Един клик – и си вътре

  • 0
authorАвтор: Христо Николов
Един клик – и си вътре

Чисто житейска ситуация, свързана с проблем, понякога може да стане подтик за създаване на нова технология или поне за доразвиване и модернизиране на вече съществуваща. Такъв е случаят с компютърния специалист Димитър Димитров, който успява със свои съдружници да създаде и развие иновативно приложение за закупуване на билети за градския транспорт, което вече работи в Англия и в България. И както изглежда, има шансове да завладее доста пазари, защото се появява на празно място. На което използваните технологии вече са остарели, а нови никой друг не е създал.

Идеята за мобилното приложение Tickey, което позволява ползване на градския транспорт с помощта на смартфона в джоба, хрумва на Димитров, когато преди 4-5 години му се налага да води двамата си 6-годишни сина на детска градина с тролея. Разстоянието от дома му до детското заведение е такова, че не е удобно да използва кола. Но в същото време на спирката няма павилион за билети. Когато отива до шофьора, в повечето случаи се оказва, че няма билети, а автоматите, както се знае, приемат само монети.

Картата за градски транспорт решава проблема само донякъде. Защото пластмасовият носител може да се купи само от определен брой пунктове и да се зарежда там.

Така на Димитров, който е отдавна в ИТ бранша и познава технологичните новости, му хрумва идеята да разработи система, която позволява купуването на билети с помощта на мобилния телефон.

Димитров е завършил Техническия университет в София и работи в ИТ сферата от 1991 година. Бил е ИТ директор в Хеброс банк, а след това дълги години е работил в Русия - в IBM и в Accenture. Работил е и в Райфайзенбанк.

След прибирането си в България през 2010 г. започва да се занимава с внедряването на ERP системи в различни компании, за което създава фирма със свои съдружници.
Разработването на мобилно приложение за ERP система му позволява да проникне по-дълбоко в тези технологии. Започват да експериментират със сензори за близост. А това е много важно в градския транспорт, защото позволява да се определи на коя спирка и на коя станция на метрото се намира мобилният телефон на човека, следователно и самият човек.

Така постепенно достига да идеята за разработване на Tickey.
“През 2013 г. вече имахме екип, валидирана идея и спечелихме трето място на един от многото организиращи се в София стартъп уикенди. След това от Start it Smart ни поканиха в техния акселератор“, разказва Димитров.

Последователно получават финансиране от фонда Eleven – първо 25 000 евро, а после още 75 000 евро. През 2015 г. фирмата вече е от седем души, като всички са напуснали предишната си месторабота.

Да изпревариш времето

Докато пробват да създадат работеща идея и да организират бизнес модел, който позволява самофинансиране обаче минава време, а сблъскването с трудности е някак си неизбежно.

„Всички ни казваха, че в публичния сектор какъвто е градският транспорт навсякъде по света, е изключително трудно, почти невъзможно да се работи. Бавно се пробива, налага се да се правят обществени поръчки или публично-частни партньорства, което отнема много време“, спомня си Димитров.
И наистина началото е много трудно. Преговарят с много общини у нас и в чужбина, но в България редовният отговор, който получават, е: „Много е хубаво, но е твърде рано за това“.

Преди това в България е правен само един опит за продажба на билети за градски транспорт през мобилни устройства на основата на QR-код. Който обаче стига само до експериментална фаза.

Паралелно с Tickey на пазара са появат една естонска и една израелска фирма, които също предлагат мобилни системи за закупуване на билети за транспорт. Естонската все още тества вътрешно технологията си, а израелската малко по-късно се насочва към друга сфера на дейност. Има и германски и британски фирми за такива билетопродаващи системи, но използват друга технология, която затруднява клиентите значително повече отколкото Tickey.

Истината изисква да се каже, че пред това да продаваш билети за транспорт през мобилно устройство има и обективни трудности. Преди всичко самите билетопродаващи системи са различни.

Съществуват няколко сценария за плащане. Най-разпространеният е „check in-check out”. Тоест, при влизане примерно в метрото, системата разпознава пътника и той трябва да кликне, за да посочи, че иска да влезе. Същото прави и при излизането си на другата станция. И тарифата, ако е направена по зони, както е примерно в Лондон, взима толкова пари колкото зони си пропътувал.

