Как се дигитализираха банките в България

  • 1
authorАвтор: Христо Николов
Как се дигитализираха банките в България

Доверието е най-големият капитал за една банка. Даже може да се каже, че банковите институции не работят толкова с пари, колкото с доверие.

Което обаче създава известни особености по отношение на внедряването на най-новите технологии. Банките изобщо не държат да са в първата вълна на ползващите всяка нова иновация. Защото на новата технология й трябва време, през което да бъде тествана в практиката, и да се докаже, че е неподатлива на външни атаки и сривове.

Съвсем иначе стоят нещата с разрастващия се свят на финтех компаниите, изземващи бизнеса на традиционните банки: фирмите за бързи кредити, за парични преводи, за алтернативни начини на разплащане. Те могат да си позволят да са винаги с най-новия софтуер. Защото за една Pay Pall например няма никакво значение дали вие сте действително човекът, който прави превода или друг. Няма нужда да ви иска личната карта и да я сканира, нито да ви кара да се подписвате някъде.

И все пак банките нито по света, нито в България работят както са работили преди един век. Нито даже както са работили допреди 20 години. Управлението на трансакциите, вноските, тегленията, преводите в страната и в чужбина, управлението на депозитите, на гаранциите, акредитивите и ценните книги, както и куп други дейности отдавна са електронизирани.

Хората, с които разговарям, са едни от най-запознатите в България с процеса на дигитализация на финансови институции – Цветомир Досков, който е член на управителния съвет на Българската асоциация на софтуерните компании (BASSCOM) и Величко Тодоров. Двамата са съизпълнителни директори на Sirma BC - фирма, част от холдинга Sirma Group, специализирана във внедряването на решения за управление на процесите в банки.

Двамата заедно или поотделно работят по дигитализацията на банкови дейности още от началото на 90-те години. И са едни от най-големите интегратори в България на прословутия продукт FlexCube, един от най-разпространените банкови софтуери, които частично или напълно действат в повечето наши финансови институции.

Продуктът

Самият FlexCube има интересна история. В моментна той е собственост на Oracle, но е създаден като продукт в началото на 90-те години за американската Citibank. Там сформират екип от IT специалисти, който да разработи основна банкова система за самата Citibank, улесняваща мнгобройните й операции в многото й клонове не само в САЩ, а по целия свят.

Продуктът е толкова успешен, че след внедряването му в Citibank институцията решава, че има потенциал да го предложи и на други банки. Екипът се трансформира в отделна компания, която наричат Iflex Solution. Така продуктът FlexCube започва настъплението си по целия свят.

„Първата българска банка, която поиска FlexCube, беше Хебросбанк, която впоследствие беше купена от Биохим и се вля в Уникредит Булбанк“, спомня си Величко Тодоров. Той самият работи по внедряването на софтуера в Хебросбанк от 2002 г.

Трудностите са били много и от най-различно естество. Но надделявали проблемите с осигуряването на комуникационни линии. „Това, което се предлагаше тогава на пазара като инфраструктура, беше с много нисък капацитет. Дотогава банковите системи бяха DOS-базирани и работеха с онези зелени екрани, без графичен интерфейс, т.е. нямаха нужда от голяма пропусквателност“, казва Тодоров.

Това изисквало пълен ъпгрейд на тези линии до всички локации на банката, а това си е било цял един паралелен проект, който върви заедно с внедряването на системата в банката. Дотогава банките имали отдалечени работни места, които изобщо нямали директна комуникация. Служителите въвеждали данни в компютрите си и по няколко пъти на ден пращали файлове в централата, за да се отразят промените.

„Но принципно FlexCube не трябва да се бърка с електронното банкиране, което е съвсем друго нещо“, предупреждава Цветомир Досков.

Е-банкирането е просто друго приложение, което извежда част от услугите на банката навън за крайния клиент, като ползва за преносна среда интернет.

Докато основната банкова система никъде по света не може да ползва интернет. Той е твърде несигурен, за да свърже клоновете на банката с нейната централа и с дейта центъра на финансовата институция. Това става по специални dedicated lines, които се ползват само от банката и са криптирани.

Разпространението на FlexCube

Както често се случва у нас, внедряването на нови технологии изпреварва доста други държави и сфери на дейност. Хебросбанк например е била една от първите банки изобщо в Европа, която е внедрила изцяло този продукт.

В Източна Европа особено след консолидациите на банките в последните години на миналия век, започва масово обновление на основните банкови системи. Но то обхваща по-широко предимно новите банки, които бяха закупени от финансови институции от старите страни членки на ЕС или от американски банки.

Защото, както обясняват Тодоров и Досков, тези новопридобити банки са използвани като един вид полигони за това какво ще се случи, ако една банка обнови напълно основния си софтуер. Затова и вълната на разпространение на FlexCube започва основно в Източна Европа. Било е по-лесно и безрисково този процес да започне от по-малки банки, вместо от банките майки.

