10 глупости в наредбата "бонус-малус" и 11 глупави последствия от нея

  • 0
authorАвтор: Любомир Аламанов*
10 глупости в наредбата "бонус-малус" и 11 глупави последствия от нея

Любомир Аламанов.

Приета е на първо четене проекто-наредбата „Бонус-малус“, която щяла да ни избави от катастрофи. С грандиозното заявление: „по този начин се създават условия за намаляване на пътнотранспортните произшествия и особено на тежките, които водят до загуба на човешки живот или трайно инвалидизиране“. Това написа 

На практика какво се получава:

1. Направените хиляди нарушения до сега нямат значение при определяне размера на Гражданската отговорност. Т.е. няма значение какво са направили джигитите. Може да са убили няколко човека, да са затрили съдби, да са помляли коли, стълбове и стени, но от влизане на Наредбата, всичко това няма значение и Гражданската им се определя на чисто.

2. Обратното. Може 20 г. да сте карали перфектно, може да имате Златен талон, може да имате грамоти, медали и каквото там дават за много години шофиране без нарушения. Но от влизане на Наредбата всичко това няма значение. Приравнявате се на джигитите от горната точка.

3. Освен това, за да ползвате прословутите 25% намаление от Гражданската (да, само за 25% се борите), трябва да карате без нарушение 7 години. 7 години без нарушение, а само 25% сам самички. Не е шега.

4. Колите стават самостоятелни субекти. И ще бъдат наказвани. И това не е шега. Ако вие нарушите правилата, колата ви също е наказана. Миличката.

5. Все едно нож, с който е прободен човек, да бъде съден и наказан, че с него е извършено престъпление.

6. Освен, че колата ви ще е наказана, тя ще носи наказанието със себе си. Като къща с духове. И следващият собственик наследява духовете, т.е. наказанията.

7. Да, вие получавате наказанията в наследство от бившите собственици на колата. И автоматично падате в категориите. Все едно ако новото ви гадже преди години е ходила с престъпник, то сега вие ставате автоматично престъпник само като ходите с нея. Страшен фън.

8. Вие имате грижа да проверявате дали колата, която искате да закупите има история. За да не станете престъпник.

9. Не знам какво ще се случи с лизинговите коли, които се връщат за втори лизинг. Ще прехвърлят ли нарушенията на лизинговите компании, или тези нарушения ще висят като духове, за да се стоварят върху бъдещия купувач.

10. Не знам какво се случва, ако единият съпруг вземе книжка по-късно от другия, който е нарушител. И имат обща семейна кола. Колата ще предаде ли нарушението на новия шофьор, като проклятие? Новият ще започне ли от минус, само защото законната му половинка се е напила на сватбата преди 5 години?

И това видях само на първо четене. Някои изводи:

11. Богатите келеши с много пари няма да се стреснат. Който плаща над 100 000 лв. за кола, не се притеснява да плати тройна Гражданска.

12. Чичото със старата баракуда не иска да си я продава. Той няма да мисли дали някой ще търси за предишни нарушения. А ще си кара, както си знае.

13. Наредбата ще засегне пак само средната класа, която иска да живее нормално. И да си купува коли, за да ходи на работа и да плаща данъци. Сега и това ще бъде ударено.

14. Както винаги, българската администрация прехвърля проблема за справяне с нарушенията на хората. Ние да се проверяваме, ние да се дебнем, ние да гледаме кой кога с коя кола е направил нарушения.

15. Въпросът „И кво праим са?“ ще започне да звучи със страшна сила. КАТ-аджиите сигурно потриват доволно ръце.

И както винаги, има само наказания. И огромни дупки:

16. Няма анализ на рисковите групи;

17. Няма превенция;

18. Няма обучения;

19. Няма отговорност за купени книжки;

20. Няма отговорност за лоши пътища, неправилно сложени пътни знаци и всичко друго, което органите би трябвало да свършат и което е в компетенцията им, за да гарантират намаляване на катастрофите;

21. Наказанията са само финансови. Все едно е определена цена на човешкия живот.

Някой каза, че тази наредба е готвена 10 г. Не знам дали е така, но ако е, то много моля всички, които са участвали в правенето й, веднага да си подадат оставките и никога повече да не правят наредби. А ако е направена набързо, за да се замаже драмата с вдигането на Гражданската, то да спрат, да се консултират и тогава да продължават.

Добре де, хора, даже компютърните игри имат период на Бета-тестинг. Когато софтуерът е готов, но се дава на външни хора да го тестват. За да не се излагат. За да се хванат глупавите грешки. За да може външно око да мине през всичко. И чак след оправяне на грешките, софтуерът се представя пред публиката. Даже компютърните игри го правят. Които са за забава. А тук става дума за човешки животи.

