Бизнесът със стари коли рухна

  • 0
authorАвтор: Георги Луканов
Бизнесът със стари коли рухна

Автокъщите в страната са претъпкани с употребявани коли, които отлежават на паркингите с месеци. Снимка: Пиер Петров

С 9,2% са намалели регистрациите на употребяваните автомобили само от началото на годината

Много от търговците на употребявани автомобили са пред фалит, след като от началото на годината бизнесът с вноса на стари коли още повече зацикли. С 9,2 процента са намалели регистрациите в България на возилата с пробег, сочи официалната статистика на МВР.

Общо 4621 по-малко употребявани леки и лекотоварни автомобили са достигнали до клиентите като нов внос, сравнено с периода от първите три месеца на 2018-а. До 1 април в България са регистрирани общо 52 585 возила над 6-месечна възраст, докато през 2018-а те са били 57 206. Символично увеличение при регистрациите през първите три месеца на тази година има само при колите до 5 години (виж таблицата).

За огромна криза в търговията с употребявани коли признават и от Асоциацията на вносителите на автомобили в България (АВА). “Нашият бизнес е в крах. Миналата година в моята автокъща, ако съм продавал по 20 коли на месец, сега успявам да пласирам едва по осем.

Т.е. спадът е около 60 процента. Подобна е ситуацията и при другите големи автокъщи, които сме регистрирани и си плащаме всички данъци и такси”, призна пред “24 часа” Владимир Доросиев, зам.изпълнителен директор на АВА и собственик на крупна автокъща.

“От 1989 година

това е вторият

удар по бизнеса

с вноса на

употребявани

автомобили Първият бе, когато страната ни влезе в ЕС преди 12 години. Тогава бяхме накупили автомобили с мита и ДДС и бяхме принудени да продаваме на загуба с по 2 хиляди лева на кола. Сега ситуацията е подобна. В момента всеки месец дотирам с лични средства заплатите на служителите си. Година и нещо фирмата ми няма печалба”, оплака се Доросиев.

Според него причините за това са високите първоначални разходи при първата регистрация на употребяван автомобил, пренаситеният пазар, липсата на достатъчно пари у българина и нелоялната конкуренция на хората от сенчестия бизнес и “единичните” търговци.

Повишаването на екотаксата до 300 лева плюс задължителната “Гражданска отговорност” средно

са вдигнали

разходите при

първоначалното

купуване на

автомобил от ЕС

на поне 700 лева, изчисляват от асоциацията.

В момента предлагането на коли е огромно, като освен че автокъщите са буквално задръстени от коли, стари автомобили се предлагали и от хора, които въобще нямат регистрирани фирми. Много от тях са нелоялни търговци и предлагали коли със замаскирани повреди на по-ниски цени.

“Масово хората вече имат по 2-3 коли в семейството. Тези, които обаче все още купуват, първо гледат цената и след няколко месеца звънят в асоциацията да ни се оплакват, че са им пробутали автомобил със строшен двигател или скоростна кутия или друга повреда. Аз лично не мога да си позволя да продам на някого кола, без да я изпробва, а ако забележа някой дефект, да не го оправя, преди да дам колата на клиента”, коментира Доросиев.

Въпреки екоистерията около дизеловите автомобили

не се

наблюдавала

тенденция към

отказване на

нафтовите

возила

или пък особен наплив на евтини дизелови машини от Западна Европа.

Най-проблемните употрябавани возила идвали от Южна Италия, докато в северната част на страната хората се грижели по-добре за колите си. В страните от ЕС се забелязвала тенденцията хората да карат повечко години и километри автомобилите, които са си купили нови от магазина. Въпреки по-високата покупателна способност от тази на българите, европейците все повече търсели автомобили втора ръка, това влияело и на пазара у нас.

“Преди няколко години, когато ходех да пазарувам употребявани мерцедеси в Германия от местен официален дилър, имах избор от стотина коли. Сега шоурумът е празен - има няколко свободни коли за продан. Вътрешният европейски пазар също е много голям”, казва Доросиев.