„Всъщност банките майки в голямата си част, поне от тези, които ние познаваме, дори до ден-днешен не са минали на тези нови банкови системи. Примерите са много. Разбира се, има и странични фактори – през 2008 г. банките поголовно замразиха инвестициите си“, казва Тодоров.

В България най-цялостния клиент на Sirma BC е Банка Алианц. При нея са внедрили пълния набор от услуги, които предлага FlexCube и то изцяло от тяхната фирма, без чужда помощ. Внедряването обикновено е проект, който отнема 2-3 години, особено ако банката е голяма. Дори се случва банките, които имат клонове в повече от една държава да имат различни доставчици и внедрители на FlexCube, а да не разчитат само на един вендор. Имало е случаи когато дори самият Oracle се заема с внедряването на системата.

Да купиш бизнес опит

Sirma BC работи не само по внедряването на FlexCube, а и с много други системи за финансови институции – е-банкиране, мобилно банкиране, различни многоканални системи за обслужване на клиентите. При това и по света, което изисква служителите й добре да познават регулаторните изисквания в различни държави.

„Почти всичките ни служители – а те са 60 човека, са с над 10-годишен опит в банковото дело. Текучеството е нищожно малко“, казва Величко Тодоров.

Тъй като не е типично софтуерна фирма, Sirma BC не усеща толкова остро нуждата от кадри и съответно липсата им, от каквато се оплакват много фирми в бранша в България.

„При нас реално има много малко хора, които са чисти програмисти. Дори тези, които почват като такива, след година-две вече стават и бизнес анализатори. Защото ако не разбират този бизнес, просто няма какво да правят при нас – тук клиентите не идват с готови спесификации да им правим еди какъв си софтуер. Предлагайки им решение, ние им предлагаме на практика част от един опит“, заключава Тодоров.

Споделете

CAPTCHA изображение
Данъчните продават  свлачище край Варна

Данъчните продават свлачище край Варна

Ваканционен имот върху 22 декара в местността Прибой на юг ог Варна е обявен от НАП на търг за 2 349 000 лева. Заради свлачищната зона върху него по времето на соца бяха разположени 70 бунгала. В базата, която е популярна сред варненци за уикендите, има още заведение с кухня, барбекю и тераса. Търгът, който не е първи, ще бъде проведен на 5 април.

Виена е най-добрият град за живеене, София е на 116-о място

Виена е най-добрият град за живеене, София е на 116-о място

Международната консултантска компания Mercer публикува традиционната си годишна класация за най-добрите за живеене градове в света. За десета поредна година класацията се оглавява от австрийската столица Виена, следвана от Цюрих, Швейцария и Ванкувър, Канада, предаде БНР. Българската столица София е на 116-о място от общо 231 града.

Хаос с полетите в САЩ след забраната на Путин за "Боинг 737 Макс"

Хаос с полетите в САЩ след забраната на Путин за "Боинг 737 Макс"

Настъпи хаос с полетите в Съединените щати, след като американският президент Доналд Тръмп обяви, че засега също спира полетите на модела „Боинг”, информира Би Ти Ви. Втори път за последните шест години американските власти взимат решение да спрат за полети определен тип самолети на „Боинг”. Решението беше взето след катастрофата в Етиопия,

Фамилията на кмета Иван Тотев - най-богата в Пловдив, според анкета

Фамилията на кмета Иван Тотев - най-богата в Пловдив, според анкета

В Пловдив живеят и работят много богати хора - повече отколкото в София, сочи анкета на marica.bg. В топ 10 на всеки от основните 25 стопански отрасъла на българската икономика има най-малко две компании с пловдивски корени. На първо място е кметът на града Иван Тотев. Така смята всеки трети участник в анкетата,

"Боинг-737-8 Mакс" на “Туи” се връща в България, застигнат над Румъния от забраната да лети в Европа (Обзор)

"Боинг-737-8 Mакс" на “Туи” се връща в България, застигнат над Румъния от забраната да лети в Европа (Обзор)

В сряда във въздушното ни пространство е трябвало да влязат два такива самолета, авиокомпаниите ги сменят "Боинг-737-8 Mакс” на “Туи флай” се приземи извънредно в София в 20,53 ч във вторник. Това става седем минути преди да влезе в сила забраната на Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA) моделите B737-8 и B737-9 Макс да летят над

Борисов разбореди да няма намалени пенсии

Борисов разбореди да няма намалени пенсии

Премиерът Бойко Борисов разпореди на социалния министър Бисер Петков и шефа на НОИ Ивайло Иванов да не се допуска намаляване на пенсията на нито един пенсионер. Това стана ясно след спешна среща в Министерския съвет. Няма да има намаляване на пенсиите на нито един български пенсионер, обеща вицепремиерът Томислав Дончев.

АКТУАЛНО

Сделки с 10 държави - само след строга проверка

Появи се и трети купувач за бизнеса на ЧЕЗ в България

Оферта от него се чака през април, “Инерком” и “Индия пауър” също остават в сделката ЧЕЗ е започнала преговори с трети купувач за придобиване на българските ѝ активи. Това потвърдиха пред “24 часа” от централата на компанията в Прага. Новината е съобщил вицепрезидентът на ЧЕЗ Томаш Плескач, цитиран от чешкото издание “Лидове новини”.

