Подменят всички печки на твърдо гориво до 2021 г.

  • 2
authorАвтор: Христо Николов
Подменят всички печки на твърдо гориво до 2021 г.

Представитеят на Световната анка за България Фабрицио Дзарконе, вицепреиеът Валери Симеонов и екоминистъ Нено Димов по време на презентаията на плана

Подмяната на старите печки на дърва и въглища трябва да стане до 2021 г. поне в общините, в които има наднормени замърсявания с фини прахови частици. Тази и още десетки други мерки предвижда проектът на национална програма за подобряване на качеството на атмосферния въздух, която е изготвена от Световната банка. Вчера той бе представен публично и след около месец трябва да се приеме от кабинета и гласува от парламента, тъй като повечето мерки изискват законодателни промени.

Общините с превишаване на замърсяванията са 24 и заради тях през 2017 г. Европейската комисия започна наказателна процедура срещу България.

Проектът на програмата предвижда още тази или най-късно следващата година в България да се въведе

нов екологичен

стандарт за

печките на

твърди горива

и продажбата на сегашните уреди да се забрани, обясни експертът на Световната банка Ръсел Фрос. За това отговаря икономическото министерство, което ще контролира чрез Държавната агенция за метрологичен и технически надзор на пазара да не се продават повече от стария тип печки.

“Разбираме, че вероятно ще има опозиция за тази мярка, а и трябва дълъг период на излизане на сегашните уреди от употреба, може би 6-7 до 10 години и дори повече. Но изчисленията ни показаха, че поне в общините с мръсен въздух подмяната трябва да се извърши максимално бързо, защото така

с относително

малък разход ще

се постигне

бързо ефект”,

обясни Фрос. Той напомни, че България е в наказателна процедура и след около година и половина може да ѝ се наложи да плаща всеки месец глоба за замърсяването на въздуха, така че подмяната на печките е неизбежна.

Присъстващите на презентацията представители на общините заявиха, че едва ли ще се стигне до насилствена подмяна на печките за отопление, тъй като в много от общините вече има проекти, които предвиждат това да стане безплатно и да се финансира от Оперативна програма “Околна среда”.

Във Видин например

1760 семейства

ще получат по

около 3000 лв.

за тази цел

Смолянският проект предвижда безплатна подмяна у 2600 семейства. Подобни проекти се разработват и в общините София, Монтана, Димитровград, Бургас и Благоевград (виж карето). На повечето места се предвижда новите печки да изгарят пелети, а не дърва или въглища. Проблемът е, че според правилата на оперативната програма безплатната подмяна е възможна само в общини, които имат разработени и одобрени планове за подобряване на чистотата на въздуха, а такива засега са само около половината от всички 24 общини.

Друга сравнително всеобхватна мярка, която ще засегне всички притежатели на автомобили, е

въвеждането на

екостикери

Срокът за това е 12 месеца и отговорник е транспортното министерство.

Екостикерите ще са с различни цветове в зависимост от степента на замърсяване с изгорели газове. Те ще се установяват по време на редовния годишен технически преглед.

След това всяка община ще има право да определя специални зони, в които постоянно или само временно няма да допускат автомобили с висока степен на замърсяване. За да стане това, е нужна промяна в няколко закона.

Според изчисленията на Световната банка от тази мярка ще има и голям финансов ефект, особено в големите градове, тъй като те ще имат допълнителни приходи от глобите, налагани за навлизане на замърсяващи автомобили в зоните. В София и Пловдив например тези приходи се очаква да достигат до около 50 млн. лв. годишно, казаха експертите на Световната банка.

За самите твърди горива - дърва и въглища, се предвижда въвеждането на нови стандарти.

За въглищата и брикетите за отопление например Министерството на енергетиката ще създаде стандарт, който

да не допуска

на пазара горива

с високо

съдържание на

сяра и пепел, които причиняват замърсяване с фини прахови частици. Какво трябва да е съдържанието на тези две вещества, все още не е ясно и вероятно ще се дебатира допълнително. Причината е, че най-масово разпространените на нашия пазар и най-евтини въглища и брикети са с много пепел и сяра.

Мерките предвиждат още законодателни промени, които да не допускат на пазара дърва, които се изгарят още в годината на отсичането им. Причината е, че високото съдържание на влага в тях също води до наднормени емисии от фини прахови частици.