Другият сценарий се казва „check in-be out“. При него системата не отбелязва изрично напускането на клиента. Просто понеже телефонът вече не е в обхвата на системата, тя решава, че пътникът е пътувал до определено място и е слязъл там.
Има и трети вариант: „be in-be out“. При него телефонът просто си седи в джоба и пътникът не прави нищо. Но при всяко доближаване до турникета или до вратата на автобуса те се отварят. Въпреки очевидното си удобство, това е най-слабо застъпеният сценарий, защото от законодателна гледна точка в повечето държави се иска пътникът да потвърди, че иска да пътува.

В софийското метро се използва системата „check in-be out“, защото билетът е с една и съща стойност, независимо от пропътуваното разстояние и независимо от времето за престой в подземната железница. Но първият клиент на Tickey не е тук, в България, а в далечна Англия.

Модел, удобен за всички

„През януари 2016 г. бяхме на конференция в Лондон и използвахме случая, за да отидем до Югозападна Англия, във Формът. Един фериботен оператор там ни беше поканил да разговаряме за внедряване на системата ни, защото в определени дни на ферибота се натрупвали гигантски опашки от хора, които искат да си купят билет“, разказва Димитров.

Казали им, че са разговаряли и с други доставчици на такива мобилни технологични решения за продажба на билети, но не са стигнали до споразумение, защото моделът не им харесвал. Всички предлагали на фериботния оператор да си закупи лиценза за работа със системата и да оперира сам с нея. Но фирмата оператор на ферибота не искала такова нещо, нейната цел е все пак да превозва хората и колите им, а не да прави нови инвестиции в нещоу което й е непознато.

Така Tickey създават нов бизнес модел, който е еднакво приложим за различни транспортни системи и не създава трудности и грижи на никоя от страните. При него софтуерът и изобщо цялата система си остава собственост на Tickey, а транспортният оператор не плаща нищо и следователно няма грижи за поддръжката и за неизбежното обновяване на софтуера.

Транспортният оператор няма и никакви първоначални разходи. Той просто продава на едро предварително билетите на Tickey, които ги препродават на дребно на същата цена и печелят от предварително определената комисиона – същият принцип, на който работят и агенциите за продажба на самолетни билети и екскурзии.

“Улеснението за нас е в това, че имаме пълен контрол над системата и можем да работим с всякакви видове транспортни оператори, без да се налага да се интегрираме с техните билетопродаващи системи, което изисква много време и усилия“, признава Димитров.

Инсталирането, тестовете и започването на реална работа на системата Tickey в Англия отнема едва четири-пет месеца.

Малко по-трудно стават нещата със софийското метро. Със Софийския метрополитен е решено първо да пробват да въведат определени колонки на няколко от станциите в столицата. Системата работи добре, както гласят първите отзиви, но повечето хора, които я ползват, искат по този начин да влизат на всички станции. А за да има смисъл от тази система, тя трябва да се въведе и за останалите превозни средства от градския транспорт – автобуси, трамваи и тролейбуси.

Димитров допълва, че в идеалния си вариант трябва да е приложима и за абсолютно всички услуги на Центъра за градска мобилност, включително ползването на паркингите и на колела от бъдещата концесия за велосипедите.

Инвестицията за въвеждането на Tickey в целия градски транспорт на София е около 100 000 евро, без да се броят билетите, които фирмата ще предплати.

Наскоро Tickey са поканени в Осло, за да преговарят за въвеждането на услугата и там. От първоначалните разговори с тамошните власти излязло, че компанията им за градски транспорт е готова дори да раздава безплатно смартфони на хората, които нямат, за да могат да купуват по този начин билетите. Защото това освен всичко друго означава, че фирмата снижава разходите си за персонал, който да ги продава, както и инвестиции в билетопродаващи автомати, които са много скъпи.

Как действа Tickey?

В турникета в метрото фирмата има контролер, който се управлява от нейния сървър. Телефонът на клиента засича сензора за близост в турникета и на екрана на смартфона се поява надпис, който указва къде точно се намира човекът. Заедно с въпрос дали иска да влезе. Ако отговорът е „да“, сървърът нарежда на турникета да се отвори. Там, където на турникетите има и електронен екран, се появява надпис, че човек може да мине. Там, където има само бариера, тя се вдига или се отмества.
Когато клиентът започне да ползва услугата, той плаща по 1,60 лева за всеки билет. Но в момента когато достигне 360 лв. - колкото струва по принцип годишната карта за целия градски транспорт в София, престава да плаща и ползва услугата така до края на годината.

iBeacon технологията, която се използва, позволява употребата на почти всички съвременни смартфони, които имат приемник от bleutooth 4 нагоре. Такива са от iPhone 4 нагоре, а при Android – от Android 4.3 нагоре. За разлика от предишните bleutooth устройства при новите няма период за 

Повече - в книжното тяло 

Споделете

CAPTCHA изображение
"Газпром" обмисля да продължи "Турски поток" през България и Сърбия или през Гърция и Италия

"Газпром" обмисля да продължи "Турски поток" през България и Сърбия или през Гърция и Италия

Москва ще бъде готова да започне продължаването на газопровода "Турски поток" на европейска територия едва след като получи твърди гаранции от ЕС, че проектът няма да последва съдбата на "Южен поток", заяви руският външен министър Сергей Лавров, цитиран от РИА Новости. Лавров каза в интервю за "Сръбски телеграф", цитирано от агенцията,

Желязков с  идея да закрие  “БДЖ холдинг”

Желязков с идея да закрие “БДЖ холдинг”

Министърът на транспорта даде срок до края на месеца влаковете да влязат в графика си “Лично мое мнение е, че “БДЖ холдинг” трябва да се закрие и ръководството на министерството да поеме управлението на “БДЖ Пътнически превози” и на “БДЖ товарни превози”. След като дълговете към облигационери и кредитори са изплатени,

Експерт: Цените на горивата паднаха заради по-ниската цена на суровината и заради натиска

Експерт: Цените на горивата паднаха заради по-ниската цена на суровината и заради натиска

Цените на горивата в България намаляват, както заради по-ниската цена на суровината, така и заради протестите и натиска върху производителите и търговците. Така коментира пред NOVA  инж. Христо Казанджиев от Българския енергиен и минен форум спадът на цените на дребно от последните дни. На места в страната това намаление достигна до 15 стотинки на

Германски министър: Да се намалят данъците заради свиването на икономиката ни

Германски министър: Да се намалят данъците заради свиването на икономиката ни

Германия се нуждае от намаляване на данъците и други мерки, за да подкрепи дългосрочно икономическия си растеж, заяви германският министър на икономиката Петер Алтмайер в публикувано днес интервю, цитирано от Ройтерс. Тази седмица най-голямата европейска икономика отчете за първи път от 2015 година свиване с 0,

Зелето поскъпва, ябълките и портокалите - по-евтини

Зелето поскъпва, ябълките и портокалите - по-евтини

Индексът на тържищните цени /ИТЦ/, който отразява цените на хранителните стоки на едро падна тази седмица с 0,37 на сто до 1,364 пункта, съобщава Държавната комисия по стоковите борси и тържищата /ДКСБТ/. Базовото ниво на индекса - 1 000, е от 2005 година. Оранжерийните домати се продават тази седмица по 2,24 лева за килограм,

Втори пореден ден фериботите за Закинтос и Кефалония не работят поради лошото време

Втори пореден ден фериботите за Закинтос и Кефалония не работят поради лошото време

За втори пореден ден без фериботни връзки с континентална Гърция остават островите Закинтос и Кефалония поради силните ветрове в района, съобщава "Катимерини". Националната метеорологична служба издаде нов метеорологичен бюлетин, в който обявява забрана за отплаване на корабите от Закинтос и Кефалония за пристанището Килини и обратно до 18 часа

АКТУАЛНО

Бизнесът вдига заплатите догодина

Шанхай с $238 млрд. чуждестранни инвестиции от началото на реформите и отварянето

От началото на политиката за реформи и отваряне към света Шанхай е привлякъл 238 милиарда долара чуждестранни инвестиции, става ясно от данни на местната Комисия за търговия. Благодарение на това финансиране в града са били реализирани 95 000 проекта, а само за миналата година стоте най-големи чужди компании там са реализирали приходи от близо 3

Държавата дава по още 100 лв. за помощи за топло

Още по 100 лв. помощи за топлоенергия ще получат 210 хил. българи. Това решение взе правителството на днешното заседание. Така общо енергийно бедните ще получат по 474,15 лв. Допълнителните 100 лв. ще се изплащат от 12 декември на всички одобрени от Агенцията за социално подпомагане, обясни социалният министър Бисер Петков.

Задържаният за финансови злоупотреби Карлос Гон остава начело "Рено"

Карлос Гон остава председател и главен изпълнителен директор на "Рено". Това стана ясно след извънредното заседание на съвета на директорите на автомобилната компанията, съобщава БНТ. Той беше задържан в Япония заради злоупотреба с активи на партньора на "Рено" - Нисан Мотър Корпорейшън и укриване на данъци.

Толполиция ще снима и глобява, но само за липса на винетка

Свързват системите на КАТ и новия контролен орган Толполиция на пътя ще снима, а след това ще може и да глобява за липса на винетка. Това предвиждат промени в Закона за движението по пътищата, внесени в парламента преди дни. Новите текстове се налагат заради въвеждането от началото на следващата година на електронна винетка за леките автомобили

БИЗНЕС НОВИНИ

НЕ ПРОПУСКАЙ

Безплатно саниране е възможно с ЕСКО договор

След месец ще е ясно дали “Турски поток” минава през България

До края на годината, тоест след месец, ще стане ясно дали газът от “Турски поток” ще се транспортира през България към Европа. Това става ясно от документ, който “Булгартрансгаз” внесе за одобрение в КЕВР на 16 ноември. Преди дни бе официално открита морската част на “Турски поток” от руския президент Владимир Путин и турския му колега Реджеп

5000 лева таван на обезщетения за далечни роднини при смърт на пътя

Ще важи 6 месеца, за да не поскъпне “Гражданска отговорност”, после ще има методика Таван от 5000 лв. за обезщетения по неимуществени щети при смърт на пътя за далечни роднини одобри бюджетната комисия на второ четене с промени в Кодекса за застраховане. Текстът бе внесен от шефката на комисията Менда Стоянова и заменя нейното първоначално

АЕЦ “Козлодуй” ще има нов изпълнителен директор (Обзор)

  АЕЦ “Козлодуй” ще има нов изпълнителен директор, след като промените бъдат вписани в Търговския регистър. Това е Наско Михов. Решението за смяната е взето от БЕХ. Досегашният шеф Иван Андреев е освободил поста по здравословни причини, съобщават от БЕХ. Михов има 16-годишен опит в АЕЦ “Козлодуй”, 2 г.

Левон Хампарцумян: Лихвите по кредитите ще се повишат при сериозна инфлация в еврозоната

Лихвите по кредитите ще се повишат при по-сериозна инфлация в еврозоната. Това каза банкерът Левон Хампарцумян в  предаването „Плюс-Минус" по Нова телевизия. ”Най-вероятно ще има повишаване на лихвите по кредитите. От друга страна, ако има рязко повишаване на лихвите задлъжнелите големи държави от еврозоната биха имали трудности, т.е.

ОЩЕ ОТ БИЗНЕС НОВИНИ

Караниколов: Да се предприемат всички мерки за безопасна употреба на язовирите

Броят на пътувалите за туризъм българи се понижава с 5.5% през третото тримесечие

През третото тримесечие на 2018 г. 1 882 700 българи са направили туристически пътувания, показват предварителни данни на Националния статистически институт. Преобладаващата част от тях - 79.8 на сто, са пътували само в страната, 14.8 на сто - само в чужбина, а 5.4 на сто са пътували както в страната, така и в чужбина.

Шанхай с $238 млрд. чуждестранни инвестиции от началото на реформите и отварянето

От началото на политиката за реформи и отваряне към света Шанхай е привлякъл 238 милиарда долара чуждестранни инвестиции, става ясно от данни на местната Комисия за търговия. Благодарение на това финансиране в града са били реализирани 95 000 проекта, а само за миналата година стоте най-големи чужди компании там са реализирали приходи от близо 3

Задържаният за финансови злоупотреби Карлос Гон остава начело "Рено"

Карлос Гон остава председател и главен изпълнителен директор на "Рено". Това стана ясно след извънредното заседание на съвета на директорите на автомобилната компанията, съобщава БНТ. Той беше задържан в Япония заради злоупотреба с активи на партньора на "Рено" - Нисан Мотър Корпорейшън и укриване на данъци.

Удължават лифта, за да ходят софиянци с метро до Витоша

Пътническа въжена линия до планината Витоша, която да има обща спирка с метрото, планира Столичната община. Намеренията на кметството в бъдеще метрото да се свърже със Симеоновския лифт са обявени отдавна. Идеята е първата линия на метрото да продължи от Бизнес парка и да стигне до околовръстното шосе при “Икеа”,

АКТУАЛНО ОТ БИЗНЕС НОВИНИ