Фирмата – обикновен пакет от договори или сложна йерархична структура

  • 0
authorАвтор: 24 часа онлайн
Фирмата – обикновен пакет от договори или сложна йерархична структура

„Гигантска” е фирма с достатъчно доминантни позиции на своите пазари, така че, като използва организационния си капацитет за разработване на пазарно доминиращи стратегии, да може да влияе чрез действията си на съществуващите на тях условия

Какво представляват фирмите? Защо има нужда от сключване на трудови договори между работодателите и служителите в една фирма? Какъв е смисъла от тези договори?

Отговорите на тези и други въпроси за фирмите и тяхната структура, йерархия и начина, по който работят ще откриете в откъса, част от книгата „Неолиберализмът и социалната демокрация – борбата продължава” от Колин Крауч.

Трета глава

КОРПОРАТИВНОТО ПРЕВЗЕМАНЕ НА ПАЗАРА

Разликите между идейния и реално съществуващия неолиберализъм имат значителни политически последствия. Докато непосредственото участие на всякакъв род фирми в държавното управление и в политиката може да създаде проблеми в една наистина либерална икономика, то с “гигантските” фирми се появяват специфични въпроси, които възникват в пазарната икономика, ако не бъдат взети мерки за тяхното ограничаване. „Гигантска” е фирма с достатъчно доминантни позиции на своите пазари, така че, като използва организационния си капацитет за разработване на пазарно доминиращи стратегии, да може да влияе чрез действията си на съществуващите на тях условия. За нашите цели гигантска е и фирма, която развива дейност в рамките на повече от една национална юрисдикция. Нужно е и двата дефиниционни критерия да са налице. Днес има много примери на умерено големи по размер фирми с филиали в няколко страни, които обаче са сравнително малки в рамките на своите пазари. Ако нямат монополни позиции на специализираните пазари, те в пълна степен са подложени на действието на закона за предлагане и търсене и не са обхванати в настоящото изследване. Двата атрибута засилват изразената в тази книга обща загриженост от създаваните от такива фирми политически проблеми, тъй като стратегията им за доминиране на пазара може да включва и политическо направление, а понякога транснационалните корпорации (ТНК) могат да противопоставят национални правителства.

Според разбирането на неокласическата теория в една икономика със съвършена конкуренция фирмата не е нищо повече от пакет от договори – точка, в която се събират и търгуват ресурсите на множество пазари. Поведението на фирмата може да се определи според сигналите, които пазарът подава към нейните звена, вземащи решения относно най-рационалната траектория, която тя би трябвало да следва с оглед на смятаната за естествена даденост цел – максималната печалба. Фирмите, които не действат по описания начин, ще бъдат изпреварени по ефективност от онези, които го правят, и ще изчезнат от пазара. Човешките същества в тези фирми не са нищо повече от сметачни машини за съставяне на подходящия за всяка ситуация максимизиращ алгоритъм. Икономическата теория, а и търговското право в англо-саксонската традиция третират фирмите като индивиди, защото тези научни школи нямат концепция за организации със сложно вътрешно устройство. Но реално съществуващите капиталистически икономики не съответстват на неокласическия модел в чистия му вид. Както видяхме, много от пазарите имат входни бариери, допускащи навлизането в глобалния пазар – да не говорим за пазара на отделните национални икономики – единствено на много малко корпорации. Понякога се изискват огромни инвестиции за развойно-изследователска дейност или пък развърнати дистрибуторски мрежи, още преди една фирма да се е установила на пазара.