За пелетите се предвижда

браншът да

приеме

доброволни

стандарти

Разходите за всички мерки, които препоръчва Световната банка, се оценяват на 39 до 47 млн. лв. в зависимост от това дали се избира по-твърд подход, или по-мек, обясниха експертите на банката. Парите може да дойдат от националния или местните бюджети, оперативните програми или от държавното Предприятие за управление на дейности в областта на околната среда (ПУДООС), в което се събират всички глоби, свързани с екологията.

От банката обаче гарантират, че прилагането на мерките ще доведе в кратък период от време до 71% снижение на емисиите от фини прахови частици, което ще позволи на България да избегне плащането на глоби за мръсния въздух.

Екостикерите ще са с различни цветове в зависимост от степента на замърсяване с изгорели газове. Те ще се установяват по време на редовния годишен технически преглед.

След това всяка община ще има право да определя специални зони, в които постоянно или само временно няма да допускат автомобили с висока степен на замърсяване. За да стане това, е нужна промяна в няколко закона.

Според изчисленията на Световната банка от тази мярка ще има и голям финансов ефект, особено в големите градове, тъй като те ще имат допълнителни приходи от глобите, налагани за навлизане на замърсяващи автомобили в зоните. В София и Пловдив например тези приходи се очаква да достигат до около 50 млн. лв. годишно, казаха експертите на Световната банка.

За самите твърди горива - дърва и въглища, се предвижда въвеждането на нови стандарти.

За въглищата и брикетите за отопление например Министерството на енергетиката ще създаде стандарт, който

да не допуска

на пазара горива

с високо

съдържание на

сяра и пепел, които причиняват замърсяване с фини прахови частици. Какво трябва да е съдържанието на тези две вещества, все още не е ясно и вероятно ще се дебатира допълнително. Причината е, че най-масово разпространените на нашия пазар и най-евтини въглища и брикети са с много пепел и сяра.

Мерките предвиждат още законодателни промени, които да не допускат на пазара дърва, които се изгарят още в годината на отсичането им. Причината е, че високото съдържание на влага в тях също води до наднормени емисии от фини прахови частици.

За пелетите се предвижда

браншът да

приеме

доброволни

стандарти

Разходите за всички мерки, които препоръчва Световната банка, се оценяват на 39 до 47 млн. лв. в зависимост от това дали се избира по-твърд подход, или по-мек, обясниха експертите на банката. Парите може да дойдат от националния или местните бюджети, оперативните програми или от държавното Предприятие за управление на дейности в областта на околната среда (ПУДООС), в което се събират всички глоби, свързани с екологията.

От банката обаче гарантират, че прилагането на мерките ще доведе в кратък период от време до 71% снижение на емисиите от фини прахови частици, което ще позволи на България да избегне плащането на глоби за мръсния въздух.

Фандъкова: С газоанализаторите спряхме от регистрация 36 коли

С газоанализаторите, които преди време Столичната община купи и подари на КАТ, вече са проверени 1850 леки коли при първоначалната им регистрация. 36 от тези превозни средства не отговарят на изискванията и не бяха допуснати до регистрация, съобщи по време на презентацията столичният кмет Йорданка Фандъкова.

Тя съобщи, че София ще бъде един от първите градове, които ще забранят движението на силно замърсяващите коли в центъра на града. В дните, в които замерванията покажат превишение на нормите за замърсяване на въздуха, такива превозни средства може и изобщо да не допускат за движение в града. Това ще е допълнителна мярка освен т.нар. зелен билет от 1 лев, който общината пуска за пътуване с градски транспорт през целия ден.

В София около 55 хил. домакинства се отопляват с твърди горива и те са основен причинител на превишението на нормите с фини прахови частици, посочи Фандъкова. Сред тези семейства има не само живеещи в крайните квартали, а и в центъра на града, дори хора със средни и над средните доходи, посочи тя.

Фандъкова заяви, че подмяната на печките, изгарящи дърва и въглища, с нови няма да причини неудобства в столицата. Голяма част от тях ще бъдат подменени безплатно с европейски пари.

Новите уреди са с до 40% по-ефективни

За да се подменят печките, изгарящи дърва и въглища, с нови, през следващите месеци България трябва да въведе в закон европейска директива за отоплителните уреди с мощност под 50 киловата, обясниха експерти. Тя е приета през 2009 г. и става задължителна от 2022 г. нататък.

