КФН: По-евтина застраховка с “Бонус-малус” за повечето шофьори

  • 0
authorАвтор: Румяна Дeнчeва
КФН: По-евтина застраховка с
“Бонус-малус” за повечето шофьори

Точки за риск ще има и за колата и за водача

С влизането в сила на системата “Бонус-малус”, повечето водачи ще плащат по-ниска цена на застраховката “Гражданска отговорност”, тъй като ще са в зоната с бонуси. Това показват изчисления на експертите от Комисията за финансов надзор.

Според статистиката на МВР повечето водачи са добри. Имало и такива, които са недисциплинирани и те ще бъдат с малус. Това означава, че те трябва да компенсират отстъпката за повечето хора, които ще се окажат на бонус. Това означавало предложеното разделение - до 25% отстъпка и до 400% оскъпяване.

“24 часа” се обърна към експертите на комисията с основни въпроси по предлаганата система. По-долу в текста са отговорите на регулатора.

- Защо системата се получи така, че е повече малус и малко бонус?

- Понятието има двойно значение на справедливост. т.е. всеки да получава според това, което е направил. Другият важен принцип, който е спазен, е осигуряване на финансова стабилност на компаниите.

Отстъпката, която ще се даде на добрите водачи, условно казано, ще бъде покрита от по- скъпите полици на “лошите”, и така, че това да не се отрази съществено на общото количество пари, които да бъдат събрани. Премията трябва да е достатъчна да гарантира разумна рентабилност на застрахователния бизнес, защото той е търговска дейност.

- Защо има клас за автомобил, за водач и за собственик? Когато се купува кола, какво оценка ще се получава - за водача или за автомобила?

- В момента цената на полицата се изчислява според кубатурата на колата. Това е същността на задължителната “Гражданска отговорност”. Колкото и да си говорим, че тя е за отговорността на водача, открай време тя е ориентирана към характеристиките на автомобила. Давате си номера на регистрационния талон, системата дърпа информация от системата на КАТ и на гаранционния фонд. Няма как да се направи плавен преход.

- Какво пречи да се направи този плавен преход и да бъде чиста - само за човек, а не за кола?

- Поне два европейски регламента ни казват, че “Гражданската отговорност” трябва да покрива отговорността на лице, което управлява кола, дори и без да е собственик. В т.ч. и да покрива щети, нанесени от лице, което няма книжка.

Затова не можем да направим системата чисто на човек. Ако беше така, трябваше всеки, който има книжка, да има застраховка, дори и без да има автомобил. Системата е съобразена с реалностите на нашия пазар. В Англия например в регистрационния талон са вписани хората, които могат да управляват един автомобил. Ако водачът е друг, лицето подлежи на наказание.

- Защо не се въведе това правило и у нас?

- Всички знаем, че много често в талона пише едно, автомобилът може да се управлява от друг. Този друг може да е дал пълномощно на трети и ние, правейки застраховката, трябва да отчитаме, че това е разрешено. В самата полица пише, че тя покрива отговорността на всекиго, който управлява даден автомобил. Той е материалният носител на полицата.

- Защо тогава се въвежда клас за водач, за собственик и за кола?

- Един водач може да няма автомобил и не е справедливо, ако направи нарушение с чужда кола, да му се размине. Ако карам служебен автомобил и правя нарушения, когато отида да си купя кола, системата ще ми каже в кой клас по риск ме поставя, според поведението ми на пътя. Това е допълнителен елемент, за да може да се хващат нарушения, направени преди това. Има много хора, които са без книжка, но причиняват инциденти. Такъв човек, като тръгне да си купува кола, ще плати по-висока цена за застраховката.

- На каква цена ще е полицата през 2020 г.?

- От момента на влизане на системата от 2019 г. всички ще са на базовия клас. След което с изтичане на първата година, ако нямат нарушения, получават отстъпка от 10%. Ако и втората година са изрядни - още 10%. Следващите години намалението става с по 1%. Повече от 25% отстъпка не може, защото ще застраши финансово системата. При леки нарушения след това водачът пак ще има отстъпка.

Започваме от базов клас, а в края на годината към него ще се отнема, или ще се дава, в зависимост от поведението на пътя. В следващите години ще се отчитат резултатите само за 12 месеца назад.

- Кой е определящ в цената - класът на колата, или на собственика?

- Когато съм собственик, най-простият казус е аз да си карам колата. Ако имам нарушения, те са едновременно мои и на колата. Ако двама съпрузи са вписани като съсобственици и съпругът има повече нарушения, а съпругата по-малко, при коригирането ще се вземат нарушенията на съпруга. Правилото е да се взема по-тежкия клас.

- Тази система не наказва ли втори път за едно и също нещо - нарушителите имат глоби или присъди, а с цената на полицата ще бъдат наказани повторно?

