И колата с по-скъпа застраховка, ако собственикът има много нарушения

  • 0
authorАвтор: Румяна Дeнчeва
И колата с по-скъпа застраховка, ако собственикът има много нарушения

Тежките произшествия на пътя ще оскъпяват полицата с до 400%.

Катастрофа с убит = най-скъпа полица за виновния шофьор

Най-малки са санкциите за превишена  скрост извън населено място

Клас, който определя риска, ще получава не само шофьорът, но и автомобилът

И колите на шофьори, които са натрупали множество нарушения на пътя, ще са с по-скъпа застраховка “Гражданска отговорност”.

Това предвижда предложената от Комисията за финансов надзор наредба, пусната за обществено обсъждане.

Клас, който оценява риска, ще получава не само шофьорът, но и автомобилът. Ако той бъде продаден, но е бил собственост на недисциплиниран водач, новият собственик ще трябва да плати по-скъпа полица, дори самият той да е без нарушения.

Текстът е предложен, за да се избегнат застрахователни измами, при които кола се продава фиктивно, за да не плаща скъпа застраховка, а след това се ползва от предишния собственик, заяви зам.-шефът на КФН Владимир Савов. (Виж долу).

Катастрофа с убит или ранени, както и бягство от местопроизшествието са най-тежките прегрешения по системата “Бонус-малус”, пише още в наредбата.

Те носят 19 наказателни точки, които изпращат водача директно в най-рисковата категория. Това ще оскъпи полицата му с 400%.

Проектът е приет от финансовия регулатор на първо четене. Той ще

влезе в сила

след дебати и

най-вероятно ще

бъде променен преди окончателното му гласуване.

Най-малки са санкциите за превишаване на скорост с 10-30 километра извън населено място.

При старта на системата от 1 януари 2019 г. всички водачи, собственици и автомобили ще получат базовия клас - 8-ми. Това означава, че догодина цената на полицата ще бъде стандартната, която при повечето компании очакват да се движи около 300 лв.

Ако в рамките на 12 месеца собственикът на автомобила не е причинил пътен инцидент, още през следващата година той ще премине в по-ниския клас и ще получи 10% отстъпка. След това обаче

отбивът от

цената се забавя

- с по 1% всяка

година до

максимум 25%

Стъпката, с която нарушенията на пътя носят наказателни точки и оскъпяват застраховката, е много по-стръмна - от 10-и до 12-и клас към цената се добавят по 10%. С 30% се оскъпява полицата между 12-и и 20-и клас.

Всяка година без нарушение обаче ще носи само по една бонус точка. Така на недисциплинираните шофьори ще са им нужни години, за да се върнат до стандартните тарифи на застраховката.

Владимир Савов: Няма да има натрупване на бонус или малус точки, казва зам.-председател на КФН с ресор “Застрахователен надзор”

- Ще се наказват ли водачи, които купуват кола с много нарушения, г-н Савов?

- Проектът за наредба предвижда, че автомобилът се прехвърля с неговия бонус-малус клас. Това означава, че ако с конкретния автомобил са причинени нарушения или вреди, той ще се прехвърли с класа за малус, натрупан за него. Ако собственикът на автомобила има много нарушения, но те не са натрупани с конкретния автомобил, при прехвърлянето му новият собственик няма да бъде натоварен с малуса на собственика.

- Защо се въвежда това правило? Не наказвате ли така изрядни шофьори за чужди нарушения?

- Правилото за прехвърлянето на бонус-малус класа е предвидено, за да се ограничи заобикалянето на системата, като автомобил с извършени от собственика нарушения се прехвърля фиктивно на друго лице с чиста история на водач, а след това старият собственик продължи да ползва автомобила. Допълнителен резултат, който би трябвало да има превантивен ефект, е, че автомобилите с много извършени нарушения ще станат труднопродаваеми, като същевременно техните собственици ще продължават да са длъжни да сключват застраховка за тях. Всичко това би следвало да създава мотивация за благоразумно управление и избягване на нарушения и произшествия. Нещо повече, предвид факта, че нарушенията, извършени от други лица, ще се отразяват на класа на автомобила, собствениците на такива автомобили ще имат мотивация да внимават на кого предоставят колите си и да не го правят безразсъдно.

- Не трябваше ли принципът при прехвърляне да се ползва онзи клас, който е по-благоприятен?

- Принципът е обратният. Ще се прилага по-неблагоприятният клас. Ако собственик който се намира в десети клас, купи автомобил, който е в единадесети клас, при сключване на застраховка “Гражданска отговорност” ще се приложи единадесети клас. Ако собственикът е в дванадесети клас и си купи кола с десети или единадесети клас, ще се приложи неговият дванадесети клас, независимо че закупената кола е с по-нисък.

- Натрупват ли се малус или бонус точки?

- Проектът предвижда всяко нарушение да носи отделни точки за малус. Това означава, че колкото пъти бъде извършено например нарушение на скоростта и това бъде установено с влязло в сила наказателно постановление или фиш за съответната санкция, толкова пъти ще се начисляват точките за малус.

- А при достигане на максимума?