Това, че в София и по-големите наши градове се карат по-новички и скъпи автомобили, не означавало, че у нас се предлагали читави употребявани автомобили. В градове като Благоевград и Дупница например

хората можели

да си позволят

максимум до

5000 лева

за кола

От асоциацията са на мнение, че вдигането на еднократната екологична такса на 300 лева при първоначалната регистрация на кола нов внос води до приходи в държавата годишно от около 60 милиона лева, без значение на каква възраст е автомобилът. Ако страната ни иска да намали възрастта на автомобилния парк, трябвало да се измислят различни екологични такси, които да зависят от състоянието на конкретния автомобил, смятат специалистите.

По-справедливо е тези екоданъци да се плащат годишно, да са съобразени с възрастта и еконормите на самата кола, а също така да има възможност да се плащат и разсрочено.

От 2021 г. може да купуваме коли на ток с европейски субсидии

От 2021 г. България и други нови членки на ЕС може да имат фонд, от който да черпят финансови средства за поощряване на купуването на електромобили. Идея за създаването на Фонд за чиста мобилност бе представена от България, Румъния и страните от Вишеградската четворка - Чехия, Полша, Унгария и Словакия.

Въпросът бе повдигнат по време на мартенския съвет по околната среда. Идеята е във фонда да се акумулират средства от бюджета на ЕС, от държавите членки, от съседни на ЕС страни, от производители на автомобили, енергийни компании и други.

При представянето на идеята бе подчертано, че е необходимо да се гарантира свързаността на фонда с Многогодишната финансова рамка на ЕС, т.е. парите от фонда да се разпределят под формата на оперативни програми след края на настоящия програмен период през 2020 г. Фондът следва да подкрепя проекти, които могат да катализират инвестициите в чиста мобилност в Европа. Предстои допълнителна работа по тази идея, както и обсъждането ѝ със страните от Вишеградската четворка и Румъния. Намеренията на българската страна са да представи за обсъждане документ, развиващ идеята за създаване на Фонд за чиста мобилност в рамките на юнския Съвет по околна среда, казаха за “24 часа” от МОСВ.

По отношение на предотвратяване на замърсяването на въздуха от автомобилния транспорт министърът на околната среда и водите Нено Димов предприе поредица от инициативи на ниво ЕС. На заседание на Съвета по околна среда, проведено на 9 октомври 2018 г. в Люксембург, беше обсъдена информационната нота, внесена от България, относно приемането на мерки на равнище ЕС за борба със замърсяването на въздуха, свързани с вноса на употребявани автомобили. Този документ също бе подкрепен от Полша и Словакия, които се присъединиха като съвносители, тъй като и те както България се опасяват, че последните забрани на редица западноевропейски градове за дизеловите коли ще пренасочат голяма част от тези автомобили за износ в страни като нашите, в които има по-нисък стандарт на живот.

В информационната нота се изтъкваше, че все по-голям брой градове в Западна Европа въвеждат забрани за движение на дизелови автомобили поради завишените им вредни емисии. В резултат от началото на 2018 г. се отчита нарастващ внос на употребявани автомобили от държави членки с високи средни доходи към такива с по-ниски.

Бе посочено, че проблемът не би могъл да бъде решен чрез директна забрана на вноса им в съответната държава членка, защото такава мярка би нарушила един от основните принципи на функционирането на ЕС – свободното движение на стоки. Прагматичният подход изисква държавите, които въвеждат подобни забрани, да не могат да изнасят коли, които не са “ретрофитнати”, т.е. ремонтирани, така че да отговарят на определени стандарти.

Споделете

CAPTCHA изображение
Илон Мъск: Tesla ще фалира до 10 месеца, ако не се съкратят разходите

Илон Мъск: Tesla ще фалира до 10 месеца, ако не се съкратят разходите

Собственикът и генерален директор на Tesla Илон Мъск съобщи, че производителят на електромобили ще остане без никакви пари до 10 месеца, ако ръководството не вземе сериозни мерки за съкращаване на разходите. Това става ясно от писмо на Мъск до служителите му, което попадна в американските медии, цитирани от automedia.investor.bg.