- Застрахователите санкционират, ако се носи по-висок риск. Единственото, което се забранява да се използва като критерий, е полът.

- Как е направена класификацията на нарушенията и малус точките, които те носят?

- Има леки нарушения, които са оставени само за административно наказание. Рискът е разпределен през основните нарушения на пътя - от превишението на скоростта, през тежките престъпления, при които е налице удар. Очевидно е, че рискът е по-голям, ако има употреба на алкохол, хулиганско поведение.

- Много критики отнесе смяната на собствеността и наказването за нарушения за предишния собственик?

- Единствената и най-важна цел бе да няма заобикаляне на системата. Ако недобросъвестен шофьор трупа нарушения, може да прехвърли колата на друг, но да продължи да я управлява. Ако малусът е прикрепен и към автомобила, няма да се заобикаля системата лесно.

И друго - може да окаже влияние на пазара на коли - когато една кола има много малус точки, ще стане непродаваема. Възможност да се следи малус точките има в Гаранционния фонд - там веднага може да се провери кола в кой клас е и да поиска съществена отстъпка, която да ми покрие загубите от по-скъпата полица.

- Няма ли да има  фиктивен износ и повторен внос на коли?

- При нов внос и първа регистрация колата ще бъда с нулевия клас. За да няма фиктивен износ и внос, е предвидено класът да се върже към номера на рамата на колата. Тогава, ако колата се изнесе и внесе повторно преди да са минали 10 г. системата ще разпознае колата и отива на малус.

- Как е решен казусът с фирмените коли?

- При фирмените коли се отчита само бонус малус на колата.

Споделете

CAPTCHA изображение
Китайският електрически автомобил Qiantu K50 дебютира на автошоуто в Ню Йорк (Видео)

Китайският електрически автомобил Qiantu K50 дебютира на автошоуто в Ню Йорк (Видео)

Китайският електрически автомобил Qiantu K50 направи дебюта си на Международното автошоу в Ню Йорк. Mullen Technologies, калифорнийска компания за електрически автомобили, ще бъде отговорна за сглобяването и продажбите на модела в Северна Америка, се казва в официално съобщение, цитирано от "Радио Китай".

Българинът живее все по-добре - вижте показателите, които го потвърждават

Българинът живее все по-добре - вижте показателите, които го потвърждават

Последните данни за доходите, разходите и потреблението на българските домакинства показват ясно, че стандартът на живот в страната и благосъстоянието на българските граждани продължава да се подобрява и през 2018 г., коментира Институтът за пазарна икономика (ИПИ). Тази тенденция като цяло е трайна от 90-те години насам,

Бизнесът със стари коли рухна

Бизнесът със стари коли рухна

С 9,2% са намалели регистрациите на употребяваните автомобили само от началото на годината Много от търговците на употребявани автомобили са пред фалит, след като от началото на годината бизнесът с вноса на стари коли още повече зацикли. С 9,2 процента са намалели регистрациите в България на возилата с пробег, сочи официалната статистика на МВР.

Xiaomi отвори първия си магазин в Букурещ

Xiaomi отвори първия си магазин в Букурещ

Китайската технологична компания Xiaomi отвори тази събота първия си официален магазин в румънската столица Букурещ, съобщи Радио Китай. Стотици местни жители се редяха на опашка с часове за церемонията по откриването на първия магазин на марката в страната. Той се намира в търговския център Mega Mall в източната част на Букурещ,

Строят високотехнологичен завод край Куклен

Строят високотехнологичен завод край Куклен

Произвеждат цифрови машини за цял свят Високотехнологичен завод с турско-немски капитали се изгражда край Куклен. Инвестицията е 12 милиона лева, а в предприятието ще бъдат наети 100 специалисти. Те ще правят цифрово-програмни машини, които ще се изнасят в цял свят. Очаква се през септември производството да стартира.

Отпадна търгът за продажбата на къщата на Баневи

Отпадна търгът за продажбата на къщата на Баневи

Търгът за продажбата на къщата, ползвана от Николай и Евгения Баневи, отпадна. Това е решение на частния съдебен изпълнител, а не на съда, предаде bTV. Причината – длъжникът – фирмата „Партнерс комерс”, е заявил, че е готов да изплати цялата сума по изпълнителното дело в размер на 2 милиона лева. Управител на фирмата е Николай Банев.

