с пластики, посочват експертите от Комисията за защита на потребителите /КЗП/ в

Брекзит без сделка: Великобритания ще остане без гориво, храни и лекарства

Великобритания ще бъде засегната от недостиг на гориво, храни и лекарства, ако напусне Европейския съюз без споразумение, а също така е заплашена от нарушаване на работата на пристанищата и твърда граница с Ирландия, показват документи на британското правителство, с които се е запознал в. "Сънди таймс", предаде Ройтерс.

Иск срещу България за 80 млн. евро заради КТБ отхвърлен окончателно (Обзор)

Владислав Горанов и водещи кантори спечелиха арбитражи за 1,7 млрд. лева Съд във Вашигтон отряза претенциите на Омански фонд заради отнетия лиценз на финансовата пирамида на Цветан Василев Международният център за разрешаване на инвестиционни спорове във Вашингтон е отхвърлил окончателно на 13 август иска на Държавния резервен фонд на Оман срещу

ОЩЕ ОТ БИЗНЕС НОВИНИ

Гърция отчете първичен бюджетен излишък от 1,779 милиарда евро

Google Street View обновява картата на България

Пешеходни трекери нанасят нови зони на картата от 15 български града Колите започват снимачната си обиколка от днес,16 август Това лято колите на Google отново ще обиколят улиците и пътищата на България, за да отразят в Google Maps вечно променящата се инфраструктура и пейзаж. При това заснемане и обновление ще се включат и кадри

Китай е намалил с над 1.1 трилиона юана данъците и таксите през първото полугодие на годината

Според публикувани неотдавна от Националното данъчно управление данни, през първото полугодие на годината Китай е намалил с 1.17 трилиона юана данъците и таксите, информира Радио "Китай". Съкратените данъци след реформата на ДДС са 436.9 милиарда юана, данъчните облекчения за микропредприятията – 116

Лондонската фондова борса претърпя най-дългото спиране на работа от 8 години

Технически проблем на Лондонската фондова борса (London Stock Exchange) спря в петък търговията на водещите британски компании, известни като "сини чипове" за цял час и 40 минути, като това е най-дългото подобно принудително прекъсване на работата от 8 години насам, предава БНР. Неясен технически проблем попречи на компаниите

Бързи, но не толкова яростни? Европа опитва да намери решение за е-тротинетките

Направо ги забранете. Налагайте глоби за превишена скорост. Накарайте ползвателите им да полагат изпит за правоуправление. От Париж до Берлин европейските градове търсят решения за двуколесното явление, което бързо преобразява градския пейзаж в световен мащаб: електрическите скутери. Защитниците им ги наричат скок към бъдещето, освежаващ,

АКТУАЛНО ОТ БИЗНЕС НОВИНИ