КФН: По-евтина застраховка с “Бонус-малус” за повечето шофьори

  • 0
authorАвтор: Румяна Дeнчeва
КФН: По-евтина застраховка с
“Бонус-малус” за повечето шофьори

Точки за риск ще има и за колата и за водача

С влизането в сила на системата “Бонус-малус”, повечето водачи ще плащат по-ниска цена на застраховката “Гражданска отговорност”, тъй като ще са в зоната с бонуси. Това показват изчисления на експертите от Комисията за финансов надзор.

Според статистиката на МВР повечето водачи са добри. Имало и такива, които са недисциплинирани и те ще бъдат с малус. Това означава, че те трябва да компенсират отстъпката за повечето хора, които ще се окажат на бонус. Това означавало предложеното разделение - до 25% отстъпка и до 400% оскъпяване.

“24 часа” се обърна към експертите на комисията с основни въпроси по предлаганата система. По-долу в текста са отговорите на регулатора.

- Защо системата се получи така, че е повече малус и малко бонус?

- Понятието има двойно значение на справедливост. т.е. всеки да получава според това, което е направил. Другият важен принцип, който е спазен, е осигуряване на финансова стабилност на компаниите.

Отстъпката, която ще се даде на добрите водачи, условно казано, ще бъде покрита от по- скъпите полици на “лошите”, и така, че това да не се отрази съществено на общото количество пари, които да бъдат събрани. Премията трябва да е достатъчна да гарантира разумна рентабилност на застрахователния бизнес, защото той е търговска дейност.

- Защо има клас за автомобил, за водач и за собственик? Когато се купува кола, какво оценка ще се получава - за водача или за автомобила?

- В момента цената на полицата се изчислява според кубатурата на колата. Това е същността на задължителната “Гражданска отговорност”. Колкото и да си говорим, че тя е за отговорността на водача, открай време тя е ориентирана към характеристиките на автомобила. Давате си номера на регистрационния талон, системата дърпа информация от системата на КАТ и на гаранционния фонд. Няма как да се направи плавен преход.

- Какво пречи да се направи този плавен преход и да бъде чиста - само за човек, а не за кола?

- Поне два европейски регламента ни казват, че “Гражданската отговорност” трябва да покрива отговорността на лице, което управлява кола, дори и без да е собственик. В т.ч. и да покрива щети, нанесени от лице, което няма книжка.

Затова не можем да направим системата чисто на човек. Ако беше така, трябваше всеки, който има книжка, да има застраховка, дори и без да има автомобил. Системата е съобразена с реалностите на нашия пазар. В Англия например в регистрационния талон са вписани хората, които могат да управляват един автомобил. Ако водачът е друг, лицето подлежи на наказание.

- Защо не се въведе това правило и у нас?

- Всички знаем, че много често в талона пише едно, автомобилът може да се управлява от друг. Този друг може да е дал пълномощно на трети и ние, правейки застраховката, трябва да отчитаме, че това е разрешено. В самата полица пише, че тя покрива отговорността на всекиго, който управлява даден автомобил. Той е материалният носител на полицата.

- Защо тогава се въвежда клас за водач, за собственик и за кола?

- Един водач може да няма автомобил и не е справедливо, ако направи нарушение с чужда кола, да му се размине. Ако карам служебен автомобил и правя нарушения, когато отида да си купя кола, системата ще ми каже в кой клас по риск ме поставя, според поведението ми на пътя. Това е допълнителен елемент, за да може да се хващат нарушения, направени преди това. Има много хора, които са без книжка, но причиняват инциденти. Такъв човек, като тръгне да си купува кола, ще плати по-висока цена за застраховката.

- На каква цена ще е полицата през 2020 г.?

- От момента на влизане на системата от 2019 г. всички ще са на базовия клас. След което с изтичане на първата година, ако нямат нарушения, получават отстъпка от 10%. Ако и втората година са изрядни - още 10%. Следващите години намалението става с по 1%. Повече от 25% отстъпка не може, защото ще застраши финансово системата. При леки нарушения след това водачът пак ще има отстъпка.

Започваме от базов клас, а в края на годината към него ще се отнема, или ще се дава, в зависимост от поведението на пътя. В следващите години ще се отчитат резултатите само за 12 месеца назад.

- Кой е определящ в цената - класът на колата, или на собственика?

- Когато съм собственик, най-простият казус е аз да си карам колата. Ако имам нарушения, те са едновременно мои и на колата. Ако двама съпрузи са вписани като съсобственици и съпругът има повече нарушения, а съпругата по-малко, при коригирането ще се вземат нарушенията на съпруга. Правилото е да се взема по-тежкия клас.

- Тази система не наказва ли втори път за едно и също нещо - нарушителите имат глоби или присъди, а с цената на полицата ще бъдат наказани повторно?

- Застрахователите санкционират, ако се носи по-висок риск. Единственото, което се забранява да се използва като критерий, е полът.