Фактът, че фирмата – особено голямата – е организация, а не просто пакет от договори, бе признат за първи път в икономическата теория през 30-те години с разработената от Роналд Коуз теория за фирмата. Основната идея може да бъде разбрана най-лесно с пример от пазара на труда. Когато една фирма иска да използва работна сила, тя може да го направи, като сключи договор с лица за изпълнението на определени задачи срещу фиксирано възнаграждение; ако след изпълнението на задачата има нужда от нова работна сила, се съставя нов договор. Това е обичайна практика при задачи, от чието изпълнение фирмата се нуждае спорадично – като изработването на нова рекламна стратегия. Когато фирмите работят по този начин, те могат да бъдат разглеждани изцяло в рамките на чистия пазарен анализ. Но когато им е необходимо непрекъснато и повтарящо се извършване на съвкупност от задачи за неопределен бъдещ период от време или искат да обвържат хората, които работят за тях, в една обща културна среда, те вероятно ще сметнат, че не е ефективно непрекъснато да сключват нови договори и да наемат нови работници. Поради това те обикновено сключват общи договори, известни като трудови договори, според чиито условия на доставчика на трудова услуга се гарантира заплащане за продължителен период от време срещу поставянето му под общото ръководство на работодателя за изпълнение на задачите, които той определи. Това е идеята за “работно място” в една организация, която е позната на повечето от нас. Тук фирмата става нещо повече от пакет от договори и е организация с йерархия, чрез която поръчките се препредават на работниците, вместо да се сключват договори за поддоставка.

Ортодоксалното икономическо учение използва теорията за фирмата главно при анализа на един компенсиращ компромис, пред който са изправени компаниите. Пазарните отношения дават възможност за често тестване на предлаганите на външните пазари цени и качество за сметка на вероятно скъпоструващи пазарни проучвания и на обучението на нови служители с цел те и доставчиците да бъдат запознати с начина на функциониране на фирмената организация. Оперирането чрез йерархични структури обезпечава непрекъсваемост и намаляване на транзакционните разходи за сметка на известна неефективност, възникваща поради пренебрегването на пазарните проучвания. Повечето големи фирми подлагат на преоценка от време на време постиганите в оперативната им дейност компенсиращи компромиси между използването на пазара и на йерархичната организация, коригирайки баланса между тях с оглед на по-високата доходност. В няколко свои работи Оливър Уилямсън доразви първоначалните схващания на Коуз и в частност идеята за транзакционните разходи и изследва широк кръг от засягащи фирмената организация въпроси. Както видяхме в предходната глава, основният транзакцонен разход е информацията. Макар и разглеждана в обикновената неокласическа теория като нещо, което рационалните актьори неизбежно притежават, информацията в действителност се придобива много трудно. Една от причините, поради които фирмите разработват и внедряват организационен ресурс, е придобиването на информация. Големите фирми, които са развили умението да действат като организации, т.е. да решават кога да излязат директно на пазара и кога да използват своите организационни ресурси, са придобили потенциал за стратегическо действие. Те не са се освободили напълно от пазара и, за да купуват и да продават успешно, продължават да му се подчиняват. Но до известна степен са способни да действат и проактивно, да използват организационната си структура при формирането на пазарните отношения и да влияят върху реакцията на пазара към тях. Например, вместо да реагират пасивно на пазарните сигнали за търсенето на определен продукт, те ще организират маркетингови и рекламни кампании, за да създадат търсене. Това им дава предимства пред по-малките, зависими от пазара фирми и променя връзките им с потребителите – отделни физически лица, а не корпорации. Симетрията между купувач и продавач, която е от фундаментално значение в икономическата теория като цяло и в идеята за суверенния потребител в частност, се нарушава съществено, когато продавачът започне да формира предпочитанията на купувача.

Това не превръща гигантските корпорации в нещо зло, за щастие, тъй като е трудно да си представим един проспериращ живот без тях. Но все пак означава, че те не са обект на консуматорския суверенитет и на пазарните сили в такава степен, както се твърди в неолибералната риторика. Ако все повече ни се обяснява, че трябва да приветстваме „повече пазар” в живота си, а в действителност „повече пазар” означава „повече гигантски фирми”, то ще трябва да знаем повече за тях и за политическите последици от тяхното съществуване.

Из „Неолиберализмът и социалната демокрация – борбата продължава”

Книгата може да поръчате тук!