Наистина не разбирам как някой може да си мисли, че с подобни мери ще постигне цитираната в началото цел за намаляване на нарушенията? Как точно ще стане?

Но като се вгледаме в мотивите, виждаме, че „с това се цели да се гарантира финансовата стабилност на системата и да не се застрашава платежоспособността на застрахователния пазар“. И всичко става ясно…

Наредбата се прави от Комисията по финансов надзор (КФН). Имало работна група с МВР и МТИТС, но КФН е водеща. КФН, която се занимава с брокери, пенсионни дружества, застрахователи, фондова борса, акции и облигации, купуване и продаване и т.н. Някъде да видяхте пътна безопасност? Да, това е същата КФН, която трябваше да бие барабана за Олимпик.

КФН. Комисията, на която плащаме заплатите, за да ни пази от финансови измамници.

Поне малко не ви ли е срам да представяте такива наредби?

Като за финал, Наредбата няма да важи за колите на държавата и общините. Защо? Нещо богопомазани ли са? Или не правят нарушения? Или просто поредното издевателство на администрация и политици…

Явно моделът „Хубаво е, но не е готово“ току що удари национално ниво.

Браво!

(От Фейсбук)

* Авторът е управляващ директор на комуникационната агенция SiteMediа Consultancy.

Споделете

CAPTCHA изображение
Струва ли си  да живееш с имот на шията

Струва ли си да живееш с имот на шията

Новите поколения са против, защото прекалено дълго трябва да се работи за дом Когато живях две години в Етиопия, често използвах един таксиметров шофьор. Казваше се Масреша. Караше стара тойота, но я поддържаше добре. Всеки ден я миеше и затова чужденците много го търсеха. Няколко пъти съм го чувала да отказва на клиент по телефона,

Да имаш милиони  и да се чувстваш неудобно

Да имаш милиони и да се чувстваш неудобно

Не всички богаташи са щедри, но щастливите са такива Всеки месец в България се появяват по 7 нови милионери. Това не е шега, а официална статистика на Българската народна банка за първите седем месеца на тази година. При това става дума само за хора, които разполагат с толкова средства в депозити, а не за такива, които влагат в бизнес, имоти,

Икономист: Горивата в България ще поевтинеят, но след няколко месеца

Икономист: Горивата в България ще поевтинеят, но след няколко месеца

На фона на масовите протести в страната, анализатори твърдят, че горивата ще поевтинеят, но това ще се усети след няколко месеца. Прогнозата се основава на спада в цената на петрола на жеждународните пазари, вече до около 70 долара за барел, коментира за "Хоризонт", икономистът Мартин Владимиров от Центъра за изследване на демокрацията: „Когато

КФН: Шофьорите са наказани само, ако са собственици или сключват „Гражданска отговорност”

КФН: Шофьорите са наказани само, ако са собственици или сключват „Гражданска отговорност”

Промените при „Бонус-Малус” предвиждат по-лошите шофьори да плащат повече, а добрите да получават 25 % отстъпка от гражданската си отговорност, ако 7 години са карали без нарушения или катастрофи. Мнозина обаче попитаха защо малус точки ще се пишат и на автомобилите. Николай Петров, началник на отдел в "Застрахователен надзор” в Комисията за

Германска компания разкрива 700 работни места в Северна България

Германска компания разкрива 700 работни места в Северна България

Германска компания ще разкрие 700 нови работни места в района на Русе. Това стана ясно по време на среща на заместник-министъра на икономиката Александър Манолев с ръководството на компанията БАДЕР /BADER GmbH & Co. KG/, която се проведе в Службата ни по търговско-икономически въпроси в Берлин, съобщи пресцентърът на министерството на икономиката.

Желязков с  идея да закрие  “БДЖ холдинг”

Желязков с идея да закрие “БДЖ холдинг”

Министърът на транспорта даде срок до края на месеца влаковете да влязат в графика си “Лично мое мнение е, че “БДЖ холдинг” трябва да се закрие и ръководството на министерството да поеме управлението на “БДЖ Пътнически превози” и на “БДЖ товарни превози”. След като дълговете към облигационери и кредитори са изплатени,

АКТУАЛНО

Борисов: България ще има 20% от гръцкия терминал за газ (Обзор)

Пак удължават срока за оферти за летище София

Документи се подават до 29 януари 2019 г., чакат още кандидати Срокът за подаване на оферти от кандидатите за концесионери на летище София е удължен за втори път, става ясно от Националния регистър на концесиите. Предложенията могат да се внесат до 16,30 ч на 29 януари 2019 г. Отпускането на още време е станало на 8 ноември с публикация в

10 лева ще струва електронната уикенд винетка

10 лв. ще струва електронната уикенд винетка за леките автомобили, която ще влезе в сила от 1 януари 2019 г. Това предвиждат публикуваните за обществено обсъждане предложения за изменение и допълнение в Тарифата за таксите, които се събират от Агенция „Пътна инфраструктура”, съобщиха от пресцентъра на регионалното министерство.