АКТУАЛНО

България прави конгресно бюро, за да привлича световни форуми (Обзор)

Тестват влаковете по новоизграденото трасе от третия лъч на метрото

На 24.04.2019г започват единични изпитания на новите метровлакове модел Инспиро, произведени от фирма „Сименс“ в част от трасето на метрото. Метровлаковете ще се движат в участъка „Депо Земляне“ - метростанция „ Красно село“- метростанция „Бул.България“, съобщиха от пресцентъра на Столична община. Кметът на Столичната община Йорданка Фандъкова ще

Петролът поскъпна с 25%, а цените на зърното падат

От началото на годината цената на пшеницата пада, макар в други години тенденцията да е за поскъпване на зърното, каза пред журналисти Васил Симов, главен изпълнителен директор на Софийската стокова борса /ССБ/. Основната причина са очакванията на експертите за добра реколта, която да стигне до 758 млн. тона.

Китай ще продължи сътрудничеството със съответните страни по „Един пояс, един път"

С приближаването на втория форум на високо равнище за международното сътрудничество по „Един пояс, един път" на 22 април в Пекин работната група за стимулиране изграждането на инициативата публикува документ със заглавие „Инициатива за съвместно изграждане на „Един пояс, един път": Напредък, принос и перспективи", предава bulgarian.cri.cn.

Стартъп е първата фирма с ваучер за излизане на борсата

Български производител на биометрични технологии е първата компания, одобрена по схемата за финансова подкрепа за излизане на Българската фондова борса. Ваучерът на стойност 50 хил. лв. бе връчен на изпълнителния директор на “Биодит” Юлиан Софрониев от шефа на агенцията за малки и средни предприятия Бойко Таков.

БИЗНЕС НОВИНИ

НЕ ПРОПУСКАЙ

Дългът на България за 2018 г. е 24 430 млн. лв.

82% ръст на чуждестранните туристи в София от 2008 до 2018 г.

Столичният кмет Йорданка Фандъкова каза по време на шестата годишна среща на Националния борд по туризъм /НБТ/, че все по-често центърът на града е изпълнен с туристически групи от чужденци, както и с гости от страната. София се променя и става все по-привлекателна за туристи, като за периода 2008 - 2018 г.

Вносът и цената на свинското месо в Китай се очаква да нараснат през следващите 2 години

Поради намалените местни доставки на свинско месо, след избухването на африканския свински грип, вносът на продукта в Китай се очаква да се повиши рязко до исторически нива през следващите две години, сочи доклад публикуван в събота, предава bulgarian.cri.cn. Вносът на свинско в Китай се предвижда да достигна 1,7 милиона тона тази година,

Бойко Борисов: Убеден съм, че с построяването на "Хемус" БВП ще се вдигне с поне 10-20%

"Чували сме всякакви глупости за "Хемус" - въобще няма проекти, никой никога не е мислил да прави "Хемус". Аз съм убеден, че с построяването на "Хемус" БВП на страната ще се вдигне с поне 10-20%", коментира премиерът Бойко Борисов. "До края на 2020 г. ще минем и Плевен. След това изпълняваме и другите проекти, за да вържем и Търговище,

Великден идва с дъждове

Валежите по празниците ще бъдат най-интензивни в Западна България, но до петък на много места в страната температурите ще надхвърлят 20 градуса. Това каза Анастасия Стойчева, ръководител отдел "Метеорологични прогнози" в НИМХ, пред БНТ. Тази сутрин температурите са в доста широки граници - от 1° в североизточните райони до 10-11° в крайните

ОЩЕ ОТ БИЗНЕС НОВИНИ

Банкери: Моментът е подходящ за инвестиране в хотели

България ще прави национално конгресно бюро

Предстои България да създаде свое национално конгресно бюро – организация, която да обедини различни конгресно-културни центрове, хотели и туроператори, и те да работят заедно за привличане тук на големи международни събития. Това стана ясно по време на шестата годишна среща на Националния борд по туризъм.

82% ръст на чуждестранните туристи в София от 2008 до 2018 г.

Столичният кмет Йорданка Фандъкова каза по време на шестата годишна среща на Националния борд по туризъм /НБТ/, че все по-често центърът на града е изпълнен с туристически групи от чужденци, както и с гости от страната. София се променя и става все по-привлекателна за туристи, като за периода 2008 - 2018 г.

Вносът и цената на свинското месо в Китай се очаква да нараснат през следващите 2 години

Поради намалените местни доставки на свинско месо, след избухването на африканския свински грип, вносът на продукта в Китай се очаква да се повиши рязко до исторически нива през следващите две години, сочи доклад публикуван в събота, предава bulgarian.cri.cn. Вносът на свинско в Китай се предвижда да достигна 1,7 милиона тона тази година,

Търсим инвеститор за конгресна зала в Слънчев бряг

По време на предстоящия в края на май туристически форум в курорта Слънчев бряг ще промотираме търсенето на инвеститор, който да вложи пари в изграждането на конгресен център в района на курорта Слънчев бряг. Това съобщи министърът на туризма Николина Ангелкова при откриването на шестата годишна среща на Националния борд по туризъм в хотел

АКТУАЛНО ОТ БИЗНЕС НОВИНИ