- Как е направена класификацията на нарушенията и малус точките, които те носят?

- Има леки нарушения, които са оставени само за административно наказание. Рискът е разпределен през основните нарушения на пътя - от превишението на скоростта, през тежките престъпления, при които е налице удар. Очевидно е, че рискът е по-голям, ако има употреба на алкохол, хулиганско поведение.

- Много критики отнесе смяната на собствеността и наказването за нарушения за предишния собственик?

- Единствената и най-важна цел бе да няма заобикаляне на системата. Ако недобросъвестен шофьор трупа нарушения, може да прехвърли колата на друг, но да продължи да я управлява. Ако малусът е прикрепен и към автомобила, няма да се заобикаля системата лесно.

И друго - може да окаже влияние на пазара на коли - когато една кола има много малус точки, ще стане непродаваема. Възможност да се следи малус точките има в Гаранционния фонд - там веднага може да се провери кола в кой клас е и да поиска съществена отстъпка, която да ми покрие загубите от по-скъпата полица.

- Няма ли да има  фиктивен износ и повторен внос на коли?

- При нов внос и първа регистрация колата ще бъда с нулевия клас. За да няма фиктивен износ и внос, е предвидено класът да се върже към номера на рамата на колата. Тогава, ако колата се изнесе и внесе повторно преди да са минали 10 г. системата ще разпознае колата и отива на малус.

- Как е решен казусът с фирмените коли?

- При фирмените коли се отчита само бонус малус на колата.

Споделете

CAPTCHA изображение
Струва ли си  да живееш с имот на шията

Струва ли си да живееш с имот на шията

Новите поколения са против, защото прекалено дълго трябва да се работи за дом Когато живях две години в Етиопия, често използвах един таксиметров шофьор. Казваше се Масреша. Караше стара тойота, но я поддържаше добре. Всеки ден я миеше и затова чужденците много го търсеха. Няколко пъти съм го чувала да отказва на клиент по телефона,

Да имаш милиони  и да се чувстваш неудобно

Да имаш милиони и да се чувстваш неудобно

Не всички богаташи са щедри, но щастливите са такива Всеки месец в България се появяват по 7 нови милионери. Това не е шега, а официална статистика на Българската народна банка за първите седем месеца на тази година. При това става дума само за хора, които разполагат с толкова средства в депозити, а не за такива, които влагат в бизнес, имоти,

Икономист: Горивата в България ще поевтинеят, но след няколко месеца

Икономист: Горивата в България ще поевтинеят, но след няколко месеца

На фона на масовите протести в страната, анализатори твърдят, че горивата ще поевтинеят, но това ще се усети след няколко месеца. Прогнозата се основава на спада в цената на петрола на жеждународните пазари, вече до около 70 долара за барел, коментира за "Хоризонт", икономистът Мартин Владимиров от Центъра за изследване на демокрацията: „Когато

КФН: Шофьорите са наказани само, ако са собственици или сключват „Гражданска отговорност”

КФН: Шофьорите са наказани само, ако са собственици или сключват „Гражданска отговорност”

Промените при „Бонус-Малус” предвиждат по-лошите шофьори да плащат повече, а добрите да получават 25 % отстъпка от гражданската си отговорност, ако 7 години са карали без нарушения или катастрофи. Мнозина обаче попитаха защо малус точки ще се пишат и на автомобилите. Николай Петров, началник на отдел в "Застрахователен надзор” в Комисията за

Германска компания разкрива 700 работни места в Северна България

Германска компания разкрива 700 работни места в Северна България

Германска компания ще разкрие 700 нови работни места в района на Русе. Това стана ясно по време на среща на заместник-министъра на икономиката Александър Манолев с ръководството на компанията БАДЕР /BADER GmbH & Co. KG/, която се проведе в Службата ни по търговско-икономически въпроси в Берлин, съобщи пресцентърът на министерството на икономиката.

Желязков с  идея да закрие  “БДЖ холдинг”

Желязков с идея да закрие “БДЖ холдинг”

Министърът на транспорта даде срок до края на месеца влаковете да влязат в графика си “Лично мое мнение е, че “БДЖ холдинг” трябва да се закрие и ръководството на министерството да поеме управлението на “БДЖ Пътнически превози” и на “БДЖ товарни превози”. След като дълговете към облигационери и кредитори са изплатени,

АКТУАЛНО

Борисов: България ще има 20% от гръцкия терминал за газ (Обзор)

Пак удължават срока за оферти за летище София

Документи се подават до 29 януари 2019 г., чакат още кандидати Срокът за подаване на оферти от кандидатите за концесионери на летище София е удължен за втори път, става ясно от Националния регистър на концесиите. Предложенията могат да се внесат до 16,30 ч на 29 януари 2019 г. Отпускането на още време е станало на 8 ноември с публикация в

10 лева ще струва електронната уикенд винетка

10 лв. ще струва електронната уикенд винетка за леките автомобили, която ще влезе в сила от 1 януари 2019 г. Това предвиждат публикуваните за обществено обсъждане предложения за изменение и допълнение в Тарифата за таксите, които се събират от Агенция „Пътна инфраструктура”, съобщиха от пресцентъра на регионалното министерство.