Сърбия завърши последната отсечка от магистрала към Гърция и Турция

Сърбия завърши последната отсечка от магистрала към Гърция и Турция

Сърбия завърши последната отсечка от автомагистрала, свързваща Западна Европа и Гърция, като изключи стеснен участък, който затрудняваше шофьорите от десетилетия, информира ДПА. Двадесет и шесткилометровата отсечка на стойност 450 милиона евро е изградена на труден терен в Гърделичката клисура, на около 300 км южно от Белград, предава БТА.

Борисов: Бас ловя, че шаситата на БМВ ще се правят в Шумен (Снимки, видео)

Борисов: Бас ловя, че шаситата на БМВ ще се правят в Шумен (Снимки, видео)

Частни улици пречат на фирмите да работят нормално, общината ще ги купи Премиерът лови бас, че шаситата на автомобилите БМВ ще се правят в Шумен Държавата ще отпусне целево на община Стара Загора около половин милион лева още в сряда на заседанието на МС, за да изкупи тя частните улици в района на бившия Азотно-торов завод и да облекчи работата на

Опонентите на Ципрас го критикуват за гръцките фирми в България

Опонентите на Ципрас го критикуват за гръцките фирми в България

Гръцката опозиция критикува предизборно Ципрас,че не е създал условия за връщане на гръцките компании от България, предаде БНР. Гръцкият бизнес е привлечен в България от "стабилна икономическа среда", съобщават гръцките медии. Над 15 хиляди гръцки компании са се прехвърлили в България, съобщава гръцкото издание "Икономистас".

Вдигат акциза за домашната ракия?

Вдигат акциза за домашната ракия?

Акцизът за домашната ракия да се вдигне и ставката му да се изравни с тези на останалия алкохол. Другият вариант бил да се освободи изцяло от налог. Това се е обсъждало на последното заседание на ЕКОФИН, става ясно от бюлетина с решенията. Решение в разговорите по темата за подобряване на бизнес средата за акцизните стоки и по специално алкохола и

Борисов: Поставям основна цел - многократно увеличение на доходите (Обновена, видео)

Борисов: Поставям основна цел - многократно увеличение на доходите (Обновена, видео)

"Поставям си основна цел многократно увеличение на доходите." Това обяви пред 15 000 членове на ГЕРБ и пред кандидата за шеф на ЕК Манфред Вебер премиерът Бойко Борисов в столичната зала "Арена Армеец". И предупреди: "Видяха, че духът на ГЕРБ се върна. Изядохме си шамарите, партията си взе поуките, вдигна се.

АКТУАЛНО

Синдикатът на Skoda: Заводът на VW ще бъде в България или Турция

Тръмп: "Хуавей" е опасна компания, но може да бъде включена в сделката с Китай

Президентът Доналд Тръмп заяви в четвъртък, че оплакванията на САЩ срещу "Хуавей" (Huawei Technologies Co Ltd.) могат да бъдат решени в рамките на търговското споразумение с Китай и в същото време определи китайският телекомуникационен гигант като "много опасен" за американската национална сигурност, съобщава Ройтерс.

Бедното население в Китай продължава да намалява

Заместник директорът на службата за борба с бедността при Държавен съвет Ся Гъншън заяви, че през 2018 г. работата по намаляване на бедното население постигна значителни успехи. Общо 13.86 милиона бедни жители в селските райони са се избавили от бедността. В рамките на 6 години Китай е успял да съкрати броя на бедното население с 10 милиона,

Индия вече не купува петрол от Иран и Венецуела заради американските санкции

Индия спря да купува ирански петрол, за да спазва американските санкции, заяви вчера посланикът в САЩ Харш Вардхан Шрингла, цитиран от Франс прес. Делхи вече беше намалил покупките на ирански петрол и внесе един милион тона суров петрол през април, преди да бъдат отменени изключенията, които позволяваха на някои държави да купуват петрол от

ЮНЕСКО: Ще подкрепим създаването на институт с апаратура от ЦЕРН в България

Президентът Румен Радев се срещна с генералния директор на ЮНЕСКО Одри Азуле, съобщават от прессекретариата на президентството. Тя е е на официално посещение в България по покана на държавния глава за участие в тържественото отбелязване на 24 май - Ден на българската просвета и култура и на славянската писменост.