Уредите, произведени по новия стандарт, може да продължат да изгарят дърва, въглища или брикети, но правят това около 40% по-ефективно от досегашните. По-високата ефективност и по-ниските емисии се получават от самия дизайн на печките и от системата за изчистване на отпадъците. По-ниското замърсяване идва и от това, че за една и съща температура новите печки изгарят по-малко гориво.

Такива печки и сега се продават на нашия пазар, но цените им са по-високи. Средна по мощност печка от новия тип струва от 1200 лв. нагоре, а по-мощните и особено онези с водна риза, които могат да отопляват по няколко помещения, са от 2000 лв. нагоре.

Споделете

CAPTCHA изображение
Струва ли си  да живееш с имот на шията

Струва ли си да живееш с имот на шията

Новите поколения са против, защото прекалено дълго трябва да се работи за дом Когато живях две години в Етиопия, често използвах един таксиметров шофьор. Казваше се Масреша. Караше стара тойота, но я поддържаше добре. Всеки ден я миеше и затова чужденците много го търсеха. Няколко пъти съм го чувала да отказва на клиент по телефона,

Да имаш милиони  и да се чувстваш неудобно

Да имаш милиони и да се чувстваш неудобно

Не всички богаташи са щедри, но щастливите са такива Всеки месец в България се появяват по 7 нови милионери. Това не е шега, а официална статистика на Българската народна банка за първите седем месеца на тази година. При това става дума само за хора, които разполагат с толкова средства в депозити, а не за такива, които влагат в бизнес, имоти,

Икономист: Горивата в България ще поевтинеят, но след няколко месеца

Икономист: Горивата в България ще поевтинеят, но след няколко месеца

На фона на масовите протести в страната, анализатори твърдят, че горивата ще поевтинеят, но това ще се усети след няколко месеца. Прогнозата се основава на спада в цената на петрола на жеждународните пазари, вече до около 70 долара за барел, коментира за "Хоризонт", икономистът Мартин Владимиров от Центъра за изследване на демокрацията: „Когато

КФН: Шофьорите са наказани само, ако са собственици или сключват „Гражданска отговорност”

КФН: Шофьорите са наказани само, ако са собственици или сключват „Гражданска отговорност”

Промените при „Бонус-Малус” предвиждат по-лошите шофьори да плащат повече, а добрите да получават 25 % отстъпка от гражданската си отговорност, ако 7 години са карали без нарушения или катастрофи. Мнозина обаче попитаха защо малус точки ще се пишат и на автомобилите. Николай Петров, началник на отдел в "Застрахователен надзор” в Комисията за

Германска компания разкрива 700 работни места в Северна България

Германска компания разкрива 700 работни места в Северна България

Германска компания ще разкрие 700 нови работни места в района на Русе. Това стана ясно по време на среща на заместник-министъра на икономиката Александър Манолев с ръководството на компанията БАДЕР /BADER GmbH & Co. KG/, която се проведе в Службата ни по търговско-икономически въпроси в Берлин, съобщи пресцентърът на министерството на икономиката.

Желязков с  идея да закрие  “БДЖ холдинг”

Желязков с идея да закрие “БДЖ холдинг”

Министърът на транспорта даде срок до края на месеца влаковете да влязат в графика си “Лично мое мнение е, че “БДЖ холдинг” трябва да се закрие и ръководството на министерството да поеме управлението на “БДЖ Пътнически превози” и на “БДЖ товарни превози”. След като дълговете към облигационери и кредитори са изплатени,

АКТУАЛНО

Борисов: България ще има 20% от гръцкия терминал за газ (Обзор)

Пак удължават срока за оферти за летище София

Документи се подават до 29 януари 2019 г., чакат още кандидати Срокът за подаване на оферти от кандидатите за концесионери на летище София е удължен за втори път, става ясно от Националния регистър на концесиите. Предложенията могат да се внесат до 16,30 ч на 29 януари 2019 г. Отпускането на още време е станало на 8 ноември с публикация в

10 лева ще струва електронната уикенд винетка

10 лв. ще струва електронната уикенд винетка за леките автомобили, която ще влезе в сила от 1 януари 2019 г. Това предвиждат публикуваните за обществено обсъждане предложения за изменение и допълнение в Тарифата за таксите, които се събират от Агенция „Пътна инфраструктура”, съобщиха от пресцентъра на регионалното министерство.