София 90-а в света по скъпотия, изкачи се с 29 места за една година

Въпреки относително ниската годишна инфлация в България - 2,7% за декември 2018 г. спрямо година по-рано, София се е изкачила с 29 места в последната класация на The Economist Intelligence Unit (EIU) за разходите за живот. В разпространения вчера индекс тя се оказва на 90-о място в света, при положение че предишната година беше на 119-о.

Заради петрола горивата най-скъпи от 3 месеца

Дизелът стигна 2,34 лв., бензинът е 2,14 лева Цените на горивата стигнаха тримесечен връх, показа проверка в специализирани сайтове и в някои от веригите бензиностанции. В част от тях дизелът вече се продава за 2,34 лв. На други цената е от 2,14 до 2,22 лв., а има и такива, които го предлагат за 2,04 лв.

"Юнион Ивкони" - продадена

"Синтетика" АД е продала автобусния превозвач "Юнион Ивкони" ООД. Сделката е финализирана на 15 март 2019 г. Това се казва в съобщение на компанията до Българската фондова борса. Решението за продажба е част от пренасочване на усилията на компанията към инвестиции в недвижими имоти с по-висока доходност. КЗК разреши сделката на 1 октомври м.г.

БИЗНЕС НОВИНИ

НЕ ПРОПУСКАЙ

Ангелкова: Това лято за българския туризъм се очертава да е предизвикателно

Румъния: Имаме пари за увеличение на заплатите и пенсиите

Румънският премиер Виорика Дънчила увери в началото на правителствено заседание днес, че има пари за увеличение на пенсиите и заплатите тази година и изтъкна, че бюджетът за 2019 г. предвижда повече средства за здравеопазване от когато и да било досега, съобщава в. "Ромъния либера". "Имаме пари за увеличение на заплатите и пенсиите,

Евтини разговори с Англия и след Брекзит

“Теленор” не смята да променя тарифите, А1 и “Виваком” следят преговорите Излизането на Англия от ЕС вероятно няма да доведе да поскъпване на разговорите за абонатите на българските оператори, показа проверка на “24 часа”. Вестникът се обърна за коментар към компаниите, след като стана ясно, че транспортният министър Росен Желязков е изпратил

Борисов разбореди да няма намалени пенсии

Премиерът Бойко Борисов разпореди на социалния министър Бисер Петков и шефа на НОИ Ивайло Иванов да не се допуска намаляване на пенсията на нито един пенсионер. Това стана ясно след спешна среща в Министерския съвет. Няма да има намаляване на пенсиите на нито един български пенсионер, обеща вицепремиерът Томислав Дончев.

Автогиганти обявиха намаления на цените в Китай

Пет водещи автомобилни марки обявиха намаления на цените за моделите си, продавани в Китай, след като страната обяви, че понижава ДДС с 3% в производствения сектор от април, съобщи "Радио Китай". Анализатори коментират, че бързият отговор на компаниите цели да привлече клиенти и съдейства за поддържането на досегашните добри показатели,

ОЩЕ ОТ БИЗНЕС НОВИНИ

Проф. Нако Стефанов: Китай показа, че може да се справя с икономическите трудности

В Лом ремонтират три пътя с 4,7 млн.лв

Стартира ремонтът на общинските пътища Лом-Замфир, Сталийска махала - „Багачина“ и от разклона на републикански път ІІІ-114 – Трайково, като срокът за изпълнение на трите обекта е 6 месеца. Строително-монтажните дейности на трите пътя с обща дължина 8,5 километра предвиждат трасиране, изграждане на отводнителни съоръжения и шахти за широколентов

Легендарният мавруд се прави само край Асеновград

Кой не е слушал за легендарния мавруд? А тези, опитали го веднъж, питат за още. Тракийската низина е известна и като район на мавруда, с който страната ни се е прославила. “Около Асеновград вирее най-добре, защото през лятото температурите са високи и така този сорт трупа захари”, казва Ламбрин Топузлиев,

Система ще следи трафика на “Тракия”

Офертите за изграждане на интелигентна система на магистрала “Тракия” отварят днес в пътната агенция. Поръчката е с прогнозна стойност 7,26 млн. лв. без ДДС. В тунел “Траянови врата” ще бъде изградена система за автоматична идентификация на инциденти. Тя ще позволи чрез подвижни бариери при инцидент да се управлява и пренасочва трафикаътв една от

4 млрд. лева за големите жп проекти

4 млрд. лв. ще струва реализацията на всички стратегически жп проекти след 2021 г. Това заяви министърът на транспорта Росен Желязков на среща с представители на Германо-българската индустриално-търговска камара и на Австрийското търговско представителство. Проектите са линиите със Сърбия и Северна Македония,

АКТУАЛНО ОТ БИЗНЕС НОВИНИ