Петя Димитрова, Пощенска банка: Банковият клон е вече в смартфоните

  • 6
authorАвтор: Христо Николов
Петя Димитрова, Пощенска банка: Банковият клон е вече в смартфоните

Пощенска банка залага повече на собствени апликации,

отколкото на външни предложения

Първото нещо, което прави главният изпълнителен директор и председател на управителния съвет на Пощенска банка Петя Димитрова, когато сутрин пристигне в кабинета си, е да провери специалната „гореща линия“. Това е имейл, на който всички служители на банката могат да й пишат и да споделят мнения или идеи.

„Винаги отделям време за тази кореспонденция, защото връзката с екипа ми е изключително важна и вярвам, че този подход много улеснява процеса на работа“, споделя тя.

Но и по-нататък през деня работният й график предвижда да работи едновременно офлайн и онлайн. Защото банковата дейност днес е немислима без новите технологии. Независимо дали става въпрос за банкови операции, за изпълнение на регулаторни изисквания, за маркетингова дейност на банката, за отчитане на резултати, за обслужване на клиенти - иновациите в тази сфера са превзели достатъчно много територии, за да не може да се мине без тях.

„Вече говорим за омниканално банкиране – връзката с клиентите е едновременно лична – в офисите ни, и онлайн през всички социални канали“, казва Петя Димитрова, която е убеден привърженик на идеята, че трансформациите днес се движат именно от иновациите и никоя банка не може да си позволи да не следва тази посока на развитие.

„Вече всяко свързано устройство може да се превърне в надеждна разплащателна технология. Можем да плащаме с гривни, пръстени и други. В България иновациите при разплащанията се случват малко по-бавно, но със сигурност няма как да останем изолирани“, казва тя.

Финансовите институции като банките винаги са били смятани за консервативни в много отношения. Но днес няма как да си позволят да не обръщат внимание на дигитализацията на все повече човешки дейности.

Или както се изразява Петя Димитрова „бъдещето не може да бъде спряно“. Димитрова смята дори, че иновациите стават водещи и още дълго време ще определят голяма част от тенденциите на този пазар. Внедряването на една или друга технологична новост отдавна не е изключение, а необходимост в банкирането.

„Даже говорим за един променен модел на банкиране ? технологиите и клиентските очаквания въздействат върху всички сфери на нашата дейност: обслужване, продажби, процеси, маркетинг. Днес вече говорим за дигитални портфейли, плащане чрез робот, чат ботове, които симулират общуването с човек, както и за изкуствен интелект“, казва Петя Димитрова.

Продуктите

Пощенска банка бе една от лидерите във въвеждането на е-банкирането и мобилното банкиране на българския пазар. Днес и двете платформи са повод за особена гордост за ръководството на банката.

„Наблюдаваме ръст от над 15% в новите регистрации за интернет банкиране през 2016 г. спрямо 2015 г., а прогнозите за тази година са те да се увеличат дори с над 50%“, казва Петя Димитрова. При трансакциите експертите на банката очакват около 20% повече спрямо 2016-а. „Радостна съм от факта, че мобилното ни банкиране бележи постоянни ръстове както в броя потребители, свалили приложението, така и в броя на тези, които реално го ползват. Доказателство за това е увеличението от над 90% в средномесечния брой трансакции през 2017 г., спрямо данните от предходната година“, казва главният изпълнителен директор на Пощенска банка.

Нещо повече, мобилното приложение m-Postbank е с един от най-високите рейтинг показатели в съответните онлайн магазини сред останалите мобилни банкови приложения в България – 4,5 в App Store и 4,4 в Google Play. Което е много високо признание както за самата апликация, така и за Пощенска банка като цяло.

Финансовата институция получава непрекъснато много външни предложения за нови технологични продукти, но в Пощенска повече залагат на тези, които сами разработват и налагат на пазара. През годините насочват усилията си към развитието на алтернативните канали за продажби и обслужване ? разработиха ново приложение за мобилно банкиране, мобилна апликация за кредитни карти и иновативни банкови продукти без аналог на пазара. Така че клиентите им могат да се възползват и от пакет от дигитални услуги, с които да управляват своите сметки навсякъде по света.

През 2017 г. например банката предложи на клиентите си иновативна разплащателна „Супер сметк@” за заплата, с която могат да получават паричен бонус, като я използват активно в ежедневието си за електронни операции. Предложи на клиентите си и най-новата кредитна карта MasterCard Cash, както и специалната кредитна програма „Повече днес”, с която потребителите могат да увеличат разполагаемия си доход с до 50%.