БИЗНЕС НОВИНИ

НЕ ПРОПУСКАЙ

Вдигат акциза за домашната ракия?

Преференция за малките производители на ток гарантира възръщането на инвестицията

С промяна в Закона на енергетиката през 2015 г. е определена такава преференциална цена, която да гарантира възвръщането на инвестицията със съответната норма на печалба на малките производители на енергия от възобновяеми източници. Това каза министърът на енергетиката Теменужка Петкова на пресконференция във ведомството след среща с техни

Ангелкова: 32% ръст на туристите в местата за настаняване отчита Боровец за зимния сезон

Туристите, отседнали в местата за настаняване с 10 и повече места в Боровец през изминалия зимен сезон, нарастват с 32% спрямо година по рано. През периода декември 2018 - март 2019 броят на нощувките е повече от 313 хил., а постъпленията от тях надвишават 18,8 млн. лв., отчитайки увеличение от 7,6 на сто в сравнение със зимния сезон година

Хърватия води преговори с Швеция и със САЩ за покупка на изтребители

Хърватия води преговори с Швеция и със САЩ за покупка на изтребители, за да модернизира военновъздушните си сили, заяви днес хърватският министър на отбраната Дамир Кръстичевич, съобщи Ройтерс. Загреб бе близо до сключване на споразумение за покупка на ескадрила от използвани и ремонтирани изтребители Ф-16 от Израел,

"Аурубис” придобива белгийско-испанската група „Метало“ за 380 милиона евро

Групата ,,Аурубис” (Aurubis AG) подписа договор за закупуване на акции за придобиването на белгийско-испанската група „Метало“ (Metallo Group). Така най-големият медодобивен концерн в Европа ще продължи активно да следва стратегията си за рециклиране. „Метало“ е технологичен лидер в рециклирането и рафинирането,

ОЩЕ ОТ БИЗНЕС НОВИНИ

Оборотите в транспорта и пощите се увеличават с 6.3% през първото тримесечие

Сръбски вестник: Белград се отказа от арбитраж заради косовските мита, готви контрамерки

Белград няма да поиска арбитраж против Прищина заради огромните мита върху стоките от Сърбия, решено бе да се приложат контрамерки, които в момента се обсъждат, пише вестник "Вечерне новости". Белград се отказа от арбитража, защото мисията на ООН ЮНМИК, която е подписала споразумението ЦЕФТА от името на Косово, е заявила,

Фонд "Земеделие" преведе 75 898 249 лв. по Схемата за единно плащане на площ

Държавен фонд "Земеделие" преведе 75 898 249 лв. по Схемата за единно плащане на площ /СЕПП/, съобщиха от фонда. Субсидии са получили 57 977 земеделски стопани. Окончателното плащане е направено след актуализация на данните в Системата за идентификация на земеделските парцели. Това е станало на база на подадени възражения и изясняване

Борислав Сестримски: Технологичната война е заради изграждането на 5G мрежата

Войната за надмощие е по-далечна, започна преди няколко месеца - "Хуауей" имат силата да изграждат 5G мрежа. По темата всички глобални участници търсят начин за надмощие. Това коментира експертът по информационна сигурност Борислав Сестримски в студиото на сутрешния блок на БНТ. По думите му това, което не се казва,

“Бул Инс”: Ще платим по 50 000 лева за загинал край Своге (Обзор)

Компанията дава парите след среща в Комисията  за финансов надзор, първоначално отказваше Управителният съвет на застрахователното дружество “Бул Инс” реши да обезщети наследниците на жертвите от миналогодишната автобусна катастрофа при Своге с по 50 хил. на загинал. Това съобщи след заседание на съвета изпълнителният директор на дружеството

АКТУАЛНО ОТ БИЗНЕС НОВИНИ