- Същевременно, ако бъде достигнат минимумът или максимумът на скалата, повече точки няма да се натрупват. Защото с проекта за наредба се цели да се създаде механизъм, който да стимулира водачите да имат безрисково поведение на пътищата, като нито се създава изкуствен комфорт при натрупване на твърде много бонус точки, нито се обезсърчават лицата, че няма да имат възможност да се върнат на по-ниски нива на премията.

- Изяснете с пример.

- Например, ако едно лице е достигнало 1 клас за бонус и е в този клас няколко поредни години, то при извършване на ПТП или на административно нарушение при управление на автомобил, ще му се начислят съответните наказателни точки. Натрупване не е предвидено, за да може водачите да управляват своите автомобили добросъвестно и да не мисли, че като има натрупани точки за бонус, могат да шофират безразсъдно. По същия начин, когато лицето е достигнало 20-и клас за малус в нормалния случай ще му трябват 12 години за връщане на базовия 8-и клас и 19 години за достигане на най-привилегирования 1-и клас. В случай на кумулиране на нови точки за малус, по същество малус класовете могат да станат безкрайни и по такъв начин лицето да няма никакъв стимул да поправи поведението си като водач.

- Как е решен казусът с лизинговите коли?

- В проекта е предвидено, че при придобиване на ползване на МПС с договор за лизинг се прилага по-високият клас за бонус-малус от този на МПС или лизингополучателя – физическо лице, вписан в свидетелството за регистрация на МПС. Така например, ако лизинговият автомобил е нов и за него следва да се прилага базовият клас, но лизингополучателят е в клас 12 за малус, то ще се приложи по-високият клас – клас 12 при сключване на застраховката.

- А при автомобил с много водачи?

- В този случай нарушенията, натрупани от всеки един от водачите, ще се отразяват на класа за бонус малус на автомобила. Ако обаче някои от водачите са и собственици, при застраховката ще се взема и техният личен клас, ако той е по-висок.

Споделете

CAPTCHA изображение
Струва ли си  да живееш с имот на шията

Струва ли си да живееш с имот на шията

Новите поколения са против, защото прекалено дълго трябва да се работи за дом Когато живях две години в Етиопия, често използвах един таксиметров шофьор. Казваше се Масреша. Караше стара тойота, но я поддържаше добре. Всеки ден я миеше и затова чужденците много го търсеха. Няколко пъти съм го чувала да отказва на клиент по телефона,

Да имаш милиони  и да се чувстваш неудобно

Да имаш милиони и да се чувстваш неудобно

Не всички богаташи са щедри, но щастливите са такива Всеки месец в България се появяват по 7 нови милионери. Това не е шега, а официална статистика на Българската народна банка за първите седем месеца на тази година. При това става дума само за хора, които разполагат с толкова средства в депозити, а не за такива, които влагат в бизнес, имоти,

Икономист: Горивата в България ще поевтинеят, но след няколко месеца

Икономист: Горивата в България ще поевтинеят, но след няколко месеца

На фона на масовите протести в страната, анализатори твърдят, че горивата ще поевтинеят, но това ще се усети след няколко месеца. Прогнозата се основава на спада в цената на петрола на жеждународните пазари, вече до около 70 долара за барел, коментира за "Хоризонт", икономистът Мартин Владимиров от Центъра за изследване на демокрацията: „Когато

КФН: Шофьорите са наказани само, ако са собственици или сключват „Гражданска отговорност”

КФН: Шофьорите са наказани само, ако са собственици или сключват „Гражданска отговорност”

Промените при „Бонус-Малус” предвиждат по-лошите шофьори да плащат повече, а добрите да получават 25 % отстъпка от гражданската си отговорност, ако 7 години са карали без нарушения или катастрофи. Мнозина обаче попитаха защо малус точки ще се пишат и на автомобилите. Николай Петров, началник на отдел в "Застрахователен надзор” в Комисията за

Германска компания разкрива 700 работни места в Северна България

Германска компания разкрива 700 работни места в Северна България

Германска компания ще разкрие 700 нови работни места в района на Русе. Това стана ясно по време на среща на заместник-министъра на икономиката Александър Манолев с ръководството на компанията БАДЕР /BADER GmbH & Co. KG/, която се проведе в Службата ни по търговско-икономически въпроси в Берлин, съобщи пресцентърът на министерството на икономиката.

Желязков с  идея да закрие  “БДЖ холдинг”

Желязков с идея да закрие “БДЖ холдинг”

Министърът на транспорта даде срок до края на месеца влаковете да влязат в графика си “Лично мое мнение е, че “БДЖ холдинг” трябва да се закрие и ръководството на министерството да поеме управлението на “БДЖ Пътнически превози” и на “БДЖ товарни превози”. След като дълговете към облигационери и кредитори са изплатени,

АКТУАЛНО

Борисов: България ще има 20% от гръцкия терминал за газ (Обзор)

Пак удължават срока за оферти за летище София

Документи се подават до 29 януари 2019 г., чакат още кандидати Срокът за подаване на оферти от кандидатите за концесионери на летище София е удължен за втори път, става ясно от Националния регистър на концесиите. Предложенията могат да се внесат до 16,30 ч на 29 януари 2019 г. Отпускането на още време е станало на 8 ноември с публикация в

10 лева ще струва електронната уикенд винетка

10 лв. ще струва електронната уикенд винетка за леките автомобили, която ще влезе в сила от 1 януари 2019 г. Това предвиждат публикуваните за обществено обсъждане предложения за изменение и допълнение в Тарифата за таксите, които се събират от Агенция „Пътна инфраструктура”, съобщиха от пресцентъра на регионалното министерство.