Наскоро банката откри модерни центрове за потребителско кредитиране „Моменто“ в Paradise Center и Sofia Ring Mall, в които се предлага бързо одобрение за потребителски кредити. Те са логично продължение на стартиралата през 2016 г. услуга за консултиране и продажби от мобилните банкери на банката – „Банкери Насреща“, която за много кратък период се превърна в съществен генератор на нов бизнес в ритейл сегмента.

Предизвикателствата

Едно от големите предизвикателства в кариерата на Петя Димитрова е придобиването от Пощенска банка на „Алфа банка – клон България“ през 2016 г.

Освен че сделката сама по себе си е сложна и важна, не само за банката, а и за целия сектор, тя е изисквала огромен обем работа. Включително и по обединяването на всички процеси, системи и бази данни за рекордно кратко време. При това без да се усети от клиентите, защото и двете институции не могат да спрат да работят. Цялото обединяване е минало добре и днес клиентите на банката имат много повече възможности. Защото както казва Петя Димитрова, по-големите банки имат много повече възможности за развитие, по-лесно могат да отговорят на повишените регулаторни изисквания и да инвестират в нови технологии.

Като член на управителните съвети на „Борика“ и Асоциацията на банките в България, петя Димитрова има поглед и върху цялостната дигитализация на банковия бизнес в България. Според нея то се случва постепенно и това е нормално. „Но, за съжаление, до голяма степен обществото ни не е изцяло готово за всички новости, които се предлагат в по-развитите страни. Например съвсем скоро Deutsche Bank очакват да заменят с роботи голяма част от служителите си. Ние сме още много далеч от момента, в който роботите ще са водещи в комуникацията с клиентите ни“, казва тя.

И причината е, че отношенията между банка и нейните клиенти се основават на доверието. Винаги ще има хора, които ще предпочетат личния контакт. Данни на Евростат и НСИ за 2016 г. показват, че малко над 60% от активното население в България използва интернет, срещу средно около 85% в Европа.

Що се касае до употребата на интернет банкиране, нивата в България са около 5%, спрямо близо почти 50% средно за Европа. Допълнителен фактор, определящ по-бавните процеси, са постоянните промени в регулациите и правните рамки.

Но пътят има една посока и тя е към дигитализацията. Защото нейните предимства по отношение на оптимизирането на цените и редуцирането на разходите са незаменими.

Пък и всички в банковия бизнес усещат здравословната конкуренция в лицето на финтех компаниите. Тъй като те не подлежат на толкова много регулации и могат да си позволят много неща. България не остана встрани от тези тенденции и виждаме, че и тук се появяват все повече фирми за peer-to-peer lending, евтини парични преводи и разплащания.

Но Петя Димитрова напомня и че много европейски банки придобиват все повече успешни мобилни финтех стартъпи, вместо да създават свои. „Банките в България няма как да стоим настрана от този процес. Резултатът от всичко това може да бъда само от полза за крайния потребител. В Пощенска банка се опитваме да черпим опит от всички добри практики на тези компании, както и при откриване на допирни точки се опитваме да си партнираме успешно“, казва тя.

В офиса или пред компютъра

Дали да поканят клиентите в офисите си или да заложат на дигиталното банкиране? Ако за някоя банка съществува дилема между тези два подхода за развитие, то за Пощенска банка нещата не стоят така.

„Винаги съм казвала, че личният контакт не може да бъде заменен от никаква технология. Затова и банковите експерти ще продължим да изпълняваме най-важната си роля, а именно да бъдем консултанти на своите клиенти“, споделя Петя Димитрова.

Според нея клонът на настоящето е вече в телефоните, таблетите, компютрите и новите смарт устройства. Времето е ценен ресурс и затова все по-голяма част от ежедневните трансакции стават именно през компютри и мобилни устройства. Развитието на анализите на данни, гласовите команди и облачните технологии ще позволят банките да действат незабелязано чрез персонални виртуални асистенти. Банката прави каквото трябва, за да увеличи броя на плащанията в дигитална среда, като например понижава разходите за тях за клиентите.

„В същото време обаче нашата банка предлага услугата „Мобилни банкови експерти“, които могат да консултират клиентите ни навсякъде в удобно за тях време, без да им се налага да посещават банковия клон, но и без да се лишават от личната среща със своя банкер“, казва Димитрова.

С други думи се залага на интегрирането на все повече съвременни решения и развиване на алтернативни канали за обслужване и продажби към традиционното обслужване в банковия клон.

Планиране на времето

Ежедневието на самата петя Димитрова като главен изпълнителен директор с много задължения е немислимо според нея без новите технологии.