Споделете

CAPTCHA изображение
Евтин зарзават залива "Столипиново", цените тройно по-ниски

Евтин зарзават залива "Столипиново", цените тройно по-ниски

Домати, краставици и картофи - по левче Тройно по-евтино се продават зеленчуци и плодове в "Столипиново" в сравнение с другите пазари в Пловдив. Домати, краставици, моркови, картофи, лимони и портокали вървят по левче. Марулата се предлага за 50 ст., връзка магданоз за 30 стотинки, а пресен лук за 80 ст. Килограм нар струва само 0, 40 лева.

Рекорд - 26 фирми искат да строят магистрала “Струма” през дефилето

Рекорд - 26 фирми искат да строят магистрала “Струма” през дефилето

Един от най-скъпите пътни проекти у нас - строежът на магистрала “Струма” през Кресненското дефиле, събра рекорден брой кандидати. 26 компании - в консорциуми и самостоятелно, са подали оферти, стана ясно в петък при отварянето им в АПИ. (Кои са кандидатите виж в таблицата.). Повечето обединения са интернационални и включват чужди фирми,

Русия остава без евтини автомобили

Русия остава без евтини автомобили

В близко бъдеще в Русия няма да има нови автомобили по-евтини от един милион рубли (над 13 хил. евро). За това пише "Известия", позовавайки се на участници на пазара. Според експерти, анкетирани от публикацията, от началото на 2019 г. модели, които винаги са били считани за бюджетни, са с по-висока цена в Русия –Lada Vesta и Hyundai Solaris.

Китай притежава най-много американски държавни ценни книжа

Китай притежава най-много американски държавни ценни книжа

След спада в продължение на шест месеца, притежаваните от Китай американски държавни ценни книжа се увеличиха до 1,123 трилиона щатски долара през декември, сочат данни на финансовото министерство на САЩ, предаде bulgarian.cri.cn. Китай, който все още е най-големият чуждестранен притежател на американски ценни книжа, държеше 1,

Старото отново е на мода

Старото отново е на мода

Отдавна е известно, че модата обича да се връща към хитовете си горе-долу на всеки 15 години, но през последното десетилетие все по-често се говори за цялостна винтидж култура. Първоначално терминът „винтидж“ се използва само от винопроизводителите и с него се обозначават вина от конкретна година, която е била особено благоприятна за отглеждането

Американски сайт продава пясък от Офицерския плаж във Варна

Американски сайт продава пясък от Офицерския плаж във Варна

Необичайна оферта в интернет. Американски сайт за онлайн търговия обяви за продан пясък от Офицерския плаж във Варна. Няколко грама струват около 9 евро. Оказва се, че най-често купувачите на тази стока са хора, които са превърнали в хоби събирането на пясък от цял свят, предаде БНТ. Пясъкът на Офицерския плаж във Варна е един от най-ценните за

АКТУАЛНО

Малина Крумова: Системата “Бонус-малус” трябва да въздейства на рисковите шофьори, а не безразборно да наказва грешки

Мост ще свързва Резово с турско село (Обзор)

Мост ще свърже най-северозападното село на Турция с най-югоизточното на България. Това заяви валията на Къркларели Осман Билгин, цитиран от БТА. По думите му мостът ще бъде построен върху река Мутлу дереси (Резовска река) и ще свърже село Бегендик от турска страна и село Резово от българска. В момента се работи върху проекта, уточнил той.

Кирил Домусчиев купува Нова тв, тя за първи път ще е българска

След два неуспешни опита да бъде продадена най-голямата медийна група бизнесменът взема за 185 милиона евро 100% от групата, както и 100 % от онлайн компанията “Нетинфо”, което означава, че Дидие Щосел и Радосвет Радев продават своите дялове Кирил Домусчиев купува Нова тв и преговорите с шведската компания “Модърн таймс груп” (MTG),

Чешки милиардер купува магазините "Метро"

Антимонополната комисия на Германия разреши на чешкия милиардер Даниел Кретински да придобие от 25 до 35% от акциите на Metro AG, съобщи "Ханделсблат", цитиран от dir.bg. Съгласно немското законодателство, при покупка на над 30% от акциите на дружеството, чешкият милиардер трябва да подаде и заявка за поглъщане на Metro AG.