В БДЖ - от мизерни влакове до мизерията в нравите

От билети изкарват 40 млн., а държавата наля 131 млн. лв. Не му трябва на министъра да прави одит на БДЖ. Достатъчно е да застане на начална гара и ще му се изяснят нещата с графика на влаковете.” Така реагира пътничка, която всеки ден се качва на влакове от София до Своге и обратно и има поглед поне за Северна България.

Опашки за смяна на гуми, шофьорите се уплашиха от снега (Видео)

След като от вчера - 15 ноември, стана задължително пътуването на автомобилите със зимни гуми, днес се извиха опашки пред автосервизите. Закъснели шофьори чакат, за да заменят летните си гуми. 50 лева е глобата за излизане на пътя с летни гуми или с такива, чийто протектор е под 4 мм. Проверките на КАТ започнаха вчера сутринта и ще продължат до 1

БИЗНЕС НОВИНИ

НЕ ПРОПУСКАЙ

Проф. Питър Франкопан: „Един пояс, един път" има позитивен ефект върху света

Ангелкова: България и Гърция си партнират за привличане на туристи от далечни пазари към Балканите

Партньорството в туризма между България и Гърция се развива възходящо и двете страни работят по съвместни инициативи за привличане на повече посетители към Балканския регион. Това е заявила министърът на туризма Николина Ангелкова на работна среща с Георгиос Циалас, генерален секретар за туристическа политика и развитие в Министерството на туризма

България сред челните места в ЕС по ефективност на рециклиране на батерии

България заема едно от челните места в ЕС по ефективност на рециклирането на оловно-акумулаторни батерии. Това каза министърът на околната среда и водите Нено Димов по време на парламентарния контрол в отговор на въпрос за изпълнение на целите за масово разпространените отпадъци, предаде БТА. Димов отбеляза, че ще даде данни за 2016 г.

Търсят срещу 4 бона заплата IT специалисти в Пловдив

80 старши специалисти срещу заплати от 3-4 хиляди лева търси най-новата IT компания, която стъпва в Пловдив. Това обявиха нейните шефове Павел Симов и Илиа Кръстев в общината. Фирмата, която е със седалище на ул. "Иван Вазов" ще разработва мобилни приложения за Западна Европа и САЩ. "В Пловдив излизат подготвени кадри с опит.

Румъния иска да стане европейско Елдорадо за природния газ

Румънски газ за отопляване на Централна Европа и за намаляване на зависимостта от Русия? Идеята не е толкова еретична след откриването в Черно море на големи находища, които съблазняват инвеститорите, а Букурещ възнамерява да извлече големи дивиденти от тях, информира АФП. Румъния сред най-бедните страни в ЕС,

ОЩЕ ОТ БИЗНЕС НОВИНИ

Анталия очаква 15 милиона туристи през 2019 г.

Нормално ли е да си веган? Гледайте TrendY и ще разберете! (Видео)

И адреналинът ли е единствената причина младежи да се качват по покривите на високи сгради? Голи, омазани с кръв и опаковани с тарелки. Заливащи с изкуствена кръв месари и месарници. Крещящи “Убийци на бебета” към хора, които си купуват агнешко за Гергьовден. Такива са веганите в представите на повечето хора.

Проф. Питър Франкопан: „Един пояс, един път" има позитивен ефект върху света

Китайската инициатива „Един пояс, един път" може да има позитивно влияние, заявява в интервю за агенция „Синхуа" Петър Франкопан, професор по световна история от Оксфордския университет, предава bulgarian.cri.cn. „Преди пет години инициативата все още бе твърде нова. Огромно количество пари бяха обещани за проекти из цяла Азия и Африка.

Няма да се събират нови такси за сега действащите мостове, тунели или планински проходи

След въвеждането на електронната винетка за леките автомобили и тол системата за тежкотоварните няма да се събират нови такси за сега действащите съоръжения по републиканската пътна инфраструктура като мостове, тунели или планински проходи, съобщиха от Министерството на регионалното развитие и благоустройството.

Ангелкова: България и Гърция си партнират за привличане на туристи от далечни пазари към Балканите

Партньорството в туризма между България и Гърция се развива възходящо и двете страни работят по съвместни инициативи за привличане на повече посетители към Балканския регион. Това е заявила министърът на туризма Николина Ангелкова на работна среща с Георгиос Циалас, генерален секретар за туристическа политика и развитие в Министерството на туризма

АКТУАЛНО ОТ БИЗНЕС НОВИНИ