В БДЖ - от мизерни влакове до мизерията в нравите

От билети изкарват 40 млн., а държавата наля 131 млн. лв. Не му трябва на министъра да прави одит на БДЖ. Достатъчно е да застане на начална гара и ще му се изяснят нещата с графика на влаковете.” Така реагира пътничка, която всеки ден се качва на влакове от София до Своге и обратно и има поглед поне за Северна България.

Опашки за смяна на гуми, шофьорите се уплашиха от снега (Видео)

След като от вчера - 15 ноември, стана задължително пътуването на автомобилите със зимни гуми, днес се извиха опашки пред автосервизите. Закъснели шофьори чакат, за да заменят летните си гуми. 50 лева е глобата за излизане на пътя с летни гуми или с такива, чийто протектор е под 4 мм. Проверките на КАТ започнаха вчера сутринта и ще продължат до 1

БИЗНЕС НОВИНИ

НЕ ПРОПУСКАЙ

Проф. Питър Франкопан: „Един пояс, един път" има позитивен ефект върху света

Ангелкова: България и Гърция си партнират за привличане на туристи от далечни пазари към Балканите

Партньорството в туризма между България и Гърция се развива възходящо и двете страни работят по съвместни инициативи за привличане на повече посетители към Балканския регион. Това е заявила министърът на туризма Николина Ангелкова на работна среща с Георгиос Циалас, генерален секретар за туристическа политика и развитие в Министерството на туризма

България сред челните места в ЕС по ефективност на рециклиране на батерии

България заема едно от челните места в ЕС по ефективност на рециклирането на оловно-акумулаторни батерии. Това каза министърът на околната среда и водите Нено Димов по време на парламентарния контрол в отговор на въпрос за изпълнение на целите за масово разпространените отпадъци, предаде БТА. Димов отбеляза, че ще даде данни за 2016 г.

Търсят срещу 4 бона заплата IT специалисти в Пловдив

80 старши специалисти срещу заплати от 3-4 хиляди лева търси най-новата IT компания, която стъпва в Пловдив. Това обявиха нейните шефове Павел Симов и Илиа Кръстев в общината. Фирмата, която е със седалище на ул. "Иван Вазов" ще разработва мобилни приложения за Западна Европа и САЩ. "В Пловдив излизат подготвени кадри с опит.

Румъния иска да стане европейско Елдорадо за природния газ

Румънски газ за отопляване на Централна Европа и за намаляване на зависимостта от Русия? Идеята не е толкова еретична след откриването в Черно море на големи находища, които съблазняват инвеститорите, а Букурещ възнамерява да извлече големи дивиденти от тях, информира АФП. Румъния сред най-бедните страни в ЕС,

ОЩЕ ОТ БИЗНЕС НОВИНИ

Анталия очаква 15 милиона туристи през 2019 г.

Нормално ли е да си веган? Гледайте TrendY и ще разберете! (Видео)

И адреналинът ли е единствената причина младежи да се качват по покривите на високи сгради? Голи, омазани с кръв и опаковани с тарелки. Заливащи с изкуствена кръв месари и месарници. Крещящи “Убийци на бебета” към хора, които си купуват агнешко за Гергьовден. Такива са веганите в представите на повечето хора.

Проф. Питър Франкопан: „Един пояс, един път" има позитивен ефект върху света

Китайската инициатива „Един пояс, един път" може да има позитивно влияние, заявява в интервю за агенция „Синхуа" Петър Франкопан, професор по световна история от Оксфордския университет, предава bulgarian.cri.cn. „Преди пет години инициативата все още бе твърде нова. Огромно количество пари бяха обещани за проекти из цяла Азия и Африка.

Няма да се събират нови такси за сега действащите мостове, тунели или планински проходи

След въвеждането на електронната винетка за леките автомобили и тол системата за тежкотоварните няма да се събират нови такси за сега действащите съоръжения по републиканската пътна инфраструктура като мостове, тунели или планински проходи, съобщиха от Министерството на регионалното развитие и благоустройството.

Ангелкова: България и Гърция си партнират за привличане на туристи от далечни пазари към Балканите

Партньорството в туризма между България и Гърция се развива възходящо и двете страни работят по съвместни инициативи за привличане на повече посетители към Балканския регион. Това е заявила министърът на туризма Николина Ангелкова на работна среща с Георгиос Циалас, генерален секретар за туристическа политика и развитие в Министерството на туризма

АКТУАЛНО ОТ БИЗНЕС НОВИНИ