Промяна в закон отпушва плажните концесии

Промяна в Закона за концесиите ще върне стария ред за концесиониране на морските плажове - по Закона за устройство на черноморското крайбрежие. Проектът за промяна на концесионния закон бе публикуван за обществено обсъждане в четвъртък, ден след като Националният борд по туризъм призова управляващите за спешна промяна на концесионния закон.

БИЗНЕС НОВИНИ

НЕ ПРОПУСКАЙ

Борисов: През юли България ще влезе в чакалнята на Еврозоната

Регистър за всички, които строят над 100 кв. метра

Нови 3000 фирми ще се запишат, това ще изсветли сектора Строителите, които искат да строят жилищни и вилни сгради над 100 кв. м, ще трябва да бъдат вписани в Централния професионален регистър, който се поддържа от Камарата на строителите в България. Това предвиждат промени в Закона за устройство на територията (ЗУТ),

В Русия се появи втора милиардерка

Русия се сдоби с втора милиардерка в долари, съобщи сп. “Форбс”. Татяна Бакалчук, собственичка и генерална директорка на търговската онлайн верига “Уайлдберис”, има състояние от 1,2 млрд. долара, колкото притежава и Елена Батурина. Съпругата на бившия московски кмет Юрий Лужков беше единствената руска милиардерка досега.

Гръцкият туризъм отчете рекорд през 2018 г.

Гръцката туристическа индустрия е отчела нов рекорд през 2018 г. както по отношение на броя на посетителите, така и по отношение на приходите, съобщава ДПА, позовавайки се на централната банка. Броят на посетителите се е увеличил с 10,8 процента до 30,1 милиона души спрямо предишната година, а приходите са нараснали с 18,

Утре отварят офертите за строежа на още 19 км от пътя Мездра - Ботевград

Утре - 22 февруари, ще се отворят офертите на участниците в обществената поръчка за определяне на изпълнител за актуализация на техническия проект и строителството на 19,3 км от път I-1 (E-79) Мездра – Ботевград, лот 1 от км 174+800 до км 194+122, съобщиха от пресцентъра на АПИ. Изграждането на направлението Видин - Ботевград /167 км/ ще започне

ОЩЕ ОТ БИЗНЕС НОВИНИ

"Мини Марица-изток" отчитат рекорден добив от 3 427 789 тона въглища за януари

В 2018 година активите на инвестиционните фондове се увеличиха до 3906 млн. лева

Към края на 2018 година активите, управлявани от местните и чуждестранните инвестиционни фондове възлизат на 3906 млн. лева и нарастват на годишна база с с 332.9 млн. лева (9.3 на сто), съобщава БНБ. Като процент от Брутния вътрешен продукт общият размер на активите на местните и чуждестранните инвестиционни фондове към декември 2018 г. е 3.

Ангелкова в Сърбия: През 2018 г. над 400 хиляди сърби са посетили България

Сърбия е важен пазар за входящ туризъм в България. През миналата година повече от 421 хил. са туристическите посещения на сръбски граждани у нас и се отчита ръст от 7 на сто спрямо година по-рано. Това каза министърът на туризма Николина Ангелкова на работна среща с представители на сръбския туристически бизнес.

България ще работи активно с Русия в областта на туризма

България възнамерява да развива активно сътрудничество с Русия в областта на туризма и го оценява като стратегически важно. Това става ясно от интервю на министъра на туризма Николина Ангелкова за руската агенция ТАСС, информира БГНЕС. „Руският туристически пазар е много голям и именно по тази причина Русия за мен лично винаги е била стратегически

Китай продължава да е най-големият пазар за германски електроуреди и електроника

През 2018 г. Китай е продължил да бъде най-големия пазар за германски електроуреди и електроника, се казва в информация на Асоциацията на германските производители на електроуреди и електроника (ZVEI), цитирана от bulgarian.cri.cn. Стойността на износа се е увеличила с 10,3% на годишна база и е достигнала 21 милиарда евро.

АКТУАЛНО ОТ БИЗНЕС НОВИНИ