В БДЖ - от мизерни влакове до мизерията в нравите

От билети изкарват 40 млн., а държавата наля 131 млн. лв. Не му трябва на министъра да прави одит на БДЖ. Достатъчно е да застане на начална гара и ще му се изяснят нещата с графика на влаковете.” Така реагира пътничка, която всеки ден се качва на влакове от София до Своге и обратно и има поглед поне за Северна България.

Опашки за смяна на гуми, шофьорите се уплашиха от снега (Видео)

След като от вчера - 15 ноември, стана задължително пътуването на автомобилите със зимни гуми, днес се извиха опашки пред автосервизите. Закъснели шофьори чакат, за да заменят летните си гуми. 50 лева е глобата за излизане на пътя с летни гуми или с такива, чийто протектор е под 4 мм. Проверките на КАТ започнаха вчера сутринта и ще продължат до 1

БИЗНЕС НОВИНИ

НЕ ПРОПУСКАЙ

Проф. Питър Франкопан: „Един пояс, един път" има позитивен ефект върху света

Ангелкова: България и Гърция си партнират за привличане на туристи от далечни пазари към Балканите

Партньорството в туризма между България и Гърция се развива възходящо и двете страни работят по съвместни инициативи за привличане на повече посетители към Балканския регион. Това е заявила министърът на туризма Николина Ангелкова на работна среща с Георгиос Циалас, генерален секретар за туристическа политика и развитие в Министерството на туризма

България сред челните места в ЕС по ефективност на рециклиране на батерии

България заема едно от челните места в ЕС по ефективност на рециклирането на оловно-акумулаторни батерии. Това каза министърът на околната среда и водите Нено Димов по време на парламентарния контрол в отговор на въпрос за изпълнение на целите за масово разпространените отпадъци, предаде БТА. Димов отбеляза, че ще даде данни за 2016 г.

Търсят срещу 4 бона заплата IT специалисти в Пловдив

80 старши специалисти срещу заплати от 3-4 хиляди лева търси най-новата IT компания, която стъпва в Пловдив. Това обявиха нейните шефове Павел Симов и Илиа Кръстев в общината. Фирмата, която е със седалище на ул. "Иван Вазов" ще разработва мобилни приложения за Западна Европа и САЩ. "В Пловдив излизат подготвени кадри с опит.

Румъния иска да стане европейско Елдорадо за природния газ

Румънски газ за отопляване на Централна Европа и за намаляване на зависимостта от Русия? Идеята не е толкова еретична след откриването в Черно море на големи находища, които съблазняват инвеститорите, а Букурещ възнамерява да извлече големи дивиденти от тях, информира АФП. Румъния сред най-бедните страни в ЕС,

ОЩЕ ОТ БИЗНЕС НОВИНИ

Анталия очаква 15 милиона туристи през 2019 г.

Нормално ли е да си веган? Гледайте TrendY и ще разберете! (Видео)

И адреналинът ли е единствената причина младежи да се качват по покривите на високи сгради? Голи, омазани с кръв и опаковани с тарелки. Заливащи с изкуствена кръв месари и месарници. Крещящи “Убийци на бебета” към хора, които си купуват агнешко за Гергьовден. Такива са веганите в представите на повечето хора.

Проф. Питър Франкопан: „Един пояс, един път" има позитивен ефект върху света

Китайската инициатива „Един пояс, един път" може да има позитивно влияние, заявява в интервю за агенция „Синхуа" Петър Франкопан, професор по световна история от Оксфордския университет, предава bulgarian.cri.cn. „Преди пет години инициативата все още бе твърде нова. Огромно количество пари бяха обещани за проекти из цяла Азия и Африка.

Няма да се събират нови такси за сега действащите мостове, тунели или планински проходи

След въвеждането на електронната винетка за леките автомобили и тол системата за тежкотоварните няма да се събират нови такси за сега действащите съоръжения по републиканската пътна инфраструктура като мостове, тунели или планински проходи, съобщиха от Министерството на регионалното развитие и благоустройството.

Ангелкова: България и Гърция си партнират за привличане на туристи от далечни пазари към Балканите

Партньорството в туризма между България и Гърция се развива възходящо и двете страни работят по съвместни инициативи за привличане на повече посетители към Балканския регион. Това е заявила министърът на туризма Николина Ангелкова на работна среща с Георгиос Циалас, генерален секретар за туристическа политика и развитие в Министерството на туризма

АКТУАЛНО ОТ БИЗНЕС НОВИНИ