В БДЖ - от мизерни влакове до мизерията в нравите

От билети изкарват 40 млн., а държавата наля 131 млн. лв. Не му трябва на министъра да прави одит на БДЖ. Достатъчно е да застане на начална гара и ще му се изяснят нещата с графика на влаковете.” Така реагира пътничка, която всеки ден се качва на влакове от София до Своге и обратно и има поглед поне за Северна България.

Опашки за смяна на гуми, шофьорите се уплашиха от снега (Видео)

След като от вчера - 15 ноември, стана задължително пътуването на автомобилите със зимни гуми, днес се извиха опашки пред автосервизите. Закъснели шофьори чакат, за да заменят летните си гуми. 50 лева е глобата за излизане на пътя с летни гуми или с такива, чийто протектор е под 4 мм. Проверките на КАТ започнаха вчера сутринта и ще продължат до 1

БИЗНЕС НОВИНИ

НЕ ПРОПУСКАЙ

Проф. Питър Франкопан: „Един пояс, един път" има позитивен ефект върху света

Ангелкова: България и Гърция си партнират за привличане на туристи от далечни пазари към Балканите

Партньорството в туризма между България и Гърция се развива възходящо и двете страни работят по съвместни инициативи за привличане на повече посетители към Балканския регион. Това е заявила министърът на туризма Николина Ангелкова на работна среща с Георгиос Циалас, генерален секретар за туристическа политика и развитие в Министерството на туризма

България сред челните места в ЕС по ефективност на рециклиране на батерии

България заема едно от челните места в ЕС по ефективност на рециклирането на оловно-акумулаторни батерии. Това каза министърът на околната среда и водите Нено Димов по време на парламентарния контрол в отговор на въпрос за изпълнение на целите за масово разпространените отпадъци, предаде БТА. Димов отбеляза, че ще даде данни за 2016 г.

Търсят срещу 4 бона заплата IT специалисти в Пловдив

80 старши специалисти срещу заплати от 3-4 хиляди лева търси най-новата IT компания, която стъпва в Пловдив. Това обявиха нейните шефове Павел Симов и Илиа Кръстев в общината. Фирмата, която е със седалище на ул. "Иван Вазов" ще разработва мобилни приложения за Западна Европа и САЩ. "В Пловдив излизат подготвени кадри с опит.

Румъния иска да стане европейско Елдорадо за природния газ

Румънски газ за отопляване на Централна Европа и за намаляване на зависимостта от Русия? Идеята не е толкова еретична след откриването в Черно море на големи находища, които съблазняват инвеститорите, а Букурещ възнамерява да извлече големи дивиденти от тях, информира АФП. Румъния сред най-бедните страни в ЕС,

ОЩЕ ОТ БИЗНЕС НОВИНИ

Анталия очаква 15 милиона туристи през 2019 г.

Нормално ли е да си веган? Гледайте TrendY и ще разберете! (Видео)

И адреналинът ли е единствената причина младежи да се качват по покривите на високи сгради? Голи, омазани с кръв и опаковани с тарелки. Заливащи с изкуствена кръв месари и месарници. Крещящи “Убийци на бебета” към хора, които си купуват агнешко за Гергьовден. Такива са веганите в представите на повечето хора.

Проф. Питър Франкопан: „Един пояс, един път" има позитивен ефект върху света

Китайската инициатива „Един пояс, един път" може да има позитивно влияние, заявява в интервю за агенция „Синхуа" Петър Франкопан, професор по световна история от Оксфордския университет, предава bulgarian.cri.cn. „Преди пет години инициативата все още бе твърде нова. Огромно количество пари бяха обещани за проекти из цяла Азия и Африка.

Няма да се събират нови такси за сега действащите мостове, тунели или планински проходи

След въвеждането на електронната винетка за леките автомобили и тол системата за тежкотоварните няма да се събират нови такси за сега действащите съоръжения по републиканската пътна инфраструктура като мостове, тунели или планински проходи, съобщиха от Министерството на регионалното развитие и благоустройството.

Ангелкова: България и Гърция си партнират за привличане на туристи от далечни пазари към Балканите

Партньорството в туризма между България и Гърция се развива възходящо и двете страни работят по съвместни инициативи за привличане на повече посетители към Балканския регион. Това е заявила министърът на туризма Николина Ангелкова на работна среща с Георгиос Циалас, генерален секретар за туристическа политика и развитие в Министерството на туризма

АКТУАЛНО ОТ БИЗНЕС НОВИНИ