Експерт: Български пилоти няма, авиокомпанията ни наемат чужденци

  • 0
authorАвтор: 24 часа онлайн
Експерт: Български пилоти няма, авиокомпанията ни наемат чужденци

СНИМКА: Pixabay

Един от нерешените и най-тежки проблеми на гражданската ни авиация остава този с кадрите, коментира председателят на Асоциацията на българските авиокомпании /АБА/, Светослав Станулов за БТА. Професионалните пилоти в страната към момента са общо 750, около 50 от тях са на вертолети. Продължава тенденцията за недостиг на пилоти и наемане на чуждестранни такива - около 10 на сто от пилотите в българските авиокомпании, посочи той.

По думите му пилотите, които "внасяме" са предимно холандци, италианци, сърби, хървати, словаци, словенци, т. е. европейски кадри. За съжаление, държавата наистина тотално се отдръпна и вероятно самите авиокомпании в бъдеще ще осигуряват кредити, финансиране за обучение, посочи той. Проблемът е с т. нар. асесмънт /комплексен подход за подбор или атестация на служители/. Пилотът се пита - "вие хубаво ще ме наемете, ама дали ще завърша, дали ще ме одобрят?". Другият проблем е намесата на застрахователния сектор, каза Станулов.

На годишната, 17-та по ред, среща на авиационния бизнес Светослав Станулов напомни, че вече десет години в България стои въпросът за държавната поръчка при обучението на пилоти, но досега няма резултат, въпреки че обучението в нашата страна е в пъти по-евтино, отколкото в други европейски страни.

На въпрос какво във време и пари представлява обучението на един пилот за гражданската авиация, експертът казва, че това са 230 часа летене, за да получи квалификация да управлява двумоторен и двупилотен самолет, както при визуални правила на полета, така и по прибори. Следва обучението за тип самолет, което е допълнително - 800 - 900 часа. Всичко това отнема 2-3 години и струва между 40 и 50 хиляди евро. Тези средства се поемат от самия обучаващ се. Ако успешно завърши, ще го наемат на работа, ще го вземат "като топъл хляб", коментира Станулов. Това е така, защото в световен мащаб недостигът на пилоти е огромен, а сертификатът, който получава, е с европейска валидност, той не е български. Затова неправилно е да се смята, че отлив от професията има, точно обратното е. Единствената пречка е от финансов характер, казва Станулов.

От Асоциацията на българските авиокомпании /АБА/ подчертават значението на подготовката и обучението на пилотите в съответствие с европейските изисквания. "Българските авиокомпании са добре приети на европейския авиационен пазар заради стандарта при поддръжката на безопасност, които са същите като на нашите контрагенти. Българските пилоти преминават обучение с тренажори, което е на световно ниво и се дължи на промяна в симулаторните комплекси", е мнението на главния секретар на АБА Йовко Йоцев. Изследване за необходимостта от пилоти в световен мащаб за периода 2017-2031 г. сочи, че те трябва да са 537 хиляди, но до такъв брой, по неговите думи, няма да се достигне, защото капацитетът е хиляда нови пилоти на година. Като причина за това авиаторите сочат и недостатъчното обучение.

Във връзка с катастрофата на етиопския самолет, който се разби със 157 души на борда този месец, Светослав Станулов коментира, че със сигурност тя е удар по имиджа на "Боинг", но това не е краят на този клас самолети /Боинг 737 МАКС/. Доработките, които има да се правят, или липси в обучението ще ги направят и този кризис ще премине. От този клас вече са произведени 350 самолета, но имаше огромни поръчки, каза още Станулов. Що се отнася до причината за катастрофата, това най-добре могат да анализират опитните пилоти, но и те се въздържат. От една страна става дума за недоработки в самия самолет, а от друга се вижда, че има и пропуски в тренинга на пилотите за работа с тези системи, които са въведени там, коментира експертът. Но това според него зависи от конкретните авиокомпании.

При нас не е така, допълва Станулов. "Не ме разбирайте криво, не се надуваме, но такива проблеми ние нямаме. Ако се загледате, пази Боже, откога не сме имали такива трагични инциденти с наш самолет, ще разберете за какво ви говоря," коментира председателят на АБА. Той е категоричен, че на този етап въздушният транспорт остава най-сигурният и безопасен.

От Асоциацията на българските авиокомпании посрещат 2019 година с умерен оптимизъм и очакване за задържане на ръстовете. За предходната 2018 г. превозените пътници са 9,2 на сто, като годишното увеличение за Летище София е 6,7 на сто, а за летищата във Варна и Бургас общо 12,6 на сто. По думите на Станулов миналата година е била успешна за българската авиация, тъй като "от една страна се затвърдиха пазарните позиции, а от друга се добавиха производствени мощности".