„Не мога да си представя деня без мобилен телефон например“, казва тя.

На личния си смартфон има няколко мобилни приложения, като това, което много често ползва, е за мобилно банкиране m-Postbank. Винаги, когато има време, обича да пътува със семейството си, затова често използва и приложения за пътуване.

Твърди, че през годините се е научила да планира добре времето си, но краят на работния ден за нея не идва в определен час. Присъствието й е безценно за екипа, затова е на разположение по всяко време, когато имат нужда от нейните решения при извънредни ситуации.

„Разбира се, в моята професия трябва да си готов да работиш и по 12 часа на ден, ако това се налага, но това не ми тежи, защото обичам работата си. Радвам се, че в края на всеки работен ден имам още по-голямо желание за следващия, а това, с което се занимавам, ми носи лично удовлетворение“, казва главният изпълнителен директор на Пощенска банка.

Споделете

CAPTCHA изображение
Данъчните продават  свлачище край Варна

Данъчните продават свлачище край Варна

Ваканционен имот върху 22 декара в местността Прибой на юг ог Варна е обявен от НАП на търг за 2 349 000 лева. Заради свлачищната зона върху него по времето на соца бяха разположени 70 бунгала. В базата, която е популярна сред варненци за уикендите, има още заведение с кухня, барбекю и тераса. Търгът, който не е първи, ще бъде проведен на 5 април.

Виена е най-добрият град за живеене, София е на 116-о място

Виена е най-добрият град за живеене, София е на 116-о място

Международната консултантска компания Mercer публикува традиционната си годишна класация за най-добрите за живеене градове в света. За десета поредна година класацията се оглавява от австрийската столица Виена, следвана от Цюрих, Швейцария и Ванкувър, Канада, предаде БНР. Българската столица София е на 116-о място от общо 231 града.

Хаос с полетите в САЩ след забраната на Путин за "Боинг 737 Макс"

Хаос с полетите в САЩ след забраната на Путин за "Боинг 737 Макс"

Настъпи хаос с полетите в Съединените щати, след като американският президент Доналд Тръмп обяви, че засега също спира полетите на модела „Боинг”, информира Би Ти Ви. Втори път за последните шест години американските власти взимат решение да спрат за полети определен тип самолети на „Боинг”. Решението беше взето след катастрофата в Етиопия,

Фамилията на кмета Иван Тотев - най-богата в Пловдив, според анкета

Фамилията на кмета Иван Тотев - най-богата в Пловдив, според анкета

В Пловдив живеят и работят много богати хора - повече отколкото в София, сочи анкета на marica.bg. В топ 10 на всеки от основните 25 стопански отрасъла на българската икономика има най-малко две компании с пловдивски корени. На първо място е кметът на града Иван Тотев. Така смята всеки трети участник в анкетата,

"Боинг-737-8 Mакс" на “Туи” се връща в България, застигнат над Румъния от забраната да лети в Европа (Обзор)

"Боинг-737-8 Mакс" на “Туи” се връща в България, застигнат над Румъния от забраната да лети в Европа (Обзор)

В сряда във въздушното ни пространство е трябвало да влязат два такива самолета, авиокомпаниите ги сменят "Боинг-737-8 Mакс” на “Туи флай” се приземи извънредно в София в 20,53 ч във вторник. Това става седем минути преди да влезе в сила забраната на Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA) моделите B737-8 и B737-9 Макс да летят над

Борисов разбореди да няма намалени пенсии

Борисов разбореди да няма намалени пенсии

Премиерът Бойко Борисов разпореди на социалния министър Бисер Петков и шефа на НОИ Ивайло Иванов да не се допуска намаляване на пенсията на нито един пенсионер. Това стана ясно след спешна среща в Министерския съвет. Няма да има намаляване на пенсиите на нито един български пенсионер, обеща вицепремиерът Томислав Дончев.

АКТУАЛНО

Сделки с 10 държави - само след строга проверка

Появи се и трети купувач за бизнеса на ЧЕЗ в България

Оферта от него се чака през април, “Инерком” и “Индия пауър” също остават в сделката ЧЕЗ е започнала преговори с трети купувач за придобиване на българските ѝ активи. Това потвърдиха пред “24 часа” от централата на компанията в Прага. Новината е съобщил вицепрезидентът на ЧЕЗ Томаш Плескач, цитиран от чешкото издание “Лидове новини”.

София 90-а в света по скъпотия, изкачи се с 29 места за една година

Въпреки относително ниската годишна инфлация в България - 2,7% за декември 2018 г. спрямо година по-рано, София се е изкачила с 29 места в последната класация на The Economist Intelligence Unit (EIU) за разходите за живот. В разпространения вчера индекс тя се оказва на 90-о място в света, при положение че предишната година беше на 119-о.

Заради петрола горивата най-скъпи от 3 месеца

Дизелът стигна 2,34 лв., бензинът е 2,14 лева Цените на горивата стигнаха тримесечен връх, показа проверка в специализирани сайтове и в някои от веригите бензиностанции. В част от тях дизелът вече се продава за 2,34 лв. На други цената е от 2,14 до 2,22 лв., а има и такива, които го предлагат за 2,04 лв.

"Юнион Ивкони" - продадена

"Синтетика" АД е продала автобусния превозвач "Юнион Ивкони" ООД. Сделката е финализирана на 15 март 2019 г. Това се казва в съобщение на компанията до Българската фондова борса. Решението за продажба е част от пренасочване на усилията на компанията към инвестиции в недвижими имоти с по-висока доходност. КЗК разреши сделката на 1 октомври м.г.

БИЗНЕС НОВИНИ

НЕ ПРОПУСКАЙ

Ангелкова: Това лято за българския туризъм се очертава да е предизвикателно

Румъния: Имаме пари за увеличение на заплатите и пенсиите

Румънският премиер Виорика Дънчила увери в началото на правителствено заседание днес, че има пари за увеличение на пенсиите и заплатите тази година и изтъкна, че бюджетът за 2019 г. предвижда повече средства за здравеопазване от когато и да било досега, съобщава в. "Ромъния либера". "Имаме пари за увеличение на заплатите и пенсиите,

Евтини разговори с Англия и след Брекзит

“Теленор” не смята да променя тарифите, А1 и “Виваком” следят преговорите Излизането на Англия от ЕС вероятно няма да доведе да поскъпване на разговорите за абонатите на българските оператори, показа проверка на “24 часа”. Вестникът се обърна за коментар към компаниите, след като стана ясно, че транспортният министър Росен Желязков е изпратил

Борисов разбореди да няма намалени пенсии

Премиерът Бойко Борисов разпореди на социалния министър Бисер Петков и шефа на НОИ Ивайло Иванов да не се допуска намаляване на пенсията на нито един пенсионер. Това стана ясно след спешна среща в Министерския съвет. Няма да има намаляване на пенсиите на нито един български пенсионер, обеща вицепремиерът Томислав Дончев.

Автогиганти обявиха намаления на цените в Китай

Пет водещи автомобилни марки обявиха намаления на цените за моделите си, продавани в Китай, след като страната обяви, че понижава ДДС с 3% в производствения сектор от април, съобщи "Радио Китай". Анализатори коментират, че бързият отговор на компаниите цели да привлече клиенти и съдейства за поддържането на досегашните добри показатели,

ОЩЕ ОТ БИЗНЕС НОВИНИ

Проф. Нако Стефанов: Китай показа, че може да се справя с икономическите трудности

В Лом ремонтират три пътя с 4,7 млн.лв

Стартира ремонтът на общинските пътища Лом-Замфир, Сталийска махала - „Багачина“ и от разклона на републикански път ІІІ-114 – Трайково, като срокът за изпълнение на трите обекта е 6 месеца. Строително-монтажните дейности на трите пътя с обща дължина 8,5 километра предвиждат трасиране, изграждане на отводнителни съоръжения и шахти за широколентов

Легендарният мавруд се прави само край Асеновград

Кой не е слушал за легендарния мавруд? А тези, опитали го веднъж, питат за още. Тракийската низина е известна и като район на мавруда, с който страната ни се е прославила. “Около Асеновград вирее най-добре, защото през лятото температурите са високи и така този сорт трупа захари”, казва Ламбрин Топузлиев,

Система ще следи трафика на “Тракия”

Офертите за изграждане на интелигентна система на магистрала “Тракия” отварят днес в пътната агенция. Поръчката е с прогнозна стойност 7,26 млн. лв. без ДДС. В тунел “Траянови врата” ще бъде изградена система за автоматична идентификация на инциденти. Тя ще позволи чрез подвижни бариери при инцидент да се управлява и пренасочва трафикаътв една от

4 млрд. лева за големите жп проекти

4 млрд. лв. ще струва реализацията на всички стратегически жп проекти след 2021 г. Това заяви министърът на транспорта Росен Желязков на среща с представители на Германо-българската индустриално-търговска камара и на Австрийското търговско представителство. Проектите са линиите със Сърбия и Северна Македония,

АКТУАЛНО ОТ БИЗНЕС НОВИНИ