Краят на евтините коли

  • 0
authorАвтор: Ана Щайнер, в. "Франкфуртер алгемайне"
Краят на евтините коли

СНИМКА: Pixabay

Коли като VW up, Opel Adam и други малки модели са нещо хубаво за околната среда. Те обаче стават първите жертви на прехода към по-екологична икономика, тъй като производителите са изправени пред сложна дилема. Това предизвиква гнева на много шофьори.

Градовете са претъпкани, дълги задръствания блокират улиците, а намирането на свободно паркомясто е нещо немислимо. На сцената излиза малкият автомобил. За него почти винаги може да се намери свободно местенце, седмичните покупки се побират в багажника, разходът на гориво е нисък, а колите като цяло са евтини за поддръжка. Разбира се, пътуването на четиричленно семейство на дълги разстояния е приключение, а намирането на място и за багажа - истинско предизвикателство. Въпреки това за много шофьори ползите надделяват.

Все пак за по-младите хора колата е най-вече средство за придвижване, а не символ на статус. Затова малките коли през последните години са увеличили пазарния си дял от 6 на 6,9 %, а заедно със следващия по големина клас като VW Polo завземат една четвърт от германския пазар. Само SUV-овете и офроуд моделите ги изпреварват по популярност, a делът на всички останали класове намалява. На настъплението на малките модели обаче скоро ще бъде сложен край. Причината е устремът на производителите към електромобилите, който се засилва все повече.

Очаквания от електромобилите

Причината е ясна за всички: Европейският съюз налага все по-строги норми за емисиите въглеродни газове. До 2021 година всички нови автомобили на даден автомобилостроител трябва да изхвърлят средно не повече от 95 грама въглероден диоксид на километър. Това отговаря на стандарта Евро-6. За след 2021 година в момента се договарят условията за стандарт Евро-7, като се мисли за лимит от едва 60 грама и то при положение, че и сега компаниите се затрудняват да изпълняват изискванията при всичките си модели.

На европейско равнище обаче елекромобилите се определят като въглеродно неутрални въпреки въглеродния баланс на производството на електроенергия и батериите. Поради тази причина производителите увеличават дела на електромобилите в автопарка си.

При Daimler и VW през 2025 година всяка четвърта кола би трябвало да е електрическа. В тази насока е и препоръка, която неотдавна отправи работна група на германското министерство на транспорта - до 2030 година цели 50 % от новите автомобили да са задвижвани от ток. Това обаче ще означава край за малките коли като Opel Adam или VW up.

Първият проблем е физически. Купувачите, според опита на производителите, искат колите да имат пробег от най-малко 300 километра преди да заменят традиционния автомобил с електрически. Дори живеещите в предградията, които с градския си автомобил на ден не изминават повече от 100 километра, очакват колата им да не се затрудни през уикенда с 300-те километра до селото на баба.

Батерия с подобен капацитет обаче все още е твърде голяма за най-малките модели. При сегашните технологиите за батерии в техните купета може да се побере само такава батерия, която гарантира пробег между 100 и 200 километра. VW предлага електрически вариант на най-малкия си модел - E-up, който обаче при оптимални условия може да измине не повече от 160 километра, а при студено време - дори и по-малко.

Вторият проблем е финансов. Батериите за електромобили са скъпи. За производството им са необходими металите литий и кобалт, чиито находища се изчерпват бързо и са единствено в ръцете на китайците. Една батерия струва 4000 до 6000 евро, което е половината цена на един мини-автомобил. Това се отразява и на цената на електрическите модели. Ето пример: най-малкият модел на VW с двигател с вътрешно горене може да се купи за цена, започваща от 10 000 евро, а с един резервоар гориво се изминават около 550 километра. Цената на електрическия вариант започва от 26 000 евро, а пробегът е едва 160 километра. Другите градски коли също са твърде скъпи спрямо разстоянието, което изминават. Моделът i3 на BMW, който въпреки очакванията на производителя не стана хит на пазара, е с базисна цена 37 000 евро. Електрически Smart струва 20 000 евро и има доста скромен пробег. В крайна сметка купувачите дават повече пари за по-малко ефективен автомобил. При това еко-субсидията (в Германия - бел. ред.) от 4000 евро едва се усеща.

Повече място за нови икономии

Шефът на VW Херберт Дис обобщи добре дилемата на Световния икономически форум в Давос.

"Някои хора не могат да си позволят транспорт, неутрален откъм емисии на въглероден диоксид", каза той.

И наистина. Класът на малките автомобили е предназначен най-вече за шофьори, които имат нужда от средство за придвижване за малко пари и отдават слабо значение на социалния статус. Те са готови да платят 10 000 или 12 000 евро за нова кола, а вариант с електрическа батерия би оскъпил покупката с поне 30 %. Купувачите на премиум моделите на Daimler, Porsche или Audi биха приели по-лесно цената на електромобилите, но оскъпяването засяга особено тежко почитателите на малки коли.

Който мисли дългосрочно, може да се окуражи поне от един факт - покупката на електромобили наистина е по-скъпа отколкото на модели с двигател с вътрешно горене, но експлоатацията им е по-изгодна. Електричеството, което ги задвижва, е по-евтино от бензина или дизела. Те могат да се зареждат особено изгодно у дома. Зареждането на път може да е малко по-скъпо, но пък на места вече има мрежи от безплатни станции за презареждане по магистралите, както и пред някои супермаркети. Освен това техниката на елекромобилите има по-малка нужда от поддръжка и ремонти, двигателят е със значително по-малко части, а масло и грес пък вече изобщо не се използват.

Без електрификация обаче бъдещето на най-малките коли изглежда мрачно заради ограниченията за емисиите въглероден диоксид. Малките коли към момента са най-икономичните модели на всички производители. Един Opel Corsa при разумно каране изхвърля малко над 100 грама въглероден диоксид на километър. Базовият вариант на VW up е дори малко под този праг. Точно това обаче ще им изиграе лоша шега, тъй като в този клас вече не може да се постигне съществено подобрение.

Производството на Opel Adam спира

Последицата е, че усилията за развитие на двигателите с вътрешно горене се насочват към по-големите модели. При тях ще може да се въведе стандартът Евро-7, дори ако лимитът е 60 грама въглероден диоксид на километър. Във всеки случай това е мнението, което надделява в централата на Volkswagen във Волфсбург. Разработването на съответните химически пречиствателни устройства обаче ще погълне огромни суми, които в крайна сметка ще бъдат частично поети от купувачите. Според VW става дума за доплащане от 1000 до 2000 евро за тази нова технология, което за VW up се равнява на оскъпяване от 20 %.

Бъдещето на малките автомобили изглежда предрешено. Поне за германските автомобилни концерни в бъдеще ще бъде трудно да предложат електромобил в най-малкия клас. Те се ориентират по факта, че и без това скъпите Mini не се купуват много, и се отказват от някои модели.

Да вземем за пример Opel. Компанията от Рюселсхайм, която вече е част от конгломерата Peugeot, спира производството на малкия Opel Adam, на когото навремето бе възложена задачата да "подмлади" имиджа на производителя. Малко по-големият Opel Corsa, най-продаваният модел на марката, още тази година се очаква да излезе с електрическа версия на пазара. За цените на E-Corsa все още няма данни, но може да се очаква, че електрическият вариант ще бъде значително по-скъп.

Smart вече ще се произвежда само в Китай

Във Волфсбург никой не се сбогува официално с VW up, но въпреки това непрекъснато се носят слухове за спиране на производството. Те се подхранват от новата линия електрически модели, която Volkswagen разработва. През идната година се очаква на пазара да излезе VW I.D. - електромобил, който ще струва колкото Golf, ще има по-голям пробег и ще предлага пространство колкото Passat.

Daimler от друга страна едва тази седмица призна, че Smart не върши работа. В бъдеще производството на двуместния модел ще продължи само в Китай - от местния автомобилостроител Geely, чийто собственик е и голям акционер в Daimler. За разлика от Volkswagen концернът от Щутгарт обаче не залага единствено на електрическите батерии. При Daimler има място и за автомобили, задвижвани от водородни клетки. Засега тази технология е твърде скъпа и не е подходяща за серийно производство, но пробив в масовото производство може да направи подобна кола всеобщ любимец.

Toyota пък показа, че е необходимо моделите да са изцяло електрически. През 90-те години на японците се присмиваха заради хибридната им технология, обединяваща електрически мотор и двигател с вътрешно горене. Днес такава е вградена във всяка втора тойота, която се продава. В Германия обаче дискусиите за транспорта с нулеви емисии са ограничени до електромобилите, а това може да има тежки последици за малките коли по пътищата.

/БТА, със съкращения/

Споделете

CAPTCHA изображение
Управителите  от бъдещето  на “Кауфланд”

Управителите от бъдещето на “Кауфланд”

Компанията успява да мотивира млади българи, завършили в Холандия, Германия и дори в Тайланд, да дойдат у нас “Кандидатствах в около 20 компании, получих предложения и проведох интервюта с 16 от тях, но накрая се спрях на “Кауфланд”. Това, което ме впечатли, беше методът на подбор - още в начална фаза добиваш усещането, че нещата са сериозни,

Любовта на Безос и жена му започна като  служебен роман и свърши с развод за $ 35,6 млрд.

Любовта на Безос и жена му започна като служебен роман и свърши с развод за $ 35,6 млрд.

Двамата се запознават в офис на нюйоркски хеджфонд, след 6 месеца се женят, а година след брака се ражда “Амазон” Всичко започва като банален служебен роман през 1992 г. Двама млади американци - той на 28, а тя на 22 г., които работят офис до офис за нюйоркския хеджфонд “Ди Ай Шоу”, започват да си мятат закачливи погледи,

Леките коли - в 4 групи  според изгорелите газове

Леките коли - в 4 групи според изгорелите газове

Слагат стикер, може да се сменя на всеки преглед Леките и лекотоварните коли ще бъдат разделени в четири категории и ще получат съответния стикер според това кога са произведени, какви емисии въглероден двуокис излъчват и какви димни газове имат за дизеловите двигатели. Това предвиждат промени в наредба на транспортното министерство за

От дъното до върха - сега Skoda обмисля продажбите си след Брекзита

От дъното до върха - сега Skoda обмисля продажбите си след Брекзита

Някога обект на подигравки, чешките автомобили Skoda спечелиха британците, но излизането на Великобритания от ЕС може да нанесе тежък удар върху марката и цялата чешка икономика. Великобритания е петият по големина пазар за износ на Чехия, която е член на ЕС, населението й е 10,6 милиона души и е изключително зависима от износа в чужбина,

Глобален срив на фейсбук, инстаграм и уатсап

Глобален срив на фейсбук, инстаграм и уатсап

Заради предполагаем технически проблем се сринаха социалната мрежа фейсбук и платформата за споделяне на снимки инстаграм. Потребители съобщиха, че е затруднен и достъпът до приложенията месинджър и уатсап, собственост на компанията "Фейсбук". Потребители се насочиха към конкурентната мрежа туитър, за да изразят недоволство,

Кристалина Георгиева: Не се разминава и на България забавянето на растежа

Кристалина Георгиева: Не се разминава и на България забавянето на растежа

"Не ни се разминава на нас забавянето на растежа. Той остава стабилен, за 2018 г. е 3,1%, но е по-бавен растеж от 2017 г. и е в контекста на общото забавяне на растежа" Това заяви временният главен изпълнителен директор на Световната Банка Кристалина Георгиева във видеоразговор с български журналисти по време на Пролетните срещи на Групата на

АКТУАЛНО

Китайският електрически автомобил Qiantu K50 дебютира на автошоуто в Ню Йорк (Видео)

Българинът живее все по-добре - вижте показателите, които го потвърждават

Последните данни за доходите, разходите и потреблението на българските домакинства показват ясно, че стандартът на живот в страната и благосъстоянието на българските граждани продължава да се подобрява и през 2018 г., коментира Институтът за пазарна икономика (ИПИ). Тази тенденция като цяло е трайна от 90-те години насам,

"Амазон" спира търговията си на дребно в Китай

Американският гигант "Амазон" планира да затвори бизнеса си с търговия на дребно в Китай, очевидно признание, че е загубил битката с местните конкуренти в е-търговията като "Алибаба", предаде bulgarian.cri.cn. Американската компания ще запази другите си операции в Китай като Amazon Web Services, електронните книги Kindle и трансграничните екипи,

Започват новите 134 км от “Хемус” на 23 април

Трябва да са готови до 2021 г. През следващата седмица започва поетапното строителство на нови 56 км от автомагистрала “Хемус”. Трасето е първият участък от 134-те км, които държавното дружество “Автомагистрали” ще изгради. Това каза в Плевен зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков.

Теменужка Петкова: КЕВР не е решил за тока, поскъпване може да има според инфлацията

Предизборен трик е повдигането на темата за цената на тока, въпреки че няма решение на КЕВР. Това заяви министърът на енергетиката Теменужка Петкова на пресконференция, която дадоха съвместно с новоизбрания председател на енергийната комисия в парламента Валентин Николов. Тя поясни, че цената на електроенергията се определя от КЕВР и каквито и

БИЗНЕС НОВИНИ

НЕ ПРОПУСКАЙ

Дончо Атанасов подава оставка

Валентин Николов: ДАНС и разузнаването да проверят "Еврохолд" и има ли офшорни компании в сделката

Новоизбраният председател на енергийната комисия в параламента Валентин Николов призова чрез медиите ДАНС и разузнаването да проверят новия кандидат-купувач на активите на ЧЕЗ в България - "Еврохолд". Той направи уговорката, че тя е публична компания и че Комисията за финансов надзор е проследявала всичките й операции,

Завърши ремонта на пътя Русе - Силистра

Завърши реконструкцията на път II-21 Русе - Силистра, при входа на Русе. Днес бе пуснато движението по бул. „Тутракан“ в Русе, който съвпада с трасето на второкласния път. Строителните работи приключиха и предстои издаването на АКТ 16 и разрешението за ползване. С изграждането на второ платно, в участък от около 300 м,

"Филип Кутев" става булевард с 4 ленти и трамвай

Работим много сериозно по цялостното протежение на бъдещия вътрешен транспортен ринг на София, за да можем да облекчим трафика в центъра на града. Това обяви кметът на столицата Йорданка Фандъкова, която провери ремонтните дейности на бъдещия бул. "Филип Кутев". Вътрешният ринг е стратегически проект за следващите години,

„Турски поток“ може да доставя газ на Гърция през България

Приоритетно направление за продължаването на втория участък от „Турски поток“ е България, но Гърция ще може да получава руски газ от този тръбопровод, съобщи пред журналисти източник, запознат с хода на преговорите по проекта, предаде РИА Новости в кореспонденция от Солун. Източникът отбеляза, че вече активно върви работата над газопровода в

ОЩЕ ОТ БИЗНЕС НОВИНИ

Горанов: Първите 16 модула в новата платформа за обществените поръчки вече са налични

Велико Търново бе домакин на българо-руска кръгла маса за културен и регионален туризъм

Велико Търново бе домакин на първата българо-руска кръгла маса на тема „Ролята на туризма за развитие на регионите. Културният туризъм – традиции и бъдеще”. Форумът се проведе в музей „Възраждане и Учредително събрание”. Участваха десетки представители на български и руски общини, туроператори, музеи, културни институции, предадоха от общината.

Фандъкова: 200 хил. лв. на ден ще е глобата за строителната фирма на "Графа", ако не довърши ремонта в срок

По 200 хил. лв. на ден ще трябва да плаща фирмата, която извършва строежа на "Графа", ако не го довърши в срок. Това каза пред Би Ти Ви столичният кмет Йорданка Фандъкова. Вниманието към този обект е съвсем обяснимо. Той е в центъра на София. Вече дейностите са на финала. Трябва да се отстранят бележките и да се направи озеленяване.

Кристалина Георгиева и Иванка Тръмп на форум в Кот д’Ивоар

Първата регионална среща на участващите в инициативата за овластяване на жените WeFi се проведе тази седмица в Абиджан, Кот д’Ивоар. Повече от 400 представители на правителства и частния сектор от 12 държави в Западна Африка се събраха на форума, на който присъства Иванка Тръмп и Главният изпълнителен директор на Световната банка Кристалина

Министър Аврамова: От 15 май започва тестването на толсистемата

Изграждането на пътя между Ботевград и Видин е приоритет за правителството, съобщи във Враца министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова. Министърът посочи, че за изграждането на трасето от Ботевград до Мездра, което е разделено на два лота, са подадени съответно 9 оферти за първия лот и 6 оферти за строителството на

АКТУАЛНО ОТ БИЗНЕС НОВИНИ