Според авиационния експерт нивото на превозените пасажери през столичния аеропорт се е запазило, което е било основното предизвикателство през миналата година. Това е и основанието му да определи резултата като успех. Практически обслужените от и до България пътници през миналата година са близо 12 милиона, като близо 7 милиона от тях са преминали през Летище София. Това представлява около 55 на сто от общия брой. През летищата на Варна и Бургас преминалите са 5 милиона, или 45 на сто от общия брой, каза Станулов.

През 2018 г. ръстът на общия пътнически трафик по международните полети в България отново е съсредоточен в редовните международни линии и е на ниво от 13,6 на сто, а делът на чартърните полети продължава да намалява.

Увеличението на пътниците, минали през летищата на морските градове, е рекордно, което се обяснява с продължителността на туристическия сезон, коментира Светослав Станулов. Той съобщи, че за първи път през 2018 г. броят на превозените пътници от и до Варна и Бургас по редовни линии превишава пътниците от чартърните полети, като съотношението е 54:46.

Споделете

CAPTCHA изображение
Управителите  от бъдещето  на “Кауфланд”

Управителите от бъдещето на “Кауфланд”

Компанията успява да мотивира млади българи, завършили в Холандия, Германия и дори в Тайланд, да дойдат у нас “Кандидатствах в около 20 компании, получих предложения и проведох интервюта с 16 от тях, но накрая се спрях на “Кауфланд”. Това, което ме впечатли, беше методът на подбор - още в начална фаза добиваш усещането, че нещата са сериозни,

Любовта на Безос и жена му започна като  служебен роман и свърши с развод за $ 35,6 млрд.

Любовта на Безос и жена му започна като служебен роман и свърши с развод за $ 35,6 млрд.

Двамата се запознават в офис на нюйоркски хеджфонд, след 6 месеца се женят, а година след брака се ражда “Амазон” Всичко започва като банален служебен роман през 1992 г. Двама млади американци - той на 28, а тя на 22 г., които работят офис до офис за нюйоркския хеджфонд “Ди Ай Шоу”, започват да си мятат закачливи погледи,

Леките коли - в 4 групи  според изгорелите газове

Леките коли - в 4 групи според изгорелите газове

Слагат стикер, може да се сменя на всеки преглед Леките и лекотоварните коли ще бъдат разделени в четири категории и ще получат съответния стикер според това кога са произведени, какви емисии въглероден двуокис излъчват и какви димни газове имат за дизеловите двигатели. Това предвиждат промени в наредба на транспортното министерство за

От дъното до върха - сега Skoda обмисля продажбите си след Брекзита

От дъното до върха - сега Skoda обмисля продажбите си след Брекзита

Някога обект на подигравки, чешките автомобили Skoda спечелиха британците, но излизането на Великобритания от ЕС може да нанесе тежък удар върху марката и цялата чешка икономика. Великобритания е петият по големина пазар за износ на Чехия, която е член на ЕС, населението й е 10,6 милиона души и е изключително зависима от износа в чужбина,

Глобален срив на фейсбук, инстаграм и уатсап

Глобален срив на фейсбук, инстаграм и уатсап

Заради предполагаем технически проблем се сринаха социалната мрежа фейсбук и платформата за споделяне на снимки инстаграм. Потребители съобщиха, че е затруднен и достъпът до приложенията месинджър и уатсап, собственост на компанията "Фейсбук". Потребители се насочиха към конкурентната мрежа туитър, за да изразят недоволство,

Кристалина Георгиева: Не се разминава и на България забавянето на растежа

Кристалина Георгиева: Не се разминава и на България забавянето на растежа

"Не ни се разминава на нас забавянето на растежа. Той остава стабилен, за 2018 г. е 3,1%, но е по-бавен растеж от 2017 г. и е в контекста на общото забавяне на растежа" Това заяви временният главен изпълнителен директор на Световната Банка Кристалина Георгиева във видеоразговор с български журналисти по време на Пролетните срещи на Групата на

АКТУАЛНО

Китайският електрически автомобил Qiantu K50 дебютира на автошоуто в Ню Йорк (Видео)

Българинът живее все по-добре - вижте показателите, които го потвърждават

Последните данни за доходите, разходите и потреблението на българските домакинства показват ясно, че стандартът на живот в страната и благосъстоянието на българските граждани продължава да се подобрява и през 2018 г., коментира Институтът за пазарна икономика (ИПИ). Тази тенденция като цяло е трайна от 90-те години насам,

"Амазон" спира търговията си на дребно в Китай

Американският гигант "Амазон" планира да затвори бизнеса си с търговия на дребно в Китай, очевидно признание, че е загубил битката с местните конкуренти в е-търговията като "Алибаба", предаде bulgarian.cri.cn. Американската компания ще запази другите си операции в Китай като Amazon Web Services, електронните книги Kindle и трансграничните екипи,

Започват новите 134 км от “Хемус” на 23 април

Трябва да са готови до 2021 г. През следващата седмица започва поетапното строителство на нови 56 км от автомагистрала “Хемус”. Трасето е първият участък от 134-те км, които държавното дружество “Автомагистрали” ще изгради. Това каза в Плевен зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков.

Теменужка Петкова: КЕВР не е решил за тока, поскъпване може да има според инфлацията

Предизборен трик е повдигането на темата за цената на тока, въпреки че няма решение на КЕВР. Това заяви министърът на енергетиката Теменужка Петкова на пресконференция, която дадоха съвместно с новоизбрания председател на енергийната комисия в парламента Валентин Николов. Тя поясни, че цената на електроенергията се определя от КЕВР и каквито и

БИЗНЕС НОВИНИ

НЕ ПРОПУСКАЙ

Дончо Атанасов подава оставка

Валентин Николов: ДАНС и разузнаването да проверят "Еврохолд" и има ли офшорни компании в сделката

Новоизбраният председател на енергийната комисия в параламента Валентин Николов призова чрез медиите ДАНС и разузнаването да проверят новия кандидат-купувач на активите на ЧЕЗ в България - "Еврохолд". Той направи уговорката, че тя е публична компания и че Комисията за финансов надзор е проследявала всичките й операции,

Завърши ремонта на пътя Русе - Силистра

Завърши реконструкцията на път II-21 Русе - Силистра, при входа на Русе. Днес бе пуснато движението по бул. „Тутракан“ в Русе, който съвпада с трасето на второкласния път. Строителните работи приключиха и предстои издаването на АКТ 16 и разрешението за ползване. С изграждането на второ платно, в участък от около 300 м,

"Филип Кутев" става булевард с 4 ленти и трамвай

Работим много сериозно по цялостното протежение на бъдещия вътрешен транспортен ринг на София, за да можем да облекчим трафика в центъра на града. Това обяви кметът на столицата Йорданка Фандъкова, която провери ремонтните дейности на бъдещия бул. "Филип Кутев". Вътрешният ринг е стратегически проект за следващите години,

„Турски поток“ може да доставя газ на Гърция през България

Приоритетно направление за продължаването на втория участък от „Турски поток“ е България, но Гърция ще може да получава руски газ от този тръбопровод, съобщи пред журналисти източник, запознат с хода на преговорите по проекта, предаде РИА Новости в кореспонденция от Солун. Източникът отбеляза, че вече активно върви работата над газопровода в

ОЩЕ ОТ БИЗНЕС НОВИНИ

Горанов: Първите 16 модула в новата платформа за обществените поръчки вече са налични

Велико Търново бе домакин на българо-руска кръгла маса за културен и регионален туризъм

Велико Търново бе домакин на първата българо-руска кръгла маса на тема „Ролята на туризма за развитие на регионите. Културният туризъм – традиции и бъдеще”. Форумът се проведе в музей „Възраждане и Учредително събрание”. Участваха десетки представители на български и руски общини, туроператори, музеи, културни институции, предадоха от общината.

Фандъкова: 200 хил. лв. на ден ще е глобата за строителната фирма на "Графа", ако не довърши ремонта в срок

По 200 хил. лв. на ден ще трябва да плаща фирмата, която извършва строежа на "Графа", ако не го довърши в срок. Това каза пред Би Ти Ви столичният кмет Йорданка Фандъкова. Вниманието към този обект е съвсем обяснимо. Той е в центъра на София. Вече дейностите са на финала. Трябва да се отстранят бележките и да се направи озеленяване.

Кристалина Георгиева и Иванка Тръмп на форум в Кот д’Ивоар

Първата регионална среща на участващите в инициативата за овластяване на жените WeFi се проведе тази седмица в Абиджан, Кот д’Ивоар. Повече от 400 представители на правителства и частния сектор от 12 държави в Западна Африка се събраха на форума, на който присъства Иванка Тръмп и Главният изпълнителен директор на Световната банка Кристалина

Министър Аврамова: От 15 май започва тестването на толсистемата

Изграждането на пътя между Ботевград и Видин е приоритет за правителството, съобщи във Враца министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова. Министърът посочи, че за изграждането на трасето от Ботевград до Мездра, което е разделено на два лота, са подадени съответно 9 оферти за първия лот и 6 оферти за строителството на

АКТУАЛНО ОТ БИЗНЕС